Stel og motornummer / type og model.

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Netnissen
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 2. aug 2016 00:44
Kontakt:

Stel og motornummer / type og model.

Indlæg af Netnissen »

Hej alle.

Her mit første indlæg i dette fine forum.
Jeg sidder og studere lidt på motor og stel nummereret.
Jeg har fundet tabellen der fortæller noget om årgang ved de forskellige numre.
Denne fortæller jo blandt andet at fra 381-260101 og frem er det en årgang 78 Fs1-DX. Men knallerten blev jo også produceret i 79 og endnu længere frem....
Samt er det muligt at se hvilken type motor der sad på. Der fandtes jo både drejeventil og membran. Endnu senere forstår jeg også at de kom med autolube. Er det muligt at identificere dette i andre tabeller ?

Eksempel : I et forsøg på at lave en maskine med årgangs match, lad os sige en motor 381-2670xx denne er jo ifølge tabellen bare en 78'er (jeg tror jo umiddelbart at den ville være yngre). Ville man så kunne sige man havde årgangs match med et stel 381-2603xx ?

Håber nogen herinde vil kunne hjælpe med lidt afklaring på dette. Kunne være sjovt hvis man kunne specificere endnu tydeligere hvilken maskine man havde mellem fingrene.

Pft :wink:
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Stel og motornummer / type og model.

Indlæg af FS1originalen »

Hej og velkommen til,

Lad mig prøve:

Det er rigtigt at stelnummer 26xxxx er 78 DX og vil du lave et årgangsmatch så skal motoren også hedde 26xxxx.
Drejeventilsmotoren blev kun solgt i danmark på model 1972, alle derefter er med membranindsugning.
Autolube har aldrig været på de danske modeller.
Og ja, der er modeller senere som heller ikke har været på det danske marked. Lovgivningen blev ændret pr. 1/1 1979 således at en knallert højst måtte have 2 gear og veje max 65 kg. Dog måtte knallerter der allerede var importeret ind i landet sælges "så længe lager haves", og det benyttede Yamaha sig af og fik fyldt lageret godt op i slutningen af 78.
Derfor kunne man sælge 4 gears knallerter til et stykke ind i 1980, dog skal du lige bemærke at det jo var 78 modeller man havde på lager.
Så med andre ord - en dansk mærket 79 eller 80'er er ikke identisk med dem der blev solgt i resten af verden...

Vil du kende årgangen hvor dit stel er sendt ud på markedet skal du kigge på bogstavet efter stelnummeret: R=78, S=79 og T=80.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Netnissen
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 2. aug 2016 00:44
Kontakt:

Re: Stel og motornummer / type og model.

Indlæg af Netnissen »

Hej Erik.

Tak for det uddybende svar. Det gav mening :-) . Specielt det med autolube satte også nogle ting på plads. For jeg kunne slet ikke huske dem fra min ungdom. Men det var der så også en grund til, he he.
Det vil så også sige det kan være lidt svært at påstå årgang match på stel og motor (hvis disse ikke er nøjagtige ens) i årene 78, 79 og 80, da man kan være sikker på stellets årgang, men ikke 100% på motoren (da denne jo "kun" har tal som identifikation).

Mvh, Allan
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Stel og motornummer / type og model.

Indlæg af FS1originalen »

Øhhhe ja. Med fare for at få et par over nakken af de andre nørder, så vil jeg påstå at så længe motornummeret er 26xxxx så er det årgangsmatch på alle 3 årgange...
Jeg tror ikke på at knallerterne er sendt ud fra importøren i stelnummerrækkefølge. Bogstavet som fortæller årgang i hugget i herhjemme efterhånden som knallerterne røg ud til forhandlerne. (Jeg arbejdede hos honda importøren i 75-76, så jeg så hvordan DE klargjorde)...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Netnissen
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 2. aug 2016 00:44
Kontakt:

Re: Stel og motornummer / type og model.

Indlæg af Netnissen »

He he OK.
Kan du så også bekræfte mig I at 76 DX var modellen med de runde hydraulic beholdere til bremsen, og fra 77 og frem havde de firkantede ?
Jeg formoder man skal på brugt markedet hvis man skal erhverve sig en firkantet model idag ?
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Stel og motornummer / type og model.

Indlæg af FS1originalen »

Du har helt ret. den runde beholder var på 76DX. Fra 77 og frem er det den firkantede.

Og ja, du skal på brugtmarkedet og finde noget i hæderlig stand, og så sikkert have et nyt repsæt til den.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Netnissen
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 2. aug 2016 00:44
Kontakt:

Re: Stel og motornummer / type og model.

Indlæg af Netnissen »

Tak Erik for dine hurtige svar.
Det har været en lærerig fornøjelse at være her på forumet for første gang. Jeg er sikker på jeg nok skal bruge det i fremtiden, når tvivlen nære.

Mvh Allan :-)
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"