bag tand hjul

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

bag tand hjul

Indlæg af jesper »

Hvad svare 1 tand på foreste gearhjul, til i tænder på baghjulet? eller Ca ? Kan det passe at 1 tand for svare ca. til 3 tænder bag ?

Jesper Høyer
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: bag tand hjul

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... du er nød til at gøre et regnestykke i hvert enkelt tilfælde... på en Yamaha med fx 9/43 bliver udvekslingen således at forkædehjulet skal dreje 4,78 omgange rundt for bagkædehjulet har roteret en omgang... geare du så op til 10 tands bliver resultatet 4,3 - hvis du så vil ramme samme resultat ved brug af 9 tands, men blot ved at fjerne tænder på bagkædehjulet, ja så skal der være 38,7 tand på bagkædehjulet = 4,3 tand mindre.

ser vi så hvad forskellen vil være imellem 14/43 til 15/43 bliver resultatet meget anderledes... 14/43 = 3,07 omgang, 15/43 = 2,87 dvs at hvis du med 14 tands gearing vil ramme samme udvekslingsforhold som ved brug af 15 tands, blot ved at fjerne tænder fra bagkædehjulet, ja så bliver resultatet 40,18 - altså i dette tilfælde skal der kun fjernes 2,82 tand for at opnå samme resultat.

det er vel det man kalder en ikke linær kurve - derfor skal regnstykket gøres i hvert enkelt tilfælde - man kan ikke bare sige at en tand på fortandhjulet svarer til x antal tænder på bagkædehjulet, kun i det enkelte regnstykke.

håber det giver mening.

hilsen olieklud
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: bag tand hjul

Indlæg af jesper »

Hej Claus

Mange tak, og ja det giver bestemt mening :-)

Men min grove! tommelfinger regel, er ikke helt skæv ;-)


Jesper Høyer
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: bag tand hjul

Indlæg af kreidlerhansen »

Som udgangspunkt er det ret tæt på, ja. Og nu skrev du selv "ca." så den er vist i vinkel.

Jeg selv fastslår først den nuværende tophastighed med den eksisterende gearing.

Eksempel:

85km/t med 14/43

Jeg ønsker at gå én tand op på fortandhjulet, altså fra 14 tænder til 15 tænder:

85 / 14 * 15
=
91,1km/t ved samme omdrejningstal

Jeg ønsker nu istedet at montere et bagtandhjul med tre tænder færre, hvorved gearingen ændres fra 14/43 til 14/40:

85 * 43 / 40
=
91,4km/t ved samme omdrejningstal


Hvad kan man så bruge dét til?!

Det ses tydeligt, at forskellen i tophastighed mellem 15/43 og 14/40 er så lille (0,3km/t) at det ikke har nogen praktisk betydning på speedometeret.
Til gengæld vil der være forskel for motoren, i og med 15/43 er en lille smule lettere at trække.

Selv om de to gearinger med stor sandsynlighed giver samme tophastighed i praksis, vil den letteste af dem sikkert føles en smule kvikkere. Dette kan gøre en mærkbar forskel, hvis trækområdet er lige snævert nok.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"