Platiner og kondensator

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53

Platiner og kondensator

Indlægaf jesper » ons 4. maj 2016 00:14

Hvor langt eller længe køre folk har inde på et sæt platiner og kondensator ca. ?

Kunne godt tænke mig at vide hvor længe det ca. holder, hvis det er alm. god Japansk kvalitet..
Hvad er folks erfaringer..


Jesper Høyer

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Platiner og kondensator

Indlægaf juhl-drengen » ons 4. maj 2016 10:09

Selv "japan" platinerne har folk meget blandede erfaringer med for nogle holder de en halv time, for nogle 6 måneder for andre nogle få år
Yamahafs1.dk har fået det nye elektroniske tændingssystem til ymerhakkeren, køb det og spar besværet med platiner...

Min Rd125 fik også elektronisk tændingssystem hvis ikke det var fordi et tændingssystem til sådan en svend koster det samme som en kørende knallert.... så jeg personligt nøjes med det originale urørte platin sæt indtil videre...
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2430
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Platiner og kondensator

Indlægaf 12V » ons 4. maj 2016 13:01

Der findes gode og dårlige i den billige ende.

Jeg har bygget en del Puch motorer med en billig 20krs kondensator. Den måler hvad den skal, omkring 220 pF. Men efter kort tid kommer der kraftige gnister mellem platinerne. Så dem har jeg skiftet både kondensatorer og afbrændte platiner i.
Mange af dem har fået en italiensk EFFE kondensator nu, til ca. 40 kr, den holder. Andre har fået en 330 pF industri kondensator (lille gul firkant) til 2 kr stykket, de virker bare perfekt også :)

Platiner har jeg alt i brug, fra 30 til 150 kr. Har kørt et par tusind på flere af dem, jeg bemærker ikke noget dårligt/skidt (indtil videre).

Min FS1 har et sæt monteret til ca. 4 euro.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Platiner og kondensator

Indlægaf Kim B S » ons 4. maj 2016 15:25

Hej.
Jeg har monteret 12 volt elektronisk tænding på min FS1DX, fordi jeg nu har skiftet platinner og konsensator 5 gange, siden jeg købte knallerten sidst i 2007. :roll: Jeg har hele tiden brugt platinner og konsensator i den slags her under. :wink:

http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... s-385.html

Jeg har ca kørt 1000km på hver sæt i gennemsnit. :wink:

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2714
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Platiner og kondensator

Indlægaf Jensmc » ons 4. maj 2016 15:29

Ja, jeg har heller ikke problemer med alm. platin tænding.
Jeg har tidligere set kondensatorer, der har siddet i tændingen i mere end 30 år. det virker stadig.
Min FS1 1976 har stadig den oprindelige kondensator. virker fint!
Et platinsæt i anerkendt fabrikat ER en nødvendighed.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Platiner og kondensator

Indlægaf Poul-Erik A. » ons 4. maj 2016 17:01

Jeg kan skrive præcis som Jens MC (bortset fra årstallet) og er også sikker på, at det som regel er platin-fejl, når en FS1 "skyder & hakker".
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2111
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Platiner og kondensator

Indlægaf claus olieklud » ons 4. maj 2016 21:12

hejsa... jeg er enig med jens og poul erik - jeg har aldrig haft problemer med platintænding på Yamaha, heller ikke da jeg var ung og kørte dagligt på min Yamaha.

hilsen olieklud

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1103
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Platiner og kondensator

Indlægaf knallert » ons 4. maj 2016 22:00

min Yamaha har haft problemer med en gammel brugt platin..som jeg bare smækkede i uden at tjekke den ordenligt.

.har aldrig haft en fra ny som blev "slidt op"..kan man få de billige justeret op første gang de monteres..(det er nogen gange et problem) holder de længe.
.jeg vil så hellere købe en god platin..og en god kondensator og tændspole..så er man ret sikker i mange år...

så syntes tændings problemer er lidt overdrevent..vil aldrig købe et system til 2000 kr...som ikke hjælper en snus.(på tændingen).de penge kan bruges på forsikringer og bensin..det orginale fungere fint..mange problemer er sammen satte systemer som ikke helt er match mellem føde spole/ tændspole/knikser..når man køber billige dele fra andre modeller og mixer det hele..prøv at finde de dele som passer sammen ohm og spændings mæssigt
bennys system hjælper på batteri ladeningen og stabiliceringen af spændingen..så man får mere ens lys..og ingen sprængte pære..en kæmpe fordel..
at man får kraftigere gnist uden platin..er vel nærmest en mindre ting...cdi en kan også brænde af..jeg har skifter en del på kina og scootere..som bruger en magen til..tror driftsikkerheden er ca den samme som det orginale system..det er vel også fint nok
strynboen på test profil

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Platiner og kondensator

Indlægaf Kim B S » ons 4. maj 2016 23:41

Kim B S skrev:Hej.
Jeg har monteret 12 volt elektronisk tænding på min FS1DX, fordi jeg nu har skiftet platinner og konsensator 5 gange, siden jeg købte knallerten sidst i 2007. :roll: Jeg har hele tiden brugt platinner og konsensator i den slags her under. :wink:

http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... s-385.html

Jeg har ca kørt 1000km på hver sæt i gennemsnit. :wink:

Hilsen Kim.


Hej igen.
I mine unge dage var jeg heller ikke vandt til at døje med platintændingen på mine knallerter (Everton og Yamaha FS1) Jeg tænker at de oprindelige originale platinner og konsensatore, var lavet i en væsentlig bedre kvalitet, end hvad jeg har oplevet på min nuværende Yamaha. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 633
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20

Re: Platiner og kondensator

Indlægaf Twinsport » tors 5. maj 2016 20:20

Hej

Som andre bliver jeg også nødt til at holde med Jens her.

Nøgleordet er kvalitet. Hvis man er i stand til at få original kvalitet, så skal man holde sig til det. Billige platiner, med plastklods i stedet for fiber, holder ikke. på samme måde skal man holde sig fra billige kondensatorer.

Jeg har forsøgt at tænke tilbage på hvor mange platiner jeg har skiftet gennem tiden. Jeg kan huske, at jeg skiftede platiner på henholdsvis min Puch MS og min Kreidler Florett i firserne. Én gang på hver. Originale Bosch, naturligvis. Sidenhen har jeg haft mange motorcykler og biler med platiner. Altid uden problemer. Der må selvfølgelig ikke være rust på knasten og filtpuden skal være smurt. Selvfølgelig!

For nuværende er status på mine motorer:
Honda C100: Originale platiner og kondensator. Fabriksmonteret i 1964.
Sears SGS (Puch SGS): Originale platiner og kondensator. Fabriksmonteret i 1965.
Zündapp KS600 generator. Originale platiner. Fabriksmonteret i 1944.

Min rekord er min Wartburg 353, som kørte 200.000 km på de originale platiner. Hvad der efterfølgende skete, ved jeg ikke.

Der er selvfølgelig nogle fordele med elektronisk tænding. Klart! Men her er nøgleordet også kvalitet. Kinakvalitet holder heller ikke her i længden. Blot fordi det er elektronisk, skal man ikke forvente mirakler!

/Steen

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Platiner og kondensator

Indlægaf Poul-Erik A. » man 9. maj 2016 14:19

12V skrev:Der findes gode og dårlige i den billige ende.

Jeg har bygget en del Puch motorer med en billig 20krs kondensator. Den måler hvad den skal, omkring 220 pF. Men efter kort tid kommer der kraftige gnister mellem platinerne. Så dem har jeg skiftet både kondensatorer og afbrændte platiner i.
Mange af dem har fået en italiensk EFFE kondensator nu, til ca. 40 kr, den holder. Andre har fået en 330 pF industri kondensator (lille gul firkant) til 2 kr stykket, de virker bare perfekt også :)

Platiner har jeg alt i brug, fra 30 til 150 kr. Har kørt et par tusind på flere af dem, jeg bemærker ikke noget dårligt/skidt (indtil videre).

Min FS1 har et sæt monteret til ca. 4 euro.


Er du sikker på størrelsen i pF Carsten ? Jeg har et instrument på arbejde, der måler Yamaha'ens Daichi til at være ca. 260 nF og Mitshubishi til det halve. Billede
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2430
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Platiner og kondensator

Indlægaf 12V » man 9. maj 2016 17:53

Min fejl, nF! Det er vidst heller ikke første gang jeg får nævnt den forkerte betegnelse her i forummet :-)
0,33 pF = 330 nF
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Platiner og kondensator

Indlægaf Poul-Erik A. » man 9. maj 2016 18:42

Jamen, så er da enige og billedet HAR været bragt før (juni 2013) men er også blevet hacket.;-)
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2111
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Platiner og kondensator

Indlægaf claus olieklud » tirs 10. maj 2016 07:17

hov hov Carsten - du vrøvler altså med betegnesen... du skal bytte om på nf/pf !!!

1 uf = 1000 nf
1 nf = 1000 pf

hilsen olieklud

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2430
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Platiner og kondensator

Indlægaf 12V » tirs 10. maj 2016 11:28

Det kører bare! Må hellere øve mig på de små betegnelser.

:oops:
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Platiner og kondensator

Indlægaf Poul-Erik A. » tirs 10. maj 2016 16:51

claus olieklud skrev:hov hov Carsten - du vrøvler altså med betegnesen... du skal bytte om på nf/pf !!!

1 uf = 1000 nf
1 nf = 1000 pf

hilsen olieklud



He he, den havde jeg heller ikke lige fanget, men godt du gjorde Claus... :-)
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)


Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster