Side 1 af 1

Port tider på 5,3 HK cylinder

: ons 30. mar 2016 23:55
af 12V
Nogen der har port tiderne på en original 5,3 HK cylinder?

Synes der mangler lidt spark i min 2RU cylinder, som er på 135 grader (30 mm før top) udstødning og 105 grader (34 mm før top) på skyllekanalerne. Men den er vel også kun lavet til original 2,9 HK og 40 km/t.
Er blow down ikke næsten for lavt? Den er på 15 grader, den kunne vel snildt hæves til en 25 stykker? Det ville jeg ramme med udstødningsporten 27 mm fra top.

Hvad cylinder fik de danske 1 HK egentlig, en endnu mildere, eller bare alle de andre begrænsninger? Tænker på de gamle cylindre uden blomberet 3. kanal.

Og ja, jeg skruer lidt i min FS1 for tiden mens Kreditleren står i skammekrogen. :P

Re: Port tider på 5,3 HK cylinder

: tors 31. mar 2016 08:41
af claus olieklud
hejsa... jeg kan ikke svare direkte på det da jeg ikke ved hvad en original 5,3 hk cylinder er...
jeg har en meget fin 257er og ligge, en jeg fik af nabo jan som han brugte før han begyndte på bigbore - den har samme mål på skyllekanalerne som du nævner (34mm), men udsødningsporten er modifiseret til ca 26mm fra top, jeg vil gætte på den oprindeligt er 28mm fra top...
jeg har prøvet jan`s knallert (MC) dengang han kørte med den cylinder, den trak såment fint nok tiltrods den lidt høje udstødningsport - jeg husker jan kaldte den en 20, 40, 60, 80 kmt knallert når ellers vind & vejr tilladte det, den er med originalt Yamaha 40 mm stempel.

de mål du nævner svarer jo nøjagtig til en 381 cylinder og den er dælme tam, den har jo ikke en chance for at komme af med resten af forbrændingstrykket før skyllekanalerne åbner, jeg mener ligesom du er inde på udstødningsporten bør hæves væsenligt.

når jeg sammenligner skylleportene i 381 vs 257 er der meget forskel tiltrods samme højde, i 257eren er de meget mere fyldige i begge retninger...
jeg mener bestemt man med fordel kan space cylinderen 1 mm i bunden, så vil stempeltoppen nemlig passe bedre med bunden af portene.

jeg har ladet mig fortælle at den cylinder i danmark som er født med den største udstødningsport lovlig sad på de tidligste modeller med drejeventil, den skulle efter sigende bare hedde fs1 ? måske det er en original 5,3 hk cylinder ?

hilsen olieklud

Re: Port tider på 5,3 HK cylinder

: tors 31. mar 2016 11:44
af Kim B S
Hej Carsten og Claus.
I mine unge dage fik man en 40 mm. FS1-cylinder, hvis man købte et 5,3 HK tunsæt, mon ikke det er sådan en det handler om? :?:
Det rent tekniske er der nogen som ved væsentlig mere om end mig. :roll:
Hilsen Kim.

Re: Port tider på 5,3 HK cylinder

: tors 31. mar 2016 18:41
af Poul-Erik A.
Kim B S skrev:Hej Carsten og Claus.
I mine unge dage fik man en 40 mm. FS1-cylinder, hvis man købte et 5,3 HK tunsæt, mon ikke det er sådan en det handler om? :?:
Det rent tekniske er der nogen som ved væsentlig mere om end mig. :roll:
Hilsen Kim.

Er du sikker Kim, for jeg mener at det var drejeventils-modellerne fra 1972, der var udstyret med 40 mm FS1 med 3 skyllekanaler og 43 mm FS1 til 5,3 HK tun, eller ta'r jeg fejl ?

Re: Port tider på 5,3 HK cylinder

: tors 31. mar 2016 20:30
af Jensmc
Ja, Poul-Erik.
Jeg tror, du tager fejl. Det der med 43mm stempler er noget, der er kommet til gennem de hersens tyske tuningsfirmaer op gennem 80' erne.
Hvis man kigger på Larsen-trim' s oversigter, havde de et 3,5 - 5,3 - 6,5 - 8,5.
3,5 var med cylinder, kædehjul og udst.
5,3 var med indsugning, karb, kædehjul, cylinder og udst.
6,5 var som 5,3, men med komprimeret topstykke.
8,5 husker jeg ikke.
Til de første 3 sæt var det samme cylinder. 8,5 var anderledes.
I.flg. Odenses lokale Yamaha MC forhandler gennem 50 år har Yamaha aldrig lavet en 8,5 cylinder. Den skulle, efter sigende, være lavet af Larsen-Trim selv. Dette blev gjort med en lille slibesten på en pinolsliber (eller lign) i sidekanalerne.
Hvis man så studerer data for den 5-gears FS1 drejeventil fra dengang, var den opgivet til 6HK. Med samme dele som Larsen-Trin's 6,5HK.
Udfra dette kan det vel konkluderes, at 43mm stempler er kommet senere. Muligvis dengang, der kom discount-tuningsfirmaer til i Tyskland.
Det her skrevne er, hvad jeg mener at kunne huske, og måske ikke det helt rigtige.
PS, der var vist noget med, at 43mm cylinder så blev kaldt 10,0HK, med er er jo gået noget inflation i de hersens benævnelser.
Jeg har tidligere målt forskellene mellem en FS1 og en 257 cylinder. Begge originale. Eneste forkel var udstødsporten. Den 2 kanals 381 er helt anderledes. Gad vide om nogen har prøvet at tune på sådan en cylinder? Interessant, ikke?

Re: Port tider på 5,3 HK cylinder

: tors 31. mar 2016 21:34
af claus olieklud
hej igen... jeg gør hermed en spændende konstatering: de sidste 14 dage er der ikke nogen der har sagt et kvæk, men når der bliver nævnt at file i en Yamaha cylinder vågner i op.

dejligt emne - bliv ved med det.

hilsen olieklud

Re: Port tider på 5,3 HK cylinder

: tors 31. mar 2016 22:30
af 12V
Jeg ved egentlig ikke hvor jeg har de 5,3 HK fra. Bilder mig selv ind at den hurtigste udenlandske FS1 4 gear havde 5,3 HK? Eller har de gamle tunsæt brændt sig fast på hukommelsen?

Mener jeg har hørt andre her på siden at de fik et rigtig godt resultat med udstødningen 27 mm fra top. Det kunne godt være jeg lige filer lidt. Tjekker også om portene åbner helt, det havde jeg ikke lagt mærke til.
Portene har en god størrelse synes jeg.

Kører med 16 mm Mikuni og Luhac skråtskåret udstødning. Bliver spændende at se hvad ændringen bringer. Status lige nu er 60 km/t på gps, oprejst siddende og vindstille.

Re: Port tider på 5,3 HK cylinder

: fre 1. apr 2016 00:17
af Kim B S
Poul-Erik A. skrev:
Kim B S skrev:Hej Carsten og Claus.
I mine unge dage fik man en 40 mm. FS1-cylinder, hvis man købte et 5,3 HK tunsæt, mon ikke det er sådan en det handler om? :?:
Det rent tekniske er der nogen som ved væsentlig mere om end mig. :roll:
Hilsen Kim.

Er du sikker Kim, for jeg mener at det var drejeventils-modellerne fra 1972, der var udstyret med 40 mm FS1 med 3 skyllekanaler og 43 mm FS1 til 5,3 HK tun, eller ta'r jeg fejl ?
Hej Poul-Erik.
Ja, jeg kan huske at en af mine daværende kammerater købte et komplet 5,3 HK Tunsæt, som bestod af 40 mm. FS1 Cylinder, 5,3 skråtskåren udstødning, 16. mm indsugning, 16 mm. Mikuni karburator og til sidst et 14 tans fortandhjul. Så jeg tror at Jens har ret, og med hensyn til et 8,5 HK tun, så fandtes det også, jeg havde selv oprindelig det lange udstødning der fra, jeg kan dog ikke huske hvilken cylinder man brugte der. :wink:
Hilsen Kim.

Re: Port tider på 5,3 HK cylinder

: fre 1. apr 2016 08:04
af claus olieklud
hej igen... ja 60 kmt er ikke meget for sådan en Yamaha - min Yamaha kan køre 120 kmt i modvind og der er stadig mere i håndtaget.

så bare fil løs, des mere man filer jo hurtigere kører den, sådan er det !

hilsen olieklud

Re: Port tider på 5,3 HK cylinder

: fre 1. apr 2016 09:26
af kreidlerhansen
Jeg kan godt lide Claus' forslag om en spacer. Af flere forskellige årsager:

Blowdown bevares; 25 grader BD bliver lettere peaky, hvilket ret sikkert forstærkes af en meget begrænset skylletid. Ikke at bundtrækket bliver elendigt med 155/105 grader timings. Overhovedet ikke, men den bliver lidt eksplosiv i sin karaktér.

En 1mm spacer med 2x0,5mm bundpakninger burde hæve cylinderen ca. 1,4mm i alt, afhængigt af pakningspapiret.
Det øger skyllevarigheden til 115-117 grader, hvilket stadig er mildt.
En BD-værdi lidt under 20 grader kræver så at udstødningskanalen hæves 1,5mm til 28,5mm, svarende til 154-155 grader.

Det er ret let at teste, uden man smadrer noget, og bagefter kan man jo teste uden spacer for at prøve karakteristikken af, inden man gør noget ud af at plane topstykket eller/og cylinderen.

Men hvorfor lige ~116/154?

For det første, fordi en membranmotor har god gavn af mere skylletid. Sådan er det bare (alt andet lige, uden at overdrive, jajajajjajaaaaa).
For det andet er det ganske tæt på Kreidlers 3,6HK blæsekølede setup, som rækker til 70km/t og bare er en sejtræksmaskine uden pjank. Relativt lavkomprimeret ab fabrik, endda.

4,2HK kører også med lav BD-værdi i form af ~122/164 grader. Det er bare semi-risky business at overføre til den følsomme FS1-motor. Både 3,6 og 4,2 fodres af en 16mm karburator, i øvrigt, og begge kører med små, lange forrør.

Re: Port tider på 5,3 HK cylinder

: fre 1. apr 2016 12:59
af Kai
Frit fra hukommeren.. 8.5hk kittet fra Larsen trim indholdt en 43mm Z1 cylinder og den noget længere udstødning.

Re: Port tider på 5,3 HK cylinder

: fre 1. apr 2016 15:48
af Jensmc
Tjah, måske.
Men 8,5HK er vist også bare en benævnelse, tror du ikke?

Re: Port tider på 5,3 HK cylinder

: fre 1. apr 2016 18:19
af Kai
Jensmc skrev:Tjah, måske.
Men 8,5HK er vist også bare en benævnelse, tror du ikke?
Tjoh, det er lige så intetsigende som 10.5hk, 12HK, 14..og hvor langt elastikket nu blev strakt i jagten på kunder.

Jeg har dog aldrig fundet ud af hvor den lange "8.5" udstødning egentlig kom fra. Nogen der ved det ?

Re: Port tider på 5,3 HK cylinder

: man 4. apr 2016 10:28
af Poul-Erik A.
Jamen, så jeg da også blevet klogere m.h.p. 40/43 mm cylindrene og nu vi er i tunings-øjemed vil jeg lige vise en hjemmelavet indsugning jeg kørte med på den lyseblå SS sammen med 44 mm FS1 cylinder og 17,5 mm Mokini. Pladen er lavet på Metallic (som Kim sikkert husker), for der var dengang en anden Yamaha kører, der efter fyraften "fuskede" sig til disse plader til sine bekendte, der var interesseret og her var jeg imellem. ;-)
Billede

Re: Port tider på 5,3 HK cylinder

: tors 21. apr 2016 22:28
af 12V
Nu har jeg testet lidt med min cylinder og nusset den lidt.

Gav den lidt mindre end planlagt, ca. 150° udst. Det har givet en rigtig god effekt, den rammer 69 på GPS nu og føles stærkere over hele registeret. Synes slet ikke den har mistet bundtræk, tjo måske helt nede lige efter tomgang, men der kører jeg ikke ;)
Kan trille i 4. med 35 km/t, giver jeg så bundgas trækker den pænt jævnt op til topfart.

Re: Port tider på 5,3 HK cylinder

: tirs 25. jul 2023 20:06
af MCL
Jeg genopliver lige den gamle tråd.

I mit Yamaha projekt fulgte der en cylinder med.
Jeg tror ikke den er original, men ser umiddelbart fin ud og derfor overvejer jeg at renovere den. Den er mærket TUM178 og FB5.

Jeg har aldrig rodet med portning og filing af en cylinder, men efter at have læst lidt om Carstens erfaringer er jeg blevet lidt nysgerrig om den faktisk kan trimmes til mit ønskede setup.

Jeg måler den til 28mm fra top på udstødning og 30mm fra skyllekanaler til top. Udstødningsafgangen ser ikke ud til at være modificeret, men der er da hul 😁

Er der nogen som ud fra billederne og mål måske kan aklare om det er en 5.3 HK fra 90'erne ?

Det ville passe meget godt med hvornår den sidst var ude og køre.
IMG_8689.JPG
IMG_8689.JPG (103.88 KiB) Vist 965 gange
IMG_8690.JPG
IMG_8690.JPG (84.4 KiB) Vist 965 gange
IMG_8691.JPG
IMG_8691.JPG (60.54 KiB) Vist 965 gange
IMG_8692.JPG
IMG_8692.JPG (88.55 KiB) Vist 965 gange
IMG_8693.JPG
IMG_8693.JPG (73.9 KiB) Vist 965 gange