Side 1 af 1

Bly tilsætning..

: tirs 15. mar 2016 20:39
af jesper
Kunne det være nogen fordel at putte, blytilsætning i Benzinen i dag ??

Jeg køre rimlig varmet, med min motor på Fs1, og køre på Shells V-power 99 oktan, med 3% olieblanding fra Castrol Power 1 Racing-fuldsyntetisk.

Ville der være nogle fordele eller ulemper ved at putte Blytilsætning i, nu hvor Oktanen er høj i forvejen ??

Jesper Høyer

Re: Bly tilsætning..

: tirs 15. mar 2016 20:59
af kreidlerhansen
Uden at ville være flabet, svarer jeg med et spørgsmål:

Hvad ønsker du at ændre ved, som ikke kan klares ved at trimme tænding og karburator?

Hvis den render varm, er det i hvert fald dér, jeg ville starte. Især hvis motoren er ændret fra sin oprindelige opsætning, såsom med øget boring, højere kompressionsforhold etc.

Re: Bly tilsætning..

: tirs 15. mar 2016 21:08
af claus olieklud
hej...ja og blyen fungerede alene til at smøre ventilstammer & ventilstyr på ældre 4 takt motor, en 2 takter har ikke noget at bruge det til.

desuden kan man godt regne med at 4 takt motor har kunnet køre uden bly de sidste 40 år - bly er til en gammel Harly davidson fra 1924, eller en grå Ferguson traktor.

hilsen olieklud

Re: Bly tilsætning..

: tirs 15. mar 2016 21:46
af jesper
Tak for svar begge to :-)

Hansen: Husk vi ses i påsken, så skal vi dælme snakke tænding og Karburator ;-) osv...Har lige fået dele hjem fra maskine stationen, til det vandkølede projekt!

Jesper Høyer

Re: Bly tilsætning..

: ons 16. mar 2016 05:02
af kreidlerhansen
Uuuuuh! Spændende! :D Jeg ser frem til at kigge på sagerne, i hvert fald.

Re: Bly tilsætning..

: ons 16. mar 2016 08:40
af Allan M
Blyet (æthylbly, mener jeg at huske) hævede også bankefastheden, dvs oktantallet. Det kan have betydning ved meget høj kompression.
(Jeg tvivler på, at vore dages blytilsætning er bly, det er snarere et andet smøremiddel). Til det formål (bankefasthed), som ikke kan klares med shells 99 oktan, er det nok en bedre idé at indkøbe en tromle 102 oktan racerbanebenzin.

Jo mere olie i benzinen, jo mere varm risikerer den at løbe, paradoksalt nok.

Re: Bly tilsætning..

: ons 16. mar 2016 15:11
af kreidlerhansen
Den render i hvert fald mere mager med overdreven oliemængde og brug af samme dyse...

...hvilket minder mig om, jeg skal have fortyndet den nuværende tankfuld. ;)

Re: Bly tilsætning..

: ons 16. mar 2016 21:23
af claus olieklud
hejsa... ja det er rigtigt, jeg læste det blev opfundet i 1921, men først færdigudviklet i 1924 - dengang var det faktisk petroleum hvor man hævede octantallet lidt med bly... det gjorde man kunne hæve kompressionsforholdet fra under 5:1 og helt op til 7:1 - en sidegevinst var så smøring af ventiler, det havde både ulæmper og fordele.

det var GM der havde noget med opfindelsen at gøre, omvendt var det også GM der først gik væk fra det igen.

hilsen olieklud

Re: Bly tilsætning..

: ons 16. mar 2016 23:50
af juhl-drengen
Den første herinde der kører sin ekstremt tunede maskine med Oktan 110 vinder min respekt!
http://autoslanger.dk/sunoco-racefuel-8 ... -60l-p5633

Re: Bly tilsætning..

: tors 17. mar 2016 08:36
af Allan M
juhl-drengen skrev:Den første herinde der kører sin ekstremt tunede maskine med Oktan 110 vinder min respekt!
http://autoslanger.dk/sunoco-racefuel-8 ... -60l-p5633
På udsalg til knapt 37,- kr literen.... :teeth2 :shutup

Re: Bly tilsætning..

: tors 17. mar 2016 08:43
af Twinsport
juhl-drengen skrev:Den første herinde der kører sin ekstremt tunede maskine med Oktan 110 vinder min respekt! ...
Nu er det jo ikke kun et spørgsmål om oktantal, men også et spørgsmål om energiindhold. Man kan nemlig ret enkelt hæve oktantallet med sprit, men det går ud over energiindholdet.

Jeg roder lidt med Superkart motorer og vi har faktisk bedst erfaring med Shell V-Power benzin (Den tyske variant!) Den har højere energiindhold end den "danske" V-Power fra vores egne Shell-tankstationer. Det giver nok forskel til at det kan ses på rullefeltet, så vi henter benzin i Tyskland. Og 100 oktan er rigeligt..

/Steen

Re: Bly tilsætning..

: tors 17. mar 2016 21:30
af knallert
jeg er lidt bange for højoktan vil koge i kaburatorene.
..cbx erne tabte flere standart bike løb.i 1978 pga kogende bensin..når de kørte med race bensin.
..den som brugte standart fuel kørte uden problemer