Svensk stel. Kan det forsikres?

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
olsen75
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs 18. nov 2014 18:50

Svensk stel. Kan det forsikres?

Indlægaf olsen75 » tirs 15. mar 2016 19:46

Jeg har et svensk stel på hånden. Det har stelnummer 3F1-XXXXXX. Bliver det et problem at forsikre det hvis jeg køber det? Jeg ved godt at det så ikke er originalt, men jeg restaurerer ikke min FS1 til videresalg, men til mig selv. Jeg beholder selvfølgelig mit eget stel, men det er desværre i en meget dårlig forfatning. Det svenske stel har kørt 0 km

Mvh
CO

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2100
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Svensk stel. Kan det forsikres?

Indlægaf claus olieklud » tirs 15. mar 2016 21:16

hej du... hvorfor ikke skære kronrøret af det danske stel og svejse det over på det svenske ??? det er der da ikke noget forbudt ved.

der var en for nogle år tilbage som viste billeder af operationen - han skar begge stel ens med en båndsav og byttede rundt.

hilsen olieklud

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3302
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Svensk stel. Kan det forsikres?

Indlægaf juhl-drengen » tirs 15. mar 2016 23:02

Altså hvis det er du vil konvertere det til dansk stel, så køber jeg gerne det svenske kronrør! Jeg savner nemlig det stykke hvor styrlåsen er monteret på min RD og det er samme stykke der er på de svenske Fs1 stel :-) (hvor det stikker ud med en indvendig styrlås fremfor ligesom de danske hvor det er en lille plade)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3613
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Svensk stel. Kan det forsikres?

Indlægaf kreidlerhansen » ons 16. mar 2016 04:58

...og med ét fremstår knallertforum som bestående af vandaler og gribbe!

:hihi


Det er ikke et problem, blot motoren har TUM-mærke og i øvrigt er lovlig.
Det bliver først noget rod, når stellet er af nyere dato og skal overholde EF-mærkningen, jvf. trafikstyrelsens hjemmeside.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (325.84 KiB) Vist 1233 gange
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2100
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Svensk stel. Kan det forsikres?

Indlægaf claus olieklud » ons 16. mar 2016 08:43

hej... ja der står bare motoren skal havde tum nummer, men hvor er forskellen så om det er en dansk tunet knallert eller en udenlandsk tunet knallert ? burde det ikke være samme vilkår så ?

og hvordan skal man fortolke ordet motoren ? det burde jo alene være cylinder & udstødning som skal være tum mærket, hvad der står på selve blokken burde jo i princippet være ligegyldigt, altså såfremt pågældende er identisk med den danske udgave.

jeg savner en konkret udmelding om man må bruge en fx tysk eller svensk Yamaha 4 gear eller puch Monza i danmark ? vi snakker her knallerter fra før den nye knallertlov fra 1977 / 1980.

selvfølgelig skal en knallert være lovlig og højst køre 30 kmt, men vilkårende ved tuning burde da være de samme uanset dansk eller udenlandsk.

dette emne vil ingen ende tage, bare vi kunne få et endeligt bevis.

hilsen olieklud

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3613
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Svensk stel. Kan det forsikres?

Indlægaf kreidlerhansen » ons 16. mar 2016 15:04

Fortolkningen er en gråzone, og jeg ville personligt sørge for, at motorblokken er bestykket med TUM-mærke, også.
Årsagen er netop den potentielle problematik vedr. "knallert eller lille MC", som reelt kan opstå med f.eks. en Kreidler 30-knallert, der udstyres med en 5g motor.
Som udgangspunkt tror jeg ikke, der er overhængende fare forbundet ved dette, bortset fra hele motoren konfiskeres og destrueres. Men igen, emsige sadister kan læse lovtekster lige så frit som alle andre. Dvs. det næppe er besværet værd, om man så ender med at få retten på sin side, hvis situationen overohvedet opstår.

Ydermere ville jeg vælge at køre rundt med en kopi af slutsedlen for at kunne dokumentere lovligt ejerskifte af det udenlandske stel hvis en emsig håndhæver af ordensmagten nu skulle være i det sadistiske hjørne.

Det er værd at bemærke, man nok ikke lige skal springe på en udenlandsk '78er, igen pga. risikoen ved den frie fortolkning.


Screendumpet fra trafikstyrelsen er det mest konkrete, jeg har været i stand til at finde omkring emnet. Om jeg kun læser, hvad jeg ønsker at læse, ved jeg ikke.
Der er mig bekendt intet nævnt omkring udenlandske knallertstel, og som udgangspunkt vil jeg påstå, man får lov at fare i fred, blot den kun kører 30km/t uden vanvittig larm, samt både lys og bremser fungerer tilfredsstillende.

Det er vel at mærke gætværk, præcis som når jeg påstår, man kan fjerne begrænsninger fra enhver knallert og blot geare den til max at køre 30km/t.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
F5B
Stor knallert
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 15:06

Re: Svensk stel. Kan det forsikres?

Indlægaf F5B » ons 16. mar 2016 16:10

JA
læs vedhæftede
Vedhæftede filer
Udenlandsk Yamaha FS1 brug i DK.pdf
(562.38 KiB) Downloadet 83 gange
Yamaha F5B 1967 F5B-029966 patina, nummermacth reg. som MC
Yamaha F5B 1969 F5B-057508 skal opbygges fra bunden, nummermacth
Yamaha MR 50 1972 der samles stadig stumper, nummermacth

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2100
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Svensk stel. Kan det forsikres?

Indlægaf claus olieklud » ons 16. mar 2016 21:05

ok der... det der præfix betyder det så landekode ? den nye knallertlov blev vedtaget i 1977, men trådte først ikraft ved årsskiftet 79/80 ikke sandt ? hvis en udenlandsk knallert må bruges i dk uden wya eller woe i stelnummeret, ja så kan man også tune den på samme vilkår som en dansk knallert ikke ??? altså det er forbudt og man får en bøde, men ikke noget med at det pludseligt er en motorcykel uden nummerplade, eller politiet kan tage hele knallerten ??? det må være ens vilkår, ellers er der noget jeg ikke kan forstå.

vil det sige reglen gælder for knallerter til & med 1979 eller hvad ?

er der ikke lige en der kan læse jura på alle mine spørgsmål ift trafikstyrelsen og politiets udtalelser.

hilsen olieklud

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1058
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Svensk stel. Kan det forsikres?

Indlægaf knallert » tors 17. mar 2016 20:58

kan man ikke bare stille spørgsmålet direkte.
..må( gamle) udenlandske knallerter uden tum( numre) og danske typegokendelser bruges som 30 knallerter i danmark..hvis de max køre 30 kmt...og ikke mere eller mindre i spørgsmålet..kun det...
næste spørgsmål er... hvem kan svare..hvor stilles spørgsmålet ..hvem svare.




...at skrive komplicerede forespørgelser med lumre forklaringer om at Yamaha alle er tum godkendet.(en tysk har jo ikke en dansk tum,nummer) og har landekode i motor/stel nummer..så de er jo ikke ens..aksel afstand er eks forskellig ..lysanlæg sæder..osv osv

.sløre kun det klare svar vi ønsker for alle type knallerter

jeg har direkte spurgt Thisted veteran forsikring.hvis man ikke spørger..opdager de det først efter uheldet..
.de dækker ikke udenlandske fup knallerter
..landekoder og tum numre og importørens kode skal være hakket/hugget i stellet..WDE for tidelige Honda..
det er min mening...som naturlig vis ikke dækkes af alle dem som har udenlandske knallerter kørende.
.men jeg samler på danske godkendte knallerter... som blev solgt herhjemme..andre samler bare på knallerter..fint nok
strynboen på test profil


Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster