Hænger i omdrejningerne? :)

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Rasmus123432
Junior knallert
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 25. jan 2015 14:40

Hænger i omdrejningerne? :)

Indlægaf Rasmus123432 » søn 6. mar 2016 23:17

Dav ;)

Nu har jeg omsider fået min Yamaha til at køre ordentlig.. Men når jeg så køre kan den ikke rigtigt falde ned i omdrejninger igen?
Enten Går det meget langsomt, men jeg har også oplevet at den bare hænger i fuld gas, hvis jeg så drejer bare en lille smule nedad på tomgangskruen, så falder den hurtigt ned. Ellers går den fint i tomgang.

Hvad kan det være, det ser ikke ud til at stemplet i karburatoren går trægt?

Nogle der har oplevet noget ligende?

Mvh. Rasmus :thunge
Y = Yder
A = Altid
M = Mens
A = Andre
H = Hakker
A = Afsted

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2101
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Hænger i omdrejningerne? :)

Indlægaf claus olieklud » man 7. mar 2016 08:11

hejsa... enten er der en utæthed som giver falsk luft, eller også giver kaburatorens tomgangssystem for lidt eller ingen benzin.
du justerer blandingsforholdet ved lukket gasspjæld (tomgang) på den lille luftskrue, typisk skal den være skruet ca 1,5 omgang ud fra bund.
tjeck også at den lille dyse (pilotjet) ikke er forstoppet eller forsnævret, samt at der er forbindelse igennem kanalsystemet til tomgangssystemet.

hilsen olieklud

Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1807
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hænger i omdrejningerne? :)

Indlægaf Kai » man 7. mar 2016 10:10

Spjældet kan også "hænge" på tomgangspinden hvis den er en anelse skæv.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1062
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Hænger i omdrejningerne? :)

Indlægaf knallert » man 7. mar 2016 15:40

ja den tomgangs pind/gaskabel skal være helt ret og perfekt stand..pas på mager blanding/høje rpm...det giver en varm motor
strynboen på test profil

Rasmus123432
Junior knallert
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 25. jan 2015 14:40

Re: Hænger i omdrejningerne? :)

Indlægaf Rasmus123432 » man 7. mar 2016 22:50

Hejsa igen..

Jeg tror ikke den hænger i spjældet, når man kigger på den og giver gas, kører den fint op og ned.
Jeg kan ikke forstå hvis den skulle være utæt og suge falsk luft, da jeg har fået ny side plade og nye pakninger. Kan det være membranen?
Jeg har renset karburatoren flere gange, og tomgangs kanaler og pilot/tomgangs dysen skulle være helt ren. Luft skruen er skruet 1½ omgang ud. Og skruer jeg den bare en kvart omgang til en af siderne så vil den enten ikke starte eller så går den bare ud i tomgang. Jeg kan heller ikke stille på luftskruen uden sideplade. så kan jeg få det til at passe så den køre godt der, men når jeg så får min side plade på. Så går den ad helvede til. Det ved jeg ikke om er normalt?

Mvh Ras
Y = Yder
A = Altid
M = Mens
A = Andre
H = Hakker
A = Afsted

Brugeravatar
anj
Stor knallert
Indlæg: 152
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48

Re: Hænger i omdrejningerne? :)

Indlægaf anj » man 7. mar 2016 23:52

Ja der har du nok problemet, hvilke skruer har du brugt til at skrue membranen fast til boringspladen?.
Hvis du har brugt alm umbraco bolte, så ligger fejlen der. Der skal anvendes bolte med lavt hoved. Som de originale krydskærv, eller tilsvarende. Da der ikke er meget plads der inde.
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Ford Escort Cabriolet XR3I 1984

Rasmus123432
Junior knallert
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 25. jan 2015 14:40

Re: Hænger i omdrejningerne? :)

Indlægaf Rasmus123432 » tirs 8. mar 2016 00:06

Jeg er opmærksom på det med skruerne på membranen, det er de krydskærvede med fladt hoved :wink:
Y = Yder
A = Altid
M = Mens
A = Andre
H = Hakker
A = Afsted

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Hænger i omdrejningerne? :)

Indlægaf Poul-Erik A. » tirs 8. mar 2016 21:12

Rasmus123432 skrev:Hejsa igen..

Jeg tror ikke den hænger i spjældet, når man kigger på den og giver gas, kører den fint op og ned.
Jeg kan ikke forstå hvis den skulle være utæt og suge falsk luft, da jeg har fået ny side plade og nye pakninger. Kan det være membranen?
Jeg har renset karburatoren flere gange, og tomgangs kanaler og pilot/tomgangs dysen skulle være helt ren. Luft skruen er skruet 1½ omgang ud. Og skruer jeg den bare en kvart omgang til en af siderne så vil den enten ikke starte eller så går den bare ud i tomgang. Jeg kan heller ikke stille på luftskruen uden sideplade. så kan jeg få det til at passe så den køre godt der, men når jeg så får min side plade på. Så går den ad helvede til. Det ved jeg ikke om er normalt?

Mvh Ras


Hej Rasmus. Jeg hæfter mig ved "sideplade" - er det den såkaldte AHA dæksel og hvis ja kunne det måske være luftfiltret, der er tilstoppet ?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2101
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Hænger i omdrejningerne? :)

Indlægaf claus olieklud » tirs 8. mar 2016 22:08

hejsa... jeg mener ikke et delvis tilstoppet luftfilter påvirker noget som helst i tomgang da luftforbruget her er meget lavt, det er en anden sag når den får noget gas.

det du skriver med at du ikke kan justere luftskruen uden aha dækslet afmonteret er da rigtigt, men igen her er filtermodstanden uden betydning idet luftforbruget er ret lavt i tomgang - desuden skal du vide at luftskruen ( tomgangssystemet ) kun har betydning ved tomgang eller meget lidt åbnet gasspjæld... med andre ord: du justerer luftskuen således at benzin/luft blandingen er så tyk at motorens evne til at falde hurtigt og effektivt til ro, samt effektivt at reagere på gasgivning - er blandingen for tyk har motoren svært ved at køre lang tid i tomgang og render sur i tændrøret... er blandingen for tynd har motoren svært ved hurtigt at falde ned i tomgang, samt tøver ved gasgivning.

du skal forstå at du ikke kan justere dig ud af et problem med enten for meget eller for lidt benzin ifm gasgivning på din luftskrue - her er det nål og dyse der bestemmer, samt en lille smule filtermodstanden, derfor skal man selvfølgelig tilpasse nål/dyse med aha dæksel monteret.

det jeg syntes at læse ud af din forklaring er at aha dækslet påvirker meget i tomgang - det er sikkert fordi din membran eller boreplade er utæt, således at den luft som kaburatoren suger ind allerede indeholder benzindampe... derfor oplever du en enorm forskel på om ahadækslet er monteret eller ej.

husk også den lille slange der sidder imellem kaburator og luftfiltergummi - den gør at et svagt statisk undertryk ikke påvirker kaburatoren da den sidder i et lukket hus.

hilsen olieklud

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Hænger i omdrejningerne? :)

Indlægaf Poul-Erik A. » ons 9. mar 2016 08:56

Ja, du har sikkert ret i det med luftfiltret Claus og m.h.t. boreplade findes/fandtes der også u-originale fra Thansen/Protuna, der var deforme og derfor ikke kunne spændes plan på. Det kunne måske være fejlen ? Endelig kan membranen testes ved at blæse i borepladen med membranen påmonteret, for det skal lyde som en "syg and". :-)
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2414
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hænger i omdrejningerne? :)

Indlægaf 12V » ons 9. mar 2016 09:14

Den indsugningsplade jeg kører med skulle slibes flere steder før den kom helt ned og ligge plan på blokken. Den var simpelthen for stor i de udvendige mål, værd at tjekke.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Rasmus123432
Junior knallert
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 25. jan 2015 14:40

Re: Hænger i omdrejningerne? :)

Indlægaf Rasmus123432 » ons 9. mar 2016 10:50

Hej igen... :wink:

Ja det er det lille AHA dæksel jeg snakker om.
Jeg har helt nyt luftfilter på. Og borepladen er fra Benny (YamahaFS1.dk) Men for lang tid siden inden jeg skulle have den på, testede jeg den på en plan overfalde, den var ikke helt 100% lige kunne jeg mærke. Men jeg tænkte at du jo skulle være i orden, eftersom at den var ny fra Benny af, regnede jeg med at det var som det skulle være. Men kan det gøre det. Når jeg har været ude og køre, og jeg bagefter tager AHA dækslet af så kan jeg se at de blevet skudt benzin tilbage, ikke ret meget. men adligevel lidt. Membranen lyder kun som en and når jeg blæser på en bestemt måde, ikke når jeg bare puster i den? :wink:
Det med Luftskruen, den har jeg indstillet sådan et den kunne stå i tomgang og den var til at starte. Normalt var den ikke til at starte. Men nu starter den Okay sådan da. :wink:
Men nu når du skriver at hvis man giver den mere benzin i tomgang så falder den hurtigt ned. Jeg kunne prøve at give den en lille smule mere. Men så er den bare sværer at starte.
Jeg ved ikke om det har noget med sagen at gøre, men knallerten 4 takter meget på toppen, derfor køre jeg med lidt under bundgas så køre den godt. Jeg ved godt at det er noget med hoveddysen at gøre, men det er en #110 nu og jeg tør næsten ikke at gå længere ned?

Mvh Ras. :thunge
Y = Yder
A = Altid
M = Mens
A = Andre
H = Hakker
A = Afsted

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Hænger i omdrejningerne? :)

Indlægaf Poul-Erik A. » ons 9. mar 2016 17:07

Det undrer mig at den 4-takter meget på toppen, når dysen er standard #110. Kunne nålen evt. være hævet mere end godt ?

Carstens beskrivelse af den u-originale indsugningsplade er helt perfekt.
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 369
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48

Re: Hænger i omdrejningerne? :)

Indlægaf Lehmann » man 14. mar 2016 20:54

Jeg har erfaret at en membran der ikke lukker 100% tæt, eller er for meget åben på membran stoppene, kan gi en motor gang ved fuld gas, som var det firtakten, fordi flowet gennem karburatoren pulserer frem og tilbage i takt med motoren, og ikke kun i retning mod motoren, som er membranens opgave at holde styr på. Bladene vil stå og flabre, hvor de ellers skal lukke omgående.

På Passola har jeg succes med at glatte stoppene ud, så bladene ikke kan åbne helt så meget. De buer stadig, men åbningen er noget mindre. Det giver en renere motorgang, og bedre træk/acceleration.

Måske det kan være en idé at lege med, hvis ikke du allerede har fundet fejlen.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.

Rasmus123432
Junior knallert
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 25. jan 2015 14:40

Re: Hænger i omdrejningerne? :)

Indlægaf Rasmus123432 » tirs 15. mar 2016 11:22

Jeg køber en ny membran. Så må vi se om det hjælper noget. Jeg køber også en ny af den der plastik ting der sidder i karburatoren. Den som spænder ud over indsugnings pladen. Den jeg har nu er knækket lidt. :o
den er også blevet meget svær at starte, Hver gang jeg har slukket den. For at den kan starte igen så skal den enten være helt kold, eller så skal jeg skrue tændrøret ud og puste på det og gøre det rent. Det ser ikke ud til at den er druknet. Men det hjælper at skrue det ud. Så starter den i første hug. :wink:
Men tak for alle svarene, jeg skriver når jeg har fået det sat på, og ser om det hjælper. :thunge
Y = Yder
A = Altid
M = Mens
A = Andre
H = Hakker
A = Afsted

Rasmus123432
Junior knallert
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 25. jan 2015 14:40

Re: Hænger i omdrejningerne? :)

Indlægaf Rasmus123432 » tirs 5. apr 2016 11:09

Hej igen.

Nu har jeg fået skiftet membran og givet knallerten en 11 tands gearing, istedet for 9 tands. :(y)
Og den køre jo bare som en drøm nu. Den er blevet meget nemmere at starte og den køre ligesom meget blødere i det hele. En meget bedre oplevelse at køre på den. :D

Desuden skiftede jeg også luftskrue, da jeg samlignede de to luftskruer, så var den gamle tykkere i spidsen end den nye jeg har købt. Det må da også have noget at sige? :)

Men dejligt at den køre bedre :wink:

Rasmus. :thunge
Y = Yder
A = Altid
M = Mens
A = Andre
H = Hakker
A = Afsted

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Hænger i omdrejningerne? :)

Indlægaf Poul-Erik A. » tirs 5. apr 2016 15:50

Hej igen Rasmus og godt at høre det hjalp med anden membran og luftskruen kan måske være kanøflet ved at spænde for hårdt af tidligere ejer(e).
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Rasmus123432
Junior knallert
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 25. jan 2015 14:40

Re: Hænger i omdrejningerne? :)

Indlægaf Rasmus123432 » tirs 5. apr 2016 19:12

Ja det kunne tænkes, den var ihvertfald noget bredere i spidsen end den nye ;)
Ja og den firtakter slet ikke mere, grundet at den er gearet lidt højere.. det er jo som det skal være og så køre den kun 37 kmt.
Nu mangler jeg bare et par småting så er den perfekt.. :P
Mvh Rasmus
Y = Yder
A = Altid
M = Mens
A = Andre
H = Hakker
A = Afsted

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2101
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Hænger i omdrejningerne? :)

Indlægaf claus olieklud » tirs 5. apr 2016 21:01

hejsa... godt at høre den kører godt nu - ja 9/43 gearing er næsten alt for lavt, 11 tands er mere naturligt for motoren.

hilsen olieklud

Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 369
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48

Re: Hænger i omdrejningerne? :)

Indlægaf Lehmann » ons 6. apr 2016 00:53

Lækkert at høre, og fedt med feedback.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.


Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster