Utæt motorblok ved gevind

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
torbent
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons 2. dec 2015 09:22
Kontakt:

Utæt motorblok ved gevind

Indlæg af torbent »

Hejsa, min nyrenoverede Yamaha FS1 drypper med olie.

Jeg arbejder efter to løsningsmodeller:

1. den langsigtede - jeg vil få fat i nye blokke og lave en anden motor

2. den kortsigtede - knallerten skal ud at køre indtil den nye motor er klar :)

Så mit råb for hjælp går altså på den kortsigtede løsning.

Som nævnt drypper den med olie og det kommer ud imellem de to blokke, helt præcist ved det gevind som I kan se på billedet. Jeg skal indrømme at jeg godt havde lagt mærke til revnen indvendigt i blokken, men jeg havde ikke set den mikroskopiske revne udvendigt (det er i dette område at den drypper).

Så hvordan får jeg blokken tæt?

Min idé er at slibe revnerne (helt) rene og fylde ud med kemisk metal. Ved samling af blokkene vil jeg fylde godt med flydende pakning ned i gevindhullet og passe på med ikke at spænde for hårdt (kun ved dette gevind).
Jeg er i tvivl om det kemiske metal vil kunne holde, og jeg er i tvivl om jeg skal bruge flydende pakning, loctites gevindtætning eller et helt 3. produkt?

Når de to blokke er monteret skal de skrues sammen. Jeg overvejer at skrue en gevindstang i hullet og så sætte en møtrik på bagefter. På den måde har jeg lettere ved at se hvad der sker når gevindstang limes / monteres what ever.

Er det en gangbar vej? Hjælp modtages med kyshånd.

vh
Torben
Vedhæftede filer
blok1.jpg
blok1.jpg (452.62 KiB) Vist 2837 gange
blok2.jpg
blok2.jpg (357.17 KiB) Vist 2837 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Utæt motorblok ved gevind

Indlæg af 12V »

Hvis du både fylder den indvendige revne med kemisk metal, og fylder gevindet godt op med gevindtætning, så tror jeg den vil stoppe med at dryppe.

Jeg har gode erfaringer med denne flydende Loctite - http://www.loctite.dk/loctite-4029.htm? ... 2624536577

Slib en revnen ren med en lille skæreskive på dremlen eller lign. så det kan få fat, og affedt grundig. Når man er i gang kunne du gøre det samme på den udvendige for at være helt sikker :)

Der findes produkter specielt til gevindtætning, i dette tilfælde vil jeg dog mene at det meste kan bruges, flydende pakning vil sikkert virke fint.

EDIT: Du skal helt sikker reparere gevindet først med en gevindbøsning. Hvis du spænder en bolt i som den er nu, selv ved svag tilspænding, vil den kile revnerne fra hinanden og så nytter alle tætnings forsøg ikke meget. Start med dette, derefter reperation af revner. Noget i den stil her:
http://shop.yamahafs1.dk/8-vaerktoej-ge ... k-102.html
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"