Gearskift

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
jepp3307
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 09:07

Gearskift

Indlægaf jepp3307 » fre 4. sep 2015 20:59

Hej Alle

Jeg har en dejlig velfungerende Yamaha, som har et problem med at skifte ned til 2 og 1 gear, når den triller med en fart på mere end 20km/t. Er der nogen der ved hvad det skyldes? Koblingen virker fint og burde ikke fejle noget.

Vh Jeppe

Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 813
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Gearskift

Indlægaf Nabo Jan » lør 5. sep 2015 09:44

jepp3307 skrev:Hej Alle

Jeg har en dejlig velfungerende Yamaha, som har et problem med at skifte ned til 2 og 1 gear, når den triller med en fart på mere end 20km/t. Er der nogen der ved hvad det skyldes? Koblingen virker fint og burde ikke fejle noget.

Vh Jeppe


Har du grundjusteret gearskiftet?
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Yamaha XV 1100 Virago 1987 (Mc)
Yamaha Sting
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)

Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06

Re: Gearskift

Indlægaf Allan M » lør 5. sep 2015 10:57

Jeg har aldrig prøvet en Yamaha, som kunne skifte lydløst ned i 1. og til dels 2., når den ruller ca 20 km/t, slet ikke hvis gearingen er lovlig.

Især i 1. kommer der et KNALD hvis man laver det nummer. Det er meget normalt. En bil, som ruller 20 km/t kan man heller ikke få i 1. uden at bruge vold.

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 608
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20

Re: Gearskift

Indlægaf Twinsport » lør 5. sep 2015 17:05

Hej Jeppe

I hvilke situationer er det nødvendigt for dig at skifte ned i 1. gear med 20 km/t eller mere?

Med lovlig gearing snurrer motoren vel 7-8000 omdrejninger med den hastighed i 1. gear, så medmindre du giver fuld gas (mellemgas) ved nedgearingen, vil det altid skramle lidt.

Forklar lidt mere, så vi bedre kan hjælpe dig. Normalt vil en nedgearing til 1. med den hastighed blot være helt unødvendig..

/Steen

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3613
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Gearskift

Indlægaf kreidlerhansen » lør 5. sep 2015 20:51

Sådan en handling lyder grimt om så koblingen er slidt hinsides fedtegrænsen... jeg skal eddermagemig begive mig ud i en omdrejningsmæssigt grov dobbelt udkobling på Kreidleren, hvis jeg ikke skal få dårlig samvittighed. Og det selv om den render 35-37km/t i første.
Andet gear er intet problem. Det er så heller ikke en lovlig knallert, men derimod bare en knallert.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

jepp3307
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 09:07

Re: Gearskift

Indlægaf jepp3307 » søn 6. sep 2015 09:16

Tak for svar.
Jeg møder problemet når jeg bremsende triller hen mod et kryds, hvorfra jeg skal starte i 1. gear.
Men hvis det er sådan på alle Yamaha'er, så er det jo bare sådan det er.
Jeg mente bare ikke det måtte lyde/føles sådan.

Vh Jeppe

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 608
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20

Re: Gearskift

Indlægaf Twinsport » søn 6. sep 2015 15:02

Hej Jeppe
Når du kører hen mod krydset, behøver du jo ikke at geare ned så tidligt! Vent med at geare ned indtil du fx. kører 5 km/t. Som hvis man kører bil.
/Steen

jepp3307
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 09:07

Re: Gearskift

Indlægaf jepp3307 » søn 6. sep 2015 17:50

Hej Steen
Det gør jeg også, når jeg kører rundt omkring. Jeg troede bare at maskinen kunne håndtere det :-)
Vh Jeppe


Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster