Fastgroede stempelringe

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Fastgroede stempelringe

Indlæg af Lehmann »

Hej med Jer.

Jeg er igang med at renovere en Passola, som har stået udenfor læænge uden topstykke. Stemplet stod ca. 15mm. fra top, og det lykkedes mig at få cylinderen afmonteret med rustløsner og små træklodser mellem cylinder og blok.

Stempelringene sidder fast i stemplet. Dvs. den øverste fik jeg løs med rustløsner og varmepistol. Klappede forsigtigt med skaftet fra en skruetrækker på ringen mens det var rygende varm m. rustløsner. Så gav den slip i den ene ende pga. spændingen i ringen.

Men den nederste kan jeg ikke få til at rokke sig. :-( Har en af Jer et godt trick til at få sådan løs? Der var en del ir i rillen ved den øverste, men ringen er pæn blank.

På forhånd tak.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Fastgroede stempelringe

Indlæg af Jensmc »

Det er jo ikke noget problem at få ringen af. Den vil selvfølgelig knække, men skidt med det. Du kan med en lille skruetrækker fjerne ringen. Brug den som dorn/mejsel og slå forsigtigt ed en hammer på skaftet. Begynd, ved stemplets styretap.
Når så ringen er fjernet, knækker du den ring, der blev fjernet i et helt stykke. Slib eller fil den knækkede ring, så den har form som et stemmejern. Altså skarp.
Nu kan du skrabe koks og ir fri af stemplets riller.
Husk dog på, at ringen er konisk (keystone ring), og derfor skal du skrabe med ringen vendt rigtigt.
Håber dette vil hjælpe dig.
God påske til alle.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Fastgroede stempelringe

Indlæg af Lehmann »

Hej Jens.

Jeg var ude i at genbruge ringene, da gabet er på et minumum og cylinder stadig har honeriller og det hele er originalt og passer sammen.

Var ude efter et "mirakeltrick" :-) som kan løsne den. Evt. ultralydsrensning, afkalker, varme på en eller anden måde, Coca cola eller hvad I har af tricks og erfaringer, der kan løsne fastgroede ringe, sod, inden jeg selv forsøger, og i sidste ende banker den fri/knækker den.

Har taget snavset på stemplet med en messing børste, og det er så godt som nyt med den bølgede overflade/riller til olien.

Ikke fordi jeg er nærig. Kan bare godt lide at bevare/genbruge især originale ting. ;-)
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fastgroede stempelringe

Indlæg af kreidlerhansen »

Vil en base af en given type ikke kun angribe rust, uden at beskadige en ellers intakt overflade?

Eller hvad med at koge cylinderen i billig madolie? Jeg ved ikke, om det vil virke, men jeg tænker, at olien stille og roligt vil trænge ind hist og her i takt med sagerne udvider sig.

Eller hvis den får lov at ligge længe nok i et rensekar med konstant skylning med lampeolie, vil det så ikke have en rustopløsende virkning? Lampeolie trænger i hvert ind, overalt.

:whew
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Fastgroede stempelringe

Indlæg af Kai »

ATF olie og acetone kan løsne det mest mærkelige, også stempler og ringe der sidder urokkelig fast i cylindere.

Prøv at blande 75/25% Atf og acetone i et syltetøjsglas eller lignende og put stemplet i, og lad det stå et par dage.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Fastgroede stempelringe

Indlæg af strynboen »

jeg kogte mine cb 77 twin cylender set i diesel olie..det fik stemplet ud..og bagefter fik stemplerne en tur..og ringene kom løse..og alt kan genbruges....men pas på at dampene ikke antænnes,,,diesel damp er explosivt..eller" ihvertifal" brandbart a .h.til--..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Fastgroede stempelringe

Indlæg af Lehmann »

Jeg takker for jeres forslag, og burde ha væbnet mig med tålmodighed. Men ak.

Havde ladet det ligge natten over i et bad af rustløsner, og varmede stemplet op med en varmepistol, så rustløsneren boblede ud ved samlingen. Dappede ringen med et træskaft hele vejen rundt, men den gav sig ikke. :-(

Fik en meget lille flad skruetrækker ned mellem stiften og den ene ende, da soden havde fjernet sig i samlingen. Desværre vred jeg så hårdt, at en lille flig af ringen brækkede af. :-(
Så tog jeg en lidt større skruetrækker og slog forsigtigt på enden, og den løsnede sig efterhånden hele vejen rundt. Lagde ringen i cylinderen, men den sluttede ikke tæt pga. et lille bitte hjørne på max. 0,5mm. var slået af ud imod cylindervæggen. Kan desværre ikke lægge billeder ind via min tlf. Men deler dem med jer senere.

Nu er stemplet renset efter Jens MC's anvisning, hvilket jeg også plejer at praktisere. :-) Det meste var sod, men også hvidt ir.

Men ville gerne ha forsøgt mig med at varme dieselolie op. :-( Nogen foreslår også dansk vand. Nogen herinde der har erfaringer med brug af det i fastsiddende motore/lign?

Tak for hjælpen skal I ha. :-)
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fastgroede stempelringe

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... da du allerede havde løsnet den øverste stempelring ville der være kompression nok til at den kunne køre, den anden stempelring ville da løsne sig selv fordi sådan en 2 takter snasker rundt i olie, det sammen med varmepåvirkningen og bevægelsen vil gerne få stempelring/ ringe til at løsne sig af egen vilje - det har jeg ihvertfald prøvet

det gælder vist kun for 2 taktere

jeg kan godt læse at det er for sent nu, jeg så godt da du lavede tråden og burde nok havde svaret tideligere... grunden til jeg ikke svarede var at jeg betragtede rådet som lidt for fuskeragtig, men da jeg selv har gode erfaringer med det, vælger jeg aligevel at nævne det nu selv om det er for sent

pyt med det - du sætter vel bare en ny ring nederst og genbruger den øverste som du ønsker

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fastgroede stempelringe

Indlæg af kreidlerhansen »

Det lyder vist mere fusket, end det er, Claus. Nogle gange er den mest enkle løsning rigeligt fin, og jeg kaster lige den der i huskebogen; Det er lige noget for mig! ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"