Yamaha krumtap.

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Yamaha krumtap.

Indlæg af Kris6861 »

Hej :)
Er her nogen der ved om nogle af disse krumtapper er noget værd?
http://www.thansen.dk/scooter-knallert- ... 861397858/

http://www.thansen.dk/scooter-knallert- ... 861397859/

Eller er den fra Benny af bedre? :)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Yamaha krumtap.

Indlæg af Kai »

Jeg har haft et par stykker af den første med rød plastikfyld, selvom kun den ene åd sølelejet så er jeg ikke imponeret af den.
Måske kan den holde..måske har jeg bare været uheldig, men den mangler i mine øjne en detalje som smørerille i plejlstangen til sølelejet, det har CM krumtappen som Thansens ligner en billig kopi af.

Den anden fra Thansen.. pas, den kender jeg ikke. Måske andre gør ?

Benny sælger TopRacing krumtap, den er slet ikke ringe, men kan fås lidt billigere her:
http://www.mopedspeed.dk/produkter/krum ... ha-fs1.htm
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Yamaha krumtap.

Indlæg af Allan M »

"men den mangler i mine øjne en detalje som smørerille i plejlstangen til sølelejet" Det har den originale faktisk heller ikke.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Yamaha krumtap.

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg havde valgt en Top Racing fra portugesiske Jasil.

For det første er deres krumtap til Kreidler magen til den originale, rent kvalitativt, men der er tilføjet afstandsskiver i kobber mellem plejlstang og vanger. Endesløret er så at sige "altid" under 3/100mm.
For det andet har deres plejlstang de nævnte smøreriller ved sølelejet.
For det tredje er de ganske billige ift. de flestw no-name produkter.

Min eneste anke ift. Kreidler-tappen er, at der er for meget gods omkring øjet til nålelejet i toppen.

Jeg har fuld tillid til producenten.


Var der ikke noget med en test/sammenligning af Jasil o.a. herinde på et tidspunkt, hvor "offeret" blev enormt glad for Top Racing efter en kedelig oplevelse med en NC-krumtap?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Yamaha krumtap.

Indlæg af Kris6861 »

Okay tak skal i have :)

Jeg tror jeg holder mig til TopRacing krumtappen. Jeg tror desværre den sidste krumtap der sad i den var en billig en af slagsen, det så ud til den havde spist et stempel engang, også er plejstangen hel blank på den ene side, så afbalanceringen var nok heller ikke den bedste.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Yamaha krumtap.

Indlæg af Kai »

Allan M skrev:"men den mangler i mine øjne en detalje som smørerille i plejlstangen til sølelejet" Det har den originale faktisk heller ikke.
Nej det har den ikke, men den originale har større "hak / udskæringer" i siden af plejlen end Thansens plastikmodel, der i min optik skal sikre lejet tilstrækkelig olie. Den er heller ikke gemt inde bagved plastikfyldet.
Det var netop sølelejet der gav op i en af 2 jeg har prøvet, trods den fik 3.5% olie. Den anden lever endnu men den er tydelig slidt i søleleje/plejl og den har intet kørt i forhold til nogen af de gamle Org krumtappe jeg har.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Yamaha krumtap.

Indlæg af Kai »

kreidlerhansen skrev: Var der ikke noget med en test/sammenligning af Jasil o.a. herinde på et tidspunkt, hvor "offeret" blev enormt glad for Top Racing efter en kedelig oplevelse med en NC-krumtap?
Det er muligvis Christian / TRS du tænker på ?

Der var i hvert fald indhandlet en NC krumtap til en af hans som vi ville samle en hyggeaften i værkstedet..det var ikke nogen hurra oplevelse.
Fin så den ud..men så endte det også der, begge ender var ~1/10 over mål og umulig at få i lejerne. Den blev byttet til en Jasil/Topracing og den er i hel anden klasse end NC, flot finish og passer nøjagtig på målene. Jeg tror han er glad for den, der er ingen vibrationer eller noget som helst, den kører bare.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Yamaha krumtap.

Indlæg af kreidlerhansen »

Som sagt, Jasil laver generelt udmærket sager - enten i standardform eller lidt forbedret, og derfor koster de heller ikke alverden:

Til Kreidler helt ned under 600kr, når der er lidt rabat/tilbud.

Så vidt jeg lige kan se, er der tre almindeligt forekommende ting, som kan myrde sølen:

Slid
Oliemangel
Klemte stempler


En smørerille kan reducere den første og minimere/eliminere den anden på listen.
Den tredje er som oftest en "fejl 40".


Hvis Jasil-plejlstangen afviger fra den originale i vægt og afbalancering, kan man slibe sig ud af de problemer. Dermed opnås et bedre produkt end det, der kom ud fra fabrikken.
Hvis Top Racing-tappen endda har De nævnte afstandsskiver (har den det?) ser jeg kun en rent principiel årsag til at foretrække en original krumtap.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Yamaha krumtap.

Indlæg af Kai »

kreidlerhansen skrev: Hvis Top Racing-tappen endda har De nævnte afstandsskiver (har den det?) ser jeg kun en rent principiel årsag til at foretrække en original krumtap.
Det har den :(y) En af grundene til jeg indhandlede sådan en til min projekt motor, tiden må vise hvad den (og resten) kan holde til.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Yamaha krumtap.

Indlæg af kreidlerhansen »

Kai skrev:Det har den :(y) En af grundene til jeg indhandlede sådan en til min projekt motor, tiden må vise hvad den (og resten) kan holde til.
Igen, hvis den kvalitativt matcher udgaven til Kreidler, så er den snorlige.

Min sidste, inden jeg konverterede til Rito, kørte jeg med i hvert fald 25.000km, hvor de sidste par tusinde kilometer var oppe forbi 13.000rpm jævnligt og kontinuerligt mellem 10-11.000rpm. Og så var der lige en halv sæson med for meget slør i hovedlejerne.
Der er ikke decideret slør i plejlstangen (op/ned), men sideværds er den for slasket. Den kan sikkert fint klare en masse kilometer i en mere eller mindre lovlig motor ved max 8.000rpm.

Til standard slaglængde har jeg besluttet at spare Rito væk til fordel for Top Racing. De sparede penge kan snildt gå til indkøb af en båndpudser, så jeg kan pille lidt af plejlstangen, hehe.


Det er helt sikkert TRS' oplevelse, jeg tænker på.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha krumtap.

Indlæg af 12V »

Jeg har også super erfaringer med Top Racing, bruger dem i mange forskellige maskiner. Lige bortset fra Vespa Ciao, der har de kvalitets problemer, akslen knækker af i den lille blokdel side. Men har aldrig haft en skade i Puch, Yamaha og Kreidler.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha krumtap.

Indlæg af juhl-drengen »

Halløj drengerne, Købte den her krumtap af claus (sig sauer) vi blev enige om det måtte være en eller anden slags racer krumtap, synes umiddelbart selv den ligner en topracing meget, men at der står "RG" på plejlstangen bringer mig dog lidt i tvivl? nogle der har et kvalificeret gæt :whew


Billede

Billede

Billede

Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
togm
Junior knallert
Indlæg: 62
Tilmeldt: tors 24. mar 2011 12:55
Kontakt:

Re: Yamaha krumtap.

Indlæg af togm »

Jeg kørte med thansens racer krumtap og deres fag lejesæt og deres "super" nåleleje, i min racer knallert. Det virkede 100% :(y) jeg kørte med 3% olie af den billige fulsyntetiske fra Biltema, den forbrændte det fint. Min racerknallert fik masser af pryl, og tog satans mange omdrejninger, så jeg har kun gode at sige om Thansens racer krumtap. Mvh Thomas Nielsen
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"