Side 1 af 1

En ekstra plade i kobling

: søn 1. mar 2015 11:32
af wolfe
til mit fs1 mc projekt behøver jeg en ekstra koblingplade i koblingen, da den fedter!.

der har været en guide herinde en gang ved jeg. fandt en men målene til afdrejning af delene stod på billederne, og de gik til da forum var nede :whew

er der tilfældigvis en som ligger inde med målene, på hvor og hvad der skal drejes af for og få plads til den ekstra koblingsplade.?

Tim C

Re: En ekstra plade i kobling

: søn 1. mar 2015 13:51
af anj
Kig igen billederne er blevet gendannet

Re: En ekstra plade i kobling

: søn 1. mar 2015 22:30
af wolfe
er der bare mig eller kan man stadig ikke se billeder?
viewtopic.php?f=69&t=9910&p=93644&hilit ... ade#p93644

Tim C

Re: En ekstra plade i kobling

: man 2. mar 2015 00:06
af Kim B S
wolfe skrev:er der bare mig eller kan man stadig ikke se billeder?
viewtopic.php?f=69&t=9910&p=93644&hilit ... ade#p93644

Tim C
Hej Tim.
Jeg kikkede lige, og jeg kan altså heller ikke se billederne. :) Så det er ikke dig der er noget galt med. :wink:
Hilsen Kim.

: man 2. mar 2015 06:26
af wolfe
[THUMBS UP SIGN]

Re: En ekstra plade i kobling

: man 2. mar 2015 07:59
af claus olieklud
hejsa... jeg gentager lige en historie som jeg har fortalt flere gange før.
min 76èr med athena kit havde også en tendens til at glide en smule når den ramte området hvor den rykker ( 7000 - 10000 ) - jeg ville derfor skifte slidstumperne ud til nye originale... købte nye koblingsplader, fjedre og slidplade originalt for at være sikker på det ville blive så optimalt som muligt... til min store overraskelse var de gamle stumper ganske originale og absolut ikke slidte, den eneste forskel var at koblingsfjederne der sad i var en brøkdel kortere... som jeg lige husker det er originale grønne fjedre ca 34 mm, hvorimod dem jeg pillede ud var ca 33 mm, men det bliver de nye også når de først har været spændt sammen og aktiveret - derfor lavede jeg sådan set ingen forbedring ved at udskifte stumperne, men jeg skiftede selvfølgelig ud når det aligevel var adskilt

det der gjorde den store forskel for mig var olien, nu bruger jeg kun atf automatolie når en yamaha 4 gear skal køre tunet - der kommer mærkbart bedre " grib " i koblingen med atf olie !!! skift evt. 2 gange itræk for at sikre dig at den gamle gearolie bliver vasket ordenligt ud

jeg vil påstå at med atf olie kan en yamaha kobling overføre 2 hk mere uden at glide

desuden skal nævnes en anden bagside ved extra koblingsplader i en yamaha, det drejer sig om at den afstand koblingssnekken åbner koblingen er den samme uanset hvor mange plader der er i, men des flere plader, des mindre afstand imellem hver enkelt slidplade / koblingsplade, hvilket vil påvirke den deraf følgende " riv med " effekt i udkoblet tilstand - derfor vil jeg påpege at såfremt man elsker yamahaens gode måde til at sætte i gear uden at sige klonk, samt den super lækre måde at skifte gear lydløst, bør man ikke ændre ved koblingen uden det er stærkt nødvendigt.

de få som har totalt ombygget deres motor med 42 mm slaglængde og 47 mm stempel + designet cylinderen med forholdsvis lille udstødningsport hvilket giver enormt bundtræk således at man trækker en kæmpe høj gearing, vil nok få gavn af en exra plade, men jeg vil blot påpege at det under almindelige tuningsforhold absolut ikke er nødvendigt

et fornuftigt realistisk bud er at min har imellem 7 og 8 ægte hk, og jeg har alså ingen problemer med koblingsglid efter jeg bruger atf olie ( automatgearolie, maxi olie, det tynde røde )

det var bare min mening som jeg lige ville lade dig kende

hilsen olieklud

Re: En ekstra plade i kobling

: man 2. mar 2015 08:06
af anj
viewtopic.php?f=69&t=172

Her er den originale tråd med ombygning til 3 plader

Re: En ekstra plade i kobling

: man 2. mar 2015 08:21
af anj
Det der med at den skulle blive dårligere til at koble helt ud og sige klonk når man sætter i gear. Sker så bare ikke i virkeligheden den virker helt super. Jeg har efterhånden lavet det nogle gange med samme fine resultat hver gang.
Jeg har sågar hver gang bare fundet brugte koblings plader og jern plader og brugte originale fjedre. Og hvis fjedrene har været lidt korte fx 33mm så har jeg blot sørget for at fjedren er blevet 19mm i monteret tilstand

En ekstra plade i kobling

: man 2. mar 2015 15:36
af wolfe
Det helt super med erfaring du deler ud af claus! Det derfor dette forum aldrig må lukke :-)

Mit problem er jeg har 47 mm cylinder på. Dog almindelig Top Racing krumtap.
Og den glider helt vildt, og skal have en anden krumtap i med længere slag. Derfor jeg efterspørger guiden med en ekstra koblingsplade [THUMBS UP SIGN]

Tim C

: man 2. mar 2015 15:36
af wolfe
Tak for link anj
Kigger lige på det når jeg sidder ved computeren [THUMBS UP SIGN]

Re: En ekstra plade i kobling

: man 2. mar 2015 20:20
af knallert
ja det er en stor forbedring med 3 plader...den bliver blødere og lettere at docere...og alt slirre forsvinder...u anset hvad olie du fylder på..
har testet atf olie..det larmer i motoren..med tynd olie.
.og ja nye dele er altid en forbedring,,,men kan aldrig erstatte 3 plade kobling
hvis man skifter stål pladerne til dt 125 er der sparet flere milimeter at dreje ud..da de er halvt så tynde..
alle nyrere yamaha er som dt...så hvad er der galt med at opgradere til denne gode standart..der er ingen problemer med at den ikke kan koble ud..eller tolerencer ikke giver frikobling....DET VIRKER...vi er vel ca 10 som køre med denne opgrade,,,uden nogen bivirkninger...andet end store smil...

og ja .,,jeg har også bare brugt slidte brugte dele til ombygningerne..det vidner om at man er langt fra den overbelastede kobling..når slidte dele funker som nye i denne opstilling

Re: En ekstra plade i kobling

: tirs 3. mar 2015 19:53
af wolfe
super link ANJ ! tak :)

Tim C