Tænding-igen

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
doc
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 16. jan 2015 23:19

Tænding-igen

Indlægaf doc » fre 20. feb 2015 21:47

Hej Igen !
FS1 `eren var jo ret svær at starte/ kørte bedst med choker på og karburatordækslet af - og karburatoren blev renset og luftskruen stillet 1 3/4 omdr. ud.Jeg er dog i tvivl om hvor man sætter den justerbare tomgangsskrue som udgangspunkt- Helt ude eller inde, eller...?

Har taget venstre motorskjold af og checket platiner, prøvet at stille dem og synes føleren på o,25 mm lige kan gå ind. Går det an?
Ser ud til spolerne har været mod svingspolen på et tidspunkt. Der sidder nu en del/noget magnetisk støv/ metalstøv mellem svinghjul og spolerne, betyder det noget?
Når jeg med hånden drejer svinghjulet giver ca. hver 4. drej ikke gnist og nogle gnister er svage. Kan ikke sammenligne med noget, men synes at gnisten virker svag. Det er set på tændrøret når det ligger på topstykket. Er det normalt? (nej vel) og hvad er mest oplagt?

Det gode er at stellet ser helt nymalet ud trods 2 år ude i det fri 8) Og ledninger er som nye.

På forhånd tak
Henrik

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Tænding-igen

Indlægaf FS1originalen » lør 21. feb 2015 00:06

Hej Henrik,
Tomgangsskrue 1,25-1,5 omgang ude som grundindstilling, så den står ikke helt forkert.
Platinafstand 0,35mm. Det burde passe med at platinerne begynder at åbne når stregen på svinghjulet står ud for den "pind" der sidder på spolen.
Jeg bruger et gammelt tændrør hvor elektroden er rettet helt ud til at teste "styrken på gnisten". Hvis den uden problemer kan slå gnister når man træder på kickstarteren, så er effekten som regel ok.
Er alt ovennævnte ok, så skal du nok prøve med nummeret større i dyse.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06

Re: Tænding-igen

Indlægaf Allan M » lør 21. feb 2015 11:52

En faldgrube, jeg faldt i, som gav svag/dårlig gnist, var stelforbindelsen. Jeg havde malet grundigt og tænkt på rustbeskyttelse. Det blev løst, da jeg trak en separat stel-ledning fra forlygten til (afrenset) stel nede i batterirummet.

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Tænding-igen

Indlægaf Poul-Erik A. » lør 21. feb 2015 19:16

doc skrev:Hej Igen !

Jeg er dog i tvivl om hvor man sætter den justerbare tomgangsskrue som udgangspunkt- Helt ude eller inde, eller...?

På forhånd tak
Henrik


Hov - er der en "fælde" her, for denne skrue er luftskrue (ude eller inde) - og ikke tomgangsskrue (op eller ned)....
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

doc
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 16. jan 2015 23:19

Re: Tænding-igen

Indlægaf doc » søn 22. feb 2015 21:52

Hej igen:-)
Ja der var en utilsigtet fælde: Jeg mente ikke air/pilot screw, den står ca 1 1/2 omgange ude. Jeg mente throttle stop screw/ den store lodrette fingerskrue til omdrejningstallet: Hvor stilles den som udgangspunkt?
Jeg vil prøve med et udrettet tændrør!

Jeg er ikke inde i el-delen, med stel osv, vil læse i Haynes igen, på forhånd tak

Henrik

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Tænding-igen

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 22. feb 2015 22:05

Ja ok, denne stilleskrue kan nok ikke stilles "som udgangspunkt" , men derimod må motoren i gang (gerne med chocker indtil den er lettere varm) og så (uden chocker) stille tomgangen efter "gehør".
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

doc
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 16. jan 2015 23:19

Re: Tænding-igen

Indlægaf doc » søn 22. feb 2015 22:52

Ok, vi må prøve igen. Takker
Henrik

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2111
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Tænding-igen

Indlægaf claus olieklud » man 23. feb 2015 09:37

hejsa... jeg vil sige at fordi du engang imellem ikke får nogen gnist ved at hånddreje svinghjulet nok er normalt, der skal jo lige lidt fart på før spolen kan indukcere effekt nok til at skabe en gnist... ang. metalstøvet tyder det på at magneterne har slidt op af spolerne og skabt noget metalstøv, dette er sådan set ikke noget problem såfremt det kun er en lille smule, dog bør du fjerne det med en olieklud...
grunden til dette metalstøv er kommet skyldes enten at spolerne er blevet brækket lidt udaf pga. en stor skruetrækker har "holdt igen" ifm afmontering af svinghjulets møtrik, eller også har man ikke justeret afstanden imellem magneter/spoler ifm udskiftning/adskillelse, eller måske (hvilket er meget sandsyneligt) har knallerten kørt med så opslidte krumtapslejer at lejeslørret har gjort at magneterne har raget på spolerne...

når en knallert pludslig kræver mere benzin end normalt bare for at køre nogenlunde, skyldes det tit at motoren er opslidt - hvis dine lejer er slidte bliver motoren utæt ved simmeringe og kører elendigt, jeg ved ikke hvad historien er om din motor, men hvis den er tæt og iorden, samt at der er god tætning imellem stempel/cylinder ( læs god kompression ), ja så fungerer motoren med naturlig størrelse dyse og uden chooker...

derfor tror jeg at du skal lede et andet sted efter problemet - løsningen at nok at renovere motoren med nye servicestumper

hilsen olieklud

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2430
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Tænding-igen

Indlægaf 12V » man 23. feb 2015 11:22

Jeg har pillet en del i tændingen på min FS1 da jeg havde bøvl med den. Det er ikke lykkedes mig at rykke spolerne så langt ud at de rammer svinghjulet, sådan en FS1 har rigelig luft i forhold til andre maskiner. Der må være noget galt som Claus skriver, kan du rykke svinghjulet op og ned, ud og ind?
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!


Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster