Valg af cylinder alu/z1

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Bmj1
Junior knallert
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre 22. feb 2013 22:17
Kontakt:

Valg af cylinder alu/z1

Indlæg af Bmj1 »

Hej... Er der nogen er har nogle erfaringer med alu cyl kontra z1 cyl...prisen er jo stort set den samme men hvad dur? Fordele/ulemper?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Valg af cylinder alu/z1

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg syntes ellers jeg har nævnt min mening mange gange herinde, men lad mig gentage mig selv

for det første koster en ordenlig alu cylinder ca dobbelt så meget som en z1, en ordenlig alu cylinder hedder athena og er med nicasil belægning... sådan en køler godt og rasler ikke, i min verden er det en af de bedste cylindre man kan købe... man skal passe godt på gevindet ved udstødningen da det ikke er lige så stærkt som på en jern cylinder, jeg bruger selv det trick at undlade udstødningspakningen således omløberen udnytter hele gevindets længde, og den kan sagtens blive 100 % tæt aligevel blot udstødningsflancen er lige, og at man først spænder til der således at cylinderen bestemmer resten af udstødningens position... desuden kræver sådan en cylinder en passende effektpotte for at kunne udnytte dens potentiale

z1 er en rigtig god jerncylinder der er støbt ordenligt og godt symetrisk - den kan bores op hvis det er nødvendigt, det kan man ikke med en alucylinder

begge cylindre har forholdsvis stor udstødningsport og dermed beregnet til et rimeligt højt omdrejningstal og dermed forholdsvis lav gearing - hvis du ikke ønsker dette skal du ikke købe hverken athena eller z1

en athena nicasil 43 mm koster 1500 - 1600 kr. - køb ikke kopierne hvis du vil være sikker på det virker

vær også sikker på at motoren er i god stand, ellers vil du bare efterfølgende sige at det er en lortecylinder som ikke dur - du bør også havde indsigt i hvordan tingene virker, hvis du ikke forstår at justere tingene sammen er det jo nogle dyre stumper at smadre

jeg skal ikke spille bedere vidende over for dig, men giver dig bare et forståeligt svar - nu kan du jo bare håbe at der også er andre der giver deres mening på dit spørgsmål

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Valg af cylinder alu/z1

Indlæg af juhl-drengen »

Athena kan erhverves for 1100-1200 i Holland/Tyskland

Bare lige mit korte input :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Bmj1
Junior knallert
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre 22. feb 2013 22:17
Kontakt:

Re: Valg af cylinder alu/z1

Indlæg af Bmj1 »

Hej Claus..... Hvad er en god eftektpotte, kører lige nu med en gammel proma fra 90 erne....jeg har en alu cylinder som er mærket A men der står der ingen ting på køleribben.....mon det kan bruges?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Valg af cylinder alu/z1

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... hvis der ingenting står på din cylinder er det helt sikkert en kopicylinder formentlig med hårdcrom - A er et tolerancetal og betyder det mindste stempel i rækken, hvis du ikke har stemplet til den er du jo nød til at ofre et nyt, det koster ca 300 kr. og skal selvfølgelig hedde A i tolerance - tjeck først at cylinderen ikke er beskadiget i cromen, tjeck for slidkant der hvor stempelringen vender i toppen... jeg husker fra gamle dage at cromen godt kunne finde på at slippe cylinderen rundt om portene

hvorvidt din cylinder er noget værd er svært at sige, ihvertald var de ikke særlig langtidsholdbare og nogle af dem havde fejlagtig en ALT for stor udstødningsport - lidt efter den holdning der siger: des større des bedre... den udstødningsport kendetegnes bla. ved at være næsten helt firkantet - hvis det er tilfældet ville jeg ikke ofre et nyt stempel i forsøget på om cylinderen er noget værd...

det skal lige siges at nc i vore dage laver en kopicylinder til ca. 800 kr. - hvorvidt den er noget værd ved jeg ikke, men normalt er nc`s stumper noget skrammel, så jeg ville ikke satse på det !

og som juhl skriver kan man faktisk godt finde den ægte athena på tilbud rundt omkring - derfor syntes jeg ikke at man skal spare de 500 kr. der skiller kvalitet fra skrammel

ang. din proma så syntes jeg den virkede fint i gamle dage, men den er dog lidt larmende... da du allerede har sådan en syntes jeg da du skulle prøve den - en meget vigtig ting er dog at korte forrøret af således det kun kommer ind i samlestykket der hvor forrøret spændes sammen med potten, rager det bare få cm. videre ind i potten ødelægger det den expansionseffekt som netop denne type potte har... læs at hvis forrøret iforvejen ikke er skåret til skal du gøre det nu - forrøret er altid for langt såfremt du monterer potten som den skal i øret fra stellet... husk endelig det

jeg bruger selv den oplagte bobbel / cross potte på min athena cylinder - det er en langt mere effektiv potte end en proma og så er den støjsvag - jeg har kortet mellemrøret ca. 25 cm. således potten ikke sidder og flagre bag ved knallerten... jeg syntes nemlig ikke at udstødningspiben skal være det bagerste punkt på knallerten

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0348 [640x480].jpg
IMAG0348 [640x480].jpg (86.39 KiB) Vist 7693 gange
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Valg af cylinder alu/z1

Indlæg af juhl-drengen »

Crosspotte = Kongeudstødning, kan forestille mig den fungerer godt med en alu cylinder da den efter sigende er glad for omdrejninger! :-)


Ville egentlig gerne høre hvad folk har af erfaringer med NC's Alu cylinder, da det passer noget bedre ind i mit budget at give 700 kr for en cylinder end 11-1400 :oops:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Valg af cylinder alu/z1

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:Crosspotte = Kongeudstødning, kan forestille mig den fungerer godt med en alu cylinder da den efter sigende er glad for omdrejninger! :-)


Ville egentlig gerne høre hvad folk har af erfaringer med NC's Alu cylinder, da det passer noget bedre ind i mit budget at give 700 kr for en cylinder end 11-1400 :oops:
Køb den og find ud af det. Claus har just pointeret, at Athena leverer en brugbar vare, og de resterende replica-cylindre har et kedeligt ry. Ergo er det et sats. Hvorvidt du vil tage chancen, eller forsøge at skrabe de sidste kroner sammen, er helt op til dig.

Forstå mig ret:

Der er større sandsynlighed for at finde svar på dit spørgsmål ved at springe ind på scootergalleri. Det er godt nok min subjektive vurdering, bevares, men der er altså flere penge-trængte teenagere (læs: max risikovillighed pr. sparet krone ved første indkøb), end du finder herinde, hvor den gennemsnitlige kapital er betragteligt højere. Desuden er den originale vare langt mere i højsædet på knallertforum, hvorved mængden af kinesiske knock-offs er et sted mellem minimal/ikke-eksisterende.
Der er simpelthen (næsten) ingen, som har lyst til at bruge pengene på noget ukendt blandt brugerne, herinde. Sikkert kun mig, men jeg skal lige bygge en FS1, først, og det er vist et langtrukkent projekt, lol!

:thunge


De fotos, der er af NC-cylinderen, giver ikke et ret præcist indtryk af noget som helst. Udstødningskanalen ser ud til at have en pæn form, men mere er der vist ikke at sige... :(
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Valg af cylinder alu/z1

Indlæg af Knud »

Arrh! Hansen.... Du kan da bare køwe min purple Rain evt uden motor :what2
:mrgreen:
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"