fs1 Tank - opsætning

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
navn_martin
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 2. apr 2012 02:08
Kontakt:

fs1 Tank - opsætning

Indlæg af navn_martin »

davs folkens :D

min tank er dsv. utæt :(
det er i samlingen oppe ved styret (vist nok et svagt sted)

hvad ville i gøre
tænker at slag lodde det

nå nok om det

til motoren den starter godt osv. men den firtakter
og køre ca. 50km/t

opsætning
cyllinder er en fs1 3 skyllers
insugning er en 16 mm
og kabu er en 16mm mikuni med en 190er dyse
og så en original udstødning
er det pga. udstødningen er for lille

gearing 15-43
trækker godt men har ingen topfart
Yamaha fs1 K1 fra 1978 med nummermatch færdig og nyrenoveret
Yamaha fs1 DX fra 1976 med 43.5mm cylinder og 18mm kabu og plumplade
Yamaha fs1 DX fra 1976 rimelig original og nyrenoveret
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: fs1 Tank - opsætning

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... slaglodning eller evt. bare alm. lodning er da nok det bedste bud på at reparere en utæt tank, ihvertfald skal du glemme at bruge alt muligt kemisk

ang. den 4 takter så er det da helt naturligt med den dyse du har valgt - dyse nr. 150 er et meget bedre bud... personligt syntes jeg din gearing er ALT for høj - jeg ville istedet vælge 13 / 43 og så burde den kunne køre ca 60 kmt. ad lige vej, alså med lovlig udstødning som du skriver

med sådan en opsætning vil motoren kunne holde længe og uden at larme... yderst fornuftigt

hilsen olieklud
navn_martin
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 2. apr 2012 02:08
Kontakt:

Re: fs1 Tank - opsætning

Indlæg af navn_martin »

dav claus satte en 5,3hk udstødning på for sjov og den er møj mere kvik men hakker lidt i det på vej op i omd men køre alligevel 80 på toppen :D:D

ka det være pga den for store dyse eller er det pga at udstødning ikke er helt tæt ved samlingen oven på :D
Yamaha fs1 K1 fra 1978 med nummermatch færdig og nyrenoveret
Yamaha fs1 DX fra 1976 med 43.5mm cylinder og 18mm kabu og plumplade
Yamaha fs1 DX fra 1976 rimelig original og nyrenoveret
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: fs1 Tank - opsætning

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... det lyder lige i overkanten med 80 kmt. - jeg vil gætte på at en gps vil sige noget mindre

og ja, jeg mener stadig dysen er for stor

hilsen olieklud
navn_martin
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 2. apr 2012 02:08
Kontakt:

Re: fs1 Tank - opsætning

Indlæg af navn_martin »

80 var med gps dog ned af bakke :d

iorden tjekker lige tændrøret i morgen :D
og ser hvad det siger
Yamaha fs1 K1 fra 1978 med nummermatch færdig og nyrenoveret
Yamaha fs1 DX fra 1976 med 43.5mm cylinder og 18mm kabu og plumplade
Yamaha fs1 DX fra 1976 rimelig original og nyrenoveret
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: fs1 Tank - opsætning

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... ok så - det er dog ret meget for en lovlig cylinder, men det skyldes sikkert den noget høje gearing

du kan bare høre hvor meget den 4 takter, det er normalt hvis den 4 takter på toppen når den ikke har noget at trække på (frigear) men i gear skal den højst 4 takte lidt på toppen i 1. gear, ellers skal den gå rent - omvendt vil overfodring gøre den holdbar ( det virker extra kølende & smørende )

som sagt mener jeg at dyse 190 er alt for meget, men hvis det virker for dig er det jo fint... jeg syntes at konstatere at alle dem som anvender en dyse som er væsenligt for stor ( ift. min verden ), samtidig benytter en vældig høj gearing - hos mig er det stik omvendt, der benyttes lav gearing & høje omdrejninger - det ville aldrig kunne lade sig gøre med dyse 190

hilsen olieklud
navn_martin
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 2. apr 2012 02:08
Kontakt:

Re: fs1 Tank - opsætning

Indlæg af navn_martin »

dav claus :D

tændrør er en lille smule brunt kan prøve og køre en tur en dag med fuld gnald og tage et billede af tændrøret :D vis det er
Yamaha fs1 K1 fra 1978 med nummermatch færdig og nyrenoveret
Yamaha fs1 DX fra 1976 med 43.5mm cylinder og 18mm kabu og plumplade
Yamaha fs1 DX fra 1976 rimelig original og nyrenoveret
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: fs1 Tank - opsætning

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... hvis knallerten kører godt så er alt jo fint - jeg bruger ikke selv det med at lade tændrøret bestemme om blandingsforholdet passer, det er i min verden en dårlig indikator idet det altid vil være " mørkt farvet " ved bykørsel, tomgangskørsel, mellemgaskørsel og under korte ture... det eneste sted man måske kan fornæmme lidt ud fra tændrørets farve er ved absolut fulsgaskørsel i længere tid, og så hurtigt trække koblingen og slukke motoren, alså således at motoren ikke får turen ned igennem gearerne og med lukket gasspjæld...

hvis en mc mekanikker fik til opgave at optimere fx. en yamaha rd 350, så ville han aldrig skrue tændrørerne ud for at se om han nu har ramt dyserne rigtig - han skal alene ved at lytte til motoren og fornemme dens gangart og trækevne kunne vurdere om motoren får nøjagtig det benzin der skal til ved de forskellige omdrejningstal & gasspjældsstilliger ift. hvor meget motoren er lastet...

et andet eksempel er en kædesav - der er ingen med forstand på det der skruer tændrøret ud for at se om kaburatoren er justeret rigtig - ved fuld gas ubelastet skal den altid 4 takte på toppen, når så den bliver belastet skal den selv skifte til 2 takt - i det nedre register skal den havde så meget benzin at den har god gasrespons samt evnen til hurtigt og effektivt at falde ned i tomgang igen efter gasgivning - dog ikke mere end den ikke kører sur i tomgang

nøjagtig det samme gælder for en knallert - derfor er det i min verden en total misforståelse at bruge tændrøret som indikator for korrekt blandingsforhold

og ja - jeg ved godt jeg er sær, men det ændre ved de barske fakta omkring 2 taksmotoren... derfor er jeg ligeglad med et billede af dit tændrør

hilsen olieklud
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: fs1 Tank - opsætning

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Jeg er helt enig med dig Claus ,,, og erfaringen fra mine egne siger mig også at den gerne på lige vej,,, hvis at den får lidt friløb må slå en lille firtaktene prut engang imellem ,,, så har den lidt at arbejde med,,, når det går opad bakke og i modvind,,, lig med at den holder bedre farten / evnen til at trække,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: fs1 Tank - opsætning

Indlæg af strynboen »

ja 4 takt prutte ned af bakke..så er den perfekt..jeg tjekker heller ikke farven under justering/ indkøring..det er først efter lannng tids kørsel..jeg lige ser om det er for lys i farven..så tyder på utæt indsugening. eller hængende flydere i kaburatorene..hvis der er flere af dem...også på 4 takt maskiner..en cylender som køre mager er en katastrofe på vej...før eller senere..men oftest før man aner :teeth2
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: fs1 Tank - opsætning

Indlæg af kreidlerhansen »

Tændrøret som indikator alene er ofte misvisende af præcis de årsager, som Claus nævner.

Stempeltoppen er en langt bedre indikator, men det er heller ikke perfekt.

Tændrøret skal brænde tørt, stempeltoppens aflejringer skal være til den brune side og udstødningen skal ligeledes brænde tør.

Der er således to ting, man ikke vil se:

Aske og sovs.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
navn_martin
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 2. apr 2012 02:08
Kontakt:

Re: fs1 Tank - opsætning

Indlæg af navn_martin »

fint fint men den er dog lidt sløv i 4 gear men i de andre er der ingen problemer :D

eller jov når der er rigtigt koldt og den lige er blevet startet 4 takter den meget :D
Yamaha fs1 K1 fra 1978 med nummermatch færdig og nyrenoveret
Yamaha fs1 DX fra 1976 med 43.5mm cylinder og 18mm kabu og plumplade
Yamaha fs1 DX fra 1976 rimelig original og nyrenoveret
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: fs1 Tank - opsætning

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

en 13 - 43 gearing vil passe bedre til den ,,, den 15 tands foran ødelægger dens træk evne i 4 gear ,,, topfarten vil nok være nogenlunde den samme med 13 foran ,,, motoren vil bare have nemmere ved at komme op i højre omdrejninger ,,, samt den vil trække bedre ,,,, skal den trække det 15 tands foran ,,, skal du have en rigtig tun cylinder på ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: fs1 Tank - opsætning

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... hvis du vil dyse din yamaha ordenligt ind vil jeg lige nævne et par vigtige ting... jeg har erfaring for at ca dyse 150 er passende ( det kan også godt være 155 eller måske 160 ), men det kræver at der er 100 % orden i luftvejen - luftfilterelementet skal sidde ordenligt sammen med gummistykket imellem filter/motor og være helt tæt, du kan evt. sætte en stribs omkring... alle gummipropper skal være monteret, alså den ved kaburatorskuen og halvmånen... desuden skal overløbsslangen være ført ud igennem bunden således der ikke kommer unødig falsk luft ind der... i drænhullet skal der være et finmasket net der gør at der ikke kan komme snavs ind + samtidig hæmmer unødig luftindtrængen, men dog kan virke som dræn i tilfælde af kaburatoren " løber over "

da en yamaha fs1 har kaburatoren monteret indvendigt og derved er udsat for undertryk er det meget vigtig at den har en slange ført ud til det fri - den slange sidder på kaburator og og er ført ud igennem gummistykket imellem luftfilter / motor, det er meget vigtig at denne slange er monteret

endvidere skal der faktisk være en pakning imellem aha dækslet og motor, denne undlader jeg dog da jeg syntes det er rigeligt tæt uden

overholder du alle disse betingelser, samt at motoren grundlæggende er iorden, ja så vil du opleve at en dyse omkring 150 er passende - nålen skal typisk være i midten eller højere, luftskruen 1 1/4 - 1 1/2 ude

ingen motorer er helt ens - måske skal din havde lidt mere eller mindre, men overstående er ihvertfald en ganske brugbar grundindstilling

håber du kan bruge det til noget - husk at tage det med tætheden meget alvorligt !

hilsen olieklud
navn_martin
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 2. apr 2012 02:08
Kontakt:

Re: fs1 Tank - opsætning

Indlæg af navn_martin »

dav igen prøver et 13 tands :D og ser

claus :D
den slange der skal gå ud gennem gummi stykket er ikke monteret men den kan da ikke gøre så at den skal så højt op i dyse :D
Yamaha fs1 K1 fra 1978 med nummermatch færdig og nyrenoveret
Yamaha fs1 DX fra 1976 med 43.5mm cylinder og 18mm kabu og plumplade
Yamaha fs1 DX fra 1976 rimelig original og nyrenoveret
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: fs1 Tank - opsætning

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... nææ jeg syntes også det lyder lidt voldsomt, men som sagt fuldstændig tæthed har alså meget at sige - jeg glemte at nævne den firkantet gummiflap over kaburatoren som selvfølgelig også skal være 100 % tæt både ved kabel, tomgangsskrue & chooker

des mere tæt den er alle steder, des mere har friluftslangen at sige - den gør simpelthen at det statiske undertryk som kaburatoren udsættes for ikke er tilstede indvendigt i svømmerhuset = at den river en langt større mængde benzin igennem dysen... derfor har den lille slange så meget at sige !!! om forskellen skulle svare til springet fra dyse 190 til 150 tror jeg nu ikke, men så måske dyse 160 vil passe

du kan jo nok se logikken i at når man fjerner undertrykket på den ene side af dysen så vil den tillade mere end hvis trykket var ens på begge sider

som sagt er det kun fordi yamaha fs1 har kaburatoren placeret som den nu engang har

jeg tror du bliver glad for at skifte til 13 tands gearing - den burde sagtens kunne køre stærkt aligevel + at du får meget mere træk + at du vil føle springet imellem gearerne bliver mindre

lad os endelig høre resultatet

hilsen olieklud
navn_martin
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 2. apr 2012 02:08
Kontakt:

Re: fs1 Tank - opsætning

Indlæg af navn_martin »

jep springet fra 2-3 og fra 3-4 er meget stor og bare det går lidt op af bakke fra 3-4 skal jeg ned og lige over styret :D

er kravebenet ikke glad for da det er brækket :D
Yamaha fs1 K1 fra 1978 med nummermatch færdig og nyrenoveret
Yamaha fs1 DX fra 1976 med 43.5mm cylinder og 18mm kabu og plumplade
Yamaha fs1 DX fra 1976 rimelig original og nyrenoveret
navn_martin
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 2. apr 2012 02:08
Kontakt:

Re: fs1 Tank - opsætning

Indlæg af navn_martin »

ved du hvor man kan skaffe et 13 tands :D

enelig en simpel motor men den volder sku snart mere proplemer en de nyere gearmaskiner :d
Yamaha fs1 K1 fra 1978 med nummermatch færdig og nyrenoveret
Yamaha fs1 DX fra 1976 med 43.5mm cylinder og 18mm kabu og plumplade
Yamaha fs1 DX fra 1976 rimelig original og nyrenoveret
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: fs1 Tank - opsætning

Indlæg af Kim B S »

navn_martin skrev:ved du hvor man kan skaffe et 13 tands :D

enelig en simpel motor men den volder sku snart mere proplemer en de nyere gearmaskiner :d
Hej Martin.

her er der tandhjul. :wink:

http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... rkasse-26/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men du skal også være velkommen her hos mig, Gærdesmuttevej 7, jeg har vidst et 13 tans i overskud, hvis det er. :wink:

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
navn_martin
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 2. apr 2012 02:08
Kontakt:

Re: fs1 Tank - opsætning

Indlæg af navn_martin »

hejsa kim :D

kan jeg komme op til dig imorgen og købe det :D
Yamaha fs1 K1 fra 1978 med nummermatch færdig og nyrenoveret
Yamaha fs1 DX fra 1976 med 43.5mm cylinder og 18mm kabu og plumplade
Yamaha fs1 DX fra 1976 rimelig original og nyrenoveret
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"