Side 1 af 1

Større karburator?

: ons 12. nov 2014 21:19
af Bmj1
Er der nogen der ved om kan få en større karburator end 17,5mm på en fs1 og gerne uden at man skal skære og svejse i dækslet... Og hvad er max størrelse på karburator som en standart membranen kan klare?
Hvad med ydelsen... Vil det hjælpe at gå eksempelvis op i 20mm? Måske større endnu?

Re: Større karburator?

: tors 13. nov 2014 00:04
af Kim B S
Hej Bmj1.
Jeg skal indrømme at jeg ikke personlig har skapt erfaring med ekstra store karburatore, men flere her fra forumet har eksperimenteret med den slags, men de fleste ender med at gå tilbage til en almindelig Mikuni i de gængse størrelser fra 16mm, som der er flest af, 17mm eller 17,5mm, da det bare køre bedst. :wink: Det er noget med at de forskellige dele helst skal passe sammen. Mikuni Karburatoren er lavet så den passer perfekt til en FS1-motor, og kan køre godt sammen med de fleste cylindre og udstødninger til FS1, uanset om man vil have en opsætning med mange omdrejninger, eller om det skal være en opsætning med bundtræk og større gearing, som jeg selv foretrækker. :wink:

Men lad os få nogen indlæg fra vores dygtige tunings-specialister, som har meget mere styr på det end jeg kan prale af. :teeth2
Hilsen Kim.

Re: Større karburator?

: tors 13. nov 2014 09:31
af kreidlerhansen
Der er intet at hente med en større karburator end 16mm uden en omfattende ændring af blokken. Og selv da vil effekten være minimal.

FS1'ens største begrænsning er cylinderens indretning og først derefter indsugningen.

Den originale membran har næppe flow nok til at bære en større karburator. Dernæst er hele indsugningssiden noget bette i det. Dvs. man måske kan hente noget ved at fræse godt (og velovervejet) ud i blokken for at gøre plads til en større membran. Ulempen er, at luften stadig baldrer ind i siden på krumtapvangen.

Reelt vil en større membran være til mere gavn lige over krumtappen, så der skal lige pludselig fræses og svejses.
Alternativet er en RD-cylinder (eller Chappy) med membranindsugning i cylinderen. Så er der frit slag, men det er knap så køn en løsning som den originale.

FS1 er designet til en 16mm karburator. Ikke større. Vil man gå amok, er den billigste og enkleste løsning en hybrid-motor.

Re: Større karburator?

: tors 13. nov 2014 09:46
af Knud
Du kan prøve at tjekke min første revision af min Iwy Green.. der gik jeg amok med diverse..det kræver meget snilde og omhyggelighed se fex. ANJs omgang med en karburator til en motorsav... det er ikke for spejderdrenge..
På min Gadetøsen fik cylinderen også en ordentlig omgang...
Men ja: en FS1 motor er ikke optimeret til race!
Mine tuningsforsøg virkede fint og gav en voldsom gasresponse.. for ikke at tale om træk: der skal en kraftigere kobling til når man overskrider ca. 6 HK (glem alt om det ævl med at i gamle dage kørte en FS1 100km/t med en lyshåret dame bagpå med 22.5HK tun... bahhhh! nonsens (bortset fra at en lyshåret dame bagpå er helt klart med til at øge indtrykket :thunge )

Hansen: det er ikke krumtapvangen der er i flowet til vs skylle kanal: det er først cylinder skørt, HS - så er der plejlstangen og igen et cylinder skørt.
Højre side skylle kanal er bedst i flowet.. så kommer den midterste skylle kanal.

Bare giv den hele armen, skylle areal betyder meget.. høvl godt i skylle kanalernes indgang til boringen på cylinderen.. de kan sagtens blive større: men kun i bredden!

En RD cylinder har jeg prøvet ... i flere udførsler... DET du´r og den har det godt med en 24mm kaburator

Re: Større karburator?

: tors 13. nov 2014 10:12
af kreidlerhansen
Efter endt udfræsning og montering af membran med "hul i begge sider", er vangen i vejen. Læg dertil alt det andet. :)
Du har selvfølgelig ret. Og essensen er, at det originale indsugningsforløb er sub-optimalt vs. RD-cylinderens indretning.

Skyllearealet er ynkeligt i samtlige FS1-cylindre. Skyllekanalernes form og vinkel er der heller ikke lagt megen energi i designet af.
Noget siger mig desuden, at den originale indsugning er afstemt efter den originale cylinder; Dvs. en detalje som afstanden fra karburatorens venturi til dækslet sikkert ikke er tilfældig.

Afviger man ved at montere en anden karburator, bliver det således ikke godt/bedre.

Derfor er effektforøgelsen større med en RD-cylinder og dennes indsugningsforløb, idet man derigennem kan drage nytte af bl.a. en større karburator, som fodrer motoren via cylinderen og har lige lang afstand til højre/venstre sæt skyllekanaler. Og formodentlig bedre smøring af sølen er da et plus! :)

Re: Større karburator?

: tors 13. nov 2014 10:47
af Knud
kreidlerhansen skrev:Efter endt udfræsning og montering af membran med "hul i begge sider", er vangen i vejen. ...:)
Nej vangens periferi flugter med underkanten af indsugnings porten i krumtaphuset .

Desuden har Frandsen og Co´s motorblokke ikke problemer med at "føde" skylle portene i deres big bore cylindre... YB100 motoren er lavet på samme måde og den yder i standard trim 8-9 HK og så er den endda portet helt "morfar"!
På FS1 motoren er der ikke tænkt en skid over indsugnings resonans i venturien... det er der på YB100 motoren

Re: Større karburator?

: tors 13. nov 2014 11:36
af kreidlerhansen
Skodhukommelse! :oops:

Ville have indsugningen til at sidde tættere på vangerne, og at membranen var en vinklet guide op mod højre skyllekanal. Der var lidt sammenfald med nogle af drejeventilstegninger inde over. Hmmmm... skal bruge (mindst) en FS1-motor; Har sjove idéer. Nåja, og en maskine at hænge skidtet i, men altså...

Re: Større karburator?

: fre 14. nov 2014 09:28
af Knud
Ja sådan er det jo engang i mellem :hihi

Hansen: du kan jo forsætte på min Purple Rain eller blot købe stellet o.a fra den uden YB100 motoren og så købe en af mine FS1 motorer... jeg har jo også Iwy Mike -motoren: der er der jo leget "den lille doctor" i indsugningen, foruden at den er forberedt til +6HK.. og så er der jo også alle mine special cylindre i alle størrelser.. hwaaar?
Mit special tilpassede membranhus der "separet" kan føde vs og hs skylle porte er jo også med i købet (den har 2x2 store petaler)

Re: Større karburator?

: fre 14. nov 2014 11:19
af kreidlerhansen
"Engang i mellem"? PFFFH! Det er snarere reglen end undtagelsen, når man (jeg :oops: ) udtaler mig om noget baseret på tegninger, fotos og hukommelse. :lol: Men jeg er glad for at blive irettesat og evt. få kickstartet en debat ved bare at ævle.

Det originale membranhus kan barberes, så arealet matcher en lysning til på ø20mm. Jeg er blot usikker på, om bladene kan åbne nok til at fungere som andet end en begrænsning, derefter.
Frandsen tøffede jo rundt med en 20mm (21mm?) Arreche-karburator, og motoren gik fint. Pokkers til bøvl at skifte dyse + dækslet var spacet etc., men den gik som sagt fint.
Efter noget tid fik Jan og jeg ham "overtalt" til at prøve med en 16mm Mikuni. Den større karburator er i mellemtiden ikke blevet monteret, så jeg formoder, at effektforskellen er for minimal.
Derfor min antagelse om, at bladene ikke kan åbne nok. Deraf udleder jeg, at der måske kun er noget at hente, hvis man gør plads til en anden og større membran.

Derpå følger så lidt tankespin:

Når det hele er på plads med en betragteligt større karburator (ø16 => ø20), så er hele indsugningsvejen forlænget. Det i sig selv påvirker motorens karaktér.
Det samme gør en større membran, som sikkert også sidder i en anden vinkel.
Hvad opnås mon ift. hvad man er på jagt efter?

Konklusion: Jeg savner et rullefelt for at kunne fastslå en masse relativt overflødig viden, og så er det som om denne "hobby" for alvor begynder at ligne en besættelse...!

*Wanted - Two Stroke Exorcist* :teeth2


Stel har jeg - savner kun en tilpas intakt og billig motor, indtil videre. Nåja, og decideret fritid.

Re: Større karburator?

: fre 14. nov 2014 11:46
af Knud
Jaa?
Husker du så hvordan mit specielle membranhus så ud? hvis ikke tjek min Iwy- tilblivelse så´en ca. i starten... der er f... hul igennem og et kort et af slagsen! og den motor er bår´ dæjli´ (ligger ligenu i vinterhi under filebænken)
og den kan da oss´ godt blive din. :lol:

ellers er der billeder her:


BilledeBillede
BilledeBillede
BilledeBillede
BilledeBillede
BilledeBillede
BilledeBillede
Billede


BilledeBillede
BilledeBillede
BilledeBillede
BilledeBillede

Re: Større karburator?

: søn 16. nov 2014 14:22
af Knud
-

Re: Større karburator?

: tirs 10. feb 2015 22:02
af Bmj1
Kan en mikuni 20mm være inde bag dækslet uden at skulle slibe i huset???

Re: Større karburator?

: tirs 10. feb 2015 22:29
af Knud
Nej

Re: Større karburator?

: ons 11. feb 2015 08:01
af Bmj1
Er det ikke noget med at der en 20mm fra en anden Yamaha som passer uden man skal slibe i huset, på en yb100 siden den da inden bag dækslet ikk?

Re: Større karburator?

: ons 11. feb 2015 08:28
af juhl-drengen
Jo men den er for bred alligevell :-)

Hvilken knallert er den membran fra knud?

Re: Større karburator?

: ons 11. feb 2015 08:32
af Knud
Det husker jeg ikke..det må jeg lige grave i.. den er kraftigt manicureret
Men prøv igen at se hvad ANJ lavede engang med en karburator fra en motorsav.... syyyy' :dust

Re: Større karburator?

: ons 11. feb 2015 08:38
af juhl-drengen
Liiink? :-)

Re: Større karburator?

: ons 11. feb 2015 08:39
af Knud
Search my friend... Search.. And Thou shall find...

Re: Større karburator?

: tors 12. feb 2015 09:37
af Knud

Re: Større karburator?

: tors 12. feb 2015 10:42
af juhl-drengen
Såå membranen til en lang minarelli :-)