Side 1 af 1

Reparation af tank

: man 15. sep 2014 21:26
af Kris6861
Hej er der nogen der ført har prøvet at reparere en utæt tank med flydende metal, og er det nemt? :)

Re: Reparation af tank

: man 15. sep 2014 21:30
af johnny d jensen
du skal bruge tank sealer eller tank cure det virker

Re: Reparation af tank

: man 15. sep 2014 21:52
af SigSauer
Tror du skal se de tråde der er omkring Tank Cure her på forum, inden du propper den slags i...

Re: Reparation af tank

: tirs 16. sep 2014 12:55
af johnny d jensen
hej jeg har brugt tank cure på flere knallerter uden problemer

Re: Reparation af tank

: tirs 16. sep 2014 16:43
af Kris6861
Jeg har fået sådan noget locktite 3450AB Hysol tror jeg det hedder, som jeg har fået at vide skulle være godt til det. Så det må jeg lige prøve først og se.

Re: Reparation af tank

: ons 17. sep 2014 21:12
af Henrik Buresø
kommer også lidt an på hvor omfanget på utætheden er,er det gennemtærning større rep

Re: Reparation af tank

: tors 18. sep 2014 18:32
af strynboen
spørgsmålet er om tanken er sjælden...når/hvis man kan købe en for 500 kr uden rusthuller..er det vel at foretrække..man kan jo miste en lakering til mange penge..hvis bensinen går gennem sealingen..man sover bedst når tanken er solid

Re: Reparation af tank

: tors 18. sep 2014 22:50
af Kris6861
Jeg tror såmen ikke at tanken er af en sjælden type. Jeg tænkte da bare at det kunne være rart at spare de 500kr. Hvis det nu kunne lade sig gøre. Det er jo ikke noget der kan ses så bare hvis det er tæt. Men jeg må se om det bliver tæt, ellers skal der en anden tank til :)

Re: Reparation af tank

: tors 18. sep 2014 23:33
af Yamaha FS1 50SS
hva mæ sølv / slag lodning ,,, ded har virket for mig et par gange :(y) ,,, men det håndværk er måske gået af mode :D ,,,

Re: Reparation af tank

: fre 19. sep 2014 08:40
af Knud
Jeg husker måske forkert men der var på træffet hos Benny en (rød) yamaha med en opkogt tank pga af utæthed om den var forsøgt tæt med sealer ved jeg ikke ellers er der en anden på forun hvor sealeren ikke var tæt mener det var Claus oliekludens kreidler

Re: Reparation af tank

: fre 19. sep 2014 08:56
af claus olieklud
hejsa... ja og sådan et sæt med tankcure er heller ikke gratis

jeg har i sommers lavet en ny tank til kreidleren, efter total afrensning fandt jeg 2 mini huller, tanken var nu ellers ikke rusten så jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare at den var utæt... nå, men lært af dyr erfaring ville jeg ikke denne gang bruge noget kemisk så jeg undersænkede et område på størrelse med en 25 øre ca 1 mm således at utætheden var midt i området - grundig afslibning med minisliber, loddefedt på, derefter med ilt/gas & loddetin... det så helt rigtig ud og var nemt at slibe plant - efterfølgende kom resten af processen med spartel osv osv osv og til sidst lak... tanken har nu hængt til afhærdning i 3 måneder og jeg skal snart havde den afprøvet, jeg forventer selvfølgelig den er tæt

en sådan lodning koster højst 2 kr. - fidusen for det kan lade sig gøre er total metallisk renhed, loddefedt samt ordenlig opvarmning, så binder loddetin udemærket på jern

hilsen olieklud

Re: Reparation af tank

: fre 19. sep 2014 13:58
af Yamaha FS1 50SS
ja moderne kemikalier er ikke altid en god løsning ,,, sommetider er god gedigen håndværk bedre :D ,,,
her er et før og efter billede ,,, af min reparation af et slid mærke ved sædekanten ,,, det er slag loddet,,,, fin og tæt nu :D ,,,,

Re: Reparation af tank

: fre 19. sep 2014 16:15
af strynboen
ja man kan faktisk bare renslibe..og hamre en lille bule ind ..og fylde den med tin..det er en klassisk rep metode...u lempen er det flussyre..som indkapsles ved lodningen..det syre vidre...under lodningen....
jeg har lodeet flere tanke bla nimbus tanke..der har ikke været problemer efterfølgende..så tror skylning efter lodningen vil fjerne syrerester...så en ok metode..bedre end plastic padding..

men igen..hvis malearbejdet overstiger værdien af 500 kr..vil jeg ikke tage chancer..men købe en god tank

Re: Reparation af tank

: fre 19. sep 2014 20:56
af FS1originalen
Knud skrev:Jeg husker måske forkert men der var på træffet hos Benny en (rød) yamaha med en opkogt tank pga af utæthed om den var forsøgt tæt med sealer ved jeg ikke ellers er der en anden på forun hvor sealeren ikke var tæt mener det var Claus oliekludens kreidler
Ja Knud, det er en af Koch knallerterne der har den kæmpe boble :oops: Den ligner til forveksling den "reklamation" jeg fik fra Dalgaard for år tilbage. Hans knallert havde været brændt, og varmen/trykket i tanken havde fundet det svageste sted nemlig svejsekanten helt fremme ved styret. Løsningen med den, og i øvrigt også min "halvsvensker" var sølvlodning...

Fremover har jeg besluttet at alle tanke jeg laver skal testes med benzin i mens de står i rå sandblæsning - så burde man kunne se "mørke pletter" hvis der er utætheder.

Erik

Re: Reparation af tank

: lør 20. sep 2014 17:38
af Boye
strynboen skrev:ja man kan faktisk bare renslibe..og hamre en lille bule ind ..og fylde den med tin..det er en klassisk rep metode...u lempen er det flussyre..som indkapsles ved lodningen..det syre vidre...under lodningen....
jeg har lodeet flere tanke bla nimbus tanke..der har ikke været problemer efterfølgende..så tror skylning efter lodningen vil fjerne syrerester...så en ok metode..bedre end plastic padding..

men igen..hvis malearbejdet overstiger værdien af 500 kr..vil jeg ikke tage chancer..men købe en god tank
Kan man ikke bruge karosseri tin.
Hvis det kan holde under lakken på en bil,kan det vel også på en knallert?

Re: Reparation af tank

: lør 20. sep 2014 20:41
af strynboen
jo tin er tin..det er et spørgsmål om det har "indbygget tin" som loddetin...eller er ren..tin som karosseri tinnet..men husker at vi brugte flus/syre også med karosseri tin...

Re: Reparation af tank

: søn 21. sep 2014 00:49
af claus olieklud
jeg købte et loddesæt i harald skrald fordi det indholdt noget tin som var væsenligt tykkere end det jeg bruger til elektronik, desuden også en salmiak sten som jeg ikke ved hvad jeg skal bruge til, men også en lille flaske med pensel i toppen - jeg mener det er en zinkopløsning i syre, med dette penslede jeg de slebne områder som skulle loddes... herefter påførte jeg loddefedt som var det sidste af de 4 komponenter loddepakken indholdt, loddefedten har til opgave at holde luft væk fra lodningen i loddeøjeblikket, idet luftens ilt på få sekunder skaber en oxidhinde som forhindre loddetinnet i at bide sig ordenligt fast... det er mit helt klare indtryk at flux & loddefedt flyder oven på lodningen og ikke indkabsles, imens at zink/syre blandingen når at trænge igennem det hul man skal lukke og derfor sætter sig lidt på bagsiden - dog tænker jeg at det helt sikkert fordamper væk pga varmen, men der er jo noget der hedder en syrerest, det er den/de salte som bliver tilbage... jeg tvivler dog på det gør nogen skade ( ellers kan man jo bare skylle tanken ud, men hvem har lyst til at skylle en tank med vand, benzin, sprit, dieselolie inden lakering ? og så bare pga 2 dråber zinksaltsyre )

jeg mener loddesættet koster 90 kr - jeg handler meget i harald skrald, det er en butik jeg godt kan lide

hilsen olieklud