Reparation af tank

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Reparation af tank

Indlæg af Kris6861 »

Hej er der nogen der ført har prøvet at reparere en utæt tank med flydende metal, og er det nemt? :)
johnny d jensen
Helt ny i flokken
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 27. jan 2013 08:51
Kontakt:

Re: Reparation af tank

Indlæg af johnny d jensen »

du skal bruge tank sealer eller tank cure det virker
Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 672
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03
Kontakt:

Re: Reparation af tank

Indlæg af SigSauer »

Tror du skal se de tråde der er omkring Tank Cure her på forum, inden du propper den slags i...
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/
johnny d jensen
Helt ny i flokken
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 27. jan 2013 08:51
Kontakt:

Re: Reparation af tank

Indlæg af johnny d jensen »

hej jeg har brugt tank cure på flere knallerter uden problemer
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Reparation af tank

Indlæg af Kris6861 »

Jeg har fået sådan noget locktite 3450AB Hysol tror jeg det hedder, som jeg har fået at vide skulle være godt til det. Så det må jeg lige prøve først og se.
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Reparation af tank

Indlæg af Henrik Buresø »

kommer også lidt an på hvor omfanget på utætheden er,er det gennemtærning større rep
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Reparation af tank

Indlæg af strynboen »

spørgsmålet er om tanken er sjælden...når/hvis man kan købe en for 500 kr uden rusthuller..er det vel at foretrække..man kan jo miste en lakering til mange penge..hvis bensinen går gennem sealingen..man sover bedst når tanken er solid
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Reparation af tank

Indlæg af Kris6861 »

Jeg tror såmen ikke at tanken er af en sjælden type. Jeg tænkte da bare at det kunne være rart at spare de 500kr. Hvis det nu kunne lade sig gøre. Det er jo ikke noget der kan ses så bare hvis det er tæt. Men jeg må se om det bliver tæt, ellers skal der en anden tank til :)
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Reparation af tank

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

hva mæ sølv / slag lodning ,,, ded har virket for mig et par gange :(y) ,,, men det håndværk er måske gået af mode :D ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Reparation af tank

Indlæg af Knud »

Jeg husker måske forkert men der var på træffet hos Benny en (rød) yamaha med en opkogt tank pga af utæthed om den var forsøgt tæt med sealer ved jeg ikke ellers er der en anden på forun hvor sealeren ikke var tæt mener det var Claus oliekludens kreidler
:mrgreen:
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Reparation af tank

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... ja og sådan et sæt med tankcure er heller ikke gratis

jeg har i sommers lavet en ny tank til kreidleren, efter total afrensning fandt jeg 2 mini huller, tanken var nu ellers ikke rusten så jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare at den var utæt... nå, men lært af dyr erfaring ville jeg ikke denne gang bruge noget kemisk så jeg undersænkede et område på størrelse med en 25 øre ca 1 mm således at utætheden var midt i området - grundig afslibning med minisliber, loddefedt på, derefter med ilt/gas & loddetin... det så helt rigtig ud og var nemt at slibe plant - efterfølgende kom resten af processen med spartel osv osv osv og til sidst lak... tanken har nu hængt til afhærdning i 3 måneder og jeg skal snart havde den afprøvet, jeg forventer selvfølgelig den er tæt

en sådan lodning koster højst 2 kr. - fidusen for det kan lade sig gøre er total metallisk renhed, loddefedt samt ordenlig opvarmning, så binder loddetin udemærket på jern

hilsen olieklud
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Reparation af tank

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

ja moderne kemikalier er ikke altid en god løsning ,,, sommetider er god gedigen håndværk bedre :D ,,,
her er et før og efter billede ,,, af min reparation af et slid mærke ved sædekanten ,,, det er slag loddet,,,, fin og tæt nu :D ,,,,
Vedhæftede filer
Yamaha FS1 50 SS årg. 1973(2).jpg
Yamaha FS1 50 SS årg. 1973(2).jpg (13.12 KiB) Vist 15686 gange
Yamaha FS1 50 SS årg. 1973(32).jpg
Yamaha FS1 50 SS årg. 1973(32).jpg (17.56 KiB) Vist 15686 gange
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Reparation af tank

Indlæg af strynboen »

ja man kan faktisk bare renslibe..og hamre en lille bule ind ..og fylde den med tin..det er en klassisk rep metode...u lempen er det flussyre..som indkapsles ved lodningen..det syre vidre...under lodningen....
jeg har lodeet flere tanke bla nimbus tanke..der har ikke været problemer efterfølgende..så tror skylning efter lodningen vil fjerne syrerester...så en ok metode..bedre end plastic padding..

men igen..hvis malearbejdet overstiger værdien af 500 kr..vil jeg ikke tage chancer..men købe en god tank
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Reparation af tank

Indlæg af FS1originalen »

Knud skrev:Jeg husker måske forkert men der var på træffet hos Benny en (rød) yamaha med en opkogt tank pga af utæthed om den var forsøgt tæt med sealer ved jeg ikke ellers er der en anden på forun hvor sealeren ikke var tæt mener det var Claus oliekludens kreidler
Ja Knud, det er en af Koch knallerterne der har den kæmpe boble :oops: Den ligner til forveksling den "reklamation" jeg fik fra Dalgaard for år tilbage. Hans knallert havde været brændt, og varmen/trykket i tanken havde fundet det svageste sted nemlig svejsekanten helt fremme ved styret. Løsningen med den, og i øvrigt også min "halvsvensker" var sølvlodning...

Fremover har jeg besluttet at alle tanke jeg laver skal testes med benzin i mens de står i rå sandblæsning - så burde man kunne se "mørke pletter" hvis der er utætheder.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Boye
Junior knallert
Indlæg: 54
Tilmeldt: ons 8. jun 2011 00:13
Kontakt:

Re: Reparation af tank

Indlæg af Boye »

strynboen skrev:ja man kan faktisk bare renslibe..og hamre en lille bule ind ..og fylde den med tin..det er en klassisk rep metode...u lempen er det flussyre..som indkapsles ved lodningen..det syre vidre...under lodningen....
jeg har lodeet flere tanke bla nimbus tanke..der har ikke været problemer efterfølgende..så tror skylning efter lodningen vil fjerne syrerester...så en ok metode..bedre end plastic padding..

men igen..hvis malearbejdet overstiger værdien af 500 kr..vil jeg ikke tage chancer..men købe en god tank
Kan man ikke bruge karosseri tin.
Hvis det kan holde under lakken på en bil,kan det vel også på en knallert?
Yamaha fs1 79 dx under renovering..
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Reparation af tank

Indlæg af strynboen »

jo tin er tin..det er et spørgsmål om det har "indbygget tin" som loddetin...eller er ren..tin som karosseri tinnet..men husker at vi brugte flus/syre også med karosseri tin...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Reparation af tank

Indlæg af claus olieklud »

jeg købte et loddesæt i harald skrald fordi det indholdt noget tin som var væsenligt tykkere end det jeg bruger til elektronik, desuden også en salmiak sten som jeg ikke ved hvad jeg skal bruge til, men også en lille flaske med pensel i toppen - jeg mener det er en zinkopløsning i syre, med dette penslede jeg de slebne områder som skulle loddes... herefter påførte jeg loddefedt som var det sidste af de 4 komponenter loddepakken indholdt, loddefedten har til opgave at holde luft væk fra lodningen i loddeøjeblikket, idet luftens ilt på få sekunder skaber en oxidhinde som forhindre loddetinnet i at bide sig ordenligt fast... det er mit helt klare indtryk at flux & loddefedt flyder oven på lodningen og ikke indkabsles, imens at zink/syre blandingen når at trænge igennem det hul man skal lukke og derfor sætter sig lidt på bagsiden - dog tænker jeg at det helt sikkert fordamper væk pga varmen, men der er jo noget der hedder en syrerest, det er den/de salte som bliver tilbage... jeg tvivler dog på det gør nogen skade ( ellers kan man jo bare skylle tanken ud, men hvem har lyst til at skylle en tank med vand, benzin, sprit, dieselolie inden lakering ? og så bare pga 2 dråber zinksaltsyre )

jeg mener loddesættet koster 90 kr - jeg handler meget i harald skrald, det er en butik jeg godt kan lide

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"