Forgaffel K1

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Brugeravatar
FOLVA
Fuldblods knallert
Indlæg: 443
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 14:49

Forgaffel K1

Indlægaf FOLVA » lør 13. sep 2014 12:55

Hej alle på forum,

Som det fremgår af billedet er jeg ved at renovere en Yamaha fs1 k1 forgaffel. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål som brænder sig på.
Jeg har anskaffet mig et par originale Yamaha inderrør, men på det ben hvor bøsningen sidder fast nederst er der indvendigt mål i bøsningen på ca. 8,5 mm, og det andet rør har ikke en fast bøsning HELT forneden, og måler derfor ca. 16,8 mm indvendigt i røret. Som i kan se på billedet venstre for min gaffelrør ligger der en løs bøsning som jeg havde fra nogle gamle rør, som også måler 8,5 mm indvendig.
Skal man montere den løse bøsning jeg i det ene rør eller hvordan. Mine 2 yderrør er også forskellig indvendig, det ene har en helt flad bund, imens det andet har det spyd der stikker op, som passer med den 8,5 bøsning.
Jeg tænker bare om de 2 forskellige inder diametre ikke har indflydelse på oliedæmpningen.
Håber i forstår mine spørgsmål.
Vedhæftede filer
rsz_win_20140913_123211.jpg
Min kærlighed til en Honda CD 50 knallert, ruster aldrig.

Min samling af veteraner består af :

1 stk. Honda Cd 50 årg. org. rød årg 1975, patina model.
1 stk. Honda Cd 50 årg, org. blå årg 1973, færdigrestaureret i 2010.
1 stk. Honda DAX årg 1973, Kommende Restaurerings projekt.
1 stk. Honda Cd 50 K1 årg 1976, færdig restaureret i 2013.
1 stk. Honda Cd 50 årg 1975, evt sælges videre projekt.
1 stk. Honda Cd 50 årg, årg 1978. evt sælges videre projekt.
1 stk. Yamaha FS1 K årg. 1978, med matching numbers. Patina model, som jeg har købt af Dexta, og er under restaurering.

1 stk. Ford Popular årg. 1954, kører bl.a. veteranløb i den. Færdigrestaureret i 2008.
1 stk. NSU sport prinz årg. 1960, færdigrestaureret. Den er synet og kommet på plader den 23.04.2010
1 stk. VW bobbel skrabe model årg. 1973, far og søn projekt, færdigrestaureret i 2014.

Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2861
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Forgaffel K1

Indlægaf Yamaha FS1 50SS » lør 13. sep 2014 14:09

hej Folva

på dit ene yder rør sidder der en holder til ankerpladen ( udvendig ) så den ikke bare snurre rundt når du bremser,,, der skal det rør med ringen lidt oppe sidde i ,,, fordi at der kan være en lille vulk inde i yder røret fra svejningen af den styre tap til anker pladen,,, det passer nok med at du har en indvendig styre tap i det andet yder rør,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

besøg også vores hjemmeside,,,, http://www.dorte-johnny.dk/index.html ,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,

Brugeravatar
FOLVA
Fuldblods knallert
Indlæg: 443
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 14:49

Re: Forgaffel K1

Indlægaf FOLVA » lør 13. sep 2014 14:27

Hej johnny,


Tak for dit svar, og jep det er korrekt at styretappen sidder i det rør der ikke holder bremsepladen. Men hvad så mht oliedæmpningen, kan ikke rigtigt helt forstå at der ikke er den lille inderdiameter på 8,5 mm i bunden af BEGGE rør. Det må da give en forskel i dæmpningen på hvert rør. Det rør med de 16,8 mm indvendig må jo have en ringe dæmpe effekt, eller er jeg helt galt på den. ?
Min kærlighed til en Honda CD 50 knallert, ruster aldrig.

Min samling af veteraner består af :

1 stk. Honda Cd 50 årg. org. rød årg 1975, patina model.
1 stk. Honda Cd 50 årg, org. blå årg 1973, færdigrestaureret i 2010.
1 stk. Honda DAX årg 1973, Kommende Restaurerings projekt.
1 stk. Honda Cd 50 K1 årg 1976, færdig restaureret i 2013.
1 stk. Honda Cd 50 årg 1975, evt sælges videre projekt.
1 stk. Honda Cd 50 årg, årg 1978. evt sælges videre projekt.
1 stk. Yamaha FS1 K årg. 1978, med matching numbers. Patina model, som jeg har købt af Dexta, og er under restaurering.

1 stk. Ford Popular årg. 1954, kører bl.a. veteranløb i den. Færdigrestaureret i 2008.
1 stk. NSU sport prinz årg. 1960, færdigrestaureret. Den er synet og kommet på plader den 23.04.2010
1 stk. VW bobbel skrabe model årg. 1973, far og søn projekt, færdigrestaureret i 2014.

Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2861
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Forgaffel K1

Indlægaf Yamaha FS1 50SS » lør 13. sep 2014 14:41

da du forsegler toppen af yderrøret med en semmiring og helt oppe ved toppen af inderrøret med en kraftig O ring,,, så bliver det "luft" tæt ,, den skal så trykke luften sammen ( virker lidt som kompresion ) for at olien kan komme ud af de små huller i siden af inder røret,,, håber det giver lidt mening,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

besøg også vores hjemmeside,,,, http://www.dorte-johnny.dk/index.html ,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,

Brugeravatar
FOLVA
Fuldblods knallert
Indlæg: 443
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 14:49

Re: Forgaffel K1

Indlægaf FOLVA » lør 13. sep 2014 15:03

Ja nu giver det lidt bedre mening, jeg havde ikke lige tænkt på det som kompression, og havde heller ikke tænkt på de små huller i inder rørrene som en olievej. Nu vil jeg gå i værkstedet og samle den. Tak for hjælpen johnny.
Min kærlighed til en Honda CD 50 knallert, ruster aldrig.

Min samling af veteraner består af :

1 stk. Honda Cd 50 årg. org. rød årg 1975, patina model.
1 stk. Honda Cd 50 årg, org. blå årg 1973, færdigrestaureret i 2010.
1 stk. Honda DAX årg 1973, Kommende Restaurerings projekt.
1 stk. Honda Cd 50 K1 årg 1976, færdig restaureret i 2013.
1 stk. Honda Cd 50 årg 1975, evt sælges videre projekt.
1 stk. Honda Cd 50 årg, årg 1978. evt sælges videre projekt.
1 stk. Yamaha FS1 K årg. 1978, med matching numbers. Patina model, som jeg har købt af Dexta, og er under restaurering.

1 stk. Ford Popular årg. 1954, kører bl.a. veteranløb i den. Færdigrestaureret i 2008.
1 stk. NSU sport prinz årg. 1960, færdigrestaureret. Den er synet og kommet på plader den 23.04.2010
1 stk. VW bobbel skrabe model årg. 1973, far og søn projekt, færdigrestaureret i 2014.

Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2861
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Forgaffel K1

Indlægaf Yamaha FS1 50SS » lør 13. sep 2014 15:35

det var så lidt ,,, god arbejdslyst :(y) ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

besøg også vores hjemmeside,,,, http://www.dorte-johnny.dk/index.html ,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,

Brugeravatar
FOLVA
Fuldblods knallert
Indlæg: 443
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 14:49

Re: Forgaffel K1

Indlægaf FOLVA » lør 13. sep 2014 16:39

Yamaha FS1 50SS skrev:det var så lidt ,,, god arbejdslyst :(y) ,,,
Tak for det.
Min kærlighed til en Honda CD 50 knallert, ruster aldrig.

Min samling af veteraner består af :

1 stk. Honda Cd 50 årg. org. rød årg 1975, patina model.
1 stk. Honda Cd 50 årg, org. blå årg 1973, færdigrestaureret i 2010.
1 stk. Honda DAX årg 1973, Kommende Restaurerings projekt.
1 stk. Honda Cd 50 K1 årg 1976, færdig restaureret i 2013.
1 stk. Honda Cd 50 årg 1975, evt sælges videre projekt.
1 stk. Honda Cd 50 årg, årg 1978. evt sælges videre projekt.
1 stk. Yamaha FS1 K årg. 1978, med matching numbers. Patina model, som jeg har købt af Dexta, og er under restaurering.

1 stk. Ford Popular årg. 1954, kører bl.a. veteranløb i den. Færdigrestaureret i 2008.
1 stk. NSU sport prinz årg. 1960, færdigrestaureret. Den er synet og kommet på plader den 23.04.2010
1 stk. VW bobbel skrabe model årg. 1973, far og søn projekt, færdigrestaureret i 2014.


Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster