Koblings snegl

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Koblings snegl

Indlæg af jesper »

Hvordan er den bedste måde at sætte ny orginal koblingsnegl og arm sammen på ?

Jesper høyer
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Koblings snegl

Indlæg af Dewil »

Der ligger en guide på det: http://www.knallertforum.dk/forum/viewtopic.php?t=4428" onclick="window.open(this.href);return false;

Selv har jeg altid samlet sneglen ved at slå et kryds med en mejsel, det har aldrig svigtet.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: Koblings snegl

Indlæg af jesper »

Takker:-)
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Koblings snegl

Indlæg af Henrik Buresø »

Men inden du banker,så gør et skånsomt :D
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Koblings snegl

Indlæg af Dewil »

Plejer at skrue en skrue ind i gevindet så der ikke er nogen chance for at ramme plasticsneglen.... og så får den bare en ordentlig en med hammeren.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Koblings snegl

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... ja der er mange måder at gøre det på, men jeg plejer at gøre sådan: monter en midlertidig fladhovedet 6 mm bolt uderfa til at tage slagene og hold snekken lodret imod en armbolt eller stor skruestik, så kan man med en lille hammer vegne jernet ud med 100 nøjagtig placeret forsigtige slag - hammeren SKAL være lille fx. 75-100 g... således får man jernet til at " smatte " ud på den fede måde og armen løsner sig aldrig igen... man skal undgå at snekken kæntre under monteringen, idet snekkens nylon ikke tåler slag - bagefter skruer man så den midlertidige fladhovedet 6 mm bolt ud og erstatter den med den medfølgende sorte hovedløse 6 mm krydskærvsbolt

ps. husk at komme kuglen i inden du begynder at vegne jernet ud, idet den ikke efterfølgende kan monteres - kom evt. en klat fedt ned sammen med kuglen for at sikre at den ikke springer ud under udvegningen

pps. husk også at armen kan sidde på flere måder, men at kun een er korrekt for at det fungere - det er den hvor den samlede snekke kun akkurat lige kan monteres i koblingsskjoldet, og hvor armen sidder så den vinkler svagt opad ift. vandret når den er i bund

sådan samler jeg sådan en snekke og det har jeg det godt med

hilsen olieklud
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Koblings snegl

Indlæg af claus olieklud »

rettelse: svagt opad bliver jo til svagt nedad set som monteret på knallerten

hilsen olieklud
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Koblings snegl

Indlæg af Guess who »

claus olieklud skrev:hejsa... ja der er mange måder at gøre det på, men jeg plejer at gøre sådan: monter en midlertidig fladhovedet 6 mm bolt uderfa til at tage slagene og hold snekken lodret imod en armbolt eller stor skruestik, så kan man med en lille hammer vegne jernet ud med 100 nøjagtig placeret forsigtige slag - hammeren SKAL være lille fx. 75-100 g... således får man jernet til at " smatte " ud på den fede måde og armen løsner sig aldrig igen... man skal undgå at snekken kæntre under monteringen, idet snekkens nylon ikke tåler slag - bagefter skruer man så den midlertidige fladhovedet 6 mm bolt ud og erstatter den med den medfølgende sorte hovedløse 6 mm krydskærvsbolt

ps. husk at komme kuglen i inden du begynder at vegne jernet ud, idet den ikke efterfølgende kan monteres - kom evt. en klat fedt ned sammen med kuglen for at sikre at den ikke springer ud under udvegningen

pps. husk også at armen kan sidde på flere måder, men at kun een er korrekt for at det fungere - det er den hvor den samlede snekke kun akkurat lige kan monteres i koblingsskjoldet, og hvor armen sidder så den vinkler svagt opad ift. vandret når den er i bund

sådan samler jeg sådan en snekke og det har jeg det godt med

hilsen olieklud
Lige samme fremgangsmåde bruger jeg !!! Flot beskrevet Claus :(y)
Mvh
Benny
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Koblings snegl

Indlæg af Knud »

Jeps det er også sådan jeg gør det og som en lille bonus oplysning:
Fortvivl ikke hvis den bliver monteres 180 grad drejet: så passer den i et uoriginalt kobling skjold. .det fandt jeg ud af da jeg byggede min Iwy green (efter arrigskaben havde lagt sig)
:mrgreen:
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Koblings snegl

Indlæg af strynboen »

man kan også presse en stor kugle ca 8/10 mm..ned i hullet...den vil presse armen 100% fast uden slør..men en pinol skrue ind for at skåne gevindet..som de andre skriver er vigtigt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"