Ser I nogen faretegn ved denne motor?

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Lux550 freak
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tors 13. mar 2014 22:54
Kontakt:

Ser I nogen faretegn ved denne motor?

Indlæg af Lux550 freak »

Hej Alle,

jeg hare nu kørt på min nysamlede, nyrenoverede Yamaha i et par dage - helt uden problemer - indtil i dag.

Min konfiguration er
9/43 tænder
10 mm original karburator, dyse 90
indsugningsplade med plomp - godt nok med et sjovt hul på 9mm
Bosch B6HS tændrør
Ny-honet cylinder med fabriksnyt originalt stempel og stempelringe.

altså i det store hele en lovlig maskine - og den kører forrygende. Trækker helt rent op til ca 40 på speedometeret, og når den er varm, op til lidt under 45. Ned ad bakke kan den trække på til 55 på spedometer, uden at 4-takte. Men generelt går den altså med ret mange omdrejninger.

Men den blir varm - jeg kan ikke huske fra mine ungdomsår, at de blev så varme, men det gjorde de jo nok,

På vej hjem, begyndte den at sætte lidt ud - lidt ligesom at tændrøret var svinet til, eller som om den skulle til at gå på reservetank. Men den stopper ikke. Efter et stykke tid blir det værre, og keg beslutter at sætte den på reservetank alligevel - selvom jeg syntes at kunne se benzin i filteret.

Efter endnu et stykke tid begynder det at blive ret galt - den "hakker" og hvis jeg gir den fuld gas, virker den til at ville trække - et stykke tid, hvorefter den sætter ud igen, men kun kortvarigt. Det er sådan en slags start-stop-køretur. Jeg får den dog hele vejen hjem - ca 14 km, hvor jeg blir bekymret over, om den mon er blevet for varm - så jeg holder den på ca 20 km/t.

Hjemme undrer jeg mig over, om det skulle være reservetanken, der ikke leverer benzin nok - eller om der er noget mere alvorligt galt. Når jeg checker benzin-filteret, er det somom der kun er benzin i kammeret på "tank"-siden, og ikke noget benzin i kammeret på "karburatorsiden" - hvis jeg banker lidt på det, løber der lidt benzin over i "karburatorsiden".

Jeg skruer tændrør ud - og det ser sådan her ud:

Billede

Umiddelbart synes jeg det har den rigtige brune farve? Jeg tænkte, om jeg burde sætte et B7HS eller B8HS rør i, når den tager så mange omdrejninger?

Forrøret vidner tydeligt om den meget varme - det var helt nyt, og nu helt gult. Sikkert helt normalt - eller hvad?
Billede

Jeg prøvede at tappe olien af, for at fornemme om den skulle være kørt tør for olie eller sådan noget. Olien ser sådan her ud:
Billede

Mit umiddelbare indtryk er, at den lufter en smule brændt. Samtidig føles den noget tyndere, men den er selvfølgelig stadig lun - har stået en time siden jeg kom hjem. Endeligt ser den sådan lidt "metallic" ud når man rører i den - som om der er ganske små, meget fine metalpartikler i den.

Jeg bruger T Hansen SAE30 til plæneklippere.

Er der noget i dette her, der tænder advarselslamper hos nogle er jer erfarne kørere?

Input modtages med kyshånd!

mvh
Lux550
Jeg har hældt en smule ny olie op i skålen ved siden af.
Lux550 freak
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tors 13. mar 2014 22:54
Kontakt:

Re: Ser I nogen faretegn ved denne motor?

Indlæg af Lux550 freak »

Jeg glemte lige at skrive, at motoren er nyrenoveret - altså adskildt, nye lejer - men den gamle krumtap. Men altså har været skildt ad fornyligt og samlet igen (af mig).
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Ser I nogen faretegn ved denne motor?

Indlæg af Dewil »

Dyse 90? Så kan jeg godt forstå den bliver varm...
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Ser I nogen faretegn ved denne motor?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg mener at den originale Mukuni kørte med dyse 110 i stedet for 90 og kan evt. være årsagen til varmen p.g.a. mager blanding...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Lux550 freak
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tors 13. mar 2014 22:54
Kontakt:

Re: Ser I nogen faretegn ved denne motor?

Indlæg af Lux550 freak »

nu pillede jeg lige dysen ud - jeg kan ikke huske hvor jeg fik de "90" fra - tror måske sælgeren sagde da han solgte mig den. Men der står ikke noget på dysen. Jeg har en anden dyse liggende - den er rund med kærv og der står "102" på - den ser ud til at være mindre i hullet - men... det er jo ikke til at vide om de passer.

jeg må se at få fat i et par originale yamaha-dyser så man ved hvad man kan regne med..
Lux550 freak
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tors 13. mar 2014 22:54
Kontakt:

Re: Ser I nogen faretegn ved denne motor?

Indlæg af Lux550 freak »

nu har jeg forsket noget mere i dyser - jeg fandt ud af, at jeg havde en orignial dyse 105 liggende.

Umiddelbart syntes hullet mindre i "dyse 105" end i "dyse ukendt" - men optisk bedrag, og alt det der..

så fandt jeg på at lægge dem på skærmen til min bærbare, og tage et billede af dem med min mobil - støtte den mod et glas, så afstand er den samme. Dyserne er fysisk ens.

Dette er resultatet af "dyse 105":
Billede

og dette er resultatet af "dyse ukendt"
Billede


Da de fysiske dimensioner er ens, og mobilen er holdt i samme afstand, burde det være rimeligt at tælle antallet af pixels på skærmen, der lyser igennem dysen, skulle jeg mene.

umiddelbart synes jeg det ser ud til, at jeg tog fejl - det er IKKE en "dyse 90" - den ser ud til at være større end en dyse 105. Er det ikke korrekt?

kan det være platinerne, der er blevet slidt af de mange omdrejninger, og som derfor giver problemer ved fuld gas nu?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Ser I nogen faretegn ved denne motor?

Indlæg af strynboen »

thek for gnister mellen knikser kontakterne...ofte er kondensatoren dårlig..så den flammer.lidt gnister er der helt normalt..de må bare ikke være et flammehav..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Lux550 freak
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tors 13. mar 2014 22:54
Kontakt:

Re: Ser I nogen faretegn ved denne motor?

Indlæg af Lux550 freak »

strynboen skrev:thek for gnister mellen knikser kontakterne...ofte er kondensatoren dårlig..så den flammer.lidt gnister er der helt normalt..de må bare ikke være et flammehav..
ok - prøver i morgen.. Jeg har lige kørt en tur med fuld tank - bare for at eliminere, at det skulle være manglende benzin/dårlig reservetank.

Det er kun når den kører med fuld gas - så opfører den sig, som om tændrøret er sodet til. Så man får helt klart fornemmelsen af, at det enten er elektrisk eller benzintilførsel - men "fuelline" har bare ikke ændret sig siden i morges, hvor den bare kørte fint med fuld gas.
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Ser I nogen faretegn ved denne motor?

Indlæg af Dibii »

Og så ville jeg vælge at købe en 110 eller 120 dyse. Som udgangs punkt skal du køre med så stor en dyse som muligt, for at mindske risikoen for at den varme sætter sig når du køre med fuld gas.
men den skal selvfølelig heller ikke 4 takte. :wink:
(Hoved dysen er i sær vigtig at have i den rigtige størrelse når du køre med fuld gas.)
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ser I nogen faretegn ved denne motor?

Indlæg af kreidlerhansen »

Tændrøret ser ellers fint ud, men det kan snyde.

Pil topstykket af og se, hvorvidt stempeltoppen er sort og brun. En let, grå tone er acceptabelt men lige på kanten.
Askehvide (og gule!) aflejringer er tegn på, noget er galt, deribland for lille dyse og forkert fortænding.

Den blå farve så langt nede på forrøret kan være et tegn på høj varmeudvikling i selve røret. Her tænker jeg mest på for sen tænding, men en for lille dyse kan afstedkomme det samme.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: Ser I nogen faretegn ved denne motor?

Indlæg af Thorsen »

Hvad med din udstødning? Er den ny og ren eller gammel og sodet til indvendig?
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Lux550 freak
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tors 13. mar 2014 22:54
Kontakt:

Re: Ser I nogen faretegn ved denne motor?

Indlæg af Lux550 freak »

Thorsen skrev:Hvad med din udstødning? Er den ny og ren eller gammel og sodet til indvendig?
Udstødningen er gammel, men pipen er helt ny - og der er gennemgang når pipen er ude.
Lux550 freak
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tors 13. mar 2014 22:54
Kontakt:

Re: Ser I nogen faretegn ved denne motor?

Indlæg af Lux550 freak »

kreidlerhansen skrev:Tændrøret ser ellers fint ud, men det kan snyde.

Pil topstykket af og se, hvorvidt stempeltoppen er sort og brun. En let, grå tone er acceptabelt men lige på kanten.
Askehvide (og gule!) aflejringer er tegn på, noget er galt, deribland for lille dyse og forkert fortænding.

Den blå farve så langt nede på forrøret kan være et tegn på høj varmeudvikling i selve røret. Her tænker jeg mest på for sen tænding, men en for lille dyse kan afstedkomme det samme.
Sådan her ser mit stempel ud:
Billede

og et mere:
Billede

og så fik jeg et bedre billede af forrøret - så man kan se, hvor "flot" farvet det er:
Billede


Jeg har i en anden tråd spurgt til, hvor mange rpm den mon er gået med, når den kunne flyve ned ad en bakke og vise 55 på speedometer, uden at firtakte - og en side-bemærkning til mit spørgsmål var, at dysen nok var "lidt til den magre side".

Jeg er noget i tvivl om dette dyse-spørgsmål - umiddelbart ser min dyse noget større ud end en dyse 105 - tændrør og stempel ser vel fint ud ift forbrænding? Men det gør nu også indtryk, at flere uafhængigt af hinanden stille spørgsmålstegn ved dysen. Indsygningspladen er IKKE lovlig - selvom hullet er meget mindre end 16mm - jeg tror jeg målte det til 9mm.

Jeg har ikke skiftet platiner på maskinen, som jeg købte som et "vrag" - jeg tænkte at se om de ikke virkede - og det gjorde de jo - den har jo kørt.

Men jeg synes også at det kan give mening med tankerne om, at der er for meget fortænding? Gamle, slidte platiner - et par dage med mange omdrejninger og lange ture - måske har det taget livet af platinerne? Kan det gøre at den sætter ud momentant når den får fuld gas?

Min plan er som følger :
1. prøve at se, om jeg kan skaffe dyse 110/120
2. prøve at skifte tændrør - fra H6BS til H8BS
3. skifte platiner - har købt et nyt sæt.

og så teste mellem 1, 2 og 3 for at se hvad der evt gjorde udslaget.
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Ser I nogen faretegn ved denne motor?

Indlæg af Dibii »

Hvis du vil skifte tændrøret ville jeg nok prøve med et H7BS, da 8 og 9 er til tunet/meget tunet.
En anden ting kunne også være at der ikke kommer nok benzin fra benzin hanen ned til kaburatoren, hvis den er lidt tilstoppet, og så når den at tømme kaburator huset når du køre med fuld gas.
Men prøv de 3 ting som du skriver, det lyder fornuftigt. og kan købes for en overkommelig pris, lige her : http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4-gear-3/" onclick="window.open(this.href);return false; :(y)
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Lux550 freak
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tors 13. mar 2014 22:54
Kontakt:

Re: Ser I nogen faretegn ved denne motor?

Indlæg af Lux550 freak »

Problemet er løst!

nå - jeg tog punkterne i omvendt rækkefølge - og nåede ikke længere end til platinerne. Jeg kunne hurtigt se, at de stort set ikke åbnede - så jeg fik god brug for de nye platiner jeg allerede havde købt i dag.

De gamle platiner så sådan her ud:
Billede

man kan måske fornemme, at de er slidt helt ned. Specielt når man sammenligner med de nye:
Billede

Jeg ville dog være meget taknemmlig for et par kommentarer til dens forbrænding - jeg er lidt utryg ved snakken om for lille dyse. Nu fik en en go tur, ned ad en lang bakke med svag hældning, og igen røg den op på ca 55 på speedometeret. Nu firtaktede den dog en anelse helt på toppen.

Bør jeg ændre noget på opsætningen - tændrør/dyse, når man kigger på tændrøret og stemplet? Det ser vel forbilledligt ud, gør det ikke? Og at den er så kvik som den er, kan vel hænge sammen med de ekstra 3mm diameter i indsugningspladen, samtidig med at 10mm karburator og lovlig udstødning hænger fint sammen i forhold til benzin/luft-mængde in kontra udstøningsgasser ud?

Kan det ikke være rigtigt, hvad KreidlerHansen forslår, at varmen i forrøret kommer fra de dårlige platiner, der har haft for meget fortænding, og det er blevet værre jo mere de er blevet slidt - indtil den ikke længere kan følge med ved høje omdrejninger, og den derfor at sat ud ved fuld gas?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ser I nogen faretegn ved denne motor?

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg skrev vist 'forkert' fortænding, men pyt. :)

Et misfarvet forrør skyldes varme. Platiner, som stort set ikke åbner, lader gnisten springe senere, end hvis de åbner korrekt. Dermed foregår en større del af forbrændingen i forrøret, og ikke i forbrændingskammeret.
Dermed bliver forrøret forbandet varmt, og den gule del af forrøret har rundet omtrent 200 grader mens den blå farve vist nok først kommer et sted mellem 300-350 grader...

Det sene tændingstidspunkt tillader desuden motoren at overdreje helt vildt ned ad bakke.

I det store hele peger alt på, at fortændingen har været synderen!

Tændrøret ser FINT ud! Der er ingen grund til at skifte det ud, medmindre det er slidt, og i så fald skal det ikke være et 'koldere' tændrør (B7HS er koldere end B6HS).
En endnu bedre indikator for, om motoren går for magert, er stempeltoppen. Ryk topstykke af og kig på stemplet. Det skal have præcis samme farve som tændrøret, og det skal være brændt tør på midten uden hvide og grå efterladenskaber.

Jeg tror ikke, der har været andet på spil end forkert fortænding. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Ser I nogen faretegn ved denne motor?

Indlæg af Dibii »

Ja de platiner ser meget slidt ud, det kan jo skyldes at de har kørt mange km, men det kan også være at du mangler filtklodsen.
filtklodsen er den der sørge for at fedte knasten på svinghjulet for at øge levetiden på platinerne. :(y)
Det med tændrør og dysen er noget du skal prøve dig frem med.

P.S. godt du fandt fejlen. :(y)
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Lux550 freak
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tors 13. mar 2014 22:54
Kontakt:

Re: Ser I nogen faretegn ved denne motor?

Indlæg af Lux550 freak »

kreidlerhansen skrev:
Tændrøret ser FINT ud! Der er ingen grund til at skifte det ud, medmindre det er slidt, og i så fald skal det ikke være et 'koldere' tændrør (B7HS er koldere end B6HS).
En endnu bedre indikator for, om motoren går for magert, er stempeltoppen. Ryk topstykke af og kig på stemplet. Det skal have præcis samme farve som tændrøret, og det skal være brændt tør på midten uden hvide og grå efterladenskaber.

Jeg tror ikke, der har været andet på spil end forkert fortænding. :)
Ja, det gir rigtig god mening, hvad du skriver. Så du i øvrigt, at der var billeder af stempeltoppen lidt højere oppe i tråden?
Lux550 freak
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tors 13. mar 2014 22:54
Kontakt:

Re: Ser I nogen faretegn ved denne motor?

Indlæg af Lux550 freak »

Dibii skrev:Ja de platiner ser meget slidt ud, det kan jo skyldes at de har kørt mange km, men det kan også være at du mangler filtklodsen.
filtklodsen er den der sørge for at fedte knasten på svinghjulet for at øge levetiden på platinerne. :(y)
Det med tændrør og dysen er noget du skal prøve dig frem med.

P.S. godt du fandt fejlen. :(y)
Mange tak!

Filtklodsen er der, heldigvis - og havde fået lidt fedt da jeg samlede den - men den var nu tør da jeg kiggede i aftes. Nu har den fået lidt mere fedt..
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ser I nogen faretegn ved denne motor?

Indlæg af kreidlerhansen »

Den går lige til den magre side, vil jeg mene, baseret på dine fotos af stempeltoppen. Omvendt er det svært at sige med sikkerhed, når tændingstidspunktet var forkert. Jeg ville i dit sted gå op til dyse 110.

Min computer loadede ikke de fotos, tidligere, men de er just poppet frem, nu jeg er online via telefonen. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"