stål/messing børste til alu ?

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

stål/messing børste til alu ?

Indlæg af dexta »

Hallo alle :rocks

Har læst flere herinde har skrevet at efter nav er glas blæst kan man få aluminiumen til at stå super flot med en blød roterende stål eller messing børste, men hvilken skal bruges, har søgt på Google men uden held, håber i har nogle erfaringer med dette og hvilke n og hvor man køber den rigtige, uden den er for grov ?
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: stål/messing børste til alu ?

Indlæg af 12V »

Jeg bruger nogle messing børster fra biltema. De kradser stadig lidt, men jeg kan godt lide looket. Sådan en mellemting mellem poleret og børstet.
Godt til dovne folk, går lynhurtigt :-)
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: stål/messing børste til alu ?

Indlæg af dexta »

Ja har set dem fra bil tema, men er i tvivl om de er for grove. Så at Olebole på hans 76 har skrevet noget om en blød stål børste til nav
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: stål/messing børste til alu ?

Indlæg af kreidlerhansen »

dexta skrev:Ja har set dem fra bil tema, men er i tvivl om de er for grove. Så at Olebole på hans 76 har skrevet noget om en blød stål børste til nav
En let hånd og forholdsvis lave omdrejninger hjælper.

Man bør dog affedte efter bedste evne, inden man går i gang. Olie, fedt og snavs har det med at sætte sig i stålbørsten, og så risikerer man at lave mørke striber, som nærmest er brændt fast.

Personligt kan jeg ikke fordrage glasblæsning af alu, hvis man ikke efterbehandler med lak. Den ru overflade suger snavs til sig som en svamp, og så synes jeg, pointen forsvinder.
Jeg renser og affedte en motorblok i lampeolie, indtil den er så pæn, som den kan blive... eller så lidt beskidt, jeg kan leve med det, selvfølgelig.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: stål/messing børste til alu ?

Indlæg af dexta »

Okay, så en stål børste kan sagtens bruges ? Troede egentlig det var en messing børste der skulle bruges :rocks
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: stål/messing børste til alu ?

Indlæg af 12V »

En anden metode der virker godt for mig er de meget fine "pottesvampe". Man kan få dem fra 3M, Scotch, etc. etc. Jeg har nogle fra en tysk supermarket som er imprægneret med lidt sæbe, virker ganske fint, også til rens af tilkoksede stempler og topstykker. De ridser ikke synligt, i hvert fald så lidt at jeg ikke bemærker det.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: stål/messing børste til alu ?

Indlæg af Knud »

kreidlerhansen skrev:
dexta skrev:Ja har set dem fra bil tema, men er i tvivl om de er for grove. Så at Olebole på hans 76 har skrevet noget om en blød stål børste til nav
En let hånd og forholdsvis lave omdrejninger hjælper.

Man bør dog affedte efter bedste evne, inden man går i gang. Olie, fedt og snavs har det med at sætte sig i stålbørsten, og så risikerer man at lave mørke striber, som nærmest er brændt fast.

Personligt kan jeg ikke fordrage glasblæsning af alu, hvis man ikke efterbehandler med lak. Den ru overflade suger snavs til sig som en svamp, og så synes jeg, pointen forsvinder.
Jeg renser og affedte en motorblok i lampeolie, indtil den er så pæn, som den kan blive... eller så lidt beskidt, jeg kan leve med det, selvfølgelig.
Hvis du efterbehandler med hvid vaseline olie er glasblæsning på alu helt ok
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: stål/messing børste til alu ?

Indlæg af kreidlerhansen »

MESSINGbørste :oops:

Knud >> Din Kreidler-motor ligner ikke længere en Kreidler-motor netop pga. den noprede overflade i stedet for den glatte og fine, krumtaphusene har/havde fra fabrikken. Derfor forbliver glasblæsning, i mine øjne (av!), noget der gøres før lakering.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: stål/messing børste til alu ?

Indlæg af Knud »

Arrrh nu bli'r jæ keee aaa' et det var ondt sagt dumme dreng :hihi
:mrgreen:
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: stål/messing børste til alu ?

Indlæg af dexta »

Der er mange meninger om hvad der er bedst, må prøve mig frem, tror jeg prøver lidt glasblæsning og derefter messingbørsten :whew
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"