Tændrør.

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Tændrør.

Indlæg af Dibii »

Hej.
Jeg har et lille problem med at mit tændrør bliver meget sort, ikke vådt men bare sort.
Jeg køre med 2 til 2,5% olie i benzinen. Standart cylinder og stempel samt original udstødning, men indsugnings pladen er 16mm og karburator er også 16mm, hoved dysen er 190, og den starter og køre fint, men hvis den står i tomgang i ca. 30 sek. så kommer problemet med at den godt kan sætte ud og så kan jeg have store problemer med at starte den igen, men hvis jeg så renser tændrøret så starter den fint igen. med tændrøret er kul sort. :? bruger et NGK B7HS. Skal jeg prøve et Champion tændrør som svarer til NGK B7HS. :?: eller skal jeg ned i et B6HS, :?: har ikke en dyt forstand på hvad det står for. På min passola sidder der et B4HS (det ser i øvrigt fint ud.) Det skal lige siges at platiner og kondensator er skiftet og købt ved Benny. syntes også den står/lyder fint i tomgang.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Tændrør.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Danni.

Hvorfor 16 mm sug med dyse 190 til standard cylinder, stempel og original udstødning ? Den iblandede olie er vel til 2-takts ? Tændrøret farve tyder nemlig på "uballance" og ja, NGK's problemer kan næsten fylde en tråd på forum, da nogle har oplevet problemer og andre ikke...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Tændrør.

Indlæg af Dibii »

Der sad en 16mm indsugning og 16mm karburator på da jeg købte maskinen, men resten har jeg skiftet ud da den blev renoveret. og ja det er 2-takst olie.
Jeg har en 6mm lovlig indsugning, kunne jeg sætte den på og bruge min 16mm mikuni karburator hvis jeg dyser ned, og hvad vil i mene den skal dysses ned til.??
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Tændrør.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg har ikke erfaring i denne sammensætning, men hvis det er mulig burde dysen nok være 110 - 130...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Tændrør.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nej. Glem 16 mm karburator på lovlig boreplade og cylinder ( og udstødning)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tændrør.

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... den må da også 4 takte helt vildt med 190 dyse som du skriver ? hvis ikke så er der noget helt galt, en dyse på 140 - 150 ville nok være mere passende... desuden har hoveddysens størrelse intet at sige i tomgang, så hvis det kun skulle være der problemet er så skulle luftskruen nok lidt ud - normalt står luftskruen ca 1,5 - 1,75 omgang ude, hvis luftskruen er for langt ude kører motoren for "glat" og har langsom gasrespons samt svært ved hurtigt at falde ned i tomgang - står den for langt inde, ja så løber motoren hurtig sur ved lang tids tomgangskørsel...
det lugter lidt af nogle utæthedder siden så stor en dyse er nødvendig...
fordi du ændre dit tændrørs glødetal en smule, vil intet ændre i tomgang - der bliver nemlig ikke brændt rent i tomgang på nogen som helst 2 takter, ligegyldigt om så tændrøret så hedder B4 eller lavere

det er forkert og meningsløst med lang tids tomgangskørsel, men man kan sige at hvis alting er optimalt iorden, ja så kan knallerten stå i tomgang i timevis - den oser bare noget når man så giver gas !

hilsen olieklud
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Tændrør.

Indlæg af Frandsen »

Hvis det er en uorgilal dyse du kører med kan du ikke regne med størrelsen overhovedet
De kan svinge rigtigt meget
Skulle dussen passe vil jeg nok mene der er en eller flere utætheder i indsugnings systemet ellers giver det ikke mening

Sendt fra min GT-I9295 med Tapatalk
Mvh
Frandsen
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Tændrør.

Indlæg af Jensmc »

Hvad mener du med standard cylinder? Er det så 2 eller 3 kanals? Hvis det er 3 kanals, er en 140-150, som Claus skriver, passende.
Er det en 2 kanals vil en 120-130 være mit gæt.
Det med evt. utætheder vil nok give sig udslag i meget høj tomgang.
Desuden er det nemmere at skifte dyssen, inden der rodes efter evt. utætheder.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Tændrør.

Indlæg af Dibii »

Hej og tak for jeres råd.
Det er en 3 kanals cylinder, og jeg har nu prøvet at dysse ned til en 170 dyse (original) skiftet tændrøret til Champion, og jeg syntes at knallerten gik "godt" før, men nu går den rigtig godt... og rigtig den 4-taktede før da gashåndtaget var i bund, det gør den ikke mere. :D jeg vil lige prøve at dysse ned til en 160-150 har dem på lager.
Det tyder på at den har fået "lidt" for meget at leve af før. Det giver vil også mening med at tændrøret bliver meget hurtigt sort. Regner med at tage en tur til Middelfart og hjem igen, på søndag ca. 50km så må jeg se hvordan tændrøret ser ud bagefter.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Tændrør.

Indlæg af Dibii »

hej igen.
Så kom jeg hjem efter en dejlig tur til Middelfart, på 50km. 8)
Valgte at prøve med en hoved dyse på 150, og der var slet ingen problemer overhoved :D Tændrøret så også fint ud, ikke sort men brun.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"