11hhk fs1 tun?

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

11hhk fs1 tun?

Indlæg af kim96v4 »

ja hvem kender det? det er købt engang i 90èrne og ligner til forveksling det gamle 12,8 tun med udvendig karburator

det er lavet af malossi og på 50 CC

hvad er jeres erfaringer med dette sæt?

mvh kim
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 11hhk fs1 tun?

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det ville jeg gerne se et billede af !

de tun med udvendig kaburator har altid heddet 12,0 = 50 ccm ( 40 mm ), 14,0 = 60 ccm ( 43 mm ), 16,0 = 70 ccm ( 45 mm )... hestekrafterne er nok lidt optimistiske og kræver ihvertfald at skyllekanalerne fræses ud i blokken, således et de passer med cylinderen... iøvrigt er 43 mm kun 58 ccm, men kaldes 60 ccm - 45 mm er kun 63 ccm, men kaldes 70 ccm !!! sådan er det... cylinderne jeg kender til er egenligt skabt til yamaha rd / dt, men kan med lidt tilpasning bruges på fs1, men man skal bla. droppe det originale luftfilter som jo samtidig virker som øverste motor ophæng, cylinderne er som oftest lavet af støbejern... alle disse tun blev leveret med oplagt bobbeludstødning

næ du, dem der kaldes 12,8 hk & 15,0 hk var faktisk alumilium cylindre 43 mm, som oftest var lavet af eurocylinder, senere skiftede navn til athena cylinder ! det er en dejlig cylinder det direkte kan monteres på yamaha fs1 og stadig bruger den almindelige kaburator ( alså ingen udvendig kaburator på disse cylindre )... vogt dig for billige kopier som ikke virker fordi der ikke er styr på porttiderne og fordi cromen ikke holder !!! en rigtig athena er med nikasil belægning og det er langtidsholdbart...

jeg forstår ikke hvad du mener med den cylinder du nævner - du må vise et billede

hilsen olieklud
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: 11hhk fs1 tun?

Indlæg af kim96v4 »

kunne du evt sende mig en pb med et mobil nr, jeg ved sgutte hvordan man smider billeder op herinde i forum

kim
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: 11hhk fs1 tun?

Indlæg af kim96v4 »

så sender jeg et par billeder til dig

kim
kim96v4
Junior knallert
Indlæg: 72
Tilmeldt: man 31. mar 2014 21:02
Kontakt:

Re: 11hhk fs1 tun?

Indlæg af kim96v4 »

hej claus

jeg faldt tilfældigvis over din tråd med din DT 50, den cylinder du bestilte ser ud til at være 100% identisk med den jeg er blevet tilbudt

hvordan endte den med at køre?

kim
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 11hhk fs1 tun?

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... dtèren kører såment rigtig fint, men er hæmmet pga. valget af original lyddæmperen monteret på effektpotten - den siger intet og kan køre godt 80 kmt... faktisk kan den køre 80 kmt i 4 gear og det højeste jeg nogle sinde har haft den op på er 92 kmt i 5. gear selvfølgelig - den er alså også en tung cykel ( 102 kg tørvægt ) og med bredt bagdæk, jeg tror sagtens den kan køre over 100 kmt med en anden lyddæmper monteret på potten

du kan ikke sammenligne en dtèr med en fs1, motoren på dtèren er lavet meget mere rigtigt med store skyllekanaler i blokken, koblingen er skabt til at overføre mange kræfter, og 3. 4. og 5. gear ligger tæt

jammen så ved jeg godt hvad for en cylinder du har sådan ca - jeg undrede mig bare over tallet 11 hk og 12,8 hk

du kan bla. i sverige købe en fs1 cylinder lidt i stil med rd/dt, men hvor køleribberne vender den rigtige vej, og som passer skyllekanaler med fs1 motoren... jeg ville dog ikke vælge hverken den eller en rd/dt cylinder til en fs1èr, istedet vil jeg vælge athena nicasil, eller en z1 zeta, eller bare en ganske almindelig en der er pillet lidt ved og måske boret til lidt større stempel - det ser meget mere rigtigt ud og virker fint til 80 kmt

du må lære at ligge billeder ind - det forgår længere nede på siden ved du vælger et billede fra dit billede galleri eller hvor du nu gemmer dine billeder på computeren, billederne må dog ikke fylde mere end 600 gange 800 pixel - du kan minimere billeder via et program, det hele er beskrevet her på knallertforum... søg efter teksten: hvordan lægger jeg billeder ind

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: 11hhk fs1 tun?

Indlæg af juhl-drengen »

Hej kim tjek evt. min nye guide ;)
viewtopic.php?f=8&t=16652" onclick="window.open(this.href);return false;
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: 11hhk fs1 tun?

Indlæg af Knud »

Eet er hvad super-sælgere kan finde på at kalde tun... et andet er hvad de reelt yder... men ingen af dem kommer op over 6-8 hk i virkeligheden heller ikke RD cylindrene.. jeg har alt i denne slags.vil man op på de høje snoninger skal der helt andre boller på suppen.. koblingen klarer slet ikke den ydelse over 8 hk og man kan bare ikke få så meget "æde" igennem FS1 motoren .. der skal meget mere til..og endnu flere forsøg.. og smadrede cylindre, lejer, krumtappe og stempler-
sorry vores FS1 er noget gammelt kompromis plaget teknologi og kan ikke retfærdigvis sammenlignes med nutidig scooter fein-schmeckerie :what2
:mrgreen:
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: 11hhk fs1 tun?

Indlæg af juhl-drengen »

Du kan heller ikke sammenligne en le mans bil anno 1970 med en hypermoderne Lemans bil anno 2014...
tid giver forbedringer... hvis man virkelig vil have snoninger skal man i visse henseender bare kopiere de moderne gearmaskiner/scootere motormæssigt..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
yamaha for life
Junior knallert
Indlæg: 18
Tilmeldt: man 12. nov 2012 16:36
Kontakt:

Re: 11hhk fs1 tun?

Indlæg af yamaha for life »

Jeg har en 45 mm athena cylinder kit liggende, den passer på rd50 og dt 50, kan også til passes på fs1, den er ny og har kun været pakket ud.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 11hhk fs1 tun?

Indlæg af kreidlerhansen »

7-8HK (ægte og på baghjulet, altså) er en smal sag for FS1 og stort set alle de klassiske knallerter, men det kræver mere end blot 45mm boring. Skyllekanaler og udstødningskanal skal først og fremmest bearbejdes en del, og dernæst skal topstykket indrettes korrekt.
Omdrejningstallet behøver ikke overstige 11.000rpm, og jeg tror såmænd, det er muligt med en fremrykket standardudstødning, at nå over 7HK.
Jeg er godt klar over, det ikke er en helt enkel opgave, at få en original udstødning til at nå et afkortet forrør, men har man værktøjet, snilde og gåpåmod, kan det nok lade sig gøre.

Sidste år nåede jeg da 7,4HK på Kreidlerens baghjul med en membranindsugning begrænset til ~16mm og med en billig replica-udstødning i standardklassen. En anden model viste sig sågar at levere nær 1HK mere! I begge tilfælde med 60ccm og max ydelse mellem 9-9.500rpm.

Jeg kan ikke se, hvorfor FS1 ikke skulle kunne klare omtrent det samme, blot kanalerne bearbejdes nogenlunde korrekt. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: 11hhk fs1 tun?

Indlæg af Knud »

Det er muligt at jeg ikke udtrykte mig tydligt nok: jeg taler om de tun som man kan købe færdige til montering de yder ikke hverken 10, 11, 12 , 14 , 15 eller 100 HK, jo det er muligt at få en FS1er til at yde 10 HK det er bare ikke lige til og jeg griner mest af når nogen har fået 100 km/t visning på klokken på en FS1er med en behærsket tuning
:mrgreen:
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: 11hhk fs1 tun?

Indlæg af trs »

Elsker det med målt på baghjulet :wink:
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 11hhk fs1 tun?

Indlæg af kreidlerhansen »

Knud skrev:Det er muligt at jeg ikke udtrykte mig tydligt nok: jeg taler om de tun som man kan købe færdige til montering de yder ikke hverken 10, 11, 12 , 14 , 15 eller 100 HK, jo det er muligt at få en FS1er til at yde 10 HK det er bare ikke lige til og jeg griner mest af når nogen har fået 100 km/t visning på klokken på en FS1er med en behærsket tuning
Det bakker jeg også op ved at pointere, man ikke opnår den angivne effekt ved st øge boringen til 45mm, alene. :)

En 45mm Zeta til Kreidler blev oplyst til alt fra 9-15HK, og nogle af cylindrene går også vanvittigt godt uden andre ændringer end et lidt kortere forrør samt en 20mm karburator eller større. 8-9HK er ikke engang urealistisk, når tophastigheden reelt ligger mellem 90-100km/t.
MEN der er så også udgaver, som ikke kan slæbes over 70km/t.

Både billigproducenter og i særdeleshed sælgere har i sin tid ofte grebet tallene ud af den blå luft.
Omvendt har Polini altid været søde til at oplyse div. kits reelle formåen; Deriblandt deres 43,5mm membrankit til Puch Maxi, som angives til 6,5HK, men som er blevet solgt som 10-12-14HK kit med en Proma Bad Snake eller hvad den nu hedder.


Vedr. 'baghjulseffekt' tænker jeg, at det må være den bedste betegnelse, når der registreres højest effekt i første gear og lavest i sidste gear. Dvs. ingen korrektionsfaktor for transmissionstab, som vel kan udregnes på en eller anden måde via rullens decelleration?
I så fald bør effekten vel være omtrent ens, uanset gear?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: 11hhk fs1 tun?

Indlæg af trs »

Jeg KAN bare ikke lade være. (det er ikke et angreb på dig Hansen)

Det er altid motorcykel folk og amerikanerbil folk der øver sig i baghjuls effekt.

Derefter starter gætteriet på transnitions tabet, det er så ynkeligt.

Det er 2 problemer med at måle en motorcykel.

Man kan ikke sætte i frigear (så skal man være modig) Så koblingen skal koble HELT fri under tilbageløb.

Tilbageløbstiden kan afkortes meget hvis der er telma bremse på rullefeltet.

Næste problem kan være bid på rullefeltet. Der er som regel rimelig bløde fjedre, så man kan ikke stroppe ret hårdt før de går i bund. Man kan dog meget med gummiklodser.

Jeg har personligt set rigtig måling af 450 hk Hayabusa så det er "ingen" problem.
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: 11hhk fs1 tun?

Indlæg af Knud »

:whew
ja baghjuls effekt er den korrekte måde at måle og angive da det er her effekten af motoren afleveres til underlaget: vejen
da motoren måske kan trække 4 gear men ikke 5 gear kan oplevelsen være styret heraf, det bestemmes af moment kurven ikke af effekt kurven (aka HK).
Den reelle hastighed på vejen er bestemt af vindmodstand og begge dæks rulle modstand .
Men ydelsen i HK måles ved fuld gas aka max omdrejningstal, men da motorens ydelseskurve er bestemt af dens evne til at trække (aka moment kurven) er dens ydelse bestemt af modstanden af hjulenes tab og tab fra vindmodstanden.
Skal man derfor sammenligne to motore på bedste måde kan dette gøres på samme rulle felt og heraf udledes antal af HK.
Det er bare ikke det samme som giver den reelle opnåelige hastighed knallerten er i stand til at drive en given fører henad vejen med.
Fex kan du Hansen måske få NaboJans kreidler til at køre 100 km/t men med Amin Jensen eller mig på nakken af samme knallert går hastigheden ned: pga. større vindmodstand, større rulle modstand og motorens omdrejninger kan ikke komme derop hvor det hele swinger og går i resonans og der hvor den kan bringes til at rotere hurtigst muligt (blot et udtryk for at moment og ydelseskurverne ikke følges ad, antal HK er direkte proportional med omdrejningstallet, men hwa fanden hjælper det, hvis momentkurven er noget bræk og den bare ikke kan trække belastningen og derfor ikke komme op på samme omdrejninger med belastning som uden belastning.
Jeg tror vi (du og jeg Hansen) har samme opfattelse af mulighederne og begrænsningerne ved 2T motorer og at diverse tun mange gange er vildt opreklamerede- og at kun teknisk dygtighed og tålmodighed (og mange penge) kan frembringe knallert motorer der kan få en gammel knallertmotor teknologi til at give en given knallert med en given fører en hastighed på fex. 100 km/t en anden snak er 70 km/t : det kan "alle". øv jeg er træt af at gentage mig selv
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 11hhk fs1 tun?

Indlæg af kreidlerhansen »

trs >> Jeg tog det ikke som et angreb. :) Jeg savnede blot, at emnet blev uddybet, så jeg er umiddelbart godt tilfreds. Jeg har særdeles begrænset viden om rullefelter og kan reelt kun forholde mig til deres output. Det skulle dog ikke undre mig, om det er en langt mere kompliceret verden, end man forventer.


Knud >> Skyggearealet kan man kompensere for, men man skal være et gevaldigt flæskejern, hvis 8-9HK@9-10.000rpm ikke formår at trække føreren op til eller forbi 90km/t på enhver maskine i knallert-klassen. Bevares, alt andet lige, da man i princippet sikkert kan få en motor til at levere 9HK@10.000rpm og kun 2HK ved hhv. 9.900 og 10.100rpm.
Jeg ser selvfølgelig bort fra sådanne ekstremer i min påstand, og så er jeg ret overbevist om, at rullemodstanden ikke er en væsentlig faktor ifm. vægt, kontra korrekt dækvalg og -tryk.
Vindmodstanden er vores eneste, reelle fjende indtil vi når hastigheder, hvor det er farligt at bremse!

Sælgere skal sælge - sandheden sælger ikke lige så meget som en pral-katalysatorisk løgn.
Sjovt nok kender min ordbog ikke til ordet "katalysatorisk". Moderne bras!

De oprindelige fabriksangivelser tror jeg forresten ikke tager hensyn til 'store drog', da jeg mindes de omtrent samme tophastighedsangivelser fra nær alle af datidens producenter:

For gademaskiner:
4-6HK = 75-85km/t
6-8HK = 85-95km/t

Men så knækker filmen, altså, når man kommer til racer-motorerne. Her refererer (erererer) jeg pudsigt nok til Kreidler:

7,5HK blæsekølet = op til 115km/t
9,5HK fartvindkølet = op til 120km/t
11,5HK fartvind..... = op til 135km/t

Eller noget i den dur. Hastighederne er da opnåelige, hvis man vejer 40kg, måler 142cm og dermed må betegnes som todimensional, men en nogenlunde dygtig/plat sælger er fuldt ud bevidst om, at en 16-årig har et særligt filter, som frasorterer "op til..."

Dernæst indfører man fine instrumenter med 85% fejlvisning ("min knallert gik 137km/t med 17.000rpm") som geiler hi-fi udstyr.

Når man nu som teeeenager øger motorens effekt fra <1HK til bare 3HK, så går den jo fantastisk, så det kræver sgu'tte megen fantasi, at sælge 6HK som 14,4HK, efter der er gået svindel i speedometernålen.

"Årh hvaaad, den nye cylinder er så vild, at min kobling fedter!"

Nej! Du er en spade, som ikke har holdt din kobling vedlige. :hihi

Gå ud og skift dit 3.00 fordæk ud med et på 2.00"; Det giver mindst 8km/t ved de samme omdrejninger! Det er dérfor, racerne kører med så smalle dæk!


Don't ask - lang arbejdsdag/nat. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"