Knas med Gearet

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
Vaskebjørnen
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør 5. apr 2014 23:41
Kontakt:

Knas med Gearet

Indlæg af Vaskebjørnen »

IMG_1166small.jpg
Hey Guys n'Dolls,

Har virkeligt brug for nogle gode råd.... Og håber at der er nogle der kan hjælpe mig lidt på vej....

Det er 23 år siden at jeg solgte min '79 FS1 DX for 9.500,- i datidens kroner. Sindssyg fin knallert hvor ALT var fikset - og jeg har tænkt på den lige siden med mellemrum.....

Efter moden overvejelse har jeg nu købt mig en FS1 for at lege lidt igen. Det blev en 2gears idet den var match# og lod sig handle til en fornuftig pris. :D

Knallerten har ikke kørt i nogle år - så jeg tømte tanken og gav den lidt nyt knaldvand. Lidt modvilligt hoppede den i gang efter en 10-15 spark og lød efter forholdende ganske som jeg huskede min hedengangne '79 er....

Ud at køre for at få olien varmet op til en udskiftning - og så opstår problemet. Den går fint i 1 gear - dog er gearvælgeren stram som fanden - men motoren kører fint. Efter lidt nørklen op og ned får jeg den i 2 gear og den kører super - ingen mislyde overhovedet og den trækker rigtigt fint også i 2.

Tilbage igen - kan jeg ikke lokke den i frigear - prøver en 10 gange og får ondt i foden fordi den er så skide stram, hvorefter jeg til sidst tager fat med hånden og flår den opad i et hårdt ryk med koblingen inde. Vupti så er den frigear.

Jeg skifter olie og kører igen en tur - men nu nægter kræet at gå i 2 gear uanset hvad jeg gør... :whew

Gearvælgeren går meget trægt - det samme er gældende for koblingen men den virker dog (tænker sneglen er død)

Er den klog sjæl der ved hvad der kan være galt ?
There are no replacement for displacement
1966 Chevrolet Chevelle 454"
1968 Chevrolet Corvette 327" #match all the way (4-sale)
1989 Yamaha FS1 3" #match
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Knas med Gearet

Indlæg af claus olieklud »

hejsa og tillykke med knallerten... måske lidt kedeligt med en 2 gears, men forstår godt synspunktet med nummermatch og at den ser rimelig hel ud, samt at årgangen gør at de som oftest er i bedre stand end en 4 gears fra halvfjerserne... en 2 gears er sikkert også oftest mindre forskruet end en 4 gears...

nå, men det kan være noget så simpelt som gearakslen der går stramt i hullet igennem koblingsskjoldet således at gearpedalen ikke selv finder midterstilling, det gør at den ikke kan tage et nyt skift ! det er meget naturligt efter længere tids stilstand idet der kommer lidt rust på akslen og lidt ir i hullet i koblingsskjoldet... du kan sikkert nøjes med at afmontere koblingsskjoldet og vaske snekken og sneglen den kører i, derefter lidt frisk fedt - hullet til gearakslen skal havde en tur med smerrellærred og også akslen selv - så bliver den sikkert god igen...

hvis ikke snekken fejler noget bør du genbruge den fordi den er sikkert original, nu er den også slidt sammen med skjoldet... hvis du vælger at udskifte den SKAL det simpelthen være med en original, de uoriginale er nemlig værdiløse i vore dage

vi forventer at høre mere om vidunderet

hilsen olieklud
Brugeravatar
Vaskebjørnen
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør 5. apr 2014 23:41
Kontakt:

Re: Knas med Gearet

Indlæg af Vaskebjørnen »

Hej Claus O - tak for fidusen - jeg ser om det kan være så simpelt - ville jo være super.... :teeth2

Og ja dine overvejelser er præcis de samme som mine - mindre forskruet og "måske" heller ikke så attraktiv for dem der ikke kan kende forskel på dit og mit.

Jeg kommer til at skylde et svar på om det afhjalp balladen - idet jeg ikke får tid til at pille den fra hinanden før end Påsken....

Tænker muligvis at investere i et nyt koblingsskjold og snegl - idet jeg genkalder mig hvor godt det fungerede dengang jeg satte min '79 er i stand _ begge dele originalt - så virker det fantastisk og grebet kører som en kniv gennem varmt smør....
There are no replacement for displacement
1966 Chevrolet Chevelle 454"
1968 Chevrolet Corvette 327" #match all the way (4-sale)
1989 Yamaha FS1 3" #match
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"