hvad er nr. og diameter original cylender.

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
brian-adsbol
Junior knallert
Indlæg: 36
Tilmeldt: fre 15. jun 2012 22:35
Kontakt:

hvad er nr. og diameter original cylender.

Indlæg af brian-adsbol »

Hej kan i hjælpe.
Hvad er nr på en original cylrnder med 3 skullekanal og en 2 skyllekanal.
Og hvad er forskellen på de to? Med top og optrkæ. Med 10 mm karburator. Og indsugning
På fårhånd tak.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: hvad er nr. og diameter original cylender.

Indlæg af Kai »

Med 3 skyllekanaler kan den hedde: FS1, F5B eller 257. Alle er så vidt jeg ved mærket med TU-M 178 på den modsatte kølerib.
Med 2 skyllekanaler er der kun* 1 cylinder mærket 381. (* der er faktisk to, den nyeste til 2gears Yamaha har bare ikke TU-M mærket)
Alle har som std 40mm boring.

Forskellen i optræk og topfart..er der nok lige så forskellige meninger om som der er Yamaha ejere, dog klarer de alle fint 35-40 km/t når knallerten er lovlig, med FS1 cylinderen som den hurtigste i stille vejr da den er bedre til omdrejninger, til gengæld er der ingen bundtræk i den hvis der er modvind.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
brian-adsbol
Junior knallert
Indlæg: 36
Tilmeldt: fre 15. jun 2012 22:35
Kontakt:

Re: hvad er nr. og diameter original cylender.

Indlæg af brian-adsbol »

Takker for hurtig svar.
Hvis man så køre med 16mm karburator og indsugning. Er det så ligemeget hvilhen af de to cylender man køremed.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: hvad er nr. og diameter original cylender.

Indlæg af FS1originalen »

16 mm karburator og indsugningsplade er ikke særlig hensigtsmæssigt hvis du har en F5B eller 381 cylinder da de er dem med portning til lovlig danske hastigheder - du "overfodrer" dem simpelthen med dårligere køreegenskaber til følge.
F5B cylinderen kan dog med fordel files et par millimeter OPAD i udstødningsporten, og få temmelig meget mere effekt uden at miste bundtrækket, men pas på ikke at give den for meget - hvis du nærmer dig 24 mm fra cylindertop til top af porten får du samme effekt som FS1 cylinderen - altså masser af omdrejninger, men ingen bundtræk!!!

Og forresten Kai: Jeg mindes ikke at have set en cylinder mærket FS1 med TUMnummer :oops:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: hvad er nr. og diameter original cylender.

Indlæg af Kai »

FS1originalen skrev: Og forresten Kai: Jeg mindes ikke at have set en cylinder mærket FS1 med TUMnummer :oops:

Erik
Du har jo sikkert ret Erik :) jeg synes bare bestemt..jeg har set en engang på en bekendts 73'er der stod og rådnede op i skuret. Blev der mon lavet nogen Uorg Fs1 cylindere med TUM nummer på senere hen, for at snyde ordensmagten ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: hvad er nr. og diameter original cylender.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

et eller andet sted i typegodkendelsen som ligger her på forum står der faktisk at en FS1 cylinder må anvendes men om der skal være tum nr på ved jeg ikke lige,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: hvad er nr. og diameter original cylender.

Indlæg af FS1originalen »

Du har ret Johnny,
Typegodkendelsen siger at den SKAL være mærket TUM 178 og KAN være mærket F5B eller FS1. Men KUN til drejeventilsmotoren...

Jeg nævnte da heldigvis også bare at JEG aldrig havde set en FS1 med TUM mærkning - det udelukker ikke at de findes :oops:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"