Mystisk: 2 stelnumre??

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Oscar
Stor knallert
Indlæg: 147
Tilmeldt: lør 9. nov 2013 22:41
Kontakt:

Mystisk: 2 stelnumre??

Indlæg af Oscar »

Goddag. Min Yamaha FS1 har 2 stelnumre!

Den er født som en 2 gears er jeg ret sikker på, men lavet om til en 4 gear så den skal bygges hen på mit andet stel. Men lige siden jeg købte den for ca. 2 år siden, har jeg undret mig over der var 2 stelnumre. Min bedste teori er at den bølle som lavede den om til en 4 gears, har banket et stelnummer ind så det ligner en 4 gears, men det kan jeg bare ikke rigtig få til at hænge sammen for det siger da sig selv at politiet jo nok ville spørge om hvorfor den har 2 stelnumre.

Lidt bonusspørgsmål:

Hvad er det for et hvidt klistermærke der sidder ved siden af 2 gears klistermærket?
Hvad betyder DK-M-032 som står på motorblokken?
Har set at frigears kontakten på en 4 gears sad ved siden af motornummeret, men der er ikke noget hul i min blok, og troede at blokken var den samme på en 2 gear og 4 gear?

billeder:

Billede

Billede

Billede

Alle svar modtages med kyshånd!
Og må i ha' en mægtig weekend :tuba
SCO 3 gear Super 73´
Yamaha FS1, 76'
Puch MS50 3 gear, 78' SOLG
Crosser 4 takt
Zhenhua Dax, 2014'
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Mystisk: 2 stelnumre??

Indlæg af Kai »

Det ligner et helt normalt stelnummer til en 2gears, den har nemlig et på hver side af kronrøret.

Frigearskontakten sidder samme sted på både 2 og 4 gear, du kan bare ikke se den uden at vippe motoren fri af stellet.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Vaskebjørnen
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør 5. apr 2014 23:41
Kontakt:

Re: Mystisk: 2 stelnumre??

Indlæg af Vaskebjørnen »

Hej
Hvis du ikke allerede har fundet ud af det - så er du ejer af en Match# 2 gears.
og nummeret er 3EE-002256 hvilket indikerer at du nok har gang i en '88 model som ikke var forsynet med den blokade som kunne forhindre at man uden videre kunne installere et 4-gears arrangement i en 2 gears blok.
Dette fik Suzuki importøren dog spoleret - idet denne efter et vigende salg af DM50 til fordel for FS 1 i 1988 - mente at der var en urimelig konkurrence fordel - efter loven om max 2 gear blev bekendtgjort i 1977.
Så jeg tænker at du har fået fat på en af dem der ikke har blokade - og derfor "naturligvis" er forsynet med 4 gear... En sleeper med andre ord - og det skal du ikke være ked af. :wink:

Lovlig er det dog ikke - idet en knallert ikke må have mere end to gear, når den er importeret efter 1977.
There are no replacement for displacement
1966 Chevrolet Chevelle 454"
1968 Chevrolet Corvette 327" #match all the way (4-sale)
1989 Yamaha FS1 3" #match
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Mystisk: 2 stelnumre??

Indlæg af Kim B S »

Vaskebjørnen skrev:Hej
Hvis du ikke allerede har fundet ud af det - så er du ejer af en Match# 2 gears.
og nummeret er 3EE-002256 hvilket indikerer at du nok har gang i en '88 model som ikke var forsynet med den blokade som kunne forhindre at man uden videre kunne installere et 4-gears arrangement i en 2 gears blok.
Dette fik Suzuki importøren dog spoleret - idet denne efter et vigende salg af DM50 til fordel for FS 1 i 1988 - mente at der var en urimelig konkurrence fordel - efter loven om max 2 gear blev bekendtgjort i 1977.
Så jeg tænker at du har fået fat på en af dem der ikke har blokade - og derfor "naturligvis" er forsynet med 4 gear... En sleeper med andre ord - og det skal du ikke være ked af. :wink:

Lovlig er det dog ikke - idet en knallert ikke må have mere end to gear, når den er importeret efter 1977.
Hej Vaskebjørnen.
Regelen om 2 gear og 60 kg, blev vedtaget i folketinget i 1977, men blev først indført fra 1-1-1980. Samtidig blev alderen for knallertkørsel, sat op fra 15 til 16 år og knallert-kørekort blev lovpligtig for dem som er født fra 1965 og frem til de fyldte 18 år. :wink:
Jeg husker det meget tydelig, da jeg har en lillebror som er født 28-12-1964, det vil sige han blev 15 år 3 dage før, så han lige nøjaktig undgik alle de daværende nye regler. :lol:
Da han var den ældste i hans klasse, var der mange som var misundelige når han kom til skole på knallert. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Vaskebjørnen
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør 5. apr 2014 23:41
Kontakt:

Re: Mystisk: 2 stelnumre??

Indlæg af Vaskebjørnen »

Hej Vaskebjørnen.
Regelen om 2 gear og 60 kg, blev vedtaget i folketinget i 1977, men blev først indført fra 1-1-1980
Hej Kim BS

Loven er - så vidt jeg kan læse mig til trådt i kraft i 1977 - og hermed var det slut med at importere knallerter med mere end 2 gear. Dog have man tilladelse til at sælge knallerter med mere end 2 gear frem til 1/1 1980 - en overgangsperiode for at importørerne ikke brændte inde med et usælgeligt varelager.
Da importøren i 1977 fik nys om denne bekendtgørelse var på vej - skyndte han sig at afgive en forsvarlig ordre på FS1 (den solgte jo som lune basser på frostklar morgenstund) :D - Ordren nåede således at blive bekræftet inden lovens ikrafttræden og var dermed ganske gyldig inden for rammerne. Disse knallerter - blev leveret til importøren over flere omgange også ind i 1978 - derfor er 1978 det sidste stelnr. år for FS1 4 gear i DK. :wink:

Hilsen Christian
There are no replacement for displacement
1966 Chevrolet Chevelle 454"
1968 Chevrolet Corvette 327" #match all the way (4-sale)
1989 Yamaha FS1 3" #match
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Mystisk: 2 stelnumre??

Indlæg af trs »

Vaskebjørnen skrev:
Hej Vaskebjørnen.
Regelen om 2 gear og 60 kg, blev vedtaget i folketinget i 1977, men blev først indført fra 1-1-1980
Hej Kim BS

Loven er - så vidt jeg kan læse mig til trådt i kraft i 1977 - og hermed var det slut med at importere knallerter med mere end 2 gear. Dog have man tilladelse til at sælge knallerter med mere end 2 gear frem til 1/1 1980 - en overgangsperiode for at importørerne ikke brændte inde med et usælgeligt varelager.
Da importøren i 1977 fik nys om denne bekendtgørelse var på vej - skyndte han sig at afgive en forsvarlig ordre på FS1 (den solgte jo som lune basser på frostklar morgenstund) :D - Ordren nåede således at blive bekræftet inden lovens ikrafttræden og var dermed ganske gyldig inden for rammerne. Disse knallerter - blev leveret til importøren over flere omgange også ind i 1978 - derfor er 1978 det sidste stelnr. år for FS1 4 gear i DK. :wink:

Hilsen Christian
Hvilket årstal er denne så? 381 257421 WYA S? :shock:
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Mystisk: 2 stelnumre??

Indlæg af juhl-drengen »

Dette fik Suzuki importøren dog spoleret - idet denne efter et vigende salg af DM50 til fordel for FS 1 i 1988 - mente at der var en urimelig konkurrence fordel - efter loven om max 2 gear blev bekendtgjort i 1977.
Så jeg tænker at du har fået fat på en af dem der ikke har blokade - og derfor "naturligvis" er forsynet med 4 gear... En sleeper med andre ord - og det skal du ikke være ked af. :wink:

Åh ja! C.reinhard skuffer aldrig :lol:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"