Høje omdrejninger på fs1

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
DavidKarlson
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. jan 2013 17:22
Kontakt:

Høje omdrejninger på fs1

Indlæg af DavidKarlson »

Efter jeg i går fik skiftet de 4 koblingsfjedre på min yamaha + nogle andre ting, så fik jeg samlet det hele osv, og skulle starte den. Men nu tager den virkelig højeomdrejninger selvom jeg slet ikke rører gashåndtaget, og jeg kan se at gasspjældet er helt nede. Den er helt tæt der ved studsen/indsugningspladen. Men uanset hvad, så vil den kun køre med fuld gas. Dog skal det lige siges at den nu har stået stille i 1-2 måneder, men det er præcis samme opsætning jeg kørte med inden, og der fungerede det nu fint nok.. Håber i kan hjælpe
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Høje omdrejninger på fs1

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej David og velkommen til.

Nå da, jeg forstår at koblingen viker modsat efter at fjedrene er skiftet og at tomgang ikke er mulig, selvom gasspjældet er i på plads. Der er der næsten kun muligheden, at der er opstået "falsk luft" og hvis kun det store olieskjold har været afmont. kan det være en defekt pakning omkring membranen ? Kan den holde gearolien i sig, hvis det er hældt på ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
DavidKarlson
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. jan 2013 17:22
Kontakt:

Re: Høje omdrejninger på fs1

Indlæg af DavidKarlson »

Haha ja, jeg er en uheldig fyr! Men det skal lige siges at koblingen nu virker igen! Skildte den ad, og samlede det hele, og så kom der et nyt koblingskabel på, så nu virker den som den skal :) Men ja den kan sagtens holde olien i sig. Pakningen ved membranen fejler ikke noget. Og hvis jeg tager hånden ned til karburatoren og der, så er der ikke sug andre steder fra, end karburatoren. Har nemlig prøvet det en anden gang, hvor den var utæt ved indsugningpladen, og der kunne man tydeligt mærke at den ikke sugede fra karburator. Det kan ikke være karburatoren den er gal med? noget der skal indstilles eller lign? :)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Høje omdrejninger på fs1

Indlæg af Poul-Erik A. »

...øh, virkede karburatoren ikke før ? Måske luftskruen der ikke er stillet til ca. 1,5 omgange ud ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
DavidKarlson
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. jan 2013 17:22
Kontakt:

Re: Høje omdrejninger på fs1

Indlæg af DavidKarlson »

Jo karburataoren virkede fint før.. har prøvet det hele med luftskruen. Men hvor kan den suge falsk luft, udover ved karburator/indsugning?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Høje omdrejninger på fs1

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hvis pakningen bag membranen omkring det 4-kantede hul til krumtapshuset ovenover den 3-kantede simmerrings-skjold er defekt, kan den suge luft derfra...
Senest rettet af Poul-Erik A. man 2. dec 2013 21:15, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
DavidKarlson
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. jan 2013 17:22
Kontakt:

Re: Høje omdrejninger på fs1

Indlæg af DavidKarlson »

Der er lige kommet ny pakning på, så den burde være i orden. Men hvis den suger falsk luft derfra, så suger den vel bare gearolie ind? :)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Høje omdrejninger på fs1

Indlæg af Poul-Erik A. »

.....efter en nats søvn kom jeg til at tænke på om gasspjældet måske "hænger" på wireklumpen og dermed ikke er HELT i bund alligevel ?
Jeg tror ikke, at gearoliestanden er så høj, at det kan suges ind derfra - medmindre det piskes rundt med motoren i gang...

Tilføjelse: Ja, for det er vel en membranmotor og ikke en drejeventilsmotor ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
DavidKarlson
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. jan 2013 17:22
Kontakt:

Re: Høje omdrejninger på fs1

Indlæg af DavidKarlson »

Jaja det er med membran. Har ikke haft tid til at kigge på den i dag, men tror lige jeg prøve at sætte en anden karburator på i morgen, og ser om det måske hjælper! Men det kan ikke være membranen den er gal med? Har nemlig skiftet selve membranhuset.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Høje omdrejninger på fs1

Indlæg af Poul-Erik A. »

...lige skiftet membranhus....og så er der måske sket den klassiske fejl med for høje unbraco-skruer, så pladen ikke kan skrues i bund...?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
DavidKarlson
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. jan 2013 17:22
Kontakt:

Re: Høje omdrejninger på fs1

Indlæg af DavidKarlson »

Nej den er med de flade kærv skruer, så den burde være god nok! Men tror jeg har lokaliseret fejlen. Har nemlig skiftet motorskjoldet i højre siden, og kan da godt se nu, at den tidligere ejer af det skjold, ikke har været for god med gevindbøsninger.. Så de stikker ud. Har det gamle skjold til at ligge, som jeg kørte med før (der virkede) så tror lige jeg giver det lidt maling, og så smider det på i morgen ;)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Høje omdrejninger på fs1

Indlæg af Poul-Erik A. »

...ups ja, hvis de gevindbøsninger stikker ud i bag (mod pakningen) så danner de måske lidt afstand, som kan gi' utætheder omkring indsugningen.... :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
DavidKarlson
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. jan 2013 17:22
Kontakt:

Re: Høje omdrejninger på fs1

Indlæg af DavidKarlson »

Det er nemlig noget rigtig fusk kan jeg se. Det er sådanset bare et rør der er "glat" altså uden gevind på ydersiden, og så med M6 gevind indeni, som så nok bare er blevet sat fast med noget lim. Så dvs. at indsugningspladen egentlig bare har trukket sig selv ud, når boltene er blevet spændt. Men jeg giver lige en tilbagemelding når skjoldet er blevet skiftet ;)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Høje omdrejninger på fs1

Indlæg af Poul-Erik A. »

Godt du nu er på sporet og vi kan jo alle lære af netop dette eksempel også, når til lige melder tilbage... :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
DavidKarlson
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. jan 2013 17:22
Kontakt:

Re: Høje omdrejninger på fs1

Indlæg af DavidKarlson »

Skjoldet blev skiftet, men dog uden de store forbedringer. Men der er nu skiftet bundpakning og det hjalp! Dog er der stadig lidt problemer.... Når den er kold er alt perfekt, og den står fint i tomgang osv, men når den har fået bundgas over et længere stræk, og den er varm, så laver den samme nummer, altså det der med at køre op i høje omdrejninger. Men er det så stadigvæk falsk luft, eller er det bare noget karburator indstilling? :)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Høje omdrejninger på fs1

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... du kan da prøve at kikke om der er ordenligt gennemgang i den lille dyse i kaburatoren, det er den der forsyner pilot skuen ( luftskruen ) med benzin... den har kun et meget lille hul, ikke at forveksle med hoveddysen. hvis denne er delvis forstoppet kan knallerten godt havde problemer med at køre ordenligt i tomgang, og hvis du tillige med har skuet op for tomgangsskuen i forsøg på at holde den igang, kan det godt virke lidt som om knallerten tager " fuld gas " - dette er dog på ingen måde fuld gas, men omdrejningerne kan godt stige til anselige højder som du måske betragter som " fuld gas "

jeg vil gætte på problemet ikke er tilstede når du giver chooker ? lige meget hvad så prøv et rense kaburatoren - det er aldrig nogen skade til

hilsen olieklud
DavidKarlson
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. jan 2013 17:22
Kontakt:

Re: Høje omdrejninger på fs1

Indlæg af DavidKarlson »

Den er skruet HELT ned i tomgang, og jeg har bestemt ikke besvær med at holde den igang, det klarer den fint selv! Men den er slet ikke til at køre på, fordi så snart at den er startet, er den HELT oppe i omdrejninger, og det er uden at jeg rører gassen, og jeg kan se at gasspjældet er helt nede. Men jeg forstår bare ikke, at hvis den trækker falsk luft, som den jo nok gør, hvordan får den så noget at leve af, hvis gasspjældet er helt nede?? Det er lidt et mysterie for mig... Men skiftede som sagt bundpakning i dag, og første tur var helt perfekt, der kunne jeg også mærke, at jeg knap nok skulle røre hullet til karburatoren før end at den gik ud, og jeg kunne mærke der var godt sug. Men nu kan jeg ikke slukke den den vej, det er den helt kold overfor, og det er uanset om den er kold/varm og med/uden choker. Problemet bliver næsten værre med choker. HÆLP! :D
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Høje omdrejninger på fs1

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... nu har den vel ikke skudt simmeringen ud ved krumtappen i tændingssiden ? alså så den kan trække lidt falsk luft der

hilsen olieklud
DavidKarlson
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. jan 2013 17:22
Kontakt:

Re: Høje omdrejninger på fs1

Indlæg af DavidKarlson »

Det har jeg ikke tjekket. Men det er bare sjovt fordi jeg har slet ikke pillet ved noget som helst derovre, og den kørte fint i tomgang og alt det der inden, jeg havde den skildt ad, for at skifte koblingsfjedre. Men nu efter at koblingen er kommet til at virke, så er det der problem bare opstået i stedet.. Men kan det godt ske at være der, den er gal? Men tænker stadig bare, hvordan den kan få så meget at leve af, at den kan tage så høje omdrejninger, når gasspjældet er helt i bund.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Høje omdrejninger på fs1

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... jammen den får sådan set ikke ret meget at leve af, men kører istedet " tyndt " dvs mager blanding imellem benzin/luft, det gør at den bliver ustyrlig i tomgang... man kan sige at en 2 taktmotor normalt kører enormt tykt i tomgang og med kun lidt hævet gasspjæld, hvis ikke den gjorde det ville den havde enormt svært ved at falde ned i tomgang, tage gas igen, starte, osv... hvis ikke det er din kaburator, er det temmelig sikkert falsk luft et sted...

har du aldrig prøvet en rigtig crosser der er ved at løbe tør for benzin ? sådan en tager i det tilfælde også uhæmmede omdrejninger

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"