Hjælp! Min Yamaha vil ikke starte!

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Hjælp! Min Yamaha vil ikke starte!

Indlæg af Christian M »

Hej.

Da jeg har besluttet mig for ikke at sælge min knallert, så vil jeg have lavet mit problem med at starte den..

Problemet er at den ikke vil starte med kickstarter når den er kold, men hvis jeg bruger choke så vil den gerne starte men vil ikke tage gas, og går ud efter 10-15 sekunder.

Sådan har den opført sig i 2 måneder nu.. Men jeg har løst problemet ved at løbe den igang uden choke, og så springer den altså bare igang og køre skide godt.. :whew

Nogen der ved hvad der er galt?
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hjælp! Min Yamaha vil ikke starte!

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

glæder mig at du beholder Yamaha`n :bravo ,,, det vil du ikke fortryde senere at du gjorde,,,, jeg vil mene at du har et problem med din brændstof tilførsel,,, at den skal startes med choker kold er som sådan fint nok men at den ikke vil tage gassen kold ,,, kunne tyde på at din dyse kan være et nr for lille ,,, har du prøvet at rense stigerøret og tomgangs dyser osv i den,,, der skal ikke meget skidt til for at den kan te sig underligt ,,, hvis den har fået en ny cylinder fornyligt kan den være ved at være kørt til også have brug for lidt mere brændstof,,, måske kan en lille justering af din luft skrue ( indad ) gøre at den får en smule mere at leve af,,, hvis den køre lige til den magere side kan det nok hjælpe på det,,, og husk at når temperaturen kommer under 5+ grader så vil mange af de gamle motorer gerne hav en smule karburatorsprit i benzinen så der ikke dannes is i dyserne,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Hjælp! Min Yamaha vil ikke starte!

Indlæg af Christian M »

Tak for de gode råd! :)

Karburatoren er renset, men jeg smutter lige ud og tjekker dyse størrelse, jeg køre nemlig med 16mm indsugning, 5,3 hk og standard cylinder.

Hvad med nålens placering har det noget af sige? lige nu har jeg rykket den så den får lidt mere benzin :)
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hjælp! Min Yamaha vil ikke starte!

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

lovlig cylinder,,, 5,3 potte og 16mm studs og karburator ,,, en dyse 130~140 burde kunne gøre det nålen normalt i midterste hak,,, ned ad giver mindre og opad giver mere benzin ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Hjælp! Min Yamaha vil ikke starte!

Indlæg af Christian M »

Der er allerede sket fremskridt! Jeg har lige startet den uden at løbe den igang. Det eneste jeg gjorde var at grundindstille luftskruen, så den er skruet 2 omgange ud.

Nålen er rykket et tak opad, og der sidder en 120 dyse i.

Lige nu venter jeg på den bliver kold, så jeg kan se om den kan blive startet igen :)
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hjælp! Min Yamaha vil ikke starte!

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

grund indstillingen på luftskruen er 1 1/4 omgang ud ,,, så vil langt de fleste kunne starte og så fin justere man der fra,,,, nogen skal lidt ud andre lidt ind på luftskruen,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Hjælp! Min Yamaha vil ikke starte!

Indlæg af Christian M »

Også når det er tunet motor?
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Hjælp! Min Yamaha vil ikke starte!

Indlæg af Kim B S »

Christian M skrev:Også når det er tunet motor?
Hej Christian.
Ja, der plejer de at virke bedst. :D Jeg køre selv med næsten samme opsætning. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Hjælp! Min Yamaha vil ikke starte!

Indlæg af Dewil »

120 dyse er for lille til 16mm indsugning.... 8)
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Hjælp! Min Yamaha vil ikke starte!

Indlæg af Christian M »

Også når det er 10mm karburator?
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Hjælp! Min Yamaha vil ikke starte!

Indlæg af Dewil »

Sorry, det så jeg ikke.... men nok stadig i underkanten..... 130/140 er nok mere i nabolaget... men man må prøve sig frem, hellere lidt for fed end for mager.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Hjælp! Min Yamaha vil ikke starte!

Indlæg af Christian M »

Nu vil den rigtig gerne starte op, på normalvis..

Men nu 4-takter den ved 1/2 gas til 3/4 gas, men på fuld gas køre den som før?

Hvad skal jeg nu indstille?
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Hjælp! Min Yamaha vil ikke starte!

Indlæg af Knud »

At den 4T´er betyder at den får rigeligt - hvad er din opsætning, dyse-140? og tomgangs skruen 1 1/4 ud? hvilken rille står nålen i?
Det kunne tyde på at mellem området er for fed, hvilken nål bruger du og er karburator spjældet det rigtige til din 10mm? (og er membranen i orden?)
:mrgreen:
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Hjælp! Min Yamaha vil ikke starte!

Indlæg af Christian M »

16mm indsugning - 10mm mikuni helt original (3f3 nål, hvor jeg har rykket nålen ned en tak)

Luftskrue 2 omgange ud
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Hjælp! Min Yamaha vil ikke starte!

Indlæg af Knud »

drukner den hvis du skruer tomgangs skruen ind til "standarden"? det lyder altså som om hoved dysen er et nr. for stor :roll:
:mrgreen:
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Hjælp! Min Yamaha vil ikke starte!

Indlæg af Christian M »

Det er 120 dyse
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Hjælp! Min Yamaha vil ikke starte!

Indlæg af Knud »

Har du en 16 mm karburator eller kan du lave en plumb, 6.5mm hul, til den? jeg er ved at være tom for idéer

var membranen i orden?
:mrgreen:
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Hjælp! Min Yamaha vil ikke starte!

Indlæg af Christian M »

Ja membranen er helt fin!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Hjælp! Min Yamaha vil ikke starte!

Indlæg af Knud »

Prøv at sætte en lovlig plump plade på den, hvis ikke du kan justere karburatoren til god tomgang, hurtig gasrespons og kun let 4T ved fuld gas og de rigtige dyser er anvendt og karburatoren er ren over alt, nålen ikke er slidt/skæv, alle pakninger er i orden, udstødningen ikke er tilstoppet, membranen lyder som "syg and" /andelokker når der pustes fra karburator side og helt tæt når der suges, tændrøret er cocio brunt efter en lang tur, så ville jeg overveje at skifte karburatoren.
:mrgreen:
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hjælp! Min Yamaha vil ikke starte!

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

lige for at opsummere, din opsætning nu,,, du har 16 mm plade,,, 10 mm karburator,,, 120 dyse og nålen et hak op,,, luft skruen 2 omgange ude,,, og du har standard cylinder og 5,3 potte på,,,, nu starter den fint og går i tomgang den firtakter nu i mellem området og køre og trækker fint med fuldgas,,, er det ikke korrekt ,,, så hvis den har en tendens til også at ville firtakte ved fuldgas også så skal du nok flytte nålen ned i midterste hak,,, så skal du efter justere luftskruen igen bagefter den skal nok en smule ind så,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"