Styrfittings.

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Styrfittings.

Indlæg af Dibii »

Hej der ude.
Jeg ville lige høre om der var nogle som kunne fortælle mig, om hvor mange kugler der skal ligge rundt i det der Styrfitting som vist på billede.?
Må der godt være lidt luft mellem kuglerne eller skal de ligge HELT tæt.?
Som jeg har det nu er der plads til ca. 1-2 kugler mere hver sted. :?
Vedhæftede filer
fig21.jpg
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Styrfittings.

Indlæg af Dewil »

2x19, der ligger helt tæt.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Styrfittings.

Indlæg af Dibii »

Mange tak :D
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Psyzo
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 15. okt 2012 01:03
Kontakt:

Re: Styrfittings.

Indlæg af Psyzo »

Som Dewil skriver er det 2 x 19 kugler. Enten mangler der nogle i dit nuværende eller så ligger de ikke rigtigt i lejeskålen. Hvis der er plads til 2 kugler er det helt galt. Der kan være plads til 1/2 kugle til sidst hvis de ligger uden fedt.
Sørg nu for hvis du adskiller det at rense dem godt rene for sand og snavs. Og hver sikker på at nogle af kugler ikke har forskubbet sig mens du har stullet gaffelbren op igennem stellet. Styret skal kunne drejes uden modstand fra kugler og lejepladerne.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Styrfittings.

Indlæg af Dewil »

Og så skal man huske at kontrollere for slid, det er nemlig ret almindeligt at sådan en FS1 drejer hak i hak i hak i hak. Rimelig irriterende, når nye kugler og lejebaner koster næsten ingenting... :(y)
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Styrfittings.

Indlæg af Dibii »

Hej.
Jeg har renset og målt de nuværende kugler til 6,33mm og skiftet den ene lejebane da den var knækket i 3 dele. lagt 2stk kugler mere i så der er 2x19stk. samt nyt leje fedt, og styret drejer super godt til begge sider...uden det mindste hak :(y)
Mange tak for svar. :(y)
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Styrfittings.

Indlæg af Jensmc »

Det er egentlig underligt, at vi har problemer med styrlejerne. Det er de samme, der bliver brugt i motorcyklerne fra 70`erne.
Vores problem består nok i, at de er spændt med forkert moment. Enten for løst eller for stramt.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Styrfittings.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har aldrig haft problemer ?

Jeg genbruger lystigt lejerne hvis ikke de er rustne eller på anden måde ødelagt.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Styrfittings.

Indlæg af 12V »

Min makkers tyske fs1 har kun kørt 6500 km og ser ud somom den aldrig har været skruet i. Der er skålene helt færdige, meget dyb hak i ligeud stillingen.
De må næsten have været spændt for løs op, så den via vibrationer og slag har kunne lave mærker.

Jeg skifter også kun hvis de er defekte. På min hverdags scooter fejler de intet efter 37000 km.
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Styrfittings.

Indlæg af Dibii »

Ved ikke hvad der er oversagen til at lejeskålen var knækket over 3 steder. men måske fordi noget har været skævt. :? Jeg har ikke bemærket noget, det var kun fordi jeg skulle skift dæk kapperne for gaffelbroen, jeg opdaget det. (heldigvis)
Mon ikke der er noget data for hvor meget moment man skal spænde det samme med :?:
Her er lige et billede.
Vedhæftede filer
CAM.jpg
CAM.jpg (153.13 KiB) Vist 11819 gange
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Styrfittings.

Indlæg af Dewil »

Den skade har jeg aldrig set før, hold da op.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Styrfittings.

Indlæg af Dibii »

Dewil skrev:Den skade har jeg aldrig set før, hold da op.
Ja den er storslem. Måske er det en T.Hansen skål. :teeth2
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Styrfittings.

Indlæg af strynboen »

jeg lægger fylder aldrig kugleskålen totalt op...der skal se ud som der mangler en kugle..(men den kan ikke være der),,,sådan samles de fleste cykler og knallerter i krank og kronrør..kuglerne må ikke røre hinanden..så klemmer det..når det spændes sammen...
men når der er antal..er det kun et spørgsmål om delene har orginal målene...der er solgt meget mystisk til fs1..det meste er til modeller..som ikke er solgt i danmark
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Styrfittings.

Indlæg af Dibii »

strynboen skrev:jeg lægger fylder aldrig kugleskålen totalt op...der skal se ud som der mangler en kugle..(men den kan ikke være der),,,sådan samles de fleste cykler og knallerter i krank og kronrør..kuglerne må ikke røre hinanden..så klemmer det..når det spændes sammen...
men når der er antal..er det kun et spørgsmål om delene har orginal målene...der er solgt meget mystisk til fs1..det meste er til modeller..som ikke er solgt i danmark
Som Psyzo skriver passer det med at der er plads til en 1/2 kugle når der er 19 stk. i. så det må jo være godt nok, og de kugleskåle der er i nu, er ikke fra T.Hansen. :D
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Styrfittings.

Indlæg af Kai »

Jeg har før undret mig over Yamahaens tendens til at "dreje i hak", nogen gange er den gal efter ret kort tid ( < 1 år)
og så hurtigt kan og bør kugler og lejeskåle ikke ruste, hvis det er samlet med fedt.

Jeg har gennem tiden skiftet lejerne på en del, hvor det hele har været spændt voldsomt hårdt sammen, og det mener jeg bestemt ikke er nødvendigt.
Det skal kun spændes ganske let sammen, ligesom koniske forhjulslejer på en bil. Og så skal ALT være rent og støvfrit, stålkuglerne kværner alt til pulver hvis der kommer sandkorn og skidt ind i dem.

Men alligevel er der mange hvor lejeskålene er tæret og fuld af hakker... Jeg tror det er pga hele forenden (forlys/blinklys/dythorn/instrumentlys) udelukkende får stel gennem kronrørslejerne, så tæres der galvanisk huller og hakker i skålene.
Det er nemlig en ting den IKKE har til fælles med MC'er og Scootere osv som (næsten) altid har en stelforbindelse med rundt i ledningsnettet.

Jeg har fra start haft en stelledning trukket med igennem ledningsnettet (fra batteriholder til forlygte) og nu er det snart 6år siden den blev samlet, og den har ingen tendenser til at "hakke" når jeg drejer styret.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Styrfittings.

Indlæg af Dibii »

Kai skrev:Men alligevel er der mange hvor lejeskålene er tæret og fuld af hakker... Jeg tror det er pga hele forenden (forlys/blinklys/dythorn/instrumentlys) udelukkende får stel gennem kronrørslejerne, så tæres der galvanisk huller og hakker i skålene.
Det er nemlig en ting den IKKE har til fælles med MC'er og Scootere osv som (næsten) altid har en stelforbindelse med rundt i ledningsnettet.
Tja det kan da godt være :? ....døden skal jo have en oversag. Og man kan jo hurtig trække en stel ledning fra lygtehus til batteri kassen, og det skader nok heller ikke at stelforbindelsen har samme potentiale. Så det kunne da godt være at man lige skulle trækker en stel ledning. :(y)
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"