Hej der ude.
Jeg ville lige høre om der var nogle som kunne fortælle mig, om hvor mange kugler der skal ligge rundt i det der Styrfitting som vist på billede.?
Må der godt være lidt luft mellem kuglerne eller skal de ligge HELT tæt.?
Som jeg har det nu er der plads til ca. 1-2 kugler mere hver sted.
Vedhæftede filer
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1977 og 1 Yamaha passola 1983.
Som Dewil skriver er det 2 x 19 kugler. Enten mangler der nogle i dit nuværende eller så ligger de ikke rigtigt i lejeskålen. Hvis der er plads til 2 kugler er det helt galt. Der kan være plads til 1/2 kugle til sidst hvis de ligger uden fedt.
Sørg nu for hvis du adskiller det at rense dem godt rene for sand og snavs. Og hver sikker på at nogle af kugler ikke har forskubbet sig mens du har stullet gaffelbren op igennem stellet. Styret skal kunne drejes uden modstand fra kugler og lejepladerne.
Og så skal man huske at kontrollere for slid, det er nemlig ret almindeligt at sådan en FS1 drejer hak i hak i hak i hak. Rimelig irriterende, når nye kugler og lejebaner koster næsten ingenting...
Hej.
Jeg har renset og målt de nuværende kugler til 6,33mm og skiftet den ene lejebane da den var knækket i 3 dele. lagt 2stk kugler mere i så der er 2x19stk. samt nyt leje fedt, og styret drejer super godt til begge sider...uden det mindste hak
Mange tak for svar.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1977 og 1 Yamaha passola 1983.
Det er egentlig underligt, at vi har problemer med styrlejerne. Det er de samme, der bliver brugt i motorcyklerne fra 70`erne.
Vores problem består nok i, at de er spændt med forkert moment. Enten for løst eller for stramt.
Min makkers tyske fs1 har kun kørt 6500 km og ser ud somom den aldrig har været skruet i. Der er skålene helt færdige, meget dyb hak i ligeud stillingen.
De må næsten have været spændt for løs op, så den via vibrationer og slag har kunne lave mærker.
Jeg skifter også kun hvis de er defekte. På min hverdags scooter fejler de intet efter 37000 km.
Ved ikke hvad der er oversagen til at lejeskålen var knækket over 3 steder. men måske fordi noget har været skævt. Jeg har ikke bemærket noget, det var kun fordi jeg skulle skift dæk kapperne for gaffelbroen, jeg opdaget det. (heldigvis)
Mon ikke der er noget data for hvor meget moment man skal spænde det samme med
Her er lige et billede.
Vedhæftede filer
CAM.jpg (153.13 KiB) Vist 8313 gange
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1977 og 1 Yamaha passola 1983.
jeg lægger fylder aldrig kugleskålen totalt op...der skal se ud som der mangler en kugle..(men den kan ikke være der),,,sådan samles de fleste cykler og knallerter i krank og kronrør..kuglerne må ikke røre hinanden..så klemmer det..når det spændes sammen...
men når der er antal..er det kun et spørgsmål om delene har orginal målene...der er solgt meget mystisk til fs1..det meste er til modeller..som ikke er solgt i danmark
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
strynboen skrev:jeg lægger fylder aldrig kugleskålen totalt op...der skal se ud som der mangler en kugle..(men den kan ikke være der),,,sådan samles de fleste cykler og knallerter i krank og kronrør..kuglerne må ikke røre hinanden..så klemmer det..når det spændes sammen...
men når der er antal..er det kun et spørgsmål om delene har orginal målene...der er solgt meget mystisk til fs1..det meste er til modeller..som ikke er solgt i danmark
Som Psyzo skriver passer det med at der er plads til en 1/2 kugle når der er 19 stk. i. så det må jo være godt nok, og de kugleskåle der er i nu, er ikke fra T.Hansen.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1977 og 1 Yamaha passola 1983.
Jeg har før undret mig over Yamahaens tendens til at "dreje i hak", nogen gange er den gal efter ret kort tid ( < 1 år)
og så hurtigt kan og bør kugler og lejeskåle ikke ruste, hvis det er samlet med fedt.
Jeg har gennem tiden skiftet lejerne på en del, hvor det hele har været spændt voldsomt hårdt sammen, og det mener jeg bestemt ikke er nødvendigt.
Det skal kun spændes ganske let sammen, ligesom koniske forhjulslejer på en bil. Og så skal ALT være rent og støvfrit, stålkuglerne kværner alt til pulver hvis der kommer sandkorn og skidt ind i dem.
Men alligevel er der mange hvor lejeskålene er tæret og fuld af hakker... Jeg tror det er pga hele forenden (forlys/blinklys/dythorn/instrumentlys) udelukkende får stel gennem kronrørslejerne, så tæres der galvanisk huller og hakker i skålene.
Det er nemlig en ting den IKKE har til fælles med MC'er og Scootere osv som (næsten) altid har en stelforbindelse med rundt i ledningsnettet.
Jeg har fra start haft en stelledning trukket med igennem ledningsnettet (fra batteriholder til forlygte) og nu er det snart 6år siden den blev samlet, og den har ingen tendenser til at "hakke" når jeg drejer styret.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Kai skrev:Men alligevel er der mange hvor lejeskålene er tæret og fuld af hakker... Jeg tror det er pga hele forenden (forlys/blinklys/dythorn/instrumentlys) udelukkende får stel gennem kronrørslejerne, så tæres der galvanisk huller og hakker i skålene.
Det er nemlig en ting den IKKE har til fælles med MC'er og Scootere osv som (næsten) altid har en stelforbindelse med rundt i ledningsnettet.
Tja det kan da godt være ....døden skal jo have en oversag. Og man kan jo hurtig trække en stel ledning fra lygtehus til batteri kassen, og det skader nok heller ikke at stelforbindelsen har samme potentiale. Så det kunne da godt være at man lige skulle trækker en stel ledning.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1977 og 1 Yamaha passola 1983.