Protuna dele, er til alu containeren.

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af wolfe »

de der protuna dele hold nu! :shutup en omgang billigt møg!

der fulgte en 43mm alu med til min 4 gear da jeg købte den, havde ellers købt en f5b til den og den køre virkelig godt med den på! men tænkte nu jeg er ved og lave den om til mc ville jeg lige se om den kørte bedre med den på.

men nej det er bare noget møg! den er umulig og indstille, og køre af H til! har bare prøvet alt. så af med den og på med den org f5b, det spiller bare :(y)

skulle bare lige ud med den dårlige energi :rocks

Tim C
Tim C
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af Knud »

wolfe skrev:de der protuna dele hold nu! :shutup en omgang billigt møg!

der fulgte en 43mm alu med til min 4 gear da jeg købte den, havde ellers købt en f5b til den og den køre virkelig godt med den på! men tænkte nu jeg er ved og lave den om til mc ville jeg lige se om den kørte bedre med den på.

men nej det er bare noget møg! den er umulig og indstille, og køre af H til! har bare prøvet alt. så af med den og på med den org f5b, det spiller bare :(y)

skulle bare lige ud med den dårlige energi :rocks

Tim C
Send den bare til mig
tak
:mrgreen:
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af wolfe »

Den er desværre smidt ud, så den er væk

tim c
Tim C
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af Knud »

wolfe skrev:Den er desværre smidt ud, så den er væk

tim c
Det er sjælendt at jeg tager grove ord i min mund - så det lader jeg være med!
men:

AARRRRRRRRRRRHHHHHHHHH!!!!!!!!!
for hulen da osse!
:twisted: :twisted: :twisted: :crying :crying :crying :(n) :(n)
:mrgreen:
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af Michael »

Jeg vil gi Knud ret. Arrrrg. :hihi
Alu cylindrene kan som regel portes så de kører rigtig godt.
Stempeltolerancerne plejer at være ok.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af wolfe »

hehe ja så er det ærgeligt!

for den fejlede ikke noget, udover den kørte af røvens til! men er ikke så meget inde i det med og porte osv, vil bare have noget som virker :(y)

Tim C
Tim C
Brugeravatar
mads1987
Stor knallert
Indlæg: 158
Tilmeldt: man 8. feb 2010 12:09
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af mads1987 »

Jeg har en og den køre super godt. Den er så også 8 år gammel, men den har nok kun kørt 1500 km. Jeg ved ikke hvad for en udstødning du har kørt med, proma virker den fint med.
Yamaha fs1 dx 76 match under op bygning

Yamaha fs1 dx 78 381-253577 motor 381-220786 http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v" onclick="window.open(this.href);return false; ... p?ID=18690

Yamaha Passola solgt
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af juhl-drengen »

Tror du kvalitets mæssigt får hvad du betaler for..
Dog er protuna delene lavet med for høje tollerancer
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:Tror du kvalitets mæssigt får hvad du betaler for..
Dog er protuna delene lavet med for høje tollerancer
For det første er alu-cylindrene relativt dyre.

For det andet mindes jeg ikke, der er sååå forfærdeligt mange producenter, som har givet sig i kast med 43mm alu-cylindre:

NC
Måske Zeta....?
Athena
Eurocilindro

De to sidstnævnte laver faktisk hæderlige produkter, dog typisk med lidt for stor tolerance mellem cylinder/stempel = 5/100mm eller mere. På den anden side har Meteor generelt været dygtige til at lave stempler i 4-5 tolerancemål, så man kan få tingene til at passe sammen, alligevel.


Der er kun to umiddelbare ulemper forbundet med alu-cylindrene fra tredjepart:

Portningen er relativt aggressiv eller bare mystisk.
Alu-gevindet til omløberen er ikke ret stærkt - velsagtens fordi man bruger en middelmådig alu-legering, som så bliver en decideret katastrofe sammen med det fine gevind, en beskidt/beskadiget omløber og måske endda manglende føling med tilspændingen fra brugerens side.

En hidsig portning kan man kompensere for ved at bruge den rigtige udstødning + indrette topstykket korrekt, men har man ikke adgang til de rette ressourcer til at bygge en potte, modificere topstykket korrekt og evt. modificere cylinderen, så giver den let indtryk af at være en dødsejler ab fabrik.


Tingene skal passe sammen, og decideret bundtræk kan ingen overkvadratisk totakter levere med mindre end 70cc, hvis tophastigheden skal ret meget over 70km/t.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af wolfe »

Hvis jeg går ud og køber en alu cylinder i 43 mm, så forventer jeg den køre godt, da de som du siger er ret dyre. Og portning kun skal være nødvendig for og gøre den hurtigere, eller lave den så den passer til ens behov til høje omdrejninger.
så kan det godt være jeg er forkert på den, med om det fungerer sådan.

og har ingen anelse om hvad for cylinder det var, andet end den var fra protuna.

tim c
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af kreidlerhansen »

Vi er skam enige; En ny vare skal virke! Men hvad skal varen egentlig koste, før man kan forvente, at den virker?

Lige hvad totakteren angår, er der en del ting at tage hensyn til, idet man ikke ubetinget kan antage, at den samme udstødning fungerer lige godt sammen med to forskellige cylindre.
Af samme årsag synes jeg det er så ærgerligt, at 'komplette kits' er præget af billige og ofte direkte dårlige stumper, som ikke passer sammen. Protunas 12,8HK kit er angiveligt et udmærket eksempel herpå, hidsige porttider, for blød jernforing og et forbrændigskammer, som jeg har ladet mig fortælle er helt i hegnet...

F.eks. at topstykkerne sjældent matcher cylindrene og stemplet (org. bestykning undtaget), og hvis porttiderne så heller ikke stemmer overens med f.eks. tændingstidspunkt og udstødning, jamen så fungerer det bare ikke.

Et 43mm topstykke er ikke bare et 43mm topstykke... Og det er en 43mm cylinder heller ikke!


Snup et billigt sportscylinderkit til en scooter f.eks. fra Malossi til ~800kr:

Større boring, tilpasset portdesign, matchende topstykke, fint stempel, div. pakninger.
Justér afstanden mellem stempel og topstykke, så kører det derudad...
Men nøjes man med cylinderen og bruger et org. 40mm topstykke, går motoren ikke fantastisk, og risikoen for, at skidtet eksploderer indenfor 100km, øges betragteligt. Det samme er gældende, hvis man ikke fjerner div. begrænsninger i f.eks. udstødningen; Motoren kan starte og køre, men den går ikke ligefrem fantastisk.


Udfordringen ligger i den potentielle afsætning af et 100% optimeret cylinderkit til FS1, som realistisk set ville rende op i en slutpris omkring 2.000kr for cylinder/stempel/topstykke/pakninger.
Efterspørgslen på den slags er begrænset - derfor øges stykprisen gevaldigt, ELLER man spytter halv-fabrikata ud, som i mine øjne er en fin betegnelse for 90% af det uoriginale tuningsgrej til de klassiske knallerter.


Som sagt er vi enige om det rent principielle!
Til gengæld er vi ikke enige om, at alu-cylindre fra Protuna konsekvent er skrot, når den konklusion er baseret på 'alt eller intet'.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af wolfe »

nu har jeg læst mange indlæg, med dig kreidlerhansen(jesper). og må sige du har satme mange gode meninger og holdninger, det kan jeg godt lide :(y)

og tilbage til emnet, vil give dig ret i hvis du skal have de kendte mærker som athena osv så må du betale for det. men jeg synes bare protuna cylinder er så ringe kvalitet, at man ikke kan få det til og køre ordentligt, medmindre men porter, og laver om på skyllekanaler, er for ringe, når man handler i god tro om den vil køre bedre end std cylinder. så ved jeg godt det er billige cylinder osv. men tager man fx en billig 43mm fra mopedspeed.dk, så spiller det bare, i hvert fald hvad jeg har erfaret! så ved jeg ikke om det bare er et tilfælde eller hvad det er.

medhensyn til de mange forskellige ting man skal være opmærksom på med topstykke, rigtig udstødning, karburator, tænding. har du ret i, og synes selv jeg er godt med til og indstille osv har skruet knallert og bil i mange år snart, både til race og gadebrug. men det med og porte og tilpasse kanaler er jeg ikke så meget inde i, da det kun er et år siden jeg begyndte med 4 gear igen, så erfaringen med cylinder og portning er ikke så stor endnu, da jeg helst vil lege med det når der er nummerplade på. ville være sure lære penge og blive taget som 30 knallert :(n)

tim c
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af kreidlerhansen »

Jow, det er blevet både dyrt og træls at tune knallerter! :( Ironisk nok har scooterknægtene adgang til de LÆKRESTE stumper, mens kun de gamle knallerter kan drage nytte af dem med stor nummerplade bagpå.

Som sagt er jeg ikke stødt på andre producenter af 43mm alu til FS1 end de nævnte! Athena er nok den mest udbredte... og Athena har dælme lavet MEGET skrammel i tidens løb, så deres cylinder har sikkert lige så meget brug for tilpasning som så mange andre.
Hvad jeg forsøger at sige, er at cylinderen næppe har været dårlig, fordi Protuna solgte den i sin tid. :)

Jeg tror fuldt og fast på, cylinderen blot ikke har matchet de resterende stumper! Jeg har endnu tilgode at opleve en cylinder, som fungerede decideret ringe pga. portene alene; Det er 9/10 tilfælde en eller flere af de andre stumper, den er gal med ift. cylinderen. :)


Hvad tilpasning angår, så er jeg i gang med at indsamle data. Big Bore-motorerne og min egen Bette Bore-Kreidler er godt på vej deropad på ydelsesfronten. Indtil videre er jeg især overrasket over, hvor god gavn en motor har af et squishband SAMMEN med relativt aggressive portmål, når udstødningen matcher bare nogenlunde.


Tusind tak for din positive respons - det er sååå feeeed en stemning, der er herinde! Det er lige til at blive glad i låget af :rocks
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af wolfe »

den gode stemning skal også være til stede før sådan et forum skal fungere :teeth2

fik også samlet cylinderen op af containeren i dag de hentede den åbenbart ikke i fredags :(y)

men jesper så hør lige her,

opsætning er 43mm alu cylinder med 43mm topstykke og stempel selvf.

5.3 hk udstødning, (den som minder om den org. bare med stort forrør osv)

16mm indsugning + plade med 180 dyse, og det er en org mikuni 16mm

knallerten starter fint men står svært i tomgang hvis man kan sige det sådan, det lyder ikke naturligt, og der skal skrues meget på tomgangspinden før den står i tomgang. (sammenligner med org f5b cylinder)
den køre bedst uden karburatordækslet på, og står den i tomgang og du giver fuldgas, dør den bare, medmindre du leger lidt med gassen, så kan du godt hidse den op. men den køre stadig som om den holder igen. selv den std 40mm køre hurtigere og bedre træk!

har helt ny tænding på, fra benny.

har prøvet dyse 140,160,180,200 også fra benny, og en dyse som er boret op med et dyse revalsæt (staves?) så den er i hvertfald 200 + med alle dyserne er tændrøret gråt eller hvidt!

og med 180+ dyser firtakter den så den får benzin nok er mit bud :what2

hvad kan det så være? må være ærlig og sige jeg har b6hs tændrør i. :shutup men det burde ikke have så meget betydning! den køre fuldstændig som om der ikke kommer nok benzin til forbrændingen, som tændrøret også tyder på?

Tim C
Tim C
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af Kai »

Kaster lige et spørgsmål ind i kampen.. er det en af Protunas kopi af en kopi.. med en enorm stor og næsten helt 4kantet udstødningsport ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af kreidlerhansen »

Hehe, nå så fik du blod på tanden...? :teeth2

Min umiddelbare tanke er en utæthed, som så må være enten top- eller bundpakning. En utæt samling mellem forrør/cylinder kan lave samme ballade.

Næste bud en død stempelring, som ikke slutter tæt.

Tredje bud på listen bliver for stor tolerance mellem stempel/cylinder.


B6HS bør nok erstattes af B8HS, men til test i indkørslen, går det nok.


Hvis karburatoren skal have skylden, lyder det for mig som om, den får for lidt foder via tomgangsdysen, nålen er for mager eller/og blandingsskruen står skævt til din opsætning.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af wolfe »

karburatoren er renoveret med det sæt benny har, og har prøvet og juster luft skruen efter bedste evne :whew

intet hjælper, motor er nyrenoveret, og nye pakninger til cylinder. har prøvet og sprøjte med bremserens ved de forskellige pakflader, intet udslag. så ingen utæthed.

rigtig god kompression, og udstødning er tæt, rigtig fin gevind til omløber på cylinder, den har ikke kørt ret meget, stempel og cylinder ser helt nyt ud, ingen mærker på stempel. og kan ikke måle cylinder eller stempel da jeg ikke har udstyret.

men ja det gav blod på tanden, plejer og kunne få tingene til og virke. den her virker bare ikke. men tror jeg vil prøve og sammenligne kanalerne i de forskellige cylinder jeg har. for og se om jeg kan se fejlen, måske for stor udstødingskanal? så kompressionen bliver lukket ud for tidligt?

Tim C
Tim C
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af wolfe »

det skal lige nævnes, sætter jeg org cylinder på køre den rigtig godt, og uden problemer, tændrør bliver lys brun, og bliver ikke varm, har kørt 20 km med den på, før jeg satte 43mm på

Tim C
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af kreidlerhansen »

Ringgabet er let nok at tjekke:

Ringen proppes i cylinderen og rettes ind med stemplet. Derefter måles gabet i ringen med søgerblade... Smertegrænsen er 0,6mm.


Kai's spørgsmål vedr. cylinderen er interessant, i hver fald!


Kanalernes højde målt fra top er gode ting at vide :)


Evt. squish-afstanden og bredden på squishbandet... hvis topstykket har den slags, altså.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Protuna dele, er til alu containeren.

Indlæg af juhl-drengen »

Nu vi alligevel kommer ind så topstykke og scooter cylinder
Hansen: rådede du ikke mig til at bruge suzukiens standard 41 mm topstykke til bws cylinderen?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"