Et lille spørgsmål angående drejeventil blokene,,,

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Et lille spørgsmål angående drejeventil blokene,,,

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

For ikke at spamme Dewils 1972`r tråd med spørgsmål,,, så opretter jeg det her,,, og håber på nogen kompetente svar :P ,,,

Johannes har som det fremgår af hans tråd fået drejet noget af blokken så at fladen drejeskiven køre imod er fin og glat lige som fra fabrikken ( det ser godt ud ),,, MEN når det så er sagt kunne jeg godt tænke mig at vide ,,, hvor meget slup vil det give i mellem drejeskiven og blokken ( selvfølgelig afhængigt af hvormeget der drejes af ),,,, i forhold til når alle dele er fabriks ny,,, så vidt jeg husker er der ligesom et tykkere stykke på skiven der hvor den går på akslen,,, så den går ind imod lejet,,, eller kan den drejeskive "bevæge sig frit på akslen side vers" så når at indsugningspladen kommer på holder den ,,, den naturlige afstand så at det stadigvæk vil slutte tæt,,,, så hvis nogen har krydsmål / afstandsmål / minimum / maximum tolerancer på et helt nyt komplet monteret sæt fra fabrikken kunne de være interresante at få,,,, det skal jo helst "lukke" rigtigt af når den køre,,, ellers virker det vel som en utæt / træt membran :D ,,,,
håber at procjekt red drejeventilsblok lykkedes :P ,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Et lille spørgsmål angående drejeventil blokene,,,

Indlæg af Dewil »

Det skal siges at min blok kun er strejfet da ridserne fra drejeventilen var meget små. Men tror jeg er med på hvad mener, har man en meget skadet blok og retter af til den er helt ret igen.... så er den ødelagt.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Et lille spørgsmål angående drejeventil blokene,,,

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

kom lige i tanke om at jeg havde nogen billeder af en drejeventil :oops: ,,, og kan jo så se at det er et tandhjul som sidder på akslen som der så trækker skiven rundt,,, så kan skiven glide side vers frit,,, men kan man så,,, hvis man har drejet foreks 1 mm af blokken,,, få det hele til at passe igen ,,, hvis man så enten drejer tilsvarende af tandhjulet til drejeskiven eller afstandsbøsningen imellem lejet og tandhjulet måske lidt af begge så man ikke kommer i kambolage med pakdåserne / semmiringene,,, tænker på at tandhjulet måske kunne komme for tæt på en semmiring / pakdåse,,, for at få den ind på plads med de rigtige tolerance mål ,,, hvis man kan finde dem :?: :?: ,,,

første billede ny og gammel motorblok,,,
Billede

andet billede ny blok med skiven i,,,
Billede

tredie billede split tegning med drejeventil,,,,
Billede
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Et lille spørgsmål angående drejeventil blokene,,,

Indlæg af Kai »

Drejeventilen/skiven kan bevæge sig frit fra side til side på medbringeren/stjernen, og så længe den (og medbringeren) ikke støder på simmeringen så kører det fint. Ellers kan simmeringen godt monteres 0.5-1mm længere ude. Det giver ingen slup da hele systemet flytter med ind ad.

Det er ikke så længe siden jeg samlede en hvor der var planet 0.7mm af fladen på højre blok. Det eneste der skulle rettes på var
en tyndere skive under møtrikken til det lille primærhjul, der er IKKE meget plads at gi af i mellem møtrik og koblingsskjoldet.
Og skal der mere end det af så skal man til at passe på, for koblingskurven levner heller ikke meget inden den render på skjoldet.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Et lille spørgsmål angående drejeventil blokene,,,

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

super information Kai :bravo ,,, så kan man jo rede midterblokken,,, hvis den ikke er alt for slemt ridset / slidt :D ,,, og ja de "stivere" i olieskjoldet sidder tæt på koblingen,,, og når koblingen justeres efter tante metoden eller har formeget vertikal frigang så kan man se slid spor i dem fra koblingsskruerne,,, det vel sige at skal man over de 0,7 mm så skal man nok også tage lidt af stiverne i olieskjoldet,,, men man vil jo altid svække materialet når der tages af det,,, så det skal være med omtanke at man gør det :D ,,, er der slet ikke andre som har erfaring med det,,, som vil give sig tilkende med deres viden,,, eller smider man bare væk og køber nyt :?: :?: ,,, jeg syntes da at det må være mere tilfreds stillende at rede det gamle :P ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Et lille spørgsmål angående drejeventil blokene,,,

Indlæg af Nabo Jan »

Jeg havde en slidt for nogle år siden og den blev kun planet i den cirkel hvor drejeventildækslet ligger an, altså ingen problemer med koblingsdækslet!
Den seneste jeg har lavet er med ny blok lææækert :D
Vedhæftede filer
Planet på drejeventildækslet's anlægs flade.
Planet på drejeventildækslet's anlægs flade.
Billede(060).jpg (89.47 KiB) Vist 5387 gange
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Et lille spørgsmål angående drejeventil blokene,,,

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

spændende Jan rart at høre andres erfaring også ,,, det er også en god måde at rede en blok på :bravo ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Et lille spørgsmål angående drejeventil blokene,,,

Indlæg af strynboen »

man kunne vel???? skrue en rustfri plade på ,med undersænkede skruer..og diverse huller..og olie kanaler..det ville give en super lav friksion,,og slitage
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Et lille spørgsmål angående drejeventil blokene,,,

Indlæg af Nabo Jan »

strynboen skrev:man kunne vel???? skrue en rustfri plade på ,med undersænkede skruer..og diverse huller..og olie kanaler..det ville give en super lav friksion,,og slitage
Webmaster fik drejet ud af en slidt blok og lagt en stålskive i med undersænkede umbrakko skruer, kan ikke lige finde billeder af den, tror at den kører godt nok!
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"