Durafix på FS1 motor blok, holder det?

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?

Indlæg af Kai »

Disse tråde fanger altid opmærksomheden..selvom det er mest teori og ingen praksis..så er det nu fedt at følge med i at nogen gider kaste sig ud i det. Det kunne jo måske engang ende ud i noget der kører som man gerne vil have det til, det kunne måske også være til gavn for dem med nummerplade på.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Vemmingbund
Junior knallert
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 3. maj 2012 22:35
Kontakt:

Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?

Indlæg af Vemmingbund »

Hej Knud
Jeg glæder mig til at se den færdige motor :bravo
Prøv lige at se link fra YouTupe. Jeg har aldrig selv prøvet at bruge Durafix men det ser ud til at der er mange anvendelses muligheder.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Med venlig hilses
Hans K/MC

kører:
Puch Maxi K
Yamaha fs1
Yamaha YB100
Honda VT700
Homda VT1100
Ferguson 35
Brugeravatar
fiskepeter
Fuldblods knallert
Indlæg: 438
Tilmeldt: ons 15. apr 2009 20:42
Kontakt:

Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?

Indlæg af fiskepeter »

Fedt hvor kan man købe det ?
yamaha dx årg 1978 5 gear på plader grøn Tilsalg Ring 61323242
yamaha dx årg 1977 match krom solgt
yamaha fs1 årg 1988 2 gear match sort solgt
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?

Indlæg af kreidlerhansen »

http://durafix.dk/down_for_maintenance. ... 886e778316" onclick="window.open(this.href);return false;

Fantastisk materiale!!!

Det har sine begrænsninger, men det er stærkt som bare pokker... jeg har repareret gevind ved blot at bore den knækkede bolt i, smelte Durafix i hullet og dernæst proppe en rustfast skrue i... det virker FINT!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
fiskepeter
Fuldblods knallert
Indlæg: 438
Tilmeldt: ons 15. apr 2009 20:42
Kontakt:

Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?

Indlæg af fiskepeter »

Tak men er der ikke nogen i Jylland som har det helst i Aalborg ??
yamaha dx årg 1978 5 gear på plader grøn Tilsalg Ring 61323242
yamaha dx årg 1977 match krom solgt
yamaha fs1 årg 1988 2 gear match sort solgt
Vemmingbund
Junior knallert
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 3. maj 2012 22:35
Kontakt:

Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?

Indlæg af Vemmingbund »

Prøv at se nedstående link
http://www.durafix.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Med venlig hilses
Hans K/MC

kører:
Puch Maxi K
Yamaha fs1
Yamaha YB100
Honda VT700
Homda VT1100
Ferguson 35
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?

Indlæg af Knud »

Kai skrev:Disse tråde fanger altid opmærksomheden..selvom det er mest teori og ingen praksis..så er det nu fedt at følge med i at nogen gider kaste sig ud i det. Det kunne jo måske engang ende ud i noget der kører som man gerne vil have det til, det kunne måske også være til gavn for dem med nummerplade på.
Jeg er nu nået til at jeg alligevel ikke vil fræse/svejse i nogen blokke, men på sigt i stedet gå efter noget scooter-tunings cylinder halløj og lave tilpasningerne på denne cylinder.. det vil så betyde at jeg ikke kan få de helt store cylindre på (aka 70-80 ccm), men efter hvad KreidlerHansen siger, så vil jeg også bare smadre gearkassen og det vil kræve specielle krumtappe-> det bli´r for dyrt

Min Yamaha´er bliver tunet så meget som muligt i første omgang med RD50 cylindre/topstykker og specielle udstødninger + karburatorer og for at (i det mindste) bare een FS1 motor kan tage "mosten" vil denne få en større kobling. Det vil så blive den der lige nu sidder på min Chrom-FS1, da de andre motorer er blevet malet eller er ny-blæste 5 gear blokke... denne motor er ligenu kørt i fars og skal alligevel hovedrenoveres. Det vil også være denne motor der skal være prøve for Jans laser skårede oliedækselpakninger.

Kreidler sagen: her vil jeg prøve med ikke-boostede Kreidler cylindre/topstykker og så for sjov: en RD50 cylinder/topstykke med Jans laserskårede budpakninger og specielle udstødninger og store karburatorer. (ikke-boostede: dvs. jeg vil ikke lave støttekanaler, men ellers lav alt andet ved cylinderen)

Og så skal jeg lige prøve noget hjemme strikket (måske også: programmerbar) elektronisk tænding..det kommer der mere om i en anden tråd :thunge
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?

Indlæg af kreidlerhansen »

Smadrer og smadrer... ja, ok, jeg har nok været liiiiidt for grov i mine udtalelser. Men i takt med motorvolumen øges, følger momentet med. Der er forskel fra 12HK med 50cc og 12HK med 70cc!

Der er øget risiko for ballade og havari - det er nok den bedste formulering.

Støttekanalerne er en god ting for Kreidleren. Man vinder omtrent 10% mere ydelse over hele registeret og operationen er simpel omend tidskrævende, hvis det også skal se kønt ud. Men 'hul igennem' fungerer altså også udmærket!
:thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?

Indlæg af Knud »

kreidlerhansen skrev:Smadrer og smadrer... ja, ok, jeg har nok været liiiiidt for grov i mine udtalelser. Men i takt med motorvolumen øges, følger momentet med. Der er forskel fra 12HK med 50cc og 12HK med 70cc!

Der er øget risiko for ballade og havari - det er nok den bedste formulering.

Støttekanalerne er en god ting for Kreidleren. Man vinder omtrent 10% mere ydelse over hele registeret og operationen er simpel omend tidskrævende, hvis det også skal se kønt ud. Men 'hul igennem' fungerer altså også udmærket!
:thunge
Jeps OK
Men på Kreidleren: med en Yamaha 42mm RD cylinder+ bundspacer får man jo også et enormt større skylle areal: 3 store skylle kanaler - så tror du at dette vil gøre det udfor det samme som noget støttekanal gymnastik i en kreidler cylinder?
(Stempel sagen løses med et Yamaha 42mm stempel med det specielle krydspins leje til brug for 12 mm krydspin i en Kreidler plejlstang til 14mm pind)
hmm?? :thunge
(og ja: det ser skørt ud... :whew )
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?

Indlæg af kreidlerhansen »

Støttekanaler rangerer lavere i hierakiet end 'rigtige skyllekanaler'.

Den bagerste skylleport i en RD-cylinder kan jo trække vejret direkte gennem membranen = kortest mulig vej fra karburator til forbrændingskammeret! Flowet med membran er ikke ideelt, men den nævnte funktion opvejer til fulde ulemperne!

I modsætning til min oprindelige overbevisning om, at membranen giver bundtræk, har vist sig at være forkert. Tværtimod stjæler den (lidt) bundtræk, fordi flowet er træls.
Til gengæld kan motoren suge, når den har brug for det, og dét batter indenfor trækområdet; Højere spidsydelse... og HVIS indsugningstimingen på en stempelstyret motor øges til 200 grader eller derover, stiger max RPM gevaldigt (10-20%!).
Nåja, på Kreidleren! Jeg testede standard indsugningstiming (~168 grader) med membran som den eneste ændring. Fladt bundtræk, lidt tøvende motor... borede så et par huller i stemplet og så var alt som før, men motoren steg fra max 10.000rpm til 11.500rpm med let belastning!
Tophastigheden var uændret på flad vej, men vejen op til 5. gear gik lidt hurtigere, fordi motoren kunne dreje længere ud inden jeg skiftede gear. I praksis kunne den derfor trække en lidt tungere gearing og dermed var marchtempoet mindre svingende, når 4. gear kunne dreje ud til næsten 90km/t, hvor femte stoppede ved 95-97km/t.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?

Indlæg af Knud »

kreidlerhansen skrev:Støttekanaler rangerer lavere i hierakiet end 'rigtige skyllekanaler'.

Den bagerste skylleport i en RD-cylinder kan jo trække vejret direkte gennem membranen = kortest mulig vej fra karburator til forbrændingskammeret! Flowet med membran er ikke ideelt, men den nævnte funktion opvejer til fulde ulemperne!

I modsætning til min oprindelige overbevisning om, at membranen giver bundtræk, har vist sig at være forkert. Tværtimod stjæler den (lidt) bundtræk, fordi flowet er træls.
Til gengæld kan motoren suge, når den har brug for det, og dét batter indenfor trækområdet; Højere spidsydelse... og HVIS indsugningstimingen på en stempelstyret motor øges til 200 grader eller derover, stiger max RPM gevaldigt (10-20%!).
Nåja, på Kreidleren! Jeg testede standard indsugningstiming (~168 grader) med membran som den eneste ændring. Fladt bundtræk, lidt tøvende motor... borede så et par huller i stemplet og så var alt som før, men motoren steg fra max 10.000rpm til 11.500rpm med let belastning!
Tophastigheden var uændret på flad vej, men vejen op til 5. gear gik lidt hurtigere, fordi motoren kunne dreje længere ud inden jeg skiftede gear. I praksis kunne den derfor trække en lidt tungere gearing og dermed var marchtempoet mindre svingende, når 4. gear kunne dreje ud til næsten 90km/t, hvor femte stoppede ved 95-97km/t.
Ja nemlig ja!
Jeg bruger først en 3 bladet, senere en 4 eller 6 bladet eller en af de der specielle (har glemt navnet) membraner. Et stempel til en RD cylinder har 2 store aflange huller så der skulle gerne være max timing på indsugning og mest af alt: differens tryk styret indsugning (og dermed meget minimal stempel styret) - iøvrigt sammen med en MF-stor 28 mm Mikuni- der har været andre som har fået et omdrejning-monster ud af denne opstilling og een har faktisk feset tændspolen af pga. omdrejningerne -men lad os nu se hvad min opstilling gør.. når NielsFup har drejet cylinderen færdig.... :)

På min krom FS1´er med en tilsvarende, dog "kun" 24mm Mikuni og med 45mm cylinder, meget! levende for nu at sige det mildt.. men som tidligere nævnt: motoren er kørt i "fars", da den har fået en træls vane med at drikke af gearkassen :lol:
:mrgreen:
Vemmingbund
Junior knallert
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 3. maj 2012 22:35
Kontakt:

Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?

Indlæg af Vemmingbund »

Hej Knud
Jeg har set mange indlæg på nettet hvor der er anvendt Durafix, efter dette er min vurdering at Durafix sagtens kan holde.
God fornøjelse. Venligst lad os se dit resultat,
Med venlig hilses
Hans K/MC

kører:
Puch Maxi K
Yamaha fs1
Yamaha YB100
Honda VT700
Homda VT1100
Ferguson 35
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?

Indlæg af kreidlerhansen »

Vemmingbund skrev:Hej Knud
Jeg har set mange indlæg på nettet hvor der er anvendt Durafix, efter dette er min vurdering at Durafix sagtens kan holde.
God fornøjelse. Venligst lad os se dit resultat,
Durafix holder forbavsende godt, ja. Til Knuds oprindelige plan duer det dog ikke uden en del besvær og relativt høje omkostninger ift. slutresultatet.
Knud har angivet i sig forrige indlæg, at idéen er droppet...

...og derefter er Knud og jeg vanen tro drønet ud af et sidespor! :lol:


Knud >> Stage6 V-force er vist den, du tænker på. Top Performances laver en magen til, blot 20-30% billigere - jeg kan dog ikke huske navnet på den.

Jeg er faldet i snak med en hollænder, som har bygget en Kreidler med sprinter-motor: 60cc/44mm boring og knap 19HK ved 13.500rpm, 16HK+ til rådighed fra lige over 9.000rpm... med en 21mm Dellorto 'Black Edition' og en ret omfattende membranombygning af CYLINDEREN!
Jeg har derfor droppet enhver tanke om at skifte til min 28mm Dellorto VHST, trods den er fed og lækkert forarbejdet! Alt andet lige er det nemmere at styre en lidt mindre karburator... og den skal køre på gaden, primært!

Dog vil jeg sige, at brølet fra en 28mm karburator er fantastisk!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?

Indlæg af Knud »

Så fik jeg de laser skårede pakninger:
Fint arbejde, igen fra Jan (nordjylland) medbragt af Per P til Viborg stumpmarked
Vedhæftede filer
IMG_1714.JPG
IMG_1714.JPG (194.86 KiB) Vist 8753 gange
IMG_1715.JPG
IMG_1715.JPG (192.62 KiB) Vist 8753 gange
IMG_1716.JPG
IMG_1716.JPG (225.31 KiB) Vist 8753 gange
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?

Indlæg af kreidlerhansen »

Så skal der dælme spaces!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"