Planfræsning af motorblok
-
- Junior knallert
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: tors 3. maj 2012 22:35
- Kontakt:
Planfræsning af motorblok
Er der nogle som har erfaring med planfræsning at højre og venstre motorblok dvs på fladerne i samling ved krumtaphuset og gearkassen.
For at opnå en 100% tæthed ved at fjerne små hak og ridser har jeg tænk mig at fræse / slibe ca. 0,1 til 0,2 matriale på hver side, hvilket betyder at samtlige imellem motordele vil blive presset 0.4mm mere sammen. kan det give problemer eller der plads nok?
For at opnå en 100% tæthed ved at fjerne små hak og ridser har jeg tænk mig at fræse / slibe ca. 0,1 til 0,2 matriale på hver side, hvilket betyder at samtlige imellem motordele vil blive presset 0.4mm mere sammen. kan det give problemer eller der plads nok?
Med venlig hilses
Hans K/MC
kører:
Puch Maxi K
Yamaha fs1
Yamaha YB100
Honda VT700
Homda VT1100
Ferguson 35
Hans K/MC
kører:
Puch Maxi K
Yamaha fs1
Yamaha YB100
Honda VT700
Homda VT1100
Ferguson 35
Re: Planfræsning af motorblok
jeg tror ikke at du kan tage så meget af..
jeg har planet mine lidt med et stykke sandpapir korn 1200 tapet fast til et stykke glas
har bare stået et par minutter og slebet i cirkler.. indtil jeg kunne se at blokken var blevet slebet over det hele derefter fjerner man bare sandpapiret og gøre pakfladerne våde, ligger glasset oven på og så er det på grund af vandet meget nemt at se om den er plan
jeg har planet mine lidt med et stykke sandpapir korn 1200 tapet fast til et stykke glas
har bare stået et par minutter og slebet i cirkler.. indtil jeg kunne se at blokken var blevet slebet over det hele derefter fjerner man bare sandpapiret og gøre pakfladerne våde, ligger glasset oven på og så er det på grund af vandet meget nemt at se om den er plan
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt
haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt
haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Re: Planfræsning af motorblok
Det ville jeg ikke gøre, sådan en FS1 motor er lavet så den passer - den bliver ikke shimset på alle aksler som så mange andre europæiske motorer fra den tid (Kreidler, Puch, Minarelli, osv).
Så hellere svejse skader og slibe dem på niveau med den resterende overflade, kemisk metal virker i øvrigt glimrende til den slags også. Tror ikke alle forum medlemmer er enige med mig, men jeg har prøvet det og det holder.
Så hellere svejse skader og slibe dem på niveau med den resterende overflade, kemisk metal virker i øvrigt glimrende til den slags også. Tror ikke alle forum medlemmer er enige med mig, men jeg har prøvet det og det holder.
Re: Planfræsning af motorblok
Der er som udgangspunkt ikke plads nok.
Jeg har samlet en gang hvor der blev planet 0.5mm af højre blok (skulle have været for at fikse en slidt drejeventil men kommunikationen svigtede..og den blev planet af på den forkerte side også)
Gearkassen kan sagtens være der, men geartromlen kommer i spænd mellem blokkene, det samme gør de 2 "pinde" til skiftegaflerne, det blev så løst ved at fræse 0.25mm af hver blok hvor geartromlen sidder og slibe pindene en smule i den ene ende. Den skiftede fint gear som før.
Krumtappen er værre, den jeg samlede kunne med lidt god vilje presses 0.2-0.3mm sammen uden at få problemer med sideværts tolerance i nederste leje, og den sidder i forvejen ikke helt tæt i lejerne i blokken, der er "lidt" at give af.
Det er ikke umuligt..men godt bliver det aldrig og en ny model krumtap med køle/slidskiver på sølen kan ikke bare sådan lige laves smallere, så sprænger den i luften og skal have nye dele så starter man forfra.
Og moderne pakningslim kan snildt udligne små hakker på 0.2mm eller dybere, så den kan sagtens blive tæt uden de store armbevægelser.
Så det er ikke en øvelse jeg vil anbefale nogen at prøve.
Jeg har samlet en gang hvor der blev planet 0.5mm af højre blok (skulle have været for at fikse en slidt drejeventil men kommunikationen svigtede..og den blev planet af på den forkerte side også)
Gearkassen kan sagtens være der, men geartromlen kommer i spænd mellem blokkene, det samme gør de 2 "pinde" til skiftegaflerne, det blev så løst ved at fræse 0.25mm af hver blok hvor geartromlen sidder og slibe pindene en smule i den ene ende. Den skiftede fint gear som før.
Krumtappen er værre, den jeg samlede kunne med lidt god vilje presses 0.2-0.3mm sammen uden at få problemer med sideværts tolerance i nederste leje, og den sidder i forvejen ikke helt tæt i lejerne i blokken, der er "lidt" at give af.
Det er ikke umuligt..men godt bliver det aldrig og en ny model krumtap med køle/slidskiver på sølen kan ikke bare sådan lige laves smallere, så sprænger den i luften og skal have nye dele så starter man forfra.
Og moderne pakningslim kan snildt udligne små hakker på 0.2mm eller dybere, så den kan sagtens blive tæt uden de store armbevægelser.
Så det er ikke en øvelse jeg vil anbefale nogen at prøve.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Planfræsning af motorblok
man kan lige planslibe for at rense overfladen..og tage de værste toppe..og måske et par 100 dele....en glasplade og ventil slibe pasta..og lidt olie...så sker der ikke noget voldsomt..
med de paknings matrialer. der fåes i dag..skal det nok blive tæt...
med de paknings matrialer. der fåes i dag..skal det nok blive tæt...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Planfræsning af motorblok
jeg har også planslebet mine blokke uden problemer
men ikke ret meget
hvis der skal tags 10/ skal der slibes meget... så som Lars skriver så er en 100/ eller 2 vist nok
jeg har også " spartlet" de værste hakker først med kemisk stål og det fungere fint
men ikke ret meget
hvis der skal tags 10/ skal der slibes meget... så som Lars skriver så er en 100/ eller 2 vist nok
jeg har også " spartlet" de værste hakker først med kemisk stål og det fungere fint
Mvh
Frandsen
Frandsen
Re: Planfræsning af motorblok
Hey
Jeg har laserskåret mellem pakning , bare en prøve
Men jeg kan lave dem, i den tykkelse pakningspapir kan købes i
Pris på mellem pakning 250+fragt
Der kan "redes" mange blokke på den konto
Hvis det har interesse
Jeg har laserskåret mellem pakning , bare en prøve
Men jeg kan lave dem, i den tykkelse pakningspapir kan købes i
Pris på mellem pakning 250+fragt
Der kan "redes" mange blokke på den konto
Hvis det har interesse
jan
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Planfræsning af motorblok
det lyder smart det der - hvad med at lave nogle tykke bundpakninger så drengene kan hæve skyllekanalerne lidt ?jan skrev:Hey
Jeg har laserskåret mellem pakning , bare en prøve
Men jeg kan lave dem, i den tykkelse pakningspapir kan købes i
Pris på mellem pakning 250+fragt
Der kan "redes" mange blokke på den konto
Hvis det har interesse
hilsen olieklud
-
- Junior knallert
- Indlæg: 54
- Tilmeldt: tors 3. maj 2012 22:35
- Kontakt:
Re: Planfræsning af motorblok
Tak for jeres indlæg og en god debat
Med venlig hilses
Hans K/MC
kører:
Puch Maxi K
Yamaha fs1
Yamaha YB100
Honda VT700
Homda VT1100
Ferguson 35
Hans K/MC
kører:
Puch Maxi K
Yamaha fs1
Yamaha YB100
Honda VT700
Homda VT1100
Ferguson 35