Tilspænding af svinghjul

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af Kai »

Jeg kan ikke lige helt regne ud om det er rigtigt:

Man ønsker at spænde møtrikken med f.eks 5 kg/m. = 5kg på enden af vægtstangen = 1000mm fra krumtapaksel centrum.
Slaglængden er 39.7mm = sølens centrum sidder 19.85mm fra centrum.

Hvis stemplet er fastlåst i cylinderen sådan sølen er direkte modsat momentnøglen så må "vægtstangen" se sådan ud :

19.85*1000 (hvor * er omdrejningspunktet) = et udvekslingsforhold på 50.38
Et træk på 5kg vil så medføre et tryk opad rettet på plejlstangen på 251.9 kg som så skal fordeles over stemplets areal.
Et 40mm stempel har et areal på 12.5 kv.centimeter.. 251.9 / 12.5 = 20.1 kg for hver 1x1cm.
(forudsat at "stempelstoppet" trykker på hele fladen, men det har kun indvirkning på stemplet, ikke på krumtappen)

Er der nogen der kender tal for forbrændingstryk for benzin 2taktere så kan vi regne baglæns og finde ud af hvor meget plejlen og krumtappen er belastet også ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Vemmingbund
Junior knallert
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 3. maj 2012 22:35
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af Vemmingbund »

Tak for alle jeres indlæg, er ved at lave et værktøj som minder om den Jakob har lavet :(y)
Mvh Hans
Med venlig hilses
Hans K/MC

kører:
Puch Maxi K
Yamaha fs1
Yamaha YB100
Honda VT700
Homda VT1100
Ferguson 35
Vemmingbund
Junior knallert
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 3. maj 2012 22:35
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af Vemmingbund »

Tak for alle jeres indlæg, er ved at lave et værktøj som minder om den Jakob har lavet
Mvh Hans
Med venlig hilses
Hans K/MC

kører:
Puch Maxi K
Yamaha fs1
Yamaha YB100
Honda VT700
Homda VT1100
Ferguson 35
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"