Tilspænding af svinghjul

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Vemmingbund
Junior knallert
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 3. maj 2012 22:35
Kontakt:

Tilspænding af svinghjul

Indlæg af Vemmingbund »

Hvordan holder man kontra på svinghjulet når møtrik spændes med 70 - 80 Nm uden at ødelægge noget?
Mvh Hans
Med venlig hilses
Hans K/MC

kører:
Puch Maxi K
Yamaha fs1
Yamaha YB100
Honda VT700
Homda VT1100
Ferguson 35
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af Dewil »

Stempelstop eller specialværktøj til ar holde svinghjulet
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af Jensmc »

Sidder og tænker lidt på omtalte stempel-stop. (Der er ikke andet at lave i Shanghai-by-night)
Ideen er sikkert god nok, men det er jo ikke ligemeget, hvor stemplet bliver stoppet i sin vandring.
Hvis det nu er i næsten top, vil krumtappen overføre megen kraft til stemplet, med mulig beskadigelse af stempel eller nålejer til følge.
Nej, stemplet skal efter min mening være halvvejs i sin vandring. Så er kraften mindst.
Stempel-stoppet skal altså have en bestemt længde.
Det bedste vil altid være at holde svinghjulet fast med en strop eller det korrekte holdeværktøj.

Fabrikken anbefaler desuden ved løsning af møtrikken til det skråtskårne 19t primærhjul, at benytte en kompakt, sammenrullet klud. Det virker faktisk fint, men vil efter min mening give en uheldig belastning af krumtaplejet. Men måske det ikke betyder så meget.
Flere gange har jeg i stedet holdt primærhjulet fast i skruestikken. MED alubakker naturligvis. Så er der ingen belastning overhovedet.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af 12V »

Jeg er ikke så glad for at indrømme det, men jeg er flittig bruger af stempelstop. Jeg kender risikoen, men har aldrig haft nogen mærkbare eller synlige problemer. Jeg har limet et stump knallertslange på enden af min, motorforce laver en med nylonende, den skal jeg have købt en gang, gummiet går løs en gang imellem på min. Længden passer ca. med at stemplet er halvejs i cylinderen.

Skal FS1 møtrikken ved svinghjulet spændes med så meget? Har ikke lige kigget efter, på de fleste andre af mine maskiner er momentet omkring 40-50 Nm.

Bruger den dog aldrig på topstykker med vinklet eller forskudt tændrør.

Jeg har special holde værktøj til nogle motorer, men har jeg ikke, bruger jeg stempelstoppen uden de store nerver på.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af Jensmc »

Jeg har ikke bogen med mig, men mener at Dewil har ret i sin momentoplysning. Selv spænder jeg det efter "gefühl".
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af Kai »

Jeg er ikke så moderne med stempelstop. Jeg har et stykke 4.5mm startsnor til en motorsav.
40-50cm lang foldes sammen på midten, og bind en knude... så kan det endda hænge på et søm på værktøjstavlen.

Når stemplet lige akkurat har lukket for udstødningsporten proppes så meget af snoren som muligt ned gennem tændrørshullet.
Det har aldrig nogensinde givet problemer med at spænde/løsne svinghjul/primærtandhjul/vario med 50-70nm..eller løsne koblinger på motorsave
Det ridser ikke og ødelægger ikke noget.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af strynboen »

jeg har et værktøj...et hængsel ,hvor der er svejset 2 tapper i enderne..det kan holde alt som har huller at stikke tapperne i...man skal dog passe på at de ikke når ind til spolerne

kan nok gøres både pænere og smartere...evt dreje tapperne i 2 størelser..i hver ende og lade dem stikke ud i begge ender..så er der både til de meget små huller i puch..og meget store i dt og andre mc...med svinghjul
Vedhæftede filer
svinghjul holde værktøj.jpg
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
ib kaas
Junior knallert
Indlæg: 78
Tilmeldt: lør 14. aug 2010 15:23
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af ib kaas »

Jeg er ikke vild med at (spændekraften) skal igennem krumtappen, så jeg har et værktøj fra Biltema nr: 20320
Med den kan jeg holde svinghjulet og krumtappen bliver ikke påvirket på nogen måde..

hilsen Ib
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af Michael »

Stempelstop er et no-go i min verden. Lav et værktøj der passer på det du skal spænde, så du kan holde igen på selve emnet.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg bruger en oliefiltertang, hvis jeg ikke kan finde stempelstoppet.

Kraft x arm osv., jaja, men jeg tvivler ærligt talt på, at gradvist øget menneske-pres kommer nær mishandlingen af motoren, når den er i drift. Men ok, 1/4 Bahco og mine beskedne ~80kg spænder sikkert ikke lige så hårdt som så mange andre.
:thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af Kai »

Der er sikkert nogen der kan lave udregningen.. og sammenligne mellem at spænde 5kg stille og roligt med håndkraft/momentnøgle... og de kræfter og G påvirkninger krumtappen/plejl/stempel skal optage ved 10000rpm + lidt tændingsbanken oveni.
Jeg holder mig til oliefiltertang når jeg ellers kan finde den, og ellers får den som oftest en snor som proppet i halsen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... hvis man bruger en slagnøgle kan man holde svinghjulet med fingerne når man enten spænder eller løsner...
hilsen olieklud
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af Jensmc »

Bilfabrikkerne fraråder at benytte luftværktøj af hensyn til diverse tandhjul, der kan tage skade.
Og nu er der sikkert brugere, der tager sig til hovedet: :wink:
Vil man ikkr i nogle tilfælde kunne vride krumtappen ved brug af slagnøgle? Manger taler om, at den skal løbe inden for få 1/100 dele. Yamaha krumtappen er i forvejen af ret tvivlsom kvalitet Sammenlignet med de rigtige racermotorer.

PS. Jeg har selv brugt slagnøgle, men ikke på FS1.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af claus olieklud »

hejsa igen... det er helt sikkert mest korrekt at holde svinghjulet med et stykke værktøj... jeg vil også sige at man skal kende til brugen af slagnøgle for at havde en ide om hvor hårdt man spænder, så det er nok ikke et råd jeg burde kaste ud her...
omvendt tror jeg ikke slagnøglen laver mere skade mht. vridning af krumtappen, end ved brug af stempelstopper, men det er bare en ide jeg har - der er tilsyneladende heller ikke andre der ved det...
jeg har hørt at en hård stempelsætter kan skævvride krumtappen velsagtens fordi svinghjulets opladede energi skal aflades på få krumtapsomgange, og energioverførslen i splitsekundet er større end krumtappen kan klare ? jeg ved ikke om det er sandt, jeg har ikke selv haft fornøjelsen af ubalanceret krumtap...
hilsen olieklud
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af Kai »

Nu er det godt nok lidt større grej end en lille Yamaha krumfætter, jeg har set (og hørt) en Jawa 500 forsøge at trykke alle 4 ventiler ovenud gennem topstykket da forkæden sprang ved +10000rpm.
Det lykkes ikke,og når der pludselig er FOR lidt plads derinde, så må et eller andet give sig, og topstykke stempel og øverste leje i plejlstangen var da også brugt helt op da den blev skilt af.
Krumtappen kunne snurre let rundt i lejerne, og virkede på ingen måde vredet. Den blev da også genbrugt senere med en ny søle og plejl på.

Når krumtappen ligger løst på bordet, så skal der ganske rigtig ikke meget til at slå den ud af kurs/vride den rundt om sølen.
Det er lidt noget andet når den er monteret i blokken, og trækket kun er på den ene vange og op gennem søle og plejl.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af strynboen »

den dt jeg købte af michael..var krumtappen vredet skæv efter en sætter...så der kan let ske vridninger af balance klodserne i pres,pasningerne..den åd krumtaps lejer til morgenmad..(derfor fik jeg den billigt)med en reservemotor i en papkasse...den kan nok let rettes med et par dask med en kobber hammer..men igen hvad der let kan rettes..kan også let blive skævt...krumtap er en ømfindelig ting...som køre fint i balance..men 1#100 milimeter kan ødelægge det hele

men du har ret i at den er stærk..i en stærk motorblok..men mange 2 taktere er blokken en gang bananskrald..der er ikke meget støtte til krumtap lejerne
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Ja man kan undre sig over den måde en knallert krumtap er sat sammen på :? ,,, men når man tænker på at større motore køre med støbt krumtap,,, som er drejet på mål i sølen og vel afbalanceret,,, samt med en plejlstang der er 2 delt og med løse lejepander osv,,, som er en stærk konstruktion ,,, og er tryk smurt,,, hvorfor ikke bruge den til totakt også,,, jo så har man nok tænkt lidt på da man lavede de små totakt knallert motore osv. at når en eller anden djævel sidder ude i rallet og vold tuner den glemmer olie i benzinen,,, så den sætter sig og evt får sand osv med ind,,, som kan ødelægge plejl lejerne ,,, samt at den er tåge smurt fra benzinen med olie,,, at det bedste ville være ,,, løs søle som kan presses ud i en bænk / søjlepresse og som skiftes let og nemt ud med ny søle og rulleleje,,, på et hvert knallert forhandlers værksted,,, men med den støbte krumtap skal man afdreje den igen og have overstørrelse lejerpander osv,,, det går så dsv lidt udover styrken og balancen ,,, at man har valgt løs søle og rulleleje i stedet for til totaktere,,, tilgenggæld har man ved rulle lejet og den løse søle fået et produkt som kan tåge smøres,,, det kan den støbte søle med lejepander ikke ( ihvertfald ikke ret godt / effektivt ) så ud af 2 onder har man valgt den som var nemmest at smøre,,, tilgengæld er den nem at slå ud af balance også med evt et stempelstop som nogen nævner :whew ,,,,,,,, det var bare lidt lomme filusofi i kaffe pausen :D :D
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
j.i.m
Stor knallert
Indlæg: 296
Tilmeldt: ons 16. sep 2009 16:50
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af j.i.m »

Hej Hans.

Jeg har lavet sådan et stykke værktøj, de to unbrakoskruer passer i slidserne på svinghjulet og så spænder man møtrikken igennem ringen.
Vedhæftede filer
ny mappe 002.jpg
Hilsen Jakob.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af Kai »

Spændende emne :)

En knallert/lille totakter krumtap synes jeg fint giver mening i forhold til en støbt krumtap.
Den er vel netop lige så Ukompliceret som den kan være for at løse opgaven ?
Løse lejepander og tryksmøring og støbte krumtappe osv, det er sikkert glimrende i en stor "langsomt" drejende krydshoved 2takt motor.
Hvorfor lave en simpel knallertmotor mere kompliceret end allerhøjst nødvendig.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tilspænding af svinghjul

Indlæg af strynboen »

ja super spændene...i mc verdenen har man været hele vejen gennem..japanerne tog rulle/kugleleje krumtappene med fra 2 takt over i 4 takterne..især suzuki og kawasaki holdt på rulle lejer/kugler/ruller..men honda valgte med cb 750 i 1969..at springe over på bil typen med pande lejer..nok mest af økonomiske årsager..det virkede fint nok..ved normal/ mellemsvær tuning..men ved extrem tuning...vandt kawa og suzuki..med de mest holdbare motore....det var op gennem 70"erne og start 80"erne..ved ikke med busa i dag..om de er med pande lejer...nu var det ikke lige lejerne...men krumtappene det gik på...der findes delte lejer som kan gå på sølerne..selv om krumtappen ikke kan deles...så ikke alle krumtappe var adskedelige
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"