Yamaha fs1 årgangsforskelle.

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
NIcolaj a
Junior knallert
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons 12. sep 2012 20:52
Kontakt:

Yamaha fs1 årgangsforskelle.

Indlæg af NIcolaj a »

Inden jeg skriver noget vil jeg lige gøre opmærksom på at jeg har brugt jeres søgefunktion meget flittigt, men ikke fundet havd jeg søgte :-(

Bare lige for at sige at jeg ikke er helt grøn :thunge - jeg kender forskellen på K1 og DX men har et par andre spørgsmål.

Jeg har gang i nogle Yamaha projekter, har et stel og nogle motore til at ligge, nummermatch til stellet er adskildt og er under renovering, jeg kom helt tilfældigt i snak med en der mente at der var forskel på ophængehullerne i motorblokken alt efter årgang, det måtte jeg selvfølgelig teste, og ganske rigtigt, den første motor passede perfekt, men de andre jeg prøvede på var hullerne en 5 - 10 fra at passe, jeg kunne lige tvinge de to huller til at passe da jeg brugte en spændestrop, men så passede luftfilteret overhovedet ikke på, - så tænker jeg bare på, kan det virkelig passe ? om det er en drejeventilsmotor eller ej, burde de da passe uanset årgang ?
Hilsen Nicolaj Arp

- Yamaha fs1 4 gear DX 78"
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Yamaha fs1 årgangsforskelle.

Indlæg af Kai »

Det har jeg aldrig oplevet, og jeg har både en drejeventilmotor fra 72, 1stk 75 i skrotdyngen, en 76, og 2 x 77 og et par JT1 drejeventilere også.
Der er forskel i godstykkelsen ved motorophæng, og undersiden af krumtaphuset er ikke ens fra den gamle drejeventiler og på de nyere membranmotorer, men bortset fra det, så "passer" de sammen og hullerne til boltene/ophæng sidder samme sted.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Yamaha fs1 årgangsforskelle.

Indlæg af Krelleh »

Hvis du har mulighed for at ligge nogle billeder op, så kan vi helt sikker bedre bedømme det :wink:
Mvh. Christian
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Yamaha fs1 årgangsforskelle.

Indlæg af Dewil »

Jeg kan med 100% sikkerhed afkræfte at tingene ikke passer sammen? De to typer blokdele kan uden problemer bruges sammen og monteres i et hvilket som hels FS1 stel man ønsker. Grunden til at man valgte at forstærke bloksidene ved monterings-øjene har meget sandsynligt været at de gamle blokke kan knække ved øjet, det har jeg set et par gange... :shock:

Dokumentationen på at de to blokdele fungerer sammen kan bl.a ses her: http://www.dorte-johnny.dk/side1.html" onclick="window.open(this.href);return false; ... den fik nemlig en NOS ny type drejeventilsside da den gamle var slidt helt op hvor drejeventilen kører... 8)
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Yamaha fs1 årgangsforskelle.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

ja de passer fint sammen ,,, den forskel som kan være i bredden i ophænget på motoren,,, skyldes med 99% sikkerhed ,,, at en eller anden har kørt med løse ophængsbolte,,, så motoren har kunnet bevæge sig,,, ligmed slid,,, derfor ses der også ovale ophængshuler i motorblokkene,,, og hvad sker der så når man spænder stelet sammen om et slidt ophæng på motoren ,,,, joe ,,, man bøjer stelet og du har problemet med de "friske" ophæng på motoren,,, den kan ikke gå op i stelet,,, den sidste % skyldes nok at et eller andet fjols,,, har filet i ophænget på motoren så den kunne gå i stelet,,, i stedet for at rette ophænget i stelet,,, efter evt. tab af det eller hvad der nu har bukket det,,,, og uanset årsagen til at motor ophænget er slidt eller bøjet så har du startet nedbrydningen af yamaha`n eller hvilken maskine det nu er,,, skæv træk på kæden ligmed skæv træk på hjullejer og i bagsvingeren osv,,, og det giver så mere bøjede og slidte ting,,, så forsætter man egentlig nedbrydningen ved ikke at rette et slidt ophæng på motorblokken og det bøjede stel,,,

Billede

Billede
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
NIcolaj a
Junior knallert
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons 12. sep 2012 20:52
Kontakt:

Re: Yamaha fs1 årgangsforskelle.

Indlæg af NIcolaj a »

har fundet ud af det, det var koblingsskjoldet der var synderen :-)
Hilsen Nicolaj Arp

- Yamaha fs1 4 gear DX 78"
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Yamaha fs1 årgangsforskelle.

Indlæg af Nabo Jan »

NIcolaj a skrev:har fundet ud af det, det var koblingsskjoldet der var synderen :-)
Hvorledes?...Billeder tak!
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
NIcolaj a
Junior knallert
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons 12. sep 2012 20:52
Kontakt:

Re: Yamaha fs1 årgangsforskelle.

Indlæg af NIcolaj a »

har nu fundet ud af at det var noget vrøvl det med de huller, koblingsskjoldet gik på lige bagved kickstarteren på TO af mine motore, pga en form for lappeløsning. :-) skidt, nu skal skidet renoveres :hihi

tråd lukket.
Hilsen Nicolaj Arp

- Yamaha fs1 4 gear DX 78"
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"