Ny krumtap, hvilken er bedst?

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Brugeravatar
Fritsen
Junior knallert
Indlæg: 33
Tilmeldt: man 19. maj 2008 10:52
Kontakt:

Ny krumtap, hvilken er bedst?

Indlæg af Fritsen »

Hej :)

Jeg er gået i gang med et større renoveringsprojekt, og nu hvor stellet er strippet og næsten klar til at blive sendt til maler, har jeg kastet mig over motoren, og i den forbindelse har jeg brug for råd omkring køb af ny krumtap.

Jeg har set på en ny org. Yamaha, men synes 2000,- er en del i overkanten af hvad jeg vil ofre. Samtidigt vil jeg gerne have en helt ny, hvor jeg kan være sikker på at den ikke har haft nærkontakt med en hammer. Så jeg har kigget lidt på de forskellige uoriginale muligheder, men er meget i tvivl om hvilken model jeg skal vælge?

Her er hvad jeg selv har fundet:
"TopRacing" fra mopedspeed.dk - http://kortlink.dk/bah6
- Kan se at den får en del pæne ord med på vejen her på forum, og har selv haft en i hånden, da jeg hjalp med at renovere en kammerats Yamaha (virkede solid). Lidt ærgerligt at den ikke er med "fyldninger", men det vigtigste er selvfølgelig kvalitet og holdbarhed.

"NewCompetition" fra mopedspeed.dk - http://kortlink.dk/bah7
- Før jeg undersøgte det nærmere, hældte jeg til denne, men den får umiddelbart ikke særligt pæne ord med på vejen her fra forum, med kritik af bl.a. tolerancer.

"High Speed Racing?" fra fs1shop.nl - http://kortlink.dk/bah8
- Ser lækker ud på billedet, men det er svært at finde nogen meninger om denne krumtap. Umiddelbart ligner den foruroligende meget thansen's Racing krumtap, men det behøves vel ikke altid nødvendigvis betyde at det er et dårligt produkt?

"Krumtap, ny model?" fra yamahafs1.dk - http://kortlink.dk/bah9
- Ser meget std. ud, og jeg er i tvivl om hvor meget tuning den kan tåle? Men måske skal man bare stole på at Benny ved bedst? :P

Jeg regner med at køre middel tunet, dvs. i nærheden af hvad maskinen oprindeligt var bygget til.
Så hvad skal jeg vælge? Alle erfaringer og mening modtages meget gerne :)
Måske der er noget helt andet, i samme prisleje, der er bedre?


På forhånd tak
Chris
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ny krumtap, hvilken er bedst?

Indlæg af kreidlerhansen »

Detaljen med total udfyldning af krumtaphuset er i praksis værdiløst! Enhver historie om, at en eller andens maskine blev vild og blodig ved hjælp af korkpropper er enten direkte løgn eller selektiv hukommelse.

I teorien fungerer det udmærket, og en forhøjet primærkompression kan godt forøge ydelsen. Det er til gengæld på bekostning af bundtræk og trækområdet bliver smallere i praksis.
Under optimale omstændigheder bliver motoren mere hysterisk indenfor trækområdet, og man mister lidt af motorens fleksibilitet.

Det er ikke uden grund, at moderne totaktere kører med en relativt stor krumtaphusvolumen og dermed lavere primærkompression. Man er nået så langt med designet af ekspansionsudstødninger, at man kan kompensere rigeligt + endda opnår et bredere trækområde til sammenligning.


Top Racing er mit bud. Resten hører i min verden til i genbrugscontaineren med de fleste andre no-name produkter.
T.Hansens og den hollandske krumtap ligner mistænkeligt meget hinanden.
NC = New Crap fra start til slut. Så hellere betale mere i skat!!!

Benny's er forhåbentlig en undtagelse, men jeg kender den ikke, og jeg forholder mig derfor neutral omkring dén. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Ny krumtap, hvilken er bedst?

Indlæg af Kai »

Ud af dem du lister op, så ville første valg være Top-racing, også uden at have nogen videre erfaring med netop dén
(endnu, jeg har selv fået en ind af døren i dag med posten)
Men den virker solidt udført og er flot forarbejdet og med en god finish. Jasil / Top-racing har lavet krumtappe til scootere i en del år, og de er bestemt ikke det ringeste der findes. De manglende fyldninger tror jeg ikke du skal lade dig narre af, for der er mere fyld i den, end i visse "ny model yamaha krumtap" Og det "manglende" fyld i vangerne gør det temmelig sikkert ud for hullerne i en Org krumtap (afvejning/afbalancering) så resultatet er nok tæt på at være det samme i sidste ende.

"New Competition"
Det er muligt den sidste jeg stod med var en smutter i produktionen, og kvalitetssikringen ikke havde nuppet den i tide..men nej jeg ville gå meget langt uden om den !

"High Speed Racing?"
Den ligner rigtig meget den Protuna/Thansen sælger selvom deres nu er kommet i en fin ny kasse med andet logo på...måske en endnu billigere kopi af en kopi.

Jeg har en, købt for 5-6år siden, den er lavet af Taiwanske K-star, den kom også i en kasse med "K-star" navn på.
Den ser ud som den her: http://www.k-star.tw/index.php?option=p ... o&id=28209" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis man kigger efter, så har den fine muligheder for at sikre smøringen af sølelejet.

Selvom de nye de sælger nu ligner den, så er de slet ikke ens.
Smøreriller er sparet væk ? på dem de sælger nu, olien kan kun finde vej ind til lejet gennem nogen bittesmå udskæringer i siden af plejlstangen, der er gemt godt væk langt inde i det røde plastfyld.. og finishen... på den sidste jeg havde i hænderne for kort tid siden, det lignede noget der var støbt i en sandkasse. Plejlstangen var godtnok noooogenlunde blank..men med sliberidser i som om den kun havde fået en hurtig tur på båndpudseren.
Det er bestemt ikke en jeg ville satse noget som helst på. Den Hollandske udgave kan nemt være anderledes og bedre, men det ser ikke ud som om den har nogen smørehuller eller riller i bunden.

"Ny model" fra Yamahafs1.dk
Den kender jeg ikke, der må være nogen herinde der har en fra Benny og som kan udtale sig om den.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Fritsen
Junior knallert
Indlæg: 33
Tilmeldt: man 19. maj 2008 10:52
Kontakt:

Re: Ny krumtap, hvilken er bedst?

Indlæg af Fritsen »

Tusind tak for svarene :)

Ok, fyldninger er overvurderet, og ikke værd at vælge efter. Jeg her svært ved at se at det kan blive en decideret ulempe, men det er i hvert fald ikke værd at gå efter.

Det overrasker mig lidt, at NewCompetition er SÅ ringe. Har kun selv haft et stempel fra dem, og det var langt bedre end det thansen stempel jeg pillede ud - men det i sig selv siger selvfølgelig heller ikke så meget :/

Den hollandske synes jeg stadig ser lækker ud, men det lyder som om det er lidt af en lottokupon, så den må jeg nok også gå udenom, med mindre der er erfaringer med lige præcis den der føres pt.?

Så lige nu hælder jeg til TopRacing, med mindre der er nogen der har dårlige erfaringer med den? :)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Ny krumtap, hvilken er bedst?

Indlæg af Kai »

kreidlerhansen skrev:Detaljen med total udfyldning af krumtaphuset er i praksis værdiløst!
Det er jeg ikke helt enig i min goe Hr Hansen :)

Både cykelhandleren herude, og undertegnede m.fl kan skrive under på at propper man en "ny model / 2gears" krumtap i, i stedet for den gamle model, uden at bytte ud på noget som helst andet, så er den bare "tam" og flad at køre på bagefter.
Bevares, man kan justere sig ud af det meste, men især tomgangen er mærkbart ringere.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: Ny krumtap, hvilken er bedst?

Indlæg af malte39 »

den fra moppedspeed er noget LO*t ! :D

har selv haft den :( tolorancerne er noget seriøst lo*t..

jeg køre med den fra yamahafs1.dk / thansen :D ( sorry sammenligningen men mener at det er samme mærke )

og den er bare gur ! :D intet at klage over der
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Brugeravatar
Fritsen
Junior knallert
Indlæg: 33
Tilmeldt: man 19. maj 2008 10:52
Kontakt:

Re: Ny krumtap, hvilken er bedst?

Indlæg af Fritsen »

Kai -> Jeg har lige brugt et par timer på at læse op på teorien bag, og jeg må give kreidlerhansen ret i, at der sandsynligvis ikke er en ubetinget fordel ved at en krumtap med "fyldninger". Krumtaphusvolumen kan sagtens blive for stor, hvormed man får for lav primær kompression - dette er sikkert det du oplever, hvis du monterer en krumtap, der "fylder" mindre end originale.
Omvendt er der også et punkt, hvorved det ikke længere giver effekt at øge primærkompressionen længere, men blot giver mindre fleksibilitet.

Der er vel ingen grund til at tro, at Yamaha ikke har valgt at designe motoren med den primærkompression der giver bedst ydelse?
Dermed virker det fair at antage, at man _ikke_ kan få yderligere effekt ved at have en krumtap med "fyldninger"...?


malte39 -> Blot for at slå det helt fast; når du siger "den fra moppedspeed", går jeg ud fra at du mener NewCompetition modellen?
Det link jeg har til TopRacing modellen er nemlig også til mopedspeed.dk, men jeg regner med at det ikke er den du henviser til? :)

Jeg håber og tror, at den krumtap Benny handler med _ikke_ er den samme som thansen fører. Dels fordi Benny tager mere for den, og det ville overraske mig, hvis han havde mere avance på noget end thansen, og dels fordi jeg allerede ejer en thansen model, og den er jeg mildt sagt ikke særligt imponeret over.
Jeg vælger at tro, at den thansen model har taget en eller anden form for skade, da den blev monteret (jeg skal være ærlig og sige, at jeg slet ikke havde værktøj eller tålmodighed til at gøre det rigtigt), for ellers har den godt nok hold rystende dårligt. 2-300 km før jeg begyndte at høre hakken/klingen når stempelet "vendte", og mindre end 1000 km før den havde tabt alvorlig effekt/topfart.
Brugeravatar
Fritsen
Junior knallert
Indlæg: 33
Tilmeldt: man 19. maj 2008 10:52
Kontakt:

Re: Ny krumtap, hvilken er bedst?

Indlæg af Fritsen »

Men tak for svarene! Jeg er VIRKELIGT glad for at jeg søgte og spurgte herinde før jeg købte - ellers var jeg nok endt om med en "NewCatastrophe", eller var gået på kompromis for at få "fyldninger" :)
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Ny krumtap, hvilken er bedst?

Indlæg af trs »

Hej.

Jeg har lige monteret en Topracing fra moped speed den holder mål og virker godt.

Jeg havde først købt Newrace men der var problemer med tolerancen på den aksel i primær siden.

Jeg fik den byttet til en Topracing uden problemer. Mopedspeed har været seriøs nok under reklamationen.

/trs
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Fritsen
Junior knallert
Indlæg: 33
Tilmeldt: man 19. maj 2008 10:52
Kontakt:

Re: Ny krumtap, hvilken er bedst?

Indlæg af Fritsen »

trs -> Godt at høre. Endnu et søm i NewCompetition-kisten, og endnu en anbefaling af TopRacing. :)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Ny krumtap, hvilken er bedst?

Indlæg af Kai »

Jeg kender udmærket teorierne bag krumtap(hus) volumen :)
Men jeg kan godt li at drille Hr Hansen ;) Det er sårn en venskabelig indforstået ting :hihi
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Ny krumtap, hvilken er bedst?

Indlæg af Guess who »

Interessant emne! Kan tilføje at Yamahafs1.dk kun sælger krumtapper fra topracing som er helt lukket.
Mvh
Benny
Yamahafs1.dk
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Ny krumtap, hvilken er bedst?

Indlæg af Kai »

På et tidspunkt var det muligt at købe plejl/leje/søle/skiver som et komplet kit til Top Racing krumtappen, findes det endnu ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Ny krumtap, hvilken er bedst?

Indlæg af Guess who »

Måske - fører dem ikke da efterspørgslen er for lille og nærmest ikke eksisterende. Det er de færreste som kan udføre opgaven selv, derfor er prisen på en ny topracing krumtap mere interessant. :wink:
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ny krumtap, hvilken er bedst?

Indlæg af 12V »

Jeg har kørt med den fra T-Hansen med røde fyldninger, dog til en Piaggio scooter. Den var af mærket RMS. Den var rigtig god, kørte med ca. det dobbelte i effekt af hvad en normal FS1 yder.

Men om den bare ligner, eller rent faktisk kommer fra samme fabrik tør jeg ikke sige.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Ny krumtap, hvilken er bedst?

Indlæg af Dewil »

Man kan i al fald købe rep-sæt til FS1 krumtap enten hos Almera eller hos vores "aktive" medlem... http://www.mopedspeed.dk/web-shop/yamah ... 0|%20Lejer" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har haft nielsfup til at renovere flere originale krumtapper for mig.... bla. sidder der en nielsfup-renoveret ny model original krumtap (2-gear) i Kim BS gennemrenoverede motor.. :shock: og den kører bare dejligt, tjek evt dette. viewtopic.php?f=6&t=9455" onclick="window.open(this.href);return false;
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Ny krumtap, hvilken er bedst?

Indlæg af Kai »

Dewil skrev:Man kan i al fald købe rep-sæt til FS1 krumtap enten hos Almera eller hos vores "aktive" medlem... http://www.mopedspeed.dk/web-shop/yamah ... 0|%20Lejer" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har haft nielsfup til at renovere flere originale krumtapper for mig.... bla. sidder der en nielsfup-renoveret ny model original krumtap (2-gear) i Kim BS gennemrenoverede motor.. :shock: og den kører bare dejligt, tjek evt dette. viewtopic.php?f=6&t=9455" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja jeg har godt set dem :)

Jeg blev bare nysgerrig fordi jeg godt kan li designet på Topracing plejlen, og som muligvis er et billigere alternativ til en Org plejlstang.
Jeg har flere Org krumtappe liggende, både før og efter 76, og et par JT1, hvor der er slidt en fordybning i enten den ene eller den anden side af vangen.
Det giver ikke rigtig nogen mening at putte en ny plejl i dem, men for forsøgets skyld, så kunne det være spændende om de kunne reddes
ved at plane vangerne af igen omkring sølen og montere en ny Top racing plejl i dem.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Ny krumtap, hvilken er bedst?

Indlæg af Dewil »

Jeg har blandt andet en "strålekrumtap" på hylden, den er lavet ud af to defekte... og blev så til en helt perfekt.. :teeth2
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Ny krumtap, hvilken er bedst?

Indlæg af Kai »

Dewil skrev:Jeg har blandt andet en "strålekrumtap" på hylden, den er lavet ud af to defekte... og blev så til en helt perfekt.. :teeth2
Det har jeg prøvet en enkelt gang, det lykkedes ikke, uanset hvad jeg gør så kan den ikke rettes op. Hullet til sølen sidder 2/100 dele forskudt i forhold til hinanden. Der skal en stor hammer til for at rette den..den vej :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ny krumtap, hvilken er bedst?

Indlæg af kreidlerhansen »

Kai skrev:Jeg kender udmærket teorierne bag krumtap(hus) volumen :)
Men jeg kan godt li at drille Hr Hansen ;) Det er sårn en venskabelig indforstået ting :hihi
Du driller bare løs! :hihi

Jeg driller tilbage ved at pointere, jeg har nævnt udstødningen som kompensationsfaktor i ligningen.
'Alt andet lige' har du ret, for når du kun ændrer ved én ting, så smadres resten af regnestykket. Hvis primærkompressionen sænkes, så matcher potten ikke længere - den skal have en større totalvolumen på kammeret.
Yderligere reduceres den roterende masse, og det koster moment udenfor trækområdet... og trækområde har en 2g i forvejen intet af.
Bevares, det er mange år siden, jeg prøvede en 'FS-2' (en FS-1 er det dælme da ikke!!!), og jeg skal ikke svare for, hvor veltrimmet den var, men jeg mistænker den i dag for at være en 25-knallert, præcis som Kreidler Flott 2g er det.
:tuba

12V skrev:Jeg har kørt med den fra T-Hansen med røde fyldninger, dog til en Piaggio scooter. Den var af mærket RMS. (...)
RMS er et seriøst firma, som leverer udmærkede produkter. Bl.a. deres replica-cylindre til standardmotorer er fuldt på højde med de originale - stemplerne er ok, og ringene er i den lave ende, men ikke noget kritisk til en 4-6HK@50cc
Som følge af den store omsætning af scooterstumper, tjener en velforarbejdet reservedel sig også hurtigt ind kontra den sammenligneligt beskedne efterspørgsel til FS1 o.a.

Jeg har en nagende mistanke til, at netop RMS' design bliver kopieret i høj grad - farverigt plasticfyld mod en blank-slettet overflade sælger sig selv. At en poleret overflade så ikke gør nogen videre gavn er en anden snak.


New Race/New Competition er mopedspeed's eget mærke. En eller anden fabrik i Asien har fået besked på at kopiere en given reservedel indenfor en vis prisramme. Enten har mopedspeed sat stykprisen for lavt eller fundet en forkert leverandør - længere er dén bare ikke.


Og bare for at være på tværs...

Samarin (http://www.samarin.net/" onclick="window.open(this.href);return false;), som vist nok hører til i Spanien eller Portugal, leverer nogle seriøst lækre stumper - primært krumtappe/plejlstænger. Jeg kan kun tage udgangspunkt i Kreidler-verdenen, hvor deres produkter er prissat fornuftigt ift. både finish og ydelse. Selv deres mildeste serie til Kreidleren æder 16.000rpm og 15-18HK@70cc uden at splitte ad. Salgsprisen til slutbrugerne starter ved 6-700kr.

Når den slags er tilgængeligt i det sydvestlige hjørne af Europa, har jeg svært ved at se incitament til at sende penge i omløb i Asien. Nåja, hvis man ser bort fra grådighed eller/og risikovillighed og de faktorer afhænger af efterspørgslen, så jeg æder lige mine ord... ;)

Barikit laver stempler på specialordre, men her havner prisen hos forbrugeren på 5-600kr for et godt stempel, og så vidt jeg erindrer, kræver firmaet bestillinger i størrelsesordnen 100-1.000, afhængigt af produktet og om det kan bruges i flere køretøjer, selvfølgelig.


Jeg kastede mig gerne ud i et altruistisk projekt, som bød på retti' gode stumper til en fair pris... men de r*vhuller, som har varerne/produktionsmateriellet, forlanger lidt mere end banken vil investere i bette mig, indtil videre.
:sad :whew :hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"