Lejer

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Lejer

Indlæg af Dibii »

Hej.

Kan man godt bruge c3 lejer til de to lejer i krumptappen.? eller er det kun det ene, der skal være c3.?
Er det en dårlig ide at bruge c3 til dem begge.?? :?
Har købt to Fag lejer 6303/c3 og 6204/c3, da jeg fik at vide hos en knallert mekaniker, at han ville sætte to stk c3 i hvis det var ham, hvad siger i ?

MVH
Dibii.
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Lejer

Indlæg af strynboen »

c2 har mere slør i kuglerne..men er ellers ens i målene udvendig/indvendig/tykkelse...jeg har altid brugt c3. i begge sider.da c2 skulle bestilles specielt hjem..men der må være en grund til at yamaha har brugt 2 forskelige..det har været fordyrende for dem med forskelige leje tollerencer..det må være for varme udvidelsen de har gjordt det...eller måske noget med drejeventilen måske..hvad side har c2 lejet ?

edit er blevet opmærksom på at c2 ikke har mere slør...men mindre ..tak for den oplysning
Senest rettet af strynboen man 2. apr 2012 10:27, rettet i alt 1 gang.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Torque
Junior knallert
Indlæg: 24
Tilmeldt: fre 9. mar 2012 22:48
Kontakt:

Re: Lejer

Indlæg af Torque »

C2 lejere har mindre slør når lejet kører koldt. Et kugleleje er opbygget i forskellige tolerancer afhængig af temperature hvor lejet er beregnet. Men hvorfor Yamaha har valgt C2 i højre side kan jeg ikke svare på! C3 lejeluft er den mest anvendte lejeluft, da de kører "bedst" både kold og varm. Dvs. Mindre slør i kold tilstand hvilket forlænger lejets levetid. Så jeg vil klart også anbefale C3. Desuden kan man gå dybere i lejets opbygning og tolerancer. P, Z, V, C som kort fortæller om lejet akselpasningstolerance, opstartstolerance (acceleration), vibrationstolerance, samt lejelufttolerance. Disse informationer er i de fleste tilfælde kun forbeholdes lejeproducenten og/el kundens specifike krav for anvendelse, og herved kan et leje opbygges specielt til kundens formål... FAG er desuden et udemærket leje og er idag opkøbt og lavet på LUK/INA også kaldet Schaeffler Group fabrikker i Korea.
Senest rettet af Torque søn 1. apr 2012 23:23, rettet i alt 1 gang.
Nuværende:
Yamaha FS1 DX 1976
Aprilia SR50 R Factory 2008
Piaggio Zip 2003
Kawasaki Z750 2010
Tidligere:
Yamaha FS1 DX 1978
Suzuki FZ50 1991
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Lejer

Indlæg af Kai »

Hvor kom C2 lejet fra ? I reservedelslisterne står der C3 :?:
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Sv: Lejer

Indlæg af 12V »

C2 har mindre slør end normalt, den "normale" hedder CN, eller bare helt uden ekstra betegnelse.
Torque
Junior knallert
Indlæg: 24
Tilmeldt: fre 9. mar 2012 22:48
Kontakt:

Re: Lejer

Indlæg af Torque »

Korrekt C2 har mindre slør end C3. Dvs lejet i de fleste tilfælde er beregnet i lavere temperaturforholde end C3 og C4 normaltvis er. Svar rettet :what2 C1 er betegnet som "letløb" og kan vel benyttes steder hvor udefrakomme temperature ikke er et faktum.
Nuværende:
Yamaha FS1 DX 1976
Aprilia SR50 R Factory 2008
Piaggio Zip 2003
Kawasaki Z750 2010
Tidligere:
Yamaha FS1 DX 1978
Suzuki FZ50 1991
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Lejer

Indlæg af Dibii »

Tak for oplysningen. :(y)
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Lejer

Indlæg af Dibii »

Hvis jeg køber et motor leje sæt hos Benny (yamahafs1.dk) er det godt nok, og er der så et eller to c3 lejer til krumtappen :what2
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Brugeravatar
Fritsen
Junior knallert
Indlæg: 33
Tilmeldt: man 19. maj 2008 10:52
Kontakt:

Re: Lejer

Indlæg af Fritsen »

Lejesæt fra Benny er SKF Explorer lejer med flg. betegnelser:

6204
6303/C3
6303
6203

Dvs. kun et enkelt C3 leje, og dermed samme tolerancer som originalt.
Senest rettet af Fritsen tirs 27. aug 2013 14:18, rettet i alt 1 gang.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Lejer

Indlæg af Jensmc »

Hvis I kigger i forskellige reservedelsbøger, står der i nogle af dem, at det er C3 i begge sider.
Og det tror jeg på er rigtigst.
Mine 2-cylindrede mc`er har alle C3 på hele krumtappen. Altså 4 stk.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Lejer

Indlæg af Dibii »

Hej.
Jeg har købt et leje sæt hos Benny, og de er sat i.
Jeg undrede mig bare over at det kun var det en leje ved krumtappen der var C3... Der er vist også delte meninger om hvorvidt de to lejer ved krumtappen skal være C3.
:whew
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Lejer

Indlæg af Knud »

Når motoren løber tunet / højt ydende, er det sikkert en fordel at køre med lidt mere "luft", derfor et C3 leje - det er min "religion"
:mrgreen:
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Lejer

Indlæg af Allan M »

Engang forklarede en herinde på forum at det var begrundet i, at lejet inde i motoren bliver varmere, og derfor udvider sig mere: skal have større tolerance at starte på.
Hvis ikke lejet bliver varmt nok, så vil "luften" (læs: slør!) blive til slitage og opslidt leje for tidligt. Derfor ikke c3 i begge sider. c3 er ikke stærkere på nogen måde, det er ikke et kvalitets- eller styrkemål. Det er et mål for hvor meget slør der er i lejet ved en given temperatur.

At tunede motorer skal bruge lejer med ekstra slør i - det tror jeg ikke. Det ville kræve, at friktionen kunne varme dem op til en temperatur, hvor tolerancen passer igen. Og uden at være fysiker eller ingeniør, så er friktionen fra 12.000 omdr/min ikke nok til dét :thunge

Det var ihvertfald en forklaring som overbeviste mig
Brugeravatar
Dibii
Stor knallert
Indlæg: 258
Tilmeldt: man 27. feb 2012 13:14
Kontakt:

Re: Lejer

Indlæg af Dibii »

Allan M skrev:Engang forklarede en herinde på forum at det var begrundet i, at lejet inde i motoren bliver varmere, og derfor udvider sig mere: skal have større tolerance at starte på.
Hvis ikke lejet bliver varmt nok, så vil "luften" (læs: slør!) blive til slitage og opslidt leje for tidligt. Derfor ikke c3 i begge sider. c3 er ikke stærkere på nogen måde, det er ikke et kvalitets- eller styrkemål. Det er et mål for hvor meget slør der er i lejet ved en given temperatur.

At tunede motorer skal bruge lejer med ekstra slør i - det tror jeg ikke. Det ville kræve, at friktionen kunne varme dem op til en temperatur, hvor tolerancen passer igen. Og uden at være fysiker eller ingeniør, så er friktionen fra 12.000 omdr/min ikke nok til dét :thunge

Det var ihvertfald en forklaring som overbeviste mig
Det lyder som en god forklaring mange tak for det. :(y) Har også kun et C3 leje i. :D
Af erfaring bliver man klog, men sjældent rig.
Ejer af 1 Yamaha fs1 1976 og 1 Puch Maxi 1989.

MVH.
Danni N.
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"