hvilket tændrør

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

hvilket tændrør

Indlæg af roemer »

hvilket tændrør vil i anbefale til en middel tunet 4 gear? jeg tænker på varmetal :)
er platin tændrør så meget bedre end almindelige tændrør?
hvad anbefaler i :)

fortsat god weekend

Mvh Benjamin
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: hvilket tændrør

Indlæg af Kai »

Jeg sværger til NGK (et tændrør som andre andre hader) men jeg ville nok prøve med et NGK B7HS, muligvis B8HS
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: hvilket tændrør

Indlæg af roemer »

jeg tænkte lidt at prøve med et platin tændrør med varmetal 9 men tænkte på om det bliver for koldt et tændrør?
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Thoms

Re: hvilket tændrør

Indlæg af Thoms »

Godt emne. Jeg går nemlig selv og kan ikke finde ud af hvornår det ene frem for det andet. Hvornår ved man at det er det korrekte rør der er monteret? Et det bare at "sjusse", eller er der en tommelfingerregel?
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: hvilket tændrør

Indlæg af roemer »

thoms: du velkommen til at følge med :(y) jeg har nemlig os tit tænkt på hvornår det er det rigtige :) jeg ved så meget at man skal vælge det rigtige tændrør med passende varmetal. et tændrør renser sig selv når den laver en gnist. er varmetallet for lavet bliver den temperatur for høj og tændrøret kan finde på at selvantænde benzin blandingen pga varmen og et tændrør med for højt varmetal opnår ikke den rette temperatur til at rense tændrøret så der vil der dannes aflejringer på tændrøret. det er hvad jeg kunne finde omkring tændrør i "mekanikerens følgesvend" det omhandler godt nok biler men det burde da være noget lignende det samme som på knallert :)
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: hvilket tændrør

Indlæg af Dewil »

Jeg mener at jeg i min pure ungdom brugte b6hs til lovlig, b7hs til plumpen taget og 13/43 og b9hs til mit 5,3.... :D
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: hvilket tændrør

Indlæg af roemer »

jeg kører med b6hs lige pt på min middel tunet yamaha og tør ikke presse den hårdt for så bliver den sikkert alt for varmt så derfor skal jeg have fat i et nyt tændrør :thunge regner med at prøve b9hs tændrør med platin fra bennys hjemmeside :D
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Reedvalve
Fuldblods knallert
Indlæg: 415
Tilmeldt: ons 5. nov 2008 20:50
Kontakt:

Re: hvilket tændrør

Indlæg af Reedvalve »

Mit favorit tændrør er Champion l86c. :(y)
Bruger det samme tændrør hvad enten om den er lovlig eller tunet.
Hader....hader....hader NGK tændrør. Fik over 50 NGK tændrør med i forskellige glødetal, med fra en cykelhandler. De er væk alle sammen.
Eller rettere sagt BRÆNDT AF :(n)

Kenneth
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.

Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: hvilket tændrør

Indlæg af FS1originalen »

Et sted på forum ligger der en masse om tændrør og link til oversigt med billeder der viser hvordan det ser ud når det er for varmt, for koldt, for magert eller for fedt!!! - Jeg kunne bare ikke lige ramme det rigtige søgeord lige nu :oops:

Er helt enig med Kenneth i at L86c bare fungerer - glødetallet svarer vist til B6hs.

Et tændrør skal efter en god tur hvor motoren har kørt ved arbejdstemperatur og slukket med det samme (ikke noget med tomgang i et halvt minut) have en pæn lysebrun (kaffe med flødefarvet)

Som tommelfingerregel vil jeg vælge følgende:

B6hs til lovlig (foreskrives af Yamaha til DK knallerten)
B7hs når plumben er taget.
B8hs til 16mm karburator og FS1 cylinder
B9hs til en "Oliekludstuning" med effektpotte og 12.000 omdrejninger...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: hvilket tændrør

Indlæg af roemer »

Hej Erik jeg takker for din hjælp :(y)

kan du forklare "oliekludstuning" kan måske regne ud det har noget at gøre med brugeren olieklud herinde på forum ;)
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: hvilket tændrør

Indlæg af FS1originalen »

roemer skrev:Hej Erik jeg takker for din hjælp :(y)

kan du forklare "oliekludstuning" kan måske regne ud det har noget at gøre med brugeren olieklud herinde på forum ;)
Hæ.... Ja! Claus Olieklud er en skrap mand til motorer! Han kan få en FS1 motor til at tage flere omdrejninger - og mere villigt end nogen anden jeg har set... Jeg tror det er på den første Strynøfilm at han "klasker" nålen på rullefeltet helt i bund, og der er stadig mere i motoren :teeth2

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: hvilket tændrør

Indlæg af roemer »

ja der er nogen der bare kan det med motor :teeth2

men jeg tænkte på jeg er "bange" for at holde min knallert i meget høje omdrejninger da jeg er bange for den sætter sig for det har min anden knallert (suzuki) gjort meget tit når den fik en masse omdrejninger. er det bare mig der er for forsigtig? eller kan den godt holde til det? :)
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: hvilket tændrør

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... hvis stemplet sætter sig er det ikke omdrejningernes skyld, men alle mulige andre faktorer fx kører for magert, dårlig kvalitet cylinder/stempel, forkert tændingstidspunkt, for højt kompressionsforhold... det værste for en tunet motor er at køre op af bakke i 4. gear med en overgearing og fuld gas, men med næsten ingen omdrejninger - man tror måske man beskytter sin motor, men man bliver snydt... hilsen olieklud
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: hvilket tændrør

Indlæg af roemer »

kan du forklarer nærmere hvorfor det skader at kører op ad bakke i 4 gear med lave omdrejninger? gælder det også hvis man kører 4.gear på lige landevej med lave omdrejninger? :)
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: hvilket tændrør

Indlæg af Jensmc »

Min `75er har altid kørt på B7HS. Det har fungeret fint.
De lovlige har B6HS.
Platinrør har jeg ikke erfaring med, men det er nok lidtm som "at kaster perler for svin".
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: hvilket tændrør

Indlæg af claus olieklud »

roemer skrev:kan du forklarer nærmere hvorfor det skader at kører op ad bakke i 4 gear med lave omdrejninger? gælder det også hvis man kører 4.gear på lige landevej med lave omdrejninger? :)
jeg kan prøve at forklare... det er fordi din yamaha er en knallert og ikke en harly davidson...
enhver motor skal behandles ordenligt og man kører ikke fuldlastet i længere tid med et omdrejningstal der er lavt iforhold til der hvor motoren har sin ydelse... hvis man gør det aligevel vil der forplante sig en urealistisk høj temperatur i stemplet fordi motoren ikke arbejder frit... ligegyldigt om det går op eller ned af bakke skal motoren tage flere omdrejninger når man giver mere gas... nogle motorer holder bedre til mishandling end andre, men en 50ccm motor med forholdsvis høj litereffekt tager meget nemt skade... bondemanden lader jo heller ikke sin traktor slæbe ploven med 800 omdrejninger og fuld gas, og bilerne kører jo heller ikke i højeste gear inde i byen vel ??? man lader jo heller ikke en skibsmotor trække en skrue så stor at motoren kun kan tage de halve omdrejninger af hvad den er beregnet til... det hele hænger sammen... dog vil jeg tro at en helt lovlig yamaha kan køre med en lige så stor gearing som man kan sætte på uden at stemplet sæter sig, men den har også kun en litereffekt på 20-25 hk samt et rimeligt lavt kompressionsforhold...
hilsen olieklud
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: hvilket tændrør

Indlæg af roemer »

:dust :dust det guld værd for mig det der jeg takker mange gange! :D
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: hvilket tændrør

Indlæg af Kim B S »

claus olieklud skrev:
roemer skrev:kan du forklarer nærmere hvorfor det skader at kører op ad bakke i 4 gear med lave omdrejninger? gælder det også hvis man kører 4.gear på lige landevej med lave omdrejninger? :)
jeg kan prøve at forklare... det er fordi din yamaha er en knallert og ikke en harly davidson...
enhver motor skal behandles ordenligt og man kører ikke fuldlastet i længere tid med et omdrejningstal der er lavt iforhold til der hvor motoren har sin ydelse... hvis man gør det aligevel vil der forplante sig en urealistisk høj temperatur i stemplet fordi motoren ikke arbejder frit... ligegyldigt om det går op eller ned af bakke skal motoren tage flere omdrejninger når man giver mere gas... nogle motorer holder bedre til mishandling end andre, men en 50ccm motor med forholdsvis høj litereffekt tager meget nemt skade... bondemanden lader jo heller ikke sin traktor slæbe ploven med 800 omdrejninger og fuld gas, og bilerne kører jo heller ikke i højeste gear inde i byen vel ??? man lader jo heller ikke en skibsmotor trække en skrue så stor at motoren kun kan tage de halve omdrejninger af hvad den er beregnet til... det hele hænger sammen... dog vil jeg tro at en helt lovlig yamaha kan køre med en lige så stor gearing som man kan sætte på uden at stemplet sæter sig, men den har også kun en litereffekt på 20-25 hk samt et rimeligt lavt kompressionsforhold...
hilsen olieklud
Hej roemer.
Det er sådan, at en motor har det bedst, i det omdrejnings-område hvor den trækker bedst. Det vil med andre ord sige, der hvor den har det bedste drejningsmoment. Der vil den også køre mest økonomisk, fordi man ikke skal give så meget gas, for at holde hastigheden ved den givne hastighed, ved det maksimale drejningsmoment. Det maksimale drejningsmoment ligger normalt højt oppe på små motore, og noget længere nede jo større motor der er tale om. Det maksimale drejningsmoment vil nårmalt blive flyttet op i et højere omdrejnings-område, hvis man tuner en motor. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: hvilket tændrør

Indlæg af roemer »

tusind tak kim det var også meget brugbart! :(y)
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: hvilket tændrør

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg kan også supplere med en beretning fra min fars tid om, at i 50érne kunne nogle MC'er faktisk bruges til at trække en ukrudts-harve med, da de var utroligt sejgtrækkende med lav drejningsmoment - i relation til Claus´ fortælling om traktoren med ploven. Jeg tror foriøvrigt det var Royal Enfield, der blev brugt i marken - men er ikke sikker. :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"