Inderrør på DX77, mål, længde osv

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Inderrør på DX77, mål, længde osv

Indlæg af Kai »

Er der nogen der har et ORG inderrør til en DX77 / 78 forgaffel der kan hjælpe med lidt mål / fakta /viden ?

Der er nemlig noget jeg ikke helt forstår.. Thansen har Uorg rør.. de ligner mest et slebet vandrør udenpå, de har glemt at lægge hårdchrom på.
Der er et par andre steder de sælger dem, bl.a i Holland og UK

MEN.. de ligner nu noget der ikke helt passer alligevel:

Diameteren i bøsningen i bunden af røret ser noget større ud end dæmperrøret i bunden af forgaflen. Hvor stramt passer det sammen i et ORG rør ?

Diameteren INDENI røret ser større ud end kraven på dæmperrøret.. det er et problem på stortset alle de Uorg inderrør jeg har set, hvor godt passer det sammen i et ORG rør ?

Der sidder jo en "stempelring" på kraven på dæmperrøret, den må jo skulle lukke rimelig tæt imod indersiden af røret, ellers kan den ikke dæmpe når forgaflen fjedrer.

Anyone ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Inderrør på DX77, mål, længde osv

Indlæg af strynboen »

jeg har drejet nye"stempel ringe" til mine forgafler..de er tit slidt helt ind til metallet..så tætner de jo ikke. ved ikke om de skal tætne ..eller bare tage slitagen.så tror der er meget slør i mekanikken..især hvis de ting ikke fornyes..når der renoveres..og ja t hansens rør er bare vandrør..som er slebet på ydersiden..desvære er de slebet ca .0.2 mm for små..så tætnings ringene ikke kan tætne ordenligt..og det hele er slasket
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Inderrør på DX77, mål, længde osv

Indlæg af Dewil »

26mm i diameter og 531mm lang.
Billede

Billede

Billede
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Inderrør på DX77, mål, længde osv

Indlæg af Kai »

Lars, det er ikke bare udenpå at de ikke passer på mål.

Hvis du måler diameteren på "hovedet" af det lille dæmper-rør der sidder i bunden af benet, og så sammenligner med indvendig
diameter i Thansen rørene, og mange andre der bliver solgt som "de passer til DX77" så er der altså 3-4mm forskel.
Det kan jo aldrig blive tæt for olie så forgaflen kan dæmpe rigtigt.
Olien fiser jo bare forbi istedet for at løbe gennem de små huller i dæmper-røret.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Inderrør på DX77, mål, længde osv

Indlæg af Kai »

Dewil:

Hvis du propper det lille dæmper-rør ned gennem røret, hvor godt passer det så i den bøsning der sidder i bunden ?

Jeg er godt med på at DER behøver det ikke være på 1/100 dele mm, men når indvendig diameter i inderrøret samtidig er for stor
i forhold til kraven på dæmperen..så virker det jo ikke ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Inderrør på DX77, mål, længde osv

Indlæg af strynboen »

jeg drejede de nylon "stempel ringe"..så det strammede lidt ..når det blev trykket ned i røret...de stak flere mm udover den rille de sidder i,,men det var næsten for godt..der gik lige nogle dage før forgaflen rigtig virkede ..det hang lidt ...indtil det blev slidt til..men hvis dine slid tætninger er opslidt helt ind til alu"en..vil der ikke være dæmpning

her er tråden..det er de sidste billeder.. viewtopic.php?f=6&t=211&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Inderrør på DX77, mål, længde osv

Indlæg af Dewil »

Kai skrev:Dewil:

Hvis du propper det lille dæmper-rør ned gennem røret, hvor godt passer det så i den bøsning der sidder i bunden ?

Jeg er godt med på at DER behøver det ikke være på 1/100 dele mm, men når indvendig diameter i inderrøret samtidig er for stor
i forhold til kraven på dæmperen..så virker det jo ikke ?
Jeg har ikke et løst dæmperrør lige pt. Men har målt hullet så godt jeg kan, det er 11mm.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Inderrør på DX77, mål, længde osv

Indlæg af Kai »

Så begynder det jo at ligne noget.. hvis det er målt på et Org rør.

Dæmperrøret er 10.97, så 3/100 passer jo fint. Så løber olien ikke bare ved siden af men er tvunget til at løbe gennem hullerne.

Kraven på det lille dæmperrør er 16mm, "stempelringen" der sidder på det, er med lidt godt vilje 16.5 - 17mm.

På de Larsen-trim rør (som jeg ellers købte for at skulle passe) er hullet i bunden 12.8mm og Thansens er endnu værre..de er 14.98mm
Begge rør er 19mm indvendig.

Så forstår jeg efterhånden bedre at så mange Yamahaer er slatne som en karklud i affjedringen foran.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Inderrør på DX77, mål, længde osv

Indlæg af Morten - Webmaster »

Mon ikke det er til ny model DX (1979 og frem) den har m10 gevind til boltene i bunden og større indre diameter.

(Jeg mangler iøvrigt både olierør og inderben til netop sådanne ben)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Inderrør på DX77, mål, længde osv

Indlæg af Dewil »

Dem jeg viser her og giver målene på er de helt rigtige originale genuine, und so weiter... :lol:
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Inderrør på DX77, mål, længde osv

Indlæg af Kai »

Morten:

Det er den hvor kaliberen sidder bagpå ?
Sådan en har jeg aldrig haft i hænderne :( men det er måske samme inderrør som på RD50, for sådan et minder rigtig meget om
de inderrør der kan købes Uorg til FS1.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Inderrør på DX77, mål, længde osv

Indlæg af Morten - Webmaster »

Kai skrev:Morten:

Det er den hvor kaliberen sidder bagpå ?
Sådan en har jeg aldrig haft i hænderne :( men det er måske samme inderrør som på RD50, for sådan et minder rigtig meget om
de inderrør der kan købes Uorg til FS1.
Ja, kaliberen sidder bagpå.

Jeg har desværre kun yderbenene men har set inderben og olierør og de er som sagt lidt større i diameter.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Inderrør på DX77, mål, længde osv

Indlæg af Kai »

Dewil skrev:Dem jeg viser her og giver målene på er de helt rigtige originale genuine, und so weiter... :lol:
Vielen danke Kommissär (y)

Nå.. what to do..Det må kunne lade sig gøre at dreje et par nye dæmperrør der passer til de "forkerte" inderrør.. jeg er nok ikke den eneste
der synes det er noget slattent når det er samlet.

Hvis ikke det var fordi at Suzuki samurai ben er ret meget for lange og bolten i bunden er 10mm så var de godtnok røget i. Den kan da dæmpe, og er faktisk ret behagelig i affjedring.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Inderrør på DX77, mål, længde osv

Indlæg af Dewil »

Ville det være muligt at lukke hullet enten helt eller delvist, dreje fladen plan igen for så at bore et nyt hul i den korrekte størrelse???
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Inderrør på DX77, mål, længde osv

Indlæg af FS1originalen »

Jeg hiver lige tråden frem igen...

Jeg havde (og har stadig) 1,5 sæt uoriginale DX ben som jeg troede skulle gå som varmt brød i lørdags. Begge æsker er mærket med 1Y1 nummeret som det skal være til 77-78, men indholdet var forskelligt. Det hele sæt har 12,6mm huller i bunden og det sidste har 11,1mm hul - alle er 19mm indvendig i røret (såvidt jeg kan måle med en topnøgle :oops: )

Sådan som jeg ser det så er det 11mm hullet der er afgørende for dæmpeeffekten idet olien jo skal tvinges igennem hullerne i olierøret... "stempelringen" ser jeg kun som et hjælpestyr der skal forhindre olierør og inderben i at køre "metal mod metal"...

Nå men det jeg vil frem til er at hvis jeg nu "muffer hullerne ned" til 11,1mm burde jeg så ikke stå med et sæt "perfekte inderrør" eller er der noget jeg har overset???

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Inderrør på DX77, mål, længde osv

Indlæg af Dewil »

Jeg tror at du har ret Erik...... hvis man er på originale mål, så kommer man det ikke nærmere.. :(y)
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Inderrør på DX77, mål, længde osv

Indlæg af trs »

Hej.

Med fare for at få hovedet i maskinen.... :whew

Så tror jeg det er stempelringen der har den største betydning for dæmpningen.

Det andet hul bruges vel bare som styre hul.

Men det er da underligt at der er fejl hul størrelse på alle inderben undtaget de Originale.

Det kunne være sjovt at se / måle lidt på en ny stempelring / dæmperør.


Mvh.

TRS
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Inderrør på DX77, mål, længde osv

Indlæg af Kai »

Vil nu mene begge dele har en rimelig stor indflydelse på hvordan den dæmper, "muffen" i bunden skal passe ret godt for at den dæmper "nedad" eller løber olien bare forbi istedet for at blive trykket gennem de små huller i dæmperen.

Og modsat i returdæmpning fordi kronen/stempelringen nu holder på det olie der står mellem kronen og bunden af inderrøret= det skal igen presses ned gennem de 2 mindre små huller øverst i dæmperrøret.

Det er "simpel" hydraulik, og da de 2 kamre ( under inderrøret og bunden af yderbenet / mellem inderrør og dæmper) ikke er lige store, så dæmper den ikke lige hårdt i begge retninger..når alt er som det bør være. Det siger min logik i hvertfald.
Senest rettet af Kai tirs 28. feb 2012 18:35, rettet i alt 1 gang.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Inderrør på DX77, mål, længde osv

Indlæg af trs »

Av :hihi

Nå tænkte bare at eftersom man ikke havde "ofret" en stempelring eller anden form for pakning i bunden var det mindre betydende.

Her er lige et link: http://racetech.com/html_files/DampingRodForks.HTML" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har ikke fået læst det hele endnu.

Hvor højt mon den rigtige oliemængde går i en forgaffel?
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Inderrør på DX77, mål, længde osv

Indlæg af FS1originalen »

Jeg har været ved at lege lidt med gaffelben i dag...

Min plan var at bore det i forvejen for store hul op, skære gevind og så bore det rigtige hul!!!
Jeg nåede nu ikke langt før jeg fandt ud af at bøsningen bare drejede med rundt når jeg forsøgte at bore i den, og at den forresten sad løs efter forsøget :oops:
Et "nærstudie" viste at "proppen med hullet" bare er puttet ned i en uddrejning i røret som så er nittet til i enden - fuldstændig som feks. et kromspeedometer!!!
En dorn ned igennem benet og nogle ikke særligt voldsomme slag på bøsningen indefra fik "nitningen til at åbne sig lige så fint :P

Så var det bare at dreje et par bøsninger 20,2 udvendig, 11,2 indvendig og 10 lange - putte dem i rørene og nitte kraven på plads igen :D :D :D
Har man et par gamle ben med de rigtige bøsninger bør det være en smal sag for de fleste at flytte dem over i nye ben!!!
Billede0385.jpg
Billede0385.jpg (170.04 KiB) Vist 10678 gange
Billede0386.jpg
Billede0386.jpg (195.37 KiB) Vist 10678 gange
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"