Benzin i tanken til vinter..

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Benzin i tanken til vinter..

Indlæg af Nikolaj Y »

Hej, jeg tænkte at det måske ville være en god ide at fylde tankene med benzin på mine knallerter her til vinter. De står i en garage hvor det er frostfrit men stadig koldt (jeg må ikke stille dem inden for, selvom jeg er gjord mit for det :whew :wink: ). Vil dette hjælpe med at holde rusten nede?.. og kan jeg fylde olie i benzinen, så jeg evt. kan starte dem en gang i mellem? eller bliver det bare "ødelagt" i løbet af vinteren så den ikke smører ordentligt :D

Nikolaj. :(y)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Benzin i tanken til vinter..

Indlæg af strynboen »

hej jeg ville bare holde den godt tanket op..så der ikke er "luft" rum i tanken....bensinen bliver ikke dårlig af et par måneders pause..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Benzin i tanken til vinter..

Indlæg af Nikolaj Y »

strynboen skrev:hej jeg ville bare holde den godt tanket op..så der ikke er "luft" rum i tanken....bensinen bliver ikke dårlig af et par måneders pause..
Okay tak :(y) men nu tænkte jeg nu mere på om hvis jeg fyldte olie i benzinen, om benzinen så stadig kan bruges efter en vinter? :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Dirtyold
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: man 1. mar 2010 15:57
Kontakt:

Re: Benzin i tanken til vinter..

Indlæg af Dirtyold »

Hvis du ikk starter din knallert i løbet af vinteren, skal du nok lige ta at dræne din karburator til foråret for benzin, jeg ved det fra min Bike, at den starter hurtigere op igen til foråret, når jeg lige har drænet de 4 karburatorer på den inden opstart, benzinens, brandværdier forsvinder, når det blivet iltet i karb, i vinterens løb

Mvh. Per
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Benzin i tanken til vinter..

Indlæg af Nikolaj Y »

Dirtyold skrev:Hvis du ikk starter din knallert i løbet af vinteren, skal du nok lige ta at dræne din karburator til foråret for benzin, jeg ved det fra min Bike, at den starter hurtigere op igen til foråret, når jeg lige har drænet de 4 karburatorer på den inden opstart, benzinens, brandværdier forsvinder, når det blivet iltet i karb, i vinterens løb

Mvh. Per
Okay, men vis jeg nu starter dem af og til.. burde det så ikke gå :?: :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: Benzin i tanken til vinter..

Indlæg af patrick j. »

Jeg har læst i veteranposten (mener jeg) at det både var godt og skidt, at det er godt fordi det selfølgelig holder rusten væk fra tanken, og skidt fordi i benzinen vi har idag er der nogle "nye" stoffer som skulle kunne opløse den tankbalsamering som er i mange veteran tanke for at holde tanken 100% tæt. MEN så er det jo sådan set ligeså skidt at man har benzin i når man køre om sommeren. så ved ikke om det har det store at sige. og er slet ikke klar over om fs1 tanke har den såkaldte tankbalsamering. så jeg skriver dette for at jeg gerne selv vil have det på det rene om der er noget i benzinen der skader hvis det står i tanken længere tid af gangen? :whew
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: Benzin i tanken til vinter..

Indlæg af patrick j. »

http://bilmagasinet.dk/article/71263-ny ... -veteraner" onclick="window.open(this.href);return false; fandt lige det her link til artiklen
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Benzin i tanken til vinter..

Indlæg af strynboen »

alt det ammestue snak...glem det...den skal bare stå et par måneder stille...ikke 10 år...men som per nævner er problemet at det fordamper i kaburatoren,,og efterlader noget snask...jeg starter mine mc en gang om måneden...så der kommer nyt bensin til...hvis man ikke vil det..er det nok bedst at dræne kaburatorene..og lade bund skruerne stå åbne..
.men det er et problem med vaccum styrede haner uden primer funktion...der er kaburatoren halvtom når man forsøger at starte...og uden vaccum løber der ikke brændstof til...man kan så suge i slangen for at snyde hanen....det er også et sccoter problem...så de er svære at starte når de har stået en måneds tid....
start gas kan hjælpe indtil at brændstoffet flyder til.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Benzin i tanken til vinter..

Indlæg af Nikolaj Y »

Tak for svarene :(y)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Benzin i tanken til vinter..

Indlæg af Krelleh »

Min tank er helt tom, her til vinter. Meeeen! den har også fået en god plads :hihi
Vedhæftede filer
IMAG0607.jpg
Mvh. Christian
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Benzin i tanken til vinter..

Indlæg af Nikolaj Y »

Krelleh skrev:Min tank er helt tom, her til vinter. Meeeen! den har også fået en god plads :hihi
Jeg har desværre ikke plads til 4 knallerter på min værelse :crying .. og så bor jeg på 1. sal :(n)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: Benzin i tanken til vinter..

Indlæg af Krelleh »

Nikolaj Y skrev:
Krelleh skrev:Min tank er helt tom, her til vinter. Meeeen! den har også fået en god plads :hihi
Jeg har desværre ikke plads til 4 knallerter på min værelse :crying .. og så bor jeg på 1. sal :(n)
Naah, det kan godt blive et problem :(y)
Mvh. Christian
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Benzin i tanken til vinter..

Indlæg af Nikolaj Y »

Krelleh skrev:
Nikolaj Y skrev:
Krelleh skrev:Min tank er helt tom, her til vinter. Meeeen! den har også fået en god plads :hihi
Jeg har desværre ikke plads til 4 knallerter på min værelse :crying .. og så bor jeg på 1. sal :(n)
Naah, det kan godt blive et problem :(y)
Ja tak! og så har jeg desværre en mor.. som de fleste jo har :whew
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
YAM FS1

Re: Benzin i tanken til vinter..

Indlæg af YAM FS1 »

Hej Nu kan jeg jo bare tale om min ejne efaring,jeg tror det er meget vigtig at starte op engang hver 14 dages,hvis den ikke bliver brugt,her om vinteren hvor det ville være en død synd at køre i salt sjap,hvis knallerten er bygget op af org delle,grunden til opstart er ikke udlukket at få frisk benzin i kaboratoren,men ligsom meget at få fugten væk fra de indre delle som lejer og krumtap og cylender,hvis den står en 2-6 måneder ved kulde og frost uden opstart dannes der fugt og det skaber rust og ødelægger lejere og krumtap og cylender,ellers kan man jo bare afmontere tanken og lige den ind på ens reol hvor den kan ligge varmt og tørt :D
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Benzin i tanken til vinter..

Indlæg af Kai »

Plejer at fylde tanken op, dele en bøtte "stabil" mellem Yamahaen og havetraktoren. Vente lidt så det er fordelt i benzinen og så lade dem køre i tomgang et par min. Jeg lukker ikke for benzinhanen. Til foråret eller efter 4-5mnd i hi starter de uden problemer.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Benzin i tanken til vinter..

Indlæg af Nikolaj Y »

Kai skrev:Plejer at fylde tanken op, dele en bøtte "stabil" mellem Yamahaen og havetraktoren. Vente lidt så det er fordelt i benzinen og så lade dem køre i tomgang et par min. Jeg lukker ikke for benzinhanen. Til foråret eller efter 4-5mnd i hi starter de uden problemer.
Hvad er "stabil"? :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Benzin i tanken til vinter..

Indlæg af 12V »

3-4 mdr. har aldrig været et problem for mig, benzinmæssig. Selvom svømmerhuset måske er tomt, og der er vakuumhane - så tager det bare et par sekunder længere ved første opstart. Har ikke mærket manglende effekt, selv på ret sportslige knallert, mc og biler.

Har dog oplevet andre ting, bevægelige dele der kan få en lille korrosionsrand - f.eks. gas/luftspjæld i min sidste bil der hænger en smule. Så det er altid en god ide at starte op en gang om mdr., lade den varme op og give lidt gas samt motionere bevægelige dele lidt.

Husk også at lade hjul svæve eller flyt køretøjet lidt frem og tilbage så der ikke opstår "flat spots" på dækkene.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Benzin i tanken til vinter..

Indlæg af Kai »

Nikolaj Y skrev:
Kai skrev:Plejer at fylde tanken op, dele en bøtte "stabil" mellem Yamahaen og havetraktoren. Vente lidt så det er fordelt i benzinen og så lade dem køre i tomgang et par min. Jeg lukker ikke for benzinhanen. Til foråret eller efter 4-5mnd i hi starter de uden problemer.
Hvad er "stabil"? :D
Det er.... ja hva er det.. :whew

Jeg ved faktisk ikke hvad det lavet af, det er en rød væske. De har det hos skov&have butikken jeg kommer i.

http://marinelageret.dk/motor-og-dele-2 ... -4850.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"