1965 KMZ K-750 M

Diskussion og fremvisning af motorcykler, crossere og lign.
Besvar
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

1965 KMZ K-750 M

Indlæg af CrazyCatman »

Det er jo efterhånden noget tid siden at jeg var på Fyensland og hente en ukrainskfødt indvandre fra Hviderusland; en dengang 50 år gamle sidevognsmotorcykel fra Kiev Motorcykel Fabrik; min KMZ K-750M.

En vidreudvikling af MMZ (Moskvas Motorcykel Fabrik) M-72 fra Den Store Patriotiske Krig (russernes navn for Den Anden Verdenskrig), som var en russisk licensbygning af BMW R71 - en del af Molotov-Ribbentrop-Aftalen... M-72 tegningerne blev ca 10 år efter Krigen solgt til Nanchang Aircraft Manufacturing Corporation som lavede Chang Jiang CJ750 fra 1956.
De to modeller er dog ikke helt ens - heller ikke blandt den russiske fætter fra IMZ (Irbits Motorcykel Fabrik, nær Uralbjergene).

Efter Krigen fortsatte IMZ (oprettet i 1941, hvor produktionen af M-72 flyttes fra Moskva for at lægge fabrikken udenfor tyske bomberes rækkeviede) med at bygge motorcykler til den Røde Hær, men i 1946 dukker den ukrainske fabrik op nær Dnepr-floden i Kiev; de overtager hurtigt den militære produktion, og IMZ skifter over til civil produktion.
De fleste spørger ofter om ikke det er en "Ural" eller om det er en "Dnepr" - og til det sidste spørgsmål kan man jo både svare ja - og nej: Ural er oprindeligt "kælenavnet" for IMZ fabrikken grundet dens placering ved Uralbjergene (skillegrænsen mellem Europa og Asien), og virksomheden hedder faktisk i dag officielt IMZ-Ural. I 1967 lavede KMZ en model som de gav tilnavnet "Dnepr" - men navnet hængte fast og endte mere eller mindre med at blive navnet på mærket. Nærstuderer man min motorcykel ser man KMZ-logoet flere steder (Dnepr-mærket er lidt anderledes) - modsat IMZ-Ural overlevede KMZ ikke.

Nå! Nok historietime og gammel, sur mand fra mig af!

Den 25. maj 2013 (jeg husker datoen nøjagtigt da det er min fantastiske ekskærestes fødselsdag) var jeg ovre og hente denne ca. 350 kg tunge, lidt rat-looked motorcykel og dens sidevogn (den er altså inkluderet i de 350kg).
Prisen var god - og efter at have monteret nyt batteri startede boxermotoren op uden problemer. Jeg gik stille og roligt igang med at lave lidt småarbejde på den og... så gik jeg jo lidt i stå et par år...

Sådan så hun ud da hun kom hjem fra Fyensland:
Billede

I sommers havde jeg lidt fritid da jeg gik uden arbejde og så var der jo tid til at pille på damen igen... Det blev til en tur i sandkassen for mange af delene, herunder forlygten, lygtekrans, tankdæksel (lidt dum idé), handskerumsdækslet, bagskræm, styr, udstødningspotter og tank. De fleste af delene (alt undtagen tanken) fik efterfølgende zinkspray og blev lakeret i blanksort eller hvid med et enkelt lag: dette er ikke en total renovering, men et "Russian shine"; så den skal stå pæn men ikke ny (styret kunne godt trænge til en ommer...).
Billede Billede Billede

Der mangler lidt finjusteringer, og så er der skåret et hul i tanken på størrelse med en gammel 5-krone for at lave en lap til hvor der var faldet noget glas ned i tanken.
Der skal også lavet noget elarbejde (øv! Jeg hader det!). Og ja, pladearbejde på sidevognen, lave et hack med en knallert bremselyskontakt, service af bremser og lidt frisk olie, samt lidt andre småting...

Og så skal jeg overveje hvad jeg vil gøre bagfter! Skal jeg jalre en plade bagpå? Skal den sælges? Skal jeg gå igang med at slibe malingen af sidevognen også?

Men ja efterhånden som jeg får lavet lidt på Lida poster jeg lidt billeder og tekst. På min server i Rusland har jeg også et ret beskrivende før/efter billede af motorcyklen, men jeg kan ikke få forbindelse til den fra mit kontor grundet vores sikkerhedscirkulærer.
Motor- og stelnummer passer faktisk til typepladen (de har ikke matchende numre, men matcher med typepladen, så er ikke blevet skiftet) - Sovjetiske motorcykler, i alt fald af denne type blev bygget sammen af "lagervarer" så der er som regel ikke match mellem stel, motor og gearkasse. Motor og stel bliver registreret og banket på typepladen før udskibning. Farven er jf. den sovjetiske registreringsbog sort kunne jeg læse, og derfor har jeg jo også valgt sort. De hvide dele har været krom på min; dette kan have været en ordinans- eller parademotorcykel, eftersom at den ikke har enhedsnummer indhugget.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: 1965 KMZ K-750 M

Indlæg af knallert »

kan se den har de forbedrede topstykker..med bedre køling..men grimmere..kan bedre lide dem som de andre runde BMW type låg..er den topventilet eller sideventilet..mener der er flere varianter...
de er lige dyre nok at få toldsynet..især hvis de er relativt nye...din er dog ret gammel..sok nok kun en symbolsk afgift(hvis du "ever" får den klar
den er elendig og kræver en kæmpe arbejds insats at få driftsikker maskine..tromlebremser bakker el system forgaffel lejer i alt..puha...der er meget som skal total renovers..i motoren..
strynboen på test profil
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: 1965 KMZ K-750 M

Indlæg af juhl-drengen »

Kald mig endelig mærkelig... men den kunne blive lidt cool harley sportster agtig uden sidevognen....

Men fed det er den!
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 1965 KMZ K-750 M

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:Kald mig endelig mærkelig...


men den kunne blive lidt cool harley sportster agtig uden sidevognen....

Men fed det er den!
Vedtaget! :hihi

Og den skal da beholde sidecontaineren.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: 1965 KMZ K-750 M

Indlæg af juhl-drengen »

kreidlerhansen skrev:
juhl-drengen skrev:Kald mig endelig mærkelig...


men den kunne blive lidt cool harley sportster agtig uden sidevognen....

Men fed det er den!
Vedtaget! :hihi

Og den skal da beholde sidecontaineren.

Sidevogn vil forevigt være bedstefar set igennem mine øjne, ligesom høje styr :teeth2
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: 1965 KMZ K-750 M

Indlæg af CrazyCatman »

knallert skrev:kan se den har de forbedrede topstykker..med bedre køling..men grimmere..kan bedre lide dem som de andre runde BMW type låg..er den topventilet eller sideventilet..mener der er flere varianter...
750cc = sideventilerede.
650cc er topventilerede.

Topstykkerne er forskellige på alle modeller, KMZ/Dnepr har disse "åbne" topstykker på 750cc og IMZ/Ural har "lukkede" som her:
Billede
BMWen er "lukket" med riller:
Billede

På 650cc modellerne er der også forskel - de er for det første mindre, og har et endedæksel til ventilspillet. På Dnepr (KMZ producerede ikke 650) er de "firkantede":
Billede
Og på Ural er de ovale eller "otte-talsformede" på de nyere:
Billede Billede

Der er også noget forskel på bagsvingerne om de går inden eller udenom mainframe, og så videre - men disse "regler" kan jeg ikke huske lige nu.

Ural kan købes som nye - bl.a. i Sverige. 12V, skivebremse og det hele.

De første 650 modeller var 6V (som min), og senere med 12V (fra MT-11 mener jeg).

Efterhånden har der været så meget byttet rundt på dele, og så mange "BMW replika"'er lavet, både på 750cc modellerne (Russiske, ukrainske og kinesiske) - og også på 650cc modellerne (de blev ikke lavet i Kina), en af de mindre gode adapteringer er denne her:
Billede
Én ting er sikkert! Min skal ikke udsættes for den slags pjat!
juhl-drengen skrev:Kald mig endelig mærkelig...
men den kunne blive lidt cool harley sportster agtig uden sidevognen....
Men fed det er den!
1) Du er mærkelig
2) her er den uden sidevogn (før arbejdet gik i gang):
Billede
Og så lige Harley-Davidson XA 750 - også baseret på BMW R71:
Billede
juhl-drengen skrev:
kreidlerhansen skrev:Og den skal da beholde sidecontaineren.
Sidevogn vil forevigt være bedstefar set igennem mine øjne, ligesom høje styr
"Båden" bliver beholdt på! Selvom det er lidt gammelfar agtigt og den altid trækker lidt til siden.
Jeg overvejer dog at få "Repose"-Anders til at svejse mig et lille beslag hvorpå jeg kan montere et lille hjul som skal kunne hæves og sænkes, som på en trailer, så man kan tage sidevognen nemt af og på - og flytte den nemt! Den vejer godt til og er ret uhandy at danse med på ét hjul, men 1-2 mindre hjul, fra f.eks. en gammel donkraft eller sækkevogn der kan hejses ned vil bestemt gøre af- og påmonteringen nemmere. På et tidspunkt skal den jo også have en tur med sand og maling.

Det der irriterer mig mest af alt er at jeg venter på at min kammerat i Sochi tager tilbage til Volgograd og får sendt med de reservedele han har lovet mig; den manglende (og sjældne) sidevognslygte, en forskærm, og vist nok også sidevognsdækken. Desværre havde han en Ural (han er jo trods alt russer), så med undtagelse af sidevognslygten kan det godt være at der skal tilpasses lidt - men den tid den tid...
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: 1965 KMZ K-750 M

Indlæg af juhl-drengen »

At jeg er mærkelig tager jeg som en kompliment! ;) ;)

Men guuuud den er fed uden vognen! mig vil have! kunne være OND i helt matsort og så med larmepotter.. :P
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: 1965 KMZ K-750 M

Indlæg af Twinsport »

DET er fedt! Endnu et medlem af sidevognsfraktionen :dust !

Jeg har selv kørt nogle år på en 1958 KMZ K-750, så du siger bare til, hvis du vil høre rædselshistorier!

Jeg tillader mig lige at kommentere hele tråden i én pærevælling:
CrazyCatman skrev: Billede

Og så skal jeg overveje hvad jeg vil gøre bagfter! Skal jeg jalre en plade bagpå? Skal den sælges? Skal jeg gå igang med at slibe malingen af sidevognen også?

Motor- og stelnummer passer faktisk til typepladen (de har ikke matchende numre, men matcher med typepladen, så er ikke blevet skiftet) - Sovjetiske motorcykler, i alt fald af denne type blev bygget sammen af "lagervarer" så der er som regel ikke match mellem stel, motor og gearkasse. Motor og stel bliver registreret og banket på typepladen før udskibning. Farven er jf. den sovjetiske registreringsbog sort kunne jeg læse, og derfor har jeg jo også valgt sort. De hvide dele har været krom på min; dette kan have været en ordinans- eller parademotorcykel, eftersom at den ikke har enhedsnummer indhugget.
Gør dig selv den tjeneste at sætte den originale type lydpotte på (cigar), MED udligningsrør. De lyder langt, langt bedre end dem du har dér. Særligt når man har haft en 12mm gevindstang igennem dem :-)

Hvis du skal have plade på den, så er det vel for at køre på den, ikke? Så skal du have gjort noget ved sadlen. Den er fabelagtig i sin grundform, men du sidder jo direkte på stellet?

Din knallert har givetvis været en civilmaskine. Militærmaskinerne havde ihuggede stjerner i de væsentlige dele (motor, gearkasse, bagtøj, nav) og de havde kun motornummer. Ingen numre på stel, gearkasse eller bagtøj. De har aldrig haft nummer på sidevognen. Hverken civil eller millitær. Hvis der er nummer på sidevognen, er det tilføjet senere. På samme måde er næsten samtlige militærmaskiner "nummermatch", da man blot ihugger motornummeret i stellet inden syn :-)
knallert skrev:kan se den har de forbedrede topstykker..med bedre køling..men grimmere..
de er lige dyre nok at få toldsynet..især hvis de er relativt nye...din er dog ret gammel..sok nok kun en symbolsk afgift(hvis du "ever" får den klar
den er elendig og kræver en kæmpe arbejds insats at få driftsikker maskine..tromlebremser bakker el system forgaffel lejer i alt..puha...der er meget som skal total renovers..i motoren..
Topstykkerne er standard for K-750. De har, som du skriver, bedre køling, men giver også højere kompressionsforhold. Afgiften afhænger mest af "originaliteten". Hvis den er original er den uden afgift, men i sin nuværende form vil den koste noget, alene fordi den er ombygget.

Den kan sagtens gøres driftsikker, men det kræver en kyndig hånd og dybe lommer. I modsætning til den gængse opfattelse er det ikke billigt at restaurere en russer og holde den kørende. Slet ikke. Den største udfordring er krumtap og stempler.
kreidlerhansen skrev:.. Og den skal da beholde sidecontaineren.
Selvfølgelig!
juhl-drengen skrev:.. Sidevogn vil forevigt være bedstefar set igennem mine øjne, ligesom høje styr :teeth2
Det beror på manglende erfaring, Kevin! Du skal bare lære at køre sådan en maskine ordentligt. Det er altså fedt at drifte rundt i rundkørslerne, hvorefter man forlader rundkørslen med sidevognen i luften!
CrazyCatman skrev:.. Topstykkerne er forskellige på alle modeller, KMZ/Dnepr har disse "åbne" topstykker på 750cc og IMZ/Ural har "lukkede" som her:
Billede
Jojo, men billedet viser jo en tidlig M72. Den har altid haft anderledes topstykker en K-750. I øvrigt er maskinen på billedet monteret med en tidlig K-750 forgaffel, så det er noget af en hybrid. Den har også de cigarpotter som hører til på en K-750.

Hvis du mener det alvorligt med den K-750, så lad sidevognen sidde på permanent og find en svingerforgaffel fra en MT16. Maskinen vil blive langt bedre at køre. Teleskopforgaffel fungerer ikke på en sidevognsmaskine. Det er som en brydekamp, når den skal om hjørnerne. En svingerforgaffel vil til gengæld give en fornemmelse af at køre med servostyring. Husk at ombygge forbremsen til to påløbende sko. På den måde kan den både styre og bremse!

Hvornår kører vi sidevognstur?

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: 1965 KMZ K-750 M

Indlæg af knallert »

jeg søger en sidevogn til min banan..den har den rigtige for svinger..så burde køre godt med sidevogn..kørekortet gælder jo til begge typer...så ingen grund til ikke at sætte vognen på...det er let at køre på 2 hjul..jeg kørte hele øvelsesbanen til kørekortet med vognen oppe..med få minutters øvelse..det er naturligt. men hårdt for arm musklerne.men nåede da at køre en tur i græsset..da den ikke styre så let ud af svingene...
mz er den eneste bike jeg har kørt som løfter forenden når man bremser..en egenart med front svingarm..udover den er lækker til sidevogn kørsel..da den ikke ændre styre vinklerne på forhjulet..kun parelel bevægelse

men østtyskeren er meget lettere at renovere end 4 takt boxerne..og puha russisk el og tolerencer er helt anderledes end østttysk..på den dårlige måde
Vedhæftede filer
betrieb-anleitung fyr mz es.JPG
betrieb-anleitung fyr mz es.JPG (473.52 KiB) Vist 16230 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: 1965 KMZ K-750 M

Indlæg af Twinsport »

Hej
knallert skrev:...en egenart med front svingarm..udover den er lækker til sidevogn kørsel..da den ikke ændre styre vinklerne på forhjulet..kun parelel bevægelse

men østtyskeren er meget lettere at renovere end 4 takt boxerne..og puha russisk el og tolerencer er helt anderledes end østttysk..på den dårlige måde
Faktisk er løftet i forenden ved bremsning ikke en egenart ved svingergaffel i sig selv. På en korrekt konstrueret svingergaffel (som russernes) fikseres bremsens ankerplade til forgaflens faste del, så den drejende kraft ved bremsning ikke påvirker selve svinggaflen. Så har man hverken løft eller dyk ved bremsning. Omvendt vil en billig svingergaffel opføre sig som du skriver, da man genbruger ankerpladen fra teleskopforgaflen, sådan at den er fæstnet til svinggaflen. Så røg din MZ'er lige i kategori med NSU Quickly, Suzuki FZ 50, Honda C100 og alle de andre knallerter med dårlige svingergafler :mrgreen:

Men MZ'eren er, sammenlignet med en gammel russer, et kvalitetsprodukt. Problemet er i og for sig ikke russernes brug af store tolerancer, men snarere at tolerancerne svinger rigtigt meget. Det er derfor at det kræver håndelag at lave en russer så den spiller. Dertil kommer selvfølgelig cylindre som er boret skævt, flugtboring af motorblokken som ikke flugter, løse lejepasninger, skæve plejlstænger, ovale tandhjul, skæve knastaksler og krumtappe som er boret skævt i sølehullerne. Der er nok at se til ;-)

/Steen
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: 1965 KMZ K-750 M

Indlæg af Twinsport »

Hej igen
juhl-drengen skrev:... Sidevogn vil forevigt være bedstefar set igennem mine øjne, ligesom høje styr :teeth2
Af hensyn til Juhl får i allesammen lige et link:

https://www.youtube.com/watch?v=rFIr8BZCaLk

/Steen
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: 1965 KMZ K-750 M

Indlæg af CrazyCatman »

Twinsport skrev:[youtube][/youtube]

/Steen
Den er fed! Tak! :D
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: 1965 KMZ K-750 M

Indlæg af CrazyCatman »

Selvom meget af min "væk-tid" har været gået med arbejde og træthed, er der alligevel løbet lidt vandt under Åboulevarden... så måske er det på tide at lave en mindre opdatering...

Jeg har fået lidt forskelligt lavet på den gamle ukrainer; og har valgt at lave lidt forskelligt om fra den oprindelige plan... Bl.a. er jeg kommet frem til at nyt ensartet ledningsnet kunne være en god idé; mange af kablerne er lavet meget forskelligt - og nogle af kablerne er endda én-leder kabler, hvor andre til samme funktion er fler-leder kabler...
Så helt friskt ledningsnet skal lægges...

Og så kom idéen med hvorfor så ikke slippe for bøvlet med platiner og retardering (af tændingen altså!), og udskifte strømfordelerfidusen med en fancy ny type. Så sådan en, produceret i moderlandet er blevet hentet hjem.
DSC_0548.JPG
DSC_0548.JPG (411.48 KiB) Vist 15169 gange
Hjemme er også kommet en sidevognslygte som jeg med vilje købte i "knap så køn, men ikke bulet" udgave, da jeg jo alligevel skulle sandblæse og male for at få det til at passe i farven med resten.
... desværre var forskærmen omvendt, og faktisk for pæn - men, jeg var nød til det...
!DSC_0426.JPG
!DSC_0426.JPG (437.44 KiB) Vist 15169 gange
!DSC_0546.JPG
!DSC_0546.JPG (412.94 KiB) Vist 15169 gange
Der er naturligvis taget mål til de gamle (penselmalede) linjer, selvom der på ingen måde er tale om at have været lavet præcisionsarbejde dengang... Men de bliver malet på igen!

Der er også kommet lidt lir til fordi der var tale om et godt tilbud:
!DSC_0425.JPG
!DSC_0425.JPG (420.59 KiB) Vist 15169 gange
Benskjoldene er i metal, og ikke plastic som mange på ebay er, og er lavet i Ukraine. De er næsten magen til de originale; beslaget er dog lidt anderledes. Største ulempe er faktisk at sidevognspinden er lidt i vejen for at kunne lave en ordentlig justering.

Og så er lappen lavet til tanken så smeden kan komme igang med at sætte den på! Snart er der en tæt tank, og det bliver i sidste ende så til en sort tank (med hvide striber som forskærmen). Og når det er lavet så er der faktisk ikke længe til at vi er ved at være klar til syn...
!DSC_0547.JPG
!DSC_0547.JPG (420.36 KiB) Vist 15169 gange
... Og dog:
Jeg har nemlig på fornemmelsen at selvom den godt kunne stoppe fint når jeg skubber den rundt at nye bremser måske er ved at være på tide. Derudover mangler en håndfuld af egerne, og alle dæk har revner i siden, og to af dem har ikke meget mønster tilbage...
Så derfor er der købt nyt gummi: Dæk, slange, fælgbånd, og eger til at strikke alle fire hjul. De bliver lavet én af gangen, hvor jeg starter med reservehjulet; klip-klip-klip. Så bliver fælgen målt, og er den fornuftig (jeg har hørt at sovjetiske fælge kommer i former fra eksede til firkantede "fordi man alligevel ikke mærker forskellen på vejene" - true that! Selv mange steder i Moskva og Volgograd er der flere huller i vejen end i mine sokker...) så bliver fælgen sandblæst og malet inden der bliver strikket nye eger på, og så givet nyt gummi: Næste hjul af: samme tur. De tre bedste hjul bliver brugt som primære hjul.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: 1965 KMZ K-750 M

Indlæg af Twinsport »

Hej

Har du haft tænding på det nye tændingsanlæg? De kan, i nogle udgaver, have meget kort timeout på udgangen til tændspolen, fordi de er beregnet til motorer med selvstarter. Hvis det kniber med at få gnist på den, så kan du lige undersøge det som det første.

/Steen
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: 1965 KMZ K-750 M

Indlæg af CrazyCatman »

Jeg har ikke endnu; jeg regner med at montere hele elnettet først og så sætter med ned med en stærk top the i en behagelig stol og læser den russiske vejledning igennem - den kommer nemlig kun med en russisk vejledning... Lige nu ved jeg kun hvilke ting der skal sidde hvordan, men jeg er faktisk ikke sikker på hvordan jeg skal justere den.

Der kom, foruden anlæget på billedet også en ny "smart" tændspole med; men der står at den også kan køre med den originale tændspole - jeg ved dog ikke hvordan det skal kunne lade sig gøre; men ja: Først friske kabler, så vil jeg se hvad jeg får ud af det hele.

Tak for heads up! :)
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Besvar

Tilbage til "Motorcykler"