Side 5 af 7

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: fre 11. mar 2016 22:36
af juhl-drengen
wolfe skrev:troede ikke der var gang i dig mere juhl! :) du har været meget stille!

glæder mig til og se hvordan den ender når den er malet og samlet :(y)

fedt projekt og fed knallert :thunge
Mig stille? den var ny.... normalvis plejer folk klage over jeg aldrig holder kæft :shutup

Så er vi skam to :(y)

Knallert? KNALLERT?!?!?!?!?!? Ahvabehar! Er nu ret sikker på det er store hvide nummerplader der skal på og de 2 cylindre samlet set er 124cc :lol:
Men ja det er nu lidt en overdimensioneret knallert :D

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: lør 12. mar 2016 08:49
af wolfe
min fs1 80cc er også en knallert med stor nummerplade på.

har også selv en nyere suzuki større knallert 500cc :) den køre faktisk også godt.

nu var jeg lige ude på en mindre tur på fs1en i går den køre sku ellers godt :D den vinder jo lidt på den ikke vejer noget.!

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: lør 12. mar 2016 10:43
af juhl-drengen
Hahahah den var ny!

500cc? Suzuki? Vel ikke en Suzuki GS500E eller GS500F? :-)

Sandt, den vejer trods alt kun 70-80kg mens at RD'en vejer 117kg :-) hvor mange Heste har sådan en 80cc egentlig? :D

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: lør 12. mar 2016 17:26
af wolfe
den har lige omkring 7 hk :)

og jo det en gs500e. det faktisk lidt en sjov historie med den!
havde en gsxr750 med 120hk, men sad af røven til på den, man skulle over 100km/t før du sad "godt" :shutup så byttede den ud med en suzuki sv650 som er mere touring cykel. så købte jeg hus og ville have lidt penge fri til og møbler mit værksted 8) så solgte den, men ville stadig have en større mc. købte så en aprillia pegaso 650cc (en et cylinderet offroader) men kunne slet ikke enes med den, synes den kørte som en sæk kartofler på vejen :teeth2
så væk med den også. blev tilbudt en rd350 med nyrenoveret motor til små penge, og tænkte hey det en fed cykel, så ja tak til den men puha et projekt, den kørte rigtig godt og var sjov, men det en gammel sag og den skulle efter min overbevisning have en ordentlig tur helt i bund, hele vejen rundt så den blev også solgt til en som havde tid og penge til den. men havde så fed en lyd sådan en 2 cylinderet 2 takter :dust :D

når endte så med den omtalte gs500e, den er fra 97 havde kørt 75000km. som jeg købte af en arbejds kollegas bedste kammerat, han er en rigtig drenge røv ( gs500e :lol:) synes han selv, og mc skulle han da havde :D men han købt den for en del år siden, men kørte ikke selv på den ret meget. faktisk havde den ikke kørt de sidste 2 år da jeg købte den. men vi aftalte jeg skulle kigge på den og han nævnte godt der var lidt dele med til den, det viste sig så der var en komplet tysk gs500e fra 2003 med til den som havde kørt 23000km minus stel, som han selv havde regnet med og bygge over men fik det aldrig gjort.
købte den og dele for 15000, brugte et par uger af sommerferien på og bygge, og sælge de dele jeg ikke skulle bruge selv.

endte op med en gs500 hvor alt fra en 2003 model er bygget over på mit 97 stel, alt passer over da de køre samme stel og den har kun kørt 23000 km og er nysynet for 8000 kr :mrgreen:
så kan jeg godt leve med det en tøse knallert :hihi

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: lør 12. mar 2016 18:09
af juhl-drengen
Jeg kan sgu godt lide GS500e! især de røde og orange af dem! :-)
Det er lidt en Racer LIGNENDE hverdags motorcykel med den bundsolide motor som vist stammer fra 80'erne :-)

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: lør 12. mar 2016 22:26
af wolfe
ja motor er meget gammeldags, og du den eneste jeg har hørt var positiv over en gs500 :mrgreen:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: søn 13. mar 2016 01:24
af juhl-drengen
Det er en Suzuki, det er da en ganske udmærket start ;-) Haters are gonna hate! :D
Har nu opdaget RD'en hverken er svensk eller hollandsk som først troet, efter at have tjekket lidt baggrundsviden om det forhandler logo der sad på baglygte holderen så er den schweizisk, prøver at tage kontakt til Forhandleren måske de har et gammelt arkiv med info
Har nu opdaget RD'en hverken er svensk eller hollandsk som først troet, efter at have tjekket lidt baggrundsviden om det forhandler logo der sad på baglygte holderen så er den schweizisk, prøver at tage kontakt til Forhandleren måske de har et gammelt arkiv med info
20160313_005448.jpg (311.12 KiB) Vist 12892 gange
Og så har jeg Fået klippet/grovbukket den første af de 2 udstødninger
20160313_001527.jpg
20160313_001527.jpg (312.88 KiB) Vist 12892 gange

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: tirs 15. mar 2016 17:45
af juhl-drengen
1421112_10205538194965009_1314094249240400539_o.jpg
1421112_10205538194965009_1314094249240400539_o.jpg (309.1 KiB) Vist 12853 gange
Så er det ene forgaffelben færdigt efter lidt "børstning" af benet/klarlak + ny pakdåse + nyt olie og samling :(y) eneste der holder mig tilbage med ben nr. 2 er en manglende skive der skal være under låseringen :twisted:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: man 21. mar 2016 01:15
af juhl-drengen
20160316_224246.jpg
20160316_224246.jpg (322.94 KiB) Vist 12815 gange
Og det var så to renoverede forgaffelben og en bremsekaliber, der mangler lige en enkelt spacer skive med låseringen + nye bremsebakker
Nummer 2 ben blev lidt pænere end nummer 1, mn der skal også være noget at lave senere hen når maskinen engang køre! og så er kaliberen blevet satin sort i stedet for blank sort for at opretholde et originalt men lidt mere moderne look, med de rigtige slebede tal :wink:

Har for resten også tjekket dækkene.... mistænkte dem for at være originale og mistanken er blot blevet større det er Yokohama World tour 954 dæk + Yokohama slange slangen er produceret i 1980, og dækket er produceret 49. uge 19*0 (der var jo kun 10 års med i de gamle DOT tal fra før 2000) så jeg fristes til at sige 35 år gamle dæk! Hmm! skifte jeg bør.. og skifte jeg skal! :shock:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: ons 23. mar 2016 23:32
af juhl-drengen
20160323_231647.jpg
20160323_231647.jpg (440.97 KiB) Vist 12787 gange
Det skal nok blive godt med de potter! mangler bare lige stinger pipe, den bagerste kegle til forrøret (kom til at lave dem som 28mm forrør når jeg skulle bruge til 32mm) og så ellers bare svejsning/tilretning :rocks :rocks :rocks

Og ja noget rustfrit rør til lyddæmperne :thunge

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: tors 24. mar 2016 07:24
af claus olieklud
hej Juhl... det bliver nogle seje effektpotter du laver - måske snyder billedet, men det ser ud til stykkerne er bedre tilpasset på den øverste potte ?

for funktionens skyld skal expansionskammeret være så glat som mulig indvendigt, så du skal helst svejse kant mod kant og undgå overlapning.

det bliver lidt af en udfordring at svejse, jeg er dog ikke i tvivl om det nok skal gå for dig... det ender med vi alle sammen bestiller effektpotter hos dig... hi hi

hilsen olieklud

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: tors 24. mar 2016 07:47
af kreidlerhansen
Der er INTET i vejen for at benytte 28mm forrør; Tværtimod! Min 60ccm potte til Kreidleren starter ved 25mm, hvilket reelt er et lidt mindre areal end udstødningsporten.
Da jeg reducerede de første 30mm af mit originale forrør fra ø28mm til ø24mm, vandt jeg mærkbart bundtræk og mellemområde uden at miste det fjerneste på toppen.

Hvis jeg ikke tager meget fejl, så er et 32mm forrør sikkert 28mm indvendigt, så hvis nu...

...du svejser en stump af forrøret på potten og forbinder dem med forrøret vha. en stump rør, som skydes henover samlingen...? Det vil også holde bedre tæt. :)

Måske lidt kluntet, men det sikrer en bedre overgang mellem forrør/udstødning.

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: tors 24. mar 2016 13:59
af juhl-drengen
Jeg tror dig skam Jesper :-)

Hmm... jeg skal nok lige overveje den... men ideen er da som sådan god nok!

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: tors 21. apr 2016 07:22
af juhl-drengen
Der er sket lidt i Yamaha hjørnet, Rd'en er flyttet indenfor!
og så har jeg været i gang med at modificere styrholderen til undersænkede unbrako skruer + er ved at male diverse sorte dele til fronten så det bliver anstændigt at se på igen :lol:
20160419_002547.jpg
20160419_002547.jpg (338.6 KiB) Vist 12647 gange
Har også fået et sæt sjældne Marzocchi gas støddæmpere! (til en pris så lav jeg ikke engang tør nævne den :lol: ) og så fejler de mekanisk ingenting så de skal bare have kosmetisk kærlighed og et lille service :(y)
13020454_10205798852481284_2090696385_n.jpg
13020454_10205798852481284_2090696385_n.jpg (396.37 KiB) Vist 12647 gange
Og så er cylindrene blevet så nydelige at se på ift. før!... dog ikke uden problemer... da en af pindboltene er knækket i blokken...
Snapchat-2893586893847391547.jpg
Snapchat-2893586893847391547.jpg (87.95 KiB) Vist 12647 gange
Tændingslåsen fik da også lige en tur nu jeg er i gang!
20160415_232109.jpg
20160415_232109.jpg (313.02 KiB) Vist 12647 gange
Og så er der skaffet indmad/samlet 2 komplette PHBG'ere så mangler der bare dysesæt og evt. et nyt sæt filtre så er der potentiel opstart igen snart.

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: ons 11. maj 2016 21:34
af juhl-drengen
Jeg har valgt at gå tilbage til det normale m-styr, da jeg efter at have prøvet sidestillingen med det andet Cafe styr nåede frem til simpelthen var for ubehageligt når sædet var så højt som det var :(n)

Men som i nok husker var der simpelthen ikke plads til både cockpit og bremsemaster med M-styret :shock:
Så har taget inspiration i det Carsten (12V) lavede på sin kreidler, så er begyndt at lave nogle forlænger stykker i automat stål der kan svejses i styret, så kunne jeg jo ligeså godt lave nogle Alu styr ender ala. dem der er på de nyere Yamaha MT-03!
20160510_113540.jpg
20160510_113540.jpg (368.6 KiB) Vist 12528 gange
20160511_151308.jpg
20160511_151308.jpg (275.79 KiB) Vist 12528 gange

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: tors 12. maj 2016 00:04
af 12V
Ser cool ud, glæder mig til næste update!

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1981

: man 11. jul 2016 22:25
af juhl-drengen
20160710_023959.jpg
20160710_023959.jpg (327.82 KiB) Vist 12230 gange
20160710_023608.jpg
20160710_023608.jpg (352.88 KiB) Vist 12230 gange
20160708_193751.jpg
20160708_193751.jpg (297.63 KiB) Vist 12230 gange

Update tid! Jeg har sammen med en anden entusiast fjernet de 2 knækkede pindbolte der var i motoren (LANGTFRA nem opgave). så kan begynde at samle og sætte tilbage i stellet når de sidste motor stumper er malet og pakningssæt er kommet :mrgreen:

Men har desuden fået malet fælgene hvide, købt slanger og bestilt et sæt Metzeler ME22 dæk (3.00x18 og 90/90x18) så stellet kan blive rullende igen.. :rocks

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1981

: tirs 12. jul 2016 08:23
af claus olieklud
hej Juhl... det ser bare godt ud med de hjul, jeg tror det er samme model som jeg har på min ene Yamaha, de kommer fra en RD 50, men samme model er vist brugt til flere modeller af RD ( 50-80-125 ccm )

du må da gerne komme lidt nærmere hvordan i fik fjernet resterne af de gamle pindbolte ?

hilsen olieklud

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1981

: tirs 12. jul 2016 16:47
af Poul-Erik A.
Ja, det er som regel vanskelig at udbore knækkede bolte... ;-)

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1981

: tirs 12. jul 2016 20:11
af juhl-drengen
claus olieklud skrev:hej Juhl... det ser bare godt ud med de hjul, jeg tror det er samme model som jeg har på min ene Yamaha, de kommer fra en RD 50, men samme model er vist brugt til flere modeller af RD ( 50-80-125 ccm )

du må da gerne komme lidt nærmere hvordan i fik fjernet resterne af de gamle pindbolte ?

hilsen olieklud
De er ens på 50-80cc (undtagen LC modellerne), på 125cc er bolt afstand på både for og bagtandhjul anderledes, baghjulet er 15mm aksel i stedet og monteringen til tandhjulet er gummi dæmpet med integreret gummi på samme måde som nogle nye motorcykler dertil kommer af en af sikrings metoderne til bagtandhjulet er en meget stor låsering der holde den fast på hjulet :)

Ved den mest vanskelige prøvede vi mange gange med møtrikker af diverse størrelser vi tig svejsede på uden held, vi prøvede også at fræse lidt i kanten for at kunne komme bedre til den (ligeledes uden held) vi opgav til sidst og spændte den op i søjlebore maskinen efter alle kunstens regler og borede den ud lidt efter lidt, ved nummer to svejsede vi bare nogle møtrikker på indtil en af den til sidst gav muligheden for at den kunne ligeså stille lirkes frem og tilbage i gevindet og til sidst komme af :)