Yamaha RD 125 DX twin 1981

Diskussion og fremvisning af motorcykler, crossere og lign.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Nej det er jeg nemlig ikke ;-) har oplevet effekt forøgelsen bare med 2 scooter potter i stedet, næsten alt man kan smække på fremfor de originale giver liv i maskinen! :)

Uh! fin maskine! hvis jeg endelig skulle have haft noget andet end RD'eren så ville jeg ikke have brokket mig over sådan en :-)

Hvilken type forbremse sad på Suzukien? RDeren har jo en fs1 DX bremse fra den nyere model som er 1 stemplet uden glidere.. bremseklodserne er fine, og jeg har selv renoveret og udluftet systemet så der bør ikke være nogen ko på isen der, bremseskiven er slidt som eneste ting at komme efter.. har tænkt på en 2 stemplet Suzuki gsx 1100f kaliber, den har ikke kæmpe store stempler men ret store bremseklodser så der kan jeg (måske) komme udenom at skifte bremsemaster.. :-)

Ja jeg har styr på alle slags svejsning efter at have brugt alle mine teenage år i huset hos en smed, og at have 2 grundforløb :-)
Planen er enten CO2 eller Gas/Ilt :) Og for at klippe stykkerne ud tænker jeg på at lime skabelonerne på pladen med en normal lim stift så jeg tydelig kan se hvad jeg skal klippe efter :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Så fik jeg taget "dagsrejsen" i biltema efter plade til udstødning og motor maling i den originale mat sorte farve så motoren kan blive lidt mindre trist at kigge på
Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af kreidlerhansen »

Klip gerne lidt "udenfor" stregerne til keglerne. En smule overlap kan hjælpe ved nogle samlinger, og hvis du har adgang til en båndpudser, kan de blive helt perfekte ad den vej.

Jeg fandt det noget lettere at klippe pladen, når den blev varmet en smule op. Bare godt og vel håndlun, så hjælper det meget på at krænge saksen rundet ved de mest krumme kegler.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Har adgang til båndpudser ;-)
så skal jeg nok gøre det :-)

håndvarm? hvad er det 40-50 grader eller?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis du kan håndtere 50 grader, så prøv endelig. ;) Det er svært at klippe, hvis man ikke kan røre ved emnet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Lige for at drille dig lidt.. mener faktisk engang du sagde 50 grader var håndvarm i forbindelse med en temperatur måling af en/et cylinder/topstykke ;-)

Men jeg retter det til at det må være 20-30 grader så, er det bare at give det en tur med varme pistolen?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af claus olieklud »

hej... jeg ville da gerne høre lidt mere om det med at opvarme metallet - jeg vil ummidbart mene at man skulle varme det op til 400-500 grader c for at kunne mærke at det blev blødere... jeg kan slet ikke se hvad forskellen er på om det er 20, 50 eller 100 grader c ?

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Ja jeg vil også gerne høre lidt mere detaljeret om det :-)


Nå men har for resten fået bestilt et sæt forgaffel pakdåser :D

Og så har jeg Netop lige bestilt det her nye(brugte) "giuliari" sæde til 800 kr, må ærligt indrømme jeg lige skulle synke en klump da jeg skulle trykke på betalings knappen :shock: (ja ja ja, jeg ved hvad i andre betaler for original sæder, men jeg er ikke jer, plejer at være meget handlende og meget nærrig hvilket for resten fungerer forfærdeligt sammen med at være grundig)

En ting mere skal jeg have bestilt lidt ved Jmpb Parts senere og efter at have regnet lidt på det så kan det ikke svare sig at skulle købe ny grunder, maling og klarlak fra Montana, ift. at bestille grunder/lak når jeg alligevel skal bestille ved jmpb og har 1 liter motip klarlak stående på hylden :)
og så tager Yamaha'en altså en farveskift, den bliver ral 9006 sølv i stedet da jeg egentlig efter nærmere eftertanke aldrig har haft en sølvfarvet "knallert" og det er en dejlig neutral farve :wink:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

må hellere lige få billedet af sædet med...

Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af kreidlerhansen »

Det kan godt være mine følsomme pianofingre, som bedre kan mærke forskel. Jeg er mærkbart mindre træt i underarmen ved sjette kegle, når pladen er ~40 grader ift. ~15 grader.
Det er således en subjektiv iagttagelse fra en vatarm.

50 grader er "godt og vel håndlun"; Dvs. ubehag efter et par sekunder eller ti, og så kan man tillade sig at køre.
"Håndlun", og dermed "håndterbar", vil være 40-45 grader, afhængigt af hvor følsomt skind man har å æ naller.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Må jo forsøge og se om jeg kan af/bekræfte din påstand ;)

tuché!
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af knallert »

når vi beabejdede aluminium var det en fast regel at lune det..for at undgå revner..når man valsede/pressed eller bukkede..det var på havnesmedien for 20 år siden..alt bliver stift i kulden...undtagen ,,,hnmmmmmm
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... jeg er helt enig med hensyn til opvarmning for ikke at få stive fingre... fx har jeg idag startet på 2 mellemstore turbodiesel motore som skal havde ordnet kølesystem, her startede jeg da også med at delvis opvarme begge motorer, så er det mere behageligt at sidde på dem, desuden er det langt nemmere at ramme gevind når fingerne ikke fryser.

desuden er jeg helt sikker på at et stykke jern er blødere ved 50 grader end 20 grader, men jeg tror forskellen er så lille at den ikke er målebar med alm udstyr - det svarer jo til at sige at bulen i bilen bliver mindre hvis du kører ind i en lygtepæl om vinteren end om sommeren ( mærkelig sammenligning ikk`? )

bare kom igang juhl - vi vil se hjemmelavet effektpotter

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Du kommer ikke til kun at se hjemmelavede effekt potter claus, men den mest specielle luftkølede RD du nogensinde har set i danmark ;-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Far fået flere stumper! :D

Nr. 1 er et par Merdia spejle jeg fik for en slik i kinaland, hvad der så viste sig da jeg var nysgerrig nok til at pille klistermærkerne af var at det var om-mærkede KOSO spejle så jeg fik vist et spejlsæt i fornuftig kvalitet til en 3. del af normal prisen hos kina mand :)

Nr. 2 har desuden fået mit sæde hjem, og udfra produktions datoen er det vist meget tidstypisk opgradering

Nr. 3 lidt nyt benzinslange + karb. rep. sæt hvor jeg valgte at polere spjældende da de ikke havde en særlig glat/overbevisende finish


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Har fået fingrene i en anden bremse master der løser (i teorien) et par af mine hovedpiner! :tuba

Lidt historie(nogen skal holde liv i forummet jo andet end spørge emner)
Sad på ebajeren og kukkelurede efter en bremsemaster der sad bedre end den originale gør med M-styret da den rammer imod ved omdrejningstælleren ...
Jeg faldt ved et rent tilfælde over en NISSIN 1/2 fra en Yamaha XV250 (i gedebukke form næsten ligesom den oliekluden solgte til ruseng i 14mm)
der var 1 minut tilbage af auktionen så måtte give beskrivelsen et hurtigt kig, og den fortalte desværre ikke meget.. så måtte gå fra fornemmelsen på at den var i rimelig pæn original lak og uden gulnet glas.. billederne gav ikke engang indtryk af om den var komplet.. så smed et bud 10 sekunder inden auktionen sluttede og fik den så for mindsteprisen 31 kr!... :shock: Nå så måtte jeg skrive til sælgeren og spørge lidt ind til standen på skidtet, den manglede hvad man kunne se den manglede, men derudover komplet, stemplet kører efter sigende fint og den kommer fra en maskine der har kørt forholdvis få km og så fik jeg fragprisen så total prisen havnede på 100 kr for en original del i rimelig pæn og funktionel stand :dust

Billede

Billede

Nå lad os så få lidt sjove tekniske data på bordet! (know you want it :twisted: )

Jeg har prøvet at læse op på videnskaben at parre bremsemaster og kaliber og håber at jeg har fattet det korrekt så ret mig endelig hvis det er!

Ved en 1 stemplet bremsekaliber bør der gerne være et forhold på 12:1 - 14:1
Hvad jeg har regnet mig frem til ved den gamle og nye bremsemaster ift. den originale kaliber er følgende:
NISSIN 5/8: 6:1 (hvilket i teorien skulle give meget ON/OFF følelse, og svagere bremsekraft som kræver flere finger kræfter hvilket måske er fint til bane kørsel men ikke dagligdags kørsel)
NISSIN 1/2: 9:1 (okay er måske kun 75% af vejen ift. det teoretiske ideal, men der er lidt mere bremsekraft, fordelt over et lidt større bevægelses område for bremsegrebet, men det skulle vist passe rimelig godt til en lettere aggressiv kørestil på gaden har jeg hørt.. bedre er det ihvertilfald!)

Dog falder forholdende for NISSIN 1/2 cylinderen fint ind ved de fleste små/mellem store 2-4 stemplede kalibere hvis det går helt galt, og får jeg nogensinde lyst til at opgradere koblingen til hydraulisk som en del af RD folkene allerede har gjort så er det en "identisk" NISSIN 1/2 der sidder i venstre side på mange større japanske motorcykler fra midt 80erne til start 90erne :lol: og så skriger den vel ikke ombygning helvede til himlen til syn med Yamaha logo og identiske bremsehåndtag som en master fra en nyere motorcykel ville gøre f.eks


NÅ emneskiiiift! har også givet en af de to PHBG 21 en tur i "vaskehallen" en omgang toilet rens fortyndet med vand efter at vaske den værste skidt af har fået karburatoren til at se nogenlunde præsentabel ud igen :(y) skal bare lige have fundet noget metal der passer med diameteren til vacuum/olie studserne så jeg kan få blændet dem af :oops:

Billede


Ang. farve har jeg IGEN IGEN IGEN tænkt på nye farver og på tænker nu noget ala. en vin/bordeaux agtig rød... lidt ala. BMW Canyon Rot :rocks

Billede

Men mon ikke bare jeg skal til at holde mund med farver indtil der faktisk er maling på tanken :oops: om end det ville passe bedre til sædet end skrig rødt, sort, sølv osv.


Har desuden bestilt lidt blandet snolder af små tings slagsen hjem fra kina da ali Express hold 11/11 udsalg bla. klistermærker, benzin filtre, fælg kant bånd, benzin filtre osv. :lol:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Puha! det er da længere tid siden jeg har opdateret RD tråden end jeg troede :oops: udover lidt adskillelse og klargøring af diverse ting til lakering så er det tilgengæld heller ikke sket det store (mest at jeg simpelthen ikke har været nok oppe på værkstedet..) :(n)

Nå men i dag i middags pausen fik jeg da lavet 2 flancer til Lyddæmperne og skal snart have lavet stinger piben + klippet/svejset keglerne til udstødningerne(når jeg liiige får taget mig sammen til at punge de 70 kr ud til en pladetang)
20160310_204655.jpg
20160310_204655.jpg (316.83 KiB) Vist 12404 gange
Og så har jeg fået et (ifølge sælgeren) brugt styr hjem, som der ingen brugsmærker er på overhovedet...
Det har en lidt mere Cafe Racer'ish stilling ift. det normale M-styr og så løser det plads problemet jeg havde med det normale m-styr/cockpittet hvor det simpelthen gik imod, men da der er 5 cm ekstra imellem "U'et" så er det ikke længere et problem :(y) og så hvis jeg havde glemt at sige det, så har jeg fået beslaget til bremsemasteren :lol:
20160310_213852.jpg
20160310_213852.jpg (352.78 KiB) Vist 12404 gange
20160306_224256.jpg
20160306_224256.jpg (387.55 KiB) Vist 12404 gange
Skal egentlig bare have lakeret diverse dimser og ellers mere eller mindre bare have samlet da jeg har næsten alt hjemme RD'eren skal bruge udover lidt gejl til at lave kabler, noget til karburator osv. :mrgreen:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af kreidlerhansen »

Godt med en opdatering! :D
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

kreidlerhansen skrev:Godt med en opdatering! :D
Sandt nu er det også lang tid siden sidst :(y)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af wolfe »

troede ikke der var gang i dig mere juhl! :) du har været meget stille!

glæder mig til og se hvordan den ender når den er malet og samlet :(y)

fedt projekt og fed knallert :thunge
Tim C
Besvar

Tilbage til "Motorcykler"