Yamaha RD 125 DX twin 1981

Diskussion og fremvisning af motorcykler, crossere og lign.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Yamaha RD 125 DX twin 1981

Indlæg af juhl-drengen »

Synes lige i skal se min nyeste kærlighed foruden Suzuki projektet, ja faktisk mit kørende projekt :D

Jeg købte den gamle Yamaha af malte39 der siden han købte den bare havde ladet den stå i sin have og havde brugt lidt dele fra den på sin anden RD
Billede

Da jeg købte den kunne den hverken starte(ingen gnist og ingen benzin til cylinderen) og kunne heller ikke skifte gear pga. manglende koblingshåndtag, og hverken bremse på for eller bagbremse og den manglede begge luftfiltre derudover er den komplet med alle dele selvom et par enkelte er udskiftet/mangler på billedet
Anyway efter jeg havde brugt 2 dele dage på at slås, bløde, svede og bede så kom der pludselig liv i dyret på 2 spark!

Nå nu kunne den starte (så langt så godt) så fik jeg bestilt et koblingshåndtag hjem fra England og fandt ud af at koblingshåndtaget til 80-81 modellen det såkaldte "dog leg" var en sjældenhed.. men det lykkedes ikke destro mindre at få et uorg. så jeg kunne komme på prøvetur
hold da fast jeg havde skidt i bukserne hvis jeg ikke havde haft hård mave gav den massere gas og fik så meget træk på så få kubik!

Dog gav den tegn på for lille dyse da jeg manglede de org. filtre og erstattede dem med 2 skum power filtre..
nå men ikke desto mindre venter jeg på der kommer 2 dysesæt hjem fra det store udland! (4mm keihin dyser da de org. 4mm teikei er umulige at få fat i og folkene fra aircooled RD Club sagde de var den bedste erstatning på markedet)

Planerne for den lille maskine er simpelthen at få den i perfekt mekanisk orden og derefter tage små opgraderinger / restauration i små skridt (har indtil videre renoveret forbremse kaliberen og venter på dele til bagbremsen)
Senest rettet af juhl-drengen fre 8. jul 2016 21:35, rettet i alt 1 gang.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af knallert »

en rigtig fed maskine....som kan styles som man lyster...et råd er nok at køre et par gode lange ture(når den er dysset ind).
..for at tjekke krumtap pejl kryds.. lejer.og simmeringe..de giver mager blanding..eller olie drikkeri fra gearkassen
.alternativt at adskille motoren af,,og hoved renovere den..med det samme. inden man køre længre ture..gamle 2 taktere mc..har svagheder i simmeringe og lejer.som koster havarier..når man starter et lig op igen..tæring i kryd pindsnålelejer..kan ikke høres før de er ødelæggende..
jeg ville finde en ekstra bike/motor..så der er reservedele.ærgeligt at poste en milion i stellet..og motoren koster2- 8000 at hoved renovere bagefter..
en ekstra motor på e bay koster vel ikke meget..og så har man en form for forsikring..
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af knallert »

mon ikke twin har en anden mening om dette
strynboen på test profil
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af Poul-Erik A. »

Tillykke med denne maskine Kevin og hvis jeg husker ret, var den omtalt i.f.m. en oliepumpe jeg fejlagtig blev tilsendt. Det kan du evt. tænke over, hvis du kommer til at mangle... :-)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af Kim B S »

Hej Juhl.
Tillykke med køretøjet. :(y) Rigtig fed lille maskine du har fået der, jeg glæder mig til at se hvad du kan få ud af den. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Tak skal I have alle sammen, har prøvet en tur på 2 km (i mørke uden baglys, kun langt lys og ingen bagbremse..) Men er ret glad for den lille bandit :-)


Jeg har haft for tanken at skifte alle simmerringe
Og den med krydspind nåle lejerne var måske en god idé, især når den kører med så mange omdrejninger!
Ang. Oliepumpe så overvejer jeg at afmontere den gamle(hvis den er der endnu?)

Nå men jeg har da et nemmere mere kortsigtet projekt vinter projekt nu fremfor kun suzukien
Den skal jo sådan set bare have tjekket den gamle krop, lavet nogle små lettere moderniseringer og få pustet lidt livs glæde tilbage! Den har ihvertilfald givet mig meget livs glæde allerede :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Ang. Det mekaniske så skal den på sigt Tunes med portede cylindre, større karburatorer, osv
Indtil videre får den højkomprimerede topstykker og et sæt fuego ekspansions potter :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Og har glemt prisen fik den for 2300 kr da jeg fortalte briterne prisen var deres reaktion "bloody hell" da de er cult maskiner på højde med fs1 derovre står papkasse projekter til 5.000 kr og opad!!..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Billede
Har fået de sidste dele til bagbremsen hjem fra det store udland, så kan jeg få kigget på den og justeret! og ja lidt benzin slange da den nuværende er lettere muggen.. :shock:

Dog kan jeg ikke køre på maskinen for tiden da jeg venter på jeg får to dysesæt hjem så den kan blive dysset op.. så må jeg leve med at jeg ikke kan køre på den (Savner det ellers!!) hellere det end at den laver en sætter :(n)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af knallert »

du kan jo justere i modstanden i indsugeningen.
.det er ikke optimalt for max ydelse.
.men kan give en god daglig kørsel..min Honda 500 kørte med tape på 1/3 af pods filteret..så passede blandingen...men den skal self dysses ind efter et sæt rene åbne filtre/filter kasse.. før eller senere..
strynboen på test profil
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Har ikke travlt med den, så venter som en lille artig dreng op til jul på at mine dysesæt kommer hjem så jeg kan få den trimmet ind :-)
men det var da en fornuftig ide til en anden gang :-))
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Men fik da ordnet bagbremsen efter lidt banden og svovlen, og skiftet benzin slangerne :-)

Når det er iorden med dyseriet og et par længere ture skal jeg have en kig på tanksættet og sædebetrækket + styr

Får lavet et sæt som dette til tanken og et sæt der står RD 125 TWIN på til sideskjoldende Billede
Men ved endnu ikke med hvilken farve de skal være ej heller farven på malingen, gode ideer er mere end velkomne
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Har i dag fået anskaffet/monteret et M-styr i stedet for cross styret (noget af et facelift)
Derudover har jeg afmonteret tanksættet, olie beholderen, batteriholderen, er begyndt at slibe tanken ned for lakering det bliver en ganske normal højglans sort med røde stafferinger magen til dem i tidligere indlæg, hvide fælge og så ved jeg ikke om stellet bliver sort, rødt eller alu farvet når det engang skal males, der er dog lange udsigter

Har også løst mit personlige mysterium med hvorfor sædet/tanken stod skævt.. det ene forreste tankgummi var mørnet op og det andet manglede simepelhen!! :o

Har desuden haft en snak med WEMOTO i England, de får skrædder syet deres sædebetræk hos en lokal skrædder/saddelmager til en pris på ca. 300 kr og NU kommer det sjove! det fås i valgfri farve! så har aftalt at få lavet et i RØDT ligesom de gamle anderøvssæder som bla. moto leoni forhandlede!! :rocks :rocks :rocks :rocks :rocks :thunge
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af 12V »

Du må lige dele dine erfaringer med wemoto betrækket, har ofte luret på dem, vildt billige priser!
Spændende at følge projektet :-)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Det skal jeg da gøre! :-)

Godt at høre! For den er spændende at lave på :-)

Har opdaget noget sjovt, under tanken er der 2 studser en i hver side udover benzin tanken hvor der løber et stykke slange imellem, det forhindrer at der fanges benzin i den ene side af tanken som vi alle jo godt kender det! :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af knallert »

..puch Monza har altid haft det...men puch er jo altid foran med smarte ting
strynboen på test profil
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Er det ikke også dem der har selvcentrerende bremser?

Suzuki RG er også født med noget lignende (der går en slange fra hver side af tanken og mødes på benzin hanen der sidder på stellet)

Har lige været i biltema og hentet alt hvad jeg skal bruge for at strikke et nyt batteri ledningsnet sammen samt et nyt batteri dog kun på 5ah i modsætning til det originale 5.5ah men kører uden blinklys så satser på det er godt nok, alle på 6-7ah var brede til batteri kassen :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af knallert »

på min dt..havde jeg et 4,5 ah 6v..det var dog i underkanten.ofte var blinklysene langsomme..kan du ikke sætte 2- 4 ah 6 volt ( 60 kr stk i rs parts) ved siden af hinanden..de er smalle..men hvis det kun er til frigear indikator og bremselys/pos lys..er krævet..men behøver ikke at kunne fungere i flere timer...så mon ikke dit 5 ah er fint nok..
blinklys er ellers en vigtig sikkerheds faktor...rart at se hvor folk vil køre hen...men vil heller ikke have det på min mz..den er født uden
strynboen på test profil
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

RD'eren er født med, og synes det ser så træls ud.
Har kigget på en anden forlygte som kan fåes med indbyggede orange/gule LED blink, så måske jeg vælger at montere et andet blinkrelæ og LED blink bagi, LED er jo ikke så strøm krævende så vtvivler selv lidt på det vil gøre nogen forskel i det tilfælde
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Omtalte forlygte, som sagt kan er der en række LED i hver side hvor den fåes i orange eller i blålig som enten "Angeleye" eller blink
Billede

Et lille billede af dagens indkøb:

Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Motorcykler"