Side 1 af 7

Yamaha RD 125 DX twin 1981

: tors 3. sep 2015 19:03
af juhl-drengen
Synes lige i skal se min nyeste kærlighed foruden Suzuki projektet, ja faktisk mit kørende projekt :D

Jeg købte den gamle Yamaha af malte39 der siden han købte den bare havde ladet den stå i sin have og havde brugt lidt dele fra den på sin anden RD
Billede

Da jeg købte den kunne den hverken starte(ingen gnist og ingen benzin til cylinderen) og kunne heller ikke skifte gear pga. manglende koblingshåndtag, og hverken bremse på for eller bagbremse og den manglede begge luftfiltre derudover er den komplet med alle dele selvom et par enkelte er udskiftet/mangler på billedet
Anyway efter jeg havde brugt 2 dele dage på at slås, bløde, svede og bede så kom der pludselig liv i dyret på 2 spark!

Nå nu kunne den starte (så langt så godt) så fik jeg bestilt et koblingshåndtag hjem fra England og fandt ud af at koblingshåndtaget til 80-81 modellen det såkaldte "dog leg" var en sjældenhed.. men det lykkedes ikke destro mindre at få et uorg. så jeg kunne komme på prøvetur
hold da fast jeg havde skidt i bukserne hvis jeg ikke havde haft hård mave gav den massere gas og fik så meget træk på så få kubik!

Dog gav den tegn på for lille dyse da jeg manglede de org. filtre og erstattede dem med 2 skum power filtre..
nå men ikke desto mindre venter jeg på der kommer 2 dysesæt hjem fra det store udland! (4mm keihin dyser da de org. 4mm teikei er umulige at få fat i og folkene fra aircooled RD Club sagde de var den bedste erstatning på markedet)

Planerne for den lille maskine er simpelthen at få den i perfekt mekanisk orden og derefter tage små opgraderinger / restauration i små skridt (har indtil videre renoveret forbremse kaliberen og venter på dele til bagbremsen)

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: tors 3. sep 2015 20:19
af knallert
en rigtig fed maskine....som kan styles som man lyster...et råd er nok at køre et par gode lange ture(når den er dysset ind).
..for at tjekke krumtap pejl kryds.. lejer.og simmeringe..de giver mager blanding..eller olie drikkeri fra gearkassen
.alternativt at adskille motoren af,,og hoved renovere den..med det samme. inden man køre længre ture..gamle 2 taktere mc..har svagheder i simmeringe og lejer.som koster havarier..når man starter et lig op igen..tæring i kryd pindsnålelejer..kan ikke høres før de er ødelæggende..
jeg ville finde en ekstra bike/motor..så der er reservedele.ærgeligt at poste en milion i stellet..og motoren koster2- 8000 at hoved renovere bagefter..
en ekstra motor på e bay koster vel ikke meget..og så har man en form for forsikring..

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: tors 3. sep 2015 20:23
af knallert
mon ikke twin har en anden mening om dette

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: tors 3. sep 2015 20:26
af Poul-Erik A.
Tillykke med denne maskine Kevin og hvis jeg husker ret, var den omtalt i.f.m. en oliepumpe jeg fejlagtig blev tilsendt. Det kan du evt. tænke over, hvis du kommer til at mangle... :-)

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: tors 3. sep 2015 22:27
af Kim B S
Hej Juhl.
Tillykke med køretøjet. :(y) Rigtig fed lille maskine du har fået der, jeg glæder mig til at se hvad du kan få ud af den. :wink:
Hilsen Kim.

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: fre 4. sep 2015 14:38
af juhl-drengen
Tak skal I have alle sammen, har prøvet en tur på 2 km (i mørke uden baglys, kun langt lys og ingen bagbremse..) Men er ret glad for den lille bandit :-)


Jeg har haft for tanken at skifte alle simmerringe
Og den med krydspind nåle lejerne var måske en god idé, især når den kører med så mange omdrejninger!
Ang. Oliepumpe så overvejer jeg at afmontere den gamle(hvis den er der endnu?)

Nå men jeg har da et nemmere mere kortsigtet projekt vinter projekt nu fremfor kun suzukien
Den skal jo sådan set bare have tjekket den gamle krop, lavet nogle små lettere moderniseringer og få pustet lidt livs glæde tilbage! Den har ihvertilfald givet mig meget livs glæde allerede :-)

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: fre 4. sep 2015 14:40
af juhl-drengen
Ang. Det mekaniske så skal den på sigt Tunes med portede cylindre, større karburatorer, osv
Indtil videre får den højkomprimerede topstykker og et sæt fuego ekspansions potter :-)

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: fre 4. sep 2015 14:43
af juhl-drengen
Og har glemt prisen fik den for 2300 kr da jeg fortalte briterne prisen var deres reaktion "bloody hell" da de er cult maskiner på højde med fs1 derovre står papkasse projekter til 5.000 kr og opad!!..

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: man 7. sep 2015 15:30
af juhl-drengen
Billede
Har fået de sidste dele til bagbremsen hjem fra det store udland, så kan jeg få kigget på den og justeret! og ja lidt benzin slange da den nuværende er lettere muggen.. :shock:

Dog kan jeg ikke køre på maskinen for tiden da jeg venter på jeg får to dysesæt hjem så den kan blive dysset op.. så må jeg leve med at jeg ikke kan køre på den (Savner det ellers!!) hellere det end at den laver en sætter :(n)

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: lør 12. sep 2015 00:12
af knallert
du kan jo justere i modstanden i indsugeningen.
.det er ikke optimalt for max ydelse.
.men kan give en god daglig kørsel..min Honda 500 kørte med tape på 1/3 af pods filteret..så passede blandingen...men den skal self dysses ind efter et sæt rene åbne filtre/filter kasse.. før eller senere..

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: lør 12. sep 2015 00:41
af juhl-drengen
Har ikke travlt med den, så venter som en lille artig dreng op til jul på at mine dysesæt kommer hjem så jeg kan få den trimmet ind :-)
men det var da en fornuftig ide til en anden gang :-))

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: lør 12. sep 2015 00:45
af juhl-drengen
Men fik da ordnet bagbremsen efter lidt banden og svovlen, og skiftet benzin slangerne :-)

Når det er iorden med dyseriet og et par længere ture skal jeg have en kig på tanksættet og sædebetrækket + styr

Får lavet et sæt som dette til tanken og et sæt der står RD 125 TWIN på til sideskjoldende Billede
Men ved endnu ikke med hvilken farve de skal være ej heller farven på malingen, gode ideer er mere end velkomne

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: ons 16. sep 2015 00:50
af juhl-drengen
Har i dag fået anskaffet/monteret et M-styr i stedet for cross styret (noget af et facelift)
Derudover har jeg afmonteret tanksættet, olie beholderen, batteriholderen, er begyndt at slibe tanken ned for lakering det bliver en ganske normal højglans sort med røde stafferinger magen til dem i tidligere indlæg, hvide fælge og så ved jeg ikke om stellet bliver sort, rødt eller alu farvet når det engang skal males, der er dog lange udsigter

Har også løst mit personlige mysterium med hvorfor sædet/tanken stod skævt.. det ene forreste tankgummi var mørnet op og det andet manglede simepelhen!! :o

Har desuden haft en snak med WEMOTO i England, de får skrædder syet deres sædebetræk hos en lokal skrædder/saddelmager til en pris på ca. 300 kr og NU kommer det sjove! det fås i valgfri farve! så har aftalt at få lavet et i RØDT ligesom de gamle anderøvssæder som bla. moto leoni forhandlede!! :rocks :rocks :rocks :rocks :rocks :thunge

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: ons 16. sep 2015 07:39
af 12V
Du må lige dele dine erfaringer med wemoto betrækket, har ofte luret på dem, vildt billige priser!
Spændende at følge projektet :-)

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: ons 16. sep 2015 12:23
af juhl-drengen
Det skal jeg da gøre! :-)

Godt at høre! For den er spændende at lave på :-)

Har opdaget noget sjovt, under tanken er der 2 studser en i hver side udover benzin tanken hvor der løber et stykke slange imellem, det forhindrer at der fanges benzin i den ene side af tanken som vi alle jo godt kender det! :)

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: ons 16. sep 2015 14:59
af knallert
..puch Monza har altid haft det...men puch er jo altid foran med smarte ting

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: ons 16. sep 2015 16:25
af juhl-drengen
Er det ikke også dem der har selvcentrerende bremser?

Suzuki RG er også født med noget lignende (der går en slange fra hver side af tanken og mødes på benzin hanen der sidder på stellet)

Har lige været i biltema og hentet alt hvad jeg skal bruge for at strikke et nyt batteri ledningsnet sammen samt et nyt batteri dog kun på 5ah i modsætning til det originale 5.5ah men kører uden blinklys så satser på det er godt nok, alle på 6-7ah var brede til batteri kassen :-)

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: ons 16. sep 2015 19:42
af knallert
på min dt..havde jeg et 4,5 ah 6v..det var dog i underkanten.ofte var blinklysene langsomme..kan du ikke sætte 2- 4 ah 6 volt ( 60 kr stk i rs parts) ved siden af hinanden..de er smalle..men hvis det kun er til frigear indikator og bremselys/pos lys..er krævet..men behøver ikke at kunne fungere i flere timer...så mon ikke dit 5 ah er fint nok..
blinklys er ellers en vigtig sikkerheds faktor...rart at se hvor folk vil køre hen...men vil heller ikke have det på min mz..den er født uden

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: ons 16. sep 2015 19:58
af juhl-drengen
RD'eren er født med, og synes det ser så træls ud.
Har kigget på en anden forlygte som kan fåes med indbyggede orange/gule LED blink, så måske jeg vælger at montere et andet blinkrelæ og LED blink bagi, LED er jo ikke så strøm krævende så vtvivler selv lidt på det vil gøre nogen forskel i det tilfælde

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

: ons 16. sep 2015 20:11
af juhl-drengen
Omtalte forlygte, som sagt kan er der en række LED i hver side hvor den fåes i orange eller i blålig som enten "Angeleye" eller blink
Billede

Et lille billede af dagens indkøb:

Billede