Yamaha RD 125 DX twin 1981

Diskussion og fremvisning af motorcykler, crossere og lign.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Fuld gang i male kabinen :rocks
den Chili røde Montana maling er for lækker! og nok det bedste spraymaling jeg har prøvet i den prisklasse :bravo håber holdbarheden er ligeså god som jeg forventer :D
Plastgrunderen er ligeledes Montana
Billede

og så er der tanken som dog nok skal have en lille mellem slibning med noget vådslige papir for at være perfekt til lakken :-)
det er Montana metal grunder ovenpå Plastic Padding filler/primer begge virker skam meget nemme at arbejde med/holdbare :mrgreen:
Billede

har endelig fået lavet special lavede stafferinger som er mere ny modens og lettere retro uden at skrige uoriginalitet til himlen hvis man ikke ved det (de er cooooool!) der er et sæt i samme skrifttype til tanken, dog hvor der kun står RD :wink:

Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af claus olieklud »

hejsa der... der er godt nok kommet fart på dig juhl - med den fart bliver du sku da klar inden jul

meget fint med klistermærker og sådan... og ja - selv spraymaling kan blive ret godt, jeg bruger altid benzinfast klarlak til det hele, også ting der ikke kan komme i kontakt med benzin, det er nemligt stærkt og tåler både olie & kemikalier... jeg bruger den der hedder metalsealer fra fx. jem & fix, xl og sådan, den er lidt dyr idet den koster godt 100 kr, men jeg syntes den er pengene værd... jeg har ikke oplevet noget den ikke arbejder sammen med.

jeg kan næsten regne ud at du ikke har adgang til rigtig 2 komp. sprøjtelak og pulverlak længere ? ellers ville du jo nok ikke stå med 1 komp. spraydåser.

jeg bruger selv det hele, både pensel, rulle, trykluft og spray - fornøjelsen er at gøre det selv selv

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Haha! bare den er klar til foråret, tager tingene på maskinen som jeg lige lyster :-)
Tanken får 2K motip klarlak som netop er benzin og kemikalie fast og meget stærkt!, men sideskjolde/forskærm "Nøjes" jeg med motips normale klarlak som er kendt for at være rimelig benzin fast :-), men metal sealeren ser da billig ud ift. motips som koster mellem 70-130 kr per 200ml... hvilken spraymaling bruger du den på? syntetisk, akryl eller vandbaseret?.

Ikke i min hverdag længere desværre... men har som sagt et lille sprøjte værksted oppe på værkstedet hvor jeg har kompressor, alverdens malergrej osv, så hvis jeg gad poste pengene i den rigtige maling så kunne det sagtens lade sig gøre, dog er Montana en meget god spraymaling til en lav pris (koster det samme som plasti kote f.eks men er mere holdbar og meget mere lækker at male med) så ift. de krav jeg sætter til RD'eren som en brugs maskine/legetøj og ikke et "fremvisnings stykke" så er det vist fint :-)

puha pensel/rulle er noget jeg er opdraget med at man bruger på lak skader på skibe/offshore ting og svejsninger/svært tingængelige kanter! :D

men ja der er klart en fornøjelse i at gøre det selv, Malte fik et helt hjerteanfald over resultatet jeg havde opnået med spraymalingen ;-)

Ang. malergrej så går jeg og grunder/spartler/sliber,malte's Vauxhall Ventora 3.3 fra 1968 (og lakerer alle små delene) alt sammen med det "rigtige" værktøj :-) den skal indenfor de næste 2 måneder ind til et malerfirma hvor jeg kender chefen godt personligt og blive lakeret metallic lilla (han vipper mellem crazy plum som er samme som Dodge challenger/Plymouth hemi cuda kører med og så BMW techno violet som BMW M3 findes med)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... jammen fx min evig grønne yamaha tank der blev det brugt oven på vandbaseret, men for det meste er det oven på alm akryl spraymaling... på min kreidler blev det faktisk nogle steder brugt oven på noget som jeg mener er alkyd oliemaling, det er noget jeg køber som motormaling i små bøtter og kan fortyndes med terpentin, derfor mener jeg det er alkyd... det syntetiske kender jeg ikke, eller det vil sige at det gør jeg nok aligevel, fordi mon ikke 2 komponent polyethan går under en syntetisk maling ? det laver ihvertfald færdigt arbejde uden brug af klarlak, og er desuden nok det stærkeste jeg kender til.

jeg kan se du bruger 2k klarlak, det er helt sikkert bedre end metalsealeren som er 1k, sikkert også derfor den er noget dyrere - jeg tror jeg fremadrettet vil overveje at prøve med den 2k klarlak du beskriver, ihvertfald når det gælder benzintanke... dog syntes jeg metalsealeren knalder af til en rigtig hård overflade over tid, en overflade der er værd at polere på... total udhærdning tager meget længere tid end man lige tror med 1k, jeg fristes til at sige et halvt år.

måske du skulle kaste et par billeder op at det du laver for malte ? vi skal jo holde gang i værksteds tråden

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Staves det ikke polyurethan? nå nu bliver jeg til en grammatik nazist... back to topic!

Mit Montana er syntetisk, kan være jeg lige giver kanten af et af side skjoldende et skud med 2K malingen og ser hvad der sker :-)

Apropos motor maling har jeg været inde og læse formlerne for motor maling og bremsekaliber maling... det er faktisk det samme hvor det eneste der varierer er blandingsforhold på nogle få ting som er det der gør motormalingen kan klare 10 grader ekstra cirka... til gengæld koster motor maling ofte 50% mere hvis det er en fornuftig kvalitet... (ved 2 komponent motor/kaliber maling er eneste forskel ofte blandings forholdet på hærderen og selve malingen)

det var da noget af en hærdetid :o men ja det kræver vel lidt ekstra når det "bare" er 1K :-)

Det skal jeg da nok gøre, der er i hver tilfald nok at vise, for bilen har en rimelig solid bund og solide skærme meen.. resten er så fuld af mindre/større rusthuller alle de mest mærkelige steder! så de typiske småtteri buler..
man kan se bilen er blevet om lakeret på et tidspunkt nok enten med spraymaling eller 1k sprøjtemaling, for når man sliber i det ryger det øverste lag maling af MEGET nemt, mens malingen fra 60'erne bider fast som bare ind i h*lvede det er virkelig fra dengang at malerne ikke nåede at blive 60 :o... men men men... vi har faktisk snakket med den 2. ejer af bilen som bekræftede at hvad der stod på speedometeret passer (nogle og 70 tusinde og vi har faktisk skaffet en hel motor mere med automat gear der kun har gået 110.000 også selvom det er en meget sjælden bil i danmark og ja i verden generelt) han kunne fortælle os lidt om bilens historie inden og efter ham, men de historier gemmer jeg til værksteds tråden :wink:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Syntes lige jeg ville remse dagens indkøbsliste til projektet op:

1 stk. 60cm Bremseslange (den originale er omkring 75 så det er for langt til M-styret ift. kanin øre styret)
2 stk. Røde LED pære BA9s 4W med spredningslinse(tror jeg det hedder)
2 stk. Motip Klarlak
1 stk. Tank Oil mix ratio 1:50 klistermærke (Har trods alt afmonteret Autolube systemet)
1 stk. Putoline forgaffel olie 500 Ml SAE 20 (lidt hårdere end den originale)
2 stk. Original Yamaha forreste tank gummi
+ diverse forbrugsvarer/ting til kims bravo samt merchandise varer
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Billede

Så skal der dælme laves RD i weekenden! :thunge
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Jaa... i dag havde jeg en af "DE" dage.... som satte en effektiv klods i hjulet mht. lakerings projektet...
Jeg startede med at give det bagerste tankbeslag en hurtig tur med klarlakken for at se hvordan klarlakken samarbejdede med farven/grunderen, efter at have ventet 10 minutter intet negativt skete der, besluttede så for at lakere det ene sideskjold de første 5 minutter efter ingen problemer, så angreb jeg da tanken med klarlakken med det resultat da jeg var færdig med tanken og kiggede på sideskjoldet fik jeg noget af et chok!.. kiggede så på tanken og kunne lige så tydeligt se en rynke forme sig lige for næsen af mig... så enten skal jeg strippe det for maling og lakere det kun men Montana lak sættet og se hvordan deres klarlak tager benzin, ellers skal jeg omlakere hele sættet i en anden farve fra Motip...

Uanset hvad så tager jeg en lille pause fra tanksættet og kigger lidt mere på de andre ting RD'eren trænger til at få kigget på i stedet..
Så er begyndt at renovere forgaffelen osv. da den er grim som bare fanden og blød som smør.

Billede

Billede


Må ærligt indrømme det krævede lige et par ekstra øl at skylde den udfordring/irritation ned :o..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af 12V »

Det er en af de dage man overvejer ratlook :-(
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af kreidlerhansen »

Argh, hvor træls! :(
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... ja det er skide surt når malingen bobler, især når det går ud over flere ting - jeg har alså også prøvet det flere gange... jeg tror det er opløsningsmiddelet i lakken der angriber malingen, sikkert også derfor der står på bøtten at man enten skal påføre næste lag kort tid efter, eller vente en hel krig.

en ting er malingen er blevet tør og der er gået nogle dage eller måske en uge, men derfor er malingen ikke hærdet - kan man lugte bare de mindste antydninger af noget er nymalet, ja så er man en krig fra gennemhærdet.

nu nævnte jeg tidligere et halvt år - med det mener jeg at det er absolut udhærdet, jeg syntes tydeligt man kan mærke forskel på noget der kun er 30 dage gammelt vs noget man malede sidste år, jeg mærker såment bare efter med en skarp negl.

selv en ny bil der er lakeret med 2k skal man undgå at forsøge at polere det første halve år, sikkert fordi lakken ikke har opnået maximal styrke ( total udhærdning )

de gange jeg har prøvet det du nu oplever, ja da kan man med fordel vaske tingene rene i fortynder, alså hvis man vælger at begynde forfra - bare pak tingene ind i nogle store klude fx håndklæder, ned i en klar affaldssæk & overhæld med fortynder - bagefter kan man med en pensel vaske de sidste rester af så man igen står med det rene jern.

du har min personlige tilladelse til at drikke alle de bejer du vil hele weekenden, du må også gerne ryge hash - problemet er bare at der går så meget tid med det at du ikke når at lave forgaflen... hmm - personligt stopper jeg mine ærgelser med 3 liter grøn urte the dagligt - det er billigt og så smager det godt.

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Ja Total udhærdning kan tage tid... frygter dog at det er pga. det kemiske det er gået galt den her gang (syntetisk maling & grunder + akryl baseret klarlak er nok ikke stor favoritter af hinanden)

ang. det med polering/hærdning, det meste lak står det en udhærdnings tid på et par dage i databladet, MEN jeg ved at ofte ved offshore lakker f.eks kan man tage en spartel og skralle lakken af selvom den er en uge over udhærdnings tiden, men prøver man efter et par måneder er det holdbart som ku det være løgn!.

Jeg savner noget 2K lak! :o...


Altså med ideen ved fortynder sparer jeg nok en del bajer meeen, kan ved tanken også bare gå til angreb med en stål børste på en vinkelsliber evt. :)


Ang. forgaffelben, væddede med et par kammerater om jeg fik en 10 er af dem hver hvis jeg kunne adskille forgaffelen ned til mindste stump inden vi tog hjem fra værkstedet (omkring 30 minutter i alt) og jeg kom hjem 20 kr rigere og en adskilt forgaffel stod klar i hjørnet :P
nå men nok om det, tænker på at "børste" forgaffelbenet og give det klarlak som jeg tror det var originalt på denne maskine, men hvordan griber jeg lige børstningen an?? er det bare noget korn 120, fjerne alle ar/ir og så en tur med korn 400 eller hvordan kommer jeg tættest på?(fs1 1976 havde vist også børstede ben)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af knallert »

hov den forgaffel sae 20...det lyder helt vildt..jeg bruger højest 12 olie..og oftest 10 olie ...eller jeg mixer atf og hydralik olie til en ca sae 12-15..højest...20 olie så bliver forbenene hårde som sten...hvis den er bare lidt som #normale mc#...altså Honda Kawasaki suzuki
strynboen på test profil
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Det originale er SAE 10, malte kører vist nok med SAE 15 i sine ben, men synes stadig de er for bløde, så jeg forsøger mig med SAE 20 tror den rammer omkring den hårdhed jeg ønsker da RD forgaffelen er Aaalt for smør agtig fra fabrikken.. men på tænker at forsøge med at hælde 130 ml i stedet for 160 ml da mere olie i min logik vil give en hårdere gaffel, hvis det er for lidt kan jeg jo bare hælde oveni :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af knallert »

du skal altid hælde korrekt mængde i..aldrig mindre.
.så kommer der luft i olie drossel boringerne...som olien skal presses gennem for dæmpning...hvis der kommer luft gennem vil det blive mere skummet..og dæmpningen dårligere.
..på mine mc..bliver forbenene pludselig ekstrem hårde ved overfyldning...så har aftappet igen..og påfyldt mere presist...men 20 olie duer ikke..
...der er vel en grund til anbefalet mængde og visikotet....og prøv i det mindste det som udgangspunkt..så kan der finjusteres..hvis det ikke er helt godt
strynboen på test profil
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Strynbo: Jeg ser sgu på det :-)

12V/kreidlerhansen: opdagede først jeres kommentarer nu... men ja en af de dage man overvejer rat look! og især træls! :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af kreidlerhansen »

Hælder jeg bare 15ml for meget i hvert gaffelben på Kreidleren, bliver den stenhård og fjedrer næsten ikke. Man skulle tro, der var et åndehul, som blev blokeret.

En tykkere olie er et lidt skidt fix. Så giver det mere mening at øge forspændingen på fjedrene en anelse vha. passende bøsninger.

Så vidt jeg har forstået, er den hårdere følelse en skyggeeffekt af den tykkere olie. Hvad der reelt opstår er en langsommere dæmpning, og så står du med et mismatch mellem fjedre/støddæmper.
Resulatet er, at benene er længere tid om at vende tilbage til neutral-stillingen inden næste stød. Hvis mismatch'et er tilpas stort, bliver det en underlig oplevelse på ujævn belægning.

Det er selvsagt et forsøg værd, uanset hvad. Jeg tror dog ikke, du finder, hvad du søger. Det kan tænkes at et sæt nye fjedre ville være mere passende? Der findes sikkert noget moderne, progressivt stads til en anden cykel, som passer. :-P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Billede

så er der nye stumper i hus

2 stk løfteruller/bobbin's til at bygge bagsvingeren om til brug sammen med pit stand

2 stk lyddæmpere til de hjemmelavede Luc Foekema potter ala. Julle skal bare lige have fat i noget mejeri rør til at lave nye lyddæmper huse

Rør til stinger pibe's

3 stk uoriginale blinklys der sammen med de 2 originale jeg har af samme type gerne skal blive til et fint sæt blink :dust

der burde også gerne komme et sæt "Koso" kopi spejle snart... og egentlig skulle der også være noget 0.7mm karosseri plade meen... ALLE steder havde udsolgt lige af den tykkelse :(n)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af juhl-drengen »

Så er der lavet skabeloner til 2 stk udstødninger, så skal jeg have fikset mig selv noget 0.7mm plade senere i dag :mrgreen:

Billede

Ang. karburatorer, har jeg valgt at skifte dem ud nu fremfor senere, har fundet en dellorto(en ægte) phbg 21mm frem fra kassen og er ude og lede med lys og lygte efter en makker til den, det burde da i teorien give 1-1.5 heste ekstra i sig selv fremfor de 2 x 18mm Teikei og så er de væsentligt nemmere at trimme ind!.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Yamaha RD 125 DX twin 1980

Indlæg af claus olieklud »

hej juhl... nå så nu er du også begyndt at lave effektpotter selv, du er da ikke så kedelig.

jeg vil lige fortælle dig at min første motorcykel var en suzuki GT 125 twin - den var helt original med 2 stk 19 mm kaburator og den gik alså helt fint med det... sådan en suzuki yder 16 hk ved omkring 10000 omdrejninger, det gør at den kan køre mindst 120 kmt.
jeg fik aldrig tunet på den, men jeg var ikke i tvivl om at hvis der var noget der skulle laves om så var det udstødningerne som skulle erstattes af expansionspotter.
jeg vil også lige fortælle dig at jeg absolut ikke havde problemer med bremserne, de virkede fint og effektivt... jeg nævner det ift din oplevelse af dårlig bremseevne, faktisk tror jeg det er fordi din originale forbremse er opslidt eller defekt på en måde, fordi den har helt sikkert kunne bremse fint og effektivt engang.
jeg syntes måske nok det er lidt overkill når du nævner bremser som på R6 eller R1 ( i anden tråd )

nå, men jeg er spændt på at se hvordan du får klippet metalstykkerne ud til potten, også hvordan du får svejset det sammen - har du adgang til tig og forstand på at bruge det ? eller vil du bare bruge co2 med et råt look med synelige svejsesøm ?

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Motorcykler"