Side 1 af 1

Honda CB 750 F2 super sport 1978

: søn 5. jul 2015 13:15
af anj
V__E716.v01.jpg
V__E716.v01.jpg (163.81 KiB) Vist 2032 gange

Lige et billede fra den første tur i år.
Og ja det er en reserve dunk, og ja jeg kørte tør. Så min makker på BMW måtte køre efter benzin

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: man 6. jul 2015 12:45
af Kim B S
Hej Anders.
Suveræn flot klassiks Honda du har der. :(y) :bravo
Hilsen Kim.

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: man 6. jul 2015 17:12
af strynboen
lækker f modell.
.kan se at du har monteret thomaselli lygte holdere...har den selv på min 400 four..ser godt ud..dobbelt stempel caliber er også en god forbedring..min 1978 cbx..har enkelt stempler...det kan mærkes..man skal bremse noget tidelligere..
har du skiftet hele forgaflen??

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: man 6. jul 2015 18:26
af anj
Hej forgaflen er den originale, brensekalibre er fra en 900 boldor og de passer direkte på. Så det gør de nok også på en CBX. og ja de bremser noget bedre end dem med et stempel. Lygte holderne sad på da jeg købte maskinen.

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: tirs 7. jul 2015 15:10
af strynboen
det var ofte når man brugte styrkåbe,,at de orginale holdere røg ud...det ser også meget bedre ud med de blanke gaffelrør..

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: tirs 3. okt 2017 00:02
af anj
Hondaen har alt den tid jeg har haft den brugt lige rigeligt med motor olie. Men egentligt kørt ok. Men på min tur til mosten race day på Djursland udviklede den en lyd der ikke skulle være der. Så nu var det tid at skille den ad for at hvordan det stod til inden i .
IMG_0455.JPG
IMG_0455.JPG (672.25 KiB) Vist 523 gange
IMG_0457.JPG
IMG_0457.JPG (628.4 KiB) Vist 523 gange
IMG_0459.JPG
IMG_0459.JPG (740.72 KiB) Vist 523 gange

Da toppen kom af var det straks tydeligt at et stempel ikke havde det godt
IMG_0460.JPG
IMG_0460.JPG (573.13 KiB) Vist 523 gange
IMG_0461.JPG
IMG_0461.JPG (602.54 KiB) Vist 523 gange
IMG_0462.JPG
IMG_0462.JPG (576.27 KiB) Vist 523 gange

Da cylinder kom af viste det sig at hele øverste ring manglede på det defekte stempel. På to af de andre stempler var der også en knækket stempelring. Kun et stempel havde alle ringe intakte.
Cylinder er for øvrigt boret til Ø65mm hvor standard er 61mm.
Så nu er det jo spændende om jeg kan finde nogle billige stumper

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: tirs 3. okt 2017 07:58
af wolfe
Spændende og følge!
i grunden utroligt den er drejet så meget op i cylinder fra 61-65mm? den må have været utroligt dårlig? :(n)

cylinder har ikke taget skade?

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: tirs 3. okt 2017 10:42
af anj
ja de Ø65 er en del, men det er lavet for at få flere ccm, 836 bliver det til. det er nok faktisk det nemmeste at få nye stempler til idag.
der fås fatisk også stempler i 67mm og i 70mm, men det kræver nye foringer og bearbejdning af cylinder blok for at få plads.
det ser faktisk ikke ud til at cylinder har taget skade, så jeg vil prøve at lave en low cost rep. Så planen er at prøve at finde et brugt stempel af samme type og så nye stempelringe.

måske kunne jeg også finde på at købe et brugt topend set i standard størrelse og så bare montere nye stempelringe, der er nogle billige til salg på ebay.

ellers er det bare at gå all in og købe noget nyt grej
http://www.cyclexchange.net

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: ons 4. okt 2017 21:00
af knallert
det er høj komp stempler..når de er domede..så pas lige på at få målt det hele..da det ikke er standart komponenter du har der..

prøv at gå ind på soch 4 forum..der er alle experter,,også den som køre f modeller...dem med svage topstykker/ventiler/styr..de sorte motore

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: ons 18. okt 2017 17:57
af anj
ja jeg har læst lidt op det, og ja det er den sorte motor, ihvert fald top og cylinder. så det skal være stempler med høj dome for at få kompression til at passe.
sådan nogle ville være fine
stempel.jpg
stempel.jpg (218.24 KiB) Vist 366 gange

de stempler der sad i er jeg faktisk i tvivl om er korrekte. på billedet af det nye stempel ser det ud til at dome er større end på mine.

Med hensyn til ventilstyr, der efter sigende skulle være svage på denne motortype, så ser det fornuftigt ud, så det gør jeg nok ikke noget ved. Der skal dog tilrettes ventil sæder, især på udstødnings ventiler da sædets anlæg mod ventilen er alt for bredt.

men så er det jo heldigt at jeg for adskellige år siden fik sådan et ventil sæde værktøjs sæt forærende

resten af motoren er nu adskilt, den har det egentligt fint med fine lejer kæder osv. blokken skal males sort så det passer med cyklen. Blokken er grå og kommer fra en tidligere årgang i følge motor nr.
file1-2.jpeg
file1-2.jpeg (641.03 KiB) Vist 366 gange
file2-1.jpeg
file2-1.jpeg (578.37 KiB) Vist 366 gange
file-4.jpeg
file-4.jpeg (606.65 KiB) Vist 366 gange

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: ons 18. okt 2017 22:41
af anj
E21A37DE-4798-4807-BFBD-2CEDCD0FBB9C.jpeg
E21A37DE-4798-4807-BFBD-2CEDCD0FBB9C.jpeg (693.81 KiB) Vist 353 gange
E757B0F1-1F95-4B74-9801-4B7A35D2A5FC.jpeg
E757B0F1-1F95-4B74-9801-4B7A35D2A5FC.jpeg (646.22 KiB) Vist 353 gange
8E4195B6-B835-4F94-90F2-5EC2E7B4B619.jpeg
8E4195B6-B835-4F94-90F2-5EC2E7B4B619.jpeg (573.08 KiB) Vist 353 gange

Lige et par billeder mere
Ja Det hele er lidt sort. Det er nok fordi der er brændt lige rigeligt med motorolie

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: tirs 24. okt 2017 00:12
af anj
Har lige målt lidt på cylinder diameter og det er nok ikke helt godt. Især den cylinder hvor stemplet var defekt er ikke god
A3049DB4-C53A-4A00-A5C0-AE2916EB4080.jpeg
A3049DB4-C53A-4A00-A5C0-AE2916EB4080.jpeg (695.16 KiB) Vist 272 gange

Lige der hvor fejlen i stemplet var når stemplet er i top. Har en fordybning på ca 0,1 mm
8770DD20-E1EC-49A2-80B9-862EAC6FD9B8.jpeg
8770DD20-E1EC-49A2-80B9-862EAC6FD9B8.jpeg (553.63 KiB) Vist 272 gange

Cylindre er generelt slidt 2 til 3 hundrededele i toppen. Så de er ikke gode nok til nye stempler

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: tirs 24. okt 2017 11:04
af knallert
det betyder jo ikke så meget..hvis foringerne er for langt udboret.( du ikke kan finde billige stempler)..kan du finde nogle billige brugte foringer..og varme i blokken..og så bore til nye stempler..så det er ingen større udgift..

foringerne bliver helt løse når du varmer blokken hurtigt op...så alu"en udvider sig..mere end støbejern ..

men husk at ventil styrene er super kritisk på disse motore..så vask helt rent..og rens ventil stammen og styret..så det er helt rent,koks frit og oliefrit...når du måler slør..med måleuret mod stammen..
det giver forkert resultat..hvis hulrummer er fyldt med koks og olie..det kan fylde 0,02..eller mere..f motorene har en anden vinkel på ventilerne..som giver hårdere pres på styrene...det var for at montere større ventiler...de måtte ændre vinklen..for at få frigang mellem ventilerne..det gav så dårligere geometri /slitage men mere power..på sohc motoren...så den kunne køre op mod Kawa og suz dohc motore,,men i 1978 var der jo allerede en 750 c-bx dohc..men Honda fortsatte med sohc et år mere..min 550 er også en 78..men med egerhjul og tromlebremser..den blev ikke moderniseret..i stedet kom der en 650...med de lidt mere moderne ting..

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: ons 15. nov 2017 16:29
af anj
så nu er der bestilt nogle brugte stumper i USA
honda dele.jpg
honda dele.jpg (246.09 KiB) Vist 92 gange

Det er cylinder med stempler i standard størrelse + lidt ekstra dele som også trænger.

Den vakse vil påstå at cylinder er forkert da der står 1976, men det er sælger der ikke har styr på hvad der er hvad. Der er tydelige forskelle på F2 cylinder og de tidligere modeller, som kan ses på billeder. Så det er en 1977 - 1978 F2 cylinder, stempler ser også rigtige ud.

Lige lidt ventil snak. Ventilerne i sådan en F2 motor er større end i de tidligere modeller, men de sidder ikke i andre vinkler, ventilsæderne sidder dybere i topstykket og ventilerne er kortere, så det kommer til at passe, vippe arme osv er identisk i alle modeller.
Der er en del skriveri om at ventilstyr problemer skulle være værre i F2 motoren end de tidligere. Men der er også nogle der vil mene at det er lige galt i alle typerne. Jeg tror mest på det sidste.
jeg har også et K model topstykke, og ventil styr i dette er slidt klart mere end i mit F2 topstykke.

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: ons 15. nov 2017 17:09
af knallert
alle f motore har ventil problemer..der er ikke de store forskelle på de sidste årgange..men hvis du skiftede dem..ville de næste 30,000 km være sikret...det er mange km..
..du siger at ventil styrene er kortere..så ventil stammerne ikke har så meget sidestyr..og de så "kæntre"..det kan være en oversættelse fejl at jeg læser det som ændret vinkel på selve ventilstyret..for at få plads til det større ventil sæde..ventilerne sidder så tæt ..at jeg ikke forventede at de kunne få plads til større ventiler..uden at ændre vinklen de sidder i forhold til hinanden..de vil jo overlappe ind i hinanden hvis man bare sætter større diameter ventil hoveder på..men dybten er nøglen til frigang..jo mere tilbage trukken ..jo mere afstand..jo kortere ventilstyr..det er nok der jeg har misforstået..men godt at få klarhed

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: ons 15. nov 2017 19:41
af anj
Hej
Har også flere steder læst det med andre vinkler. Det passer bare ikke. Der er nogen på det der Honda forum der har styr på alle detaljerne, og så nogen der ikke har.
Ventil styrende er faktisk heller ikke kortere det er kun ventilerne der er kortere.

I rep. håndbogen står der at max sideslør på ventil til ventilstyr er 0,1 mm
Jeg har ikke fået det målt endnu, men tror det er under. Det kan jo nemt være at de tidligere er udskiftet
Hvis det er over så skifter jeg dem. De koster 100 doller for et sæt

Re: Honda CB 750 F2 super sport 1978

: ons 15. nov 2017 21:49
af anj
var lige ude og måle lidt igen.
og jeg skrev noget vrøvl sidst.
ventilstyr på udstødnings siden er faktisk et par mm korte på F2 end K
men når de sælger nye så får man tilsyneladende de lange til F2